سینوزیت و سلامت دهان و دندان

سینوزیت و مشکلات مربوط به آن موضوعی است که قطعا درباره آن بسیار شنیده اید اما این سوال ممکن است برای شما مطرح باشد که آیا بین سینوزیت و سلامت دندان ها ارتباطی وجود دارد یا خیر  .سلامت دهان و دندان می تواند یک عامل مؤثر در عفونت سینوس (سینوزیت) با ارتباط مستقیم بین دندان درد و عفونت سینوس باشد.

سلامت دهان و دندان یکی از عوامل مؤثر در عفونت سینوس (سینوزیت) است . هر چند که معمول نیست. این یک واقعیت مسلم است که حفره های سینوس در محلی بسیار نزدیک به دندان و دهان قرار دارند. عفونت ها و یا پوسیدگی های کوچک موجود روی دندان ها می توانند به عفونت سینوس اضافه کنند. هنگام تشخیص عفونت سینوس معاینه دندان  ها هم باید انجام شود. در این مقاله به تشریح بیشتر این موضوع می پردازیم:

سینوس چیست ؟

بیایید قبل از بررسی رابطه و ارتباط بین سینوزیت و سلامت دهان و دندان در مورد آن بیشتر بدانیم ، باید بدانید که سینوس ها فضاهایی در داخل استخوان های صورت و سر و پیرامون بینی و چشم هستند. در حالت طبیعی این سینوس ها مملو از هوا بوده و به وسیله یک لایه مخاط پوشیده شده است. آنها از طریق یک کجرای باریک به بینی مرتبط می شوند و از طریق این مجرا ترشحات خود را برای دفع به بینی می ریزند.

انواع سینوس ها کدام است ؟

در مورد سینوس ها لازم است بدانید که سینوس ها دارای انواع مختلفی هستند که در ادامه به بررسی آنها میپردازیم که عبارتند از :

۱-سینوس اتموئید ethmoid : سینوس های که در زیر پل بینی و در قسمت بین دو چشم قرار دارند.

۲- سینوس فرونتال frontal : سینوس های ناحیه پیشانی که در پیشانی و در بالای چشم ها قرار دارند.

۳- سینوس ماگزیلاری maxillary sinus cavities : شامل سینوس های فکی که در گونه، بالاتر از دندان های فک بالا و در زیر چشم قرار دارند.

۴- سینوس اسفنوئید sphenoid : سینوس هایی که از تمام سینوس ها عقب تر بوده و پشت چشم قرار دارند.

تماس با مطب خورشید

علائم سینوزیت کدامند؟

علام شایع سینوزیت عبارتند از:

  • آبریزش و گرفتگی بینی
  • ترشحات سفید رنگ، زرد یا سبز از بینی
  • احساس درد اطراف دندان ها
  • احساس درد و فشار در سر و صورت، که معمولا با خم شدن به جلو بدتر می شود.

علائم کمتر شایع سینوزیت نیز عبارتند از:

  • تب
  • سرفه
  • اختلال حس بویایی
  • احساس پری یا فشار در گوش
  • سردرد
  • خستگی

علائم سینوزیت اغلب طی ۷ الی ۱۰ روز بهبود یافته و برطرف می شوند.

علل ابتلا به سینوزیت چیست ؟

سینوس های ماگزیلاری (فکی) بزرگترین سینوس های صورت شناخته می شوند که در قسمت های فک فوقانی در زیر شاخه های چشم و در پشت گونه ها قرار دارند. سینوزیت ماگزیلا معمولاً در اثر عفونت بینی به دلیل آنفولانزای ویروسی یا سرماخوردگی ایجاد می شود . اما عفونت سینوس نیز ممکن است ناشی از ریشه دندانی باشد.

معمولاً عفونت دندانی دندانها و لثه می تواند باعث عفونت سینوس شود. به همین دلیل ، بررسی های منظم دندانپزشکی برای تشخیص و درمان عفونت سینوس فک بالا لازم است. عفونت های حاد سینوسی بعضی اوقات به صورت جزئی درمان می شوند . در نتیجه سایر عفونت ها کشف نمی شوند. سایر علل آناتومیک سینوزیت ماگزیلا شامل انحراف تیغه بینی و پولیپ و توربین های بزرگ شده است. انحراف تیغه بینی نوعی ناهنجاری است که در خط الراس تمایل دارد به راست یا چپ تکیه دهد و این امر باعث انسداد در معبر بینی و در نتیجه تخلیه و تهویه ضعیف سینوس ها می شود.

توربین های بینی (مخروط ها) معابر طولانی و باریکی هستند که به گرم کردن و مرطوب شدن هوای موجود در بینی کمک می کنند. اگر توربین ها خیلی بزرگ باشند ، در واقع می توانند جریان هوا را مسدود کنند. توربین های بزرگ نیز می توانند به تخلیه مخاط و انسداد سینوس ها منجر شوند و در نتیجه منجر به عفونت سینوس شوند.

آیا راهی برای مقابله با فوبیای دندانپزشکی وجود دارد ؟ حتما بخوانید : راه مقابله با فوبیای دندانپزشکی چیست ؟

دندان درد سینوسی چیست؟

حفره‌ های سینوسی بسیار نزدیک به ریشه دندان‌ های فک بالا قرار دارند. همانطور که عفونت سینوس می‌ تواند منجر به درد دندان شود، کوچک‌ ترین خرابی یا عفونت در دندان نیز می‌ تواند منجر به عفونت یا تشدید التهاب سینوس شود. تحقیقات نشان داده که در سال ۲۰۱۲ چهل درصد از عفونت‌ های سینوسی ناشی از عفونت دندان فک بالا بوده است. 

 سینوس ها و دندان‌ های فک بالا اعصاب مشترکی دارند که در هنگام بروز التهاب این اعصاب تحریک می‌ شوند. ممکن است سیگنال‌ های عفونت سینوس را به شکل درد دندان احساس کنید که راه درمان آن شاید با خوردن آنتی‌ بیوتیک در زمان کوتاه حل نشود. به همین دلیل توصیه می‌ کنیم حتما قبل از مصرف هر دارویی ابتدا به پزشک مراجعه کنید. 

رابطه میان سلامت دهان و دندان و عفونت سینوس ( سینوزیت )

سلامت دهان و دندان یکی از عوامل مؤثر در عفونت سینوس (سینوزیت) است . هر چند که معمول نیست. این یک واقعیت مسلم است که حفره های سینوس در محلی بسیار نزدیک به دندان و دهان قرار دارند. عفونت ها و یا پوسیدگی های کوچک موجود روی دندان ها می توانند به عفونت سینوس اضافه کنند. هنگام تشخیص عفونت سینوس معاینه دندان ها هم باید انجام شود.

در درمان عفونت سینوس فک بالا ، باید سایر علائم همراه احتقان ، التهاب و سایر عوامل مهم را درمان کرد . زیرا عفونت سینوس با درمان آنتی بیوتیکی برای عفونت سینوس ممکن است دشوار باشد. در برخی شرایط ارتباط مستقیمی بین دندان درد و عفونت سینوس وجود دارد. انسداد در قسمت بینی ، عفونت تنفسی ، واکنش آلرژیک یا درد دندان می تواند باعث عفونت سینوس شود. فردی که دچار درد دندان است نیز ممکن است دچار عفونت سینوس ماگزیلا شود. گردن و صورت ممکن است دارای رشته های سینوس جلدی باشد که معمولاً دارای منشاء دندانی است.

تحقیقات نشان داده است که در بیشتر موارد ، بین عفونت سینوس ماگزیلاری و وجود دندان عقل نهفته ، پوسیدگی ها ، شکستگی تاج و درمانهای ناقص دندانپزشکی ارتباط وجود دارد. علاوه بر این ، اگر عفونت های سینوسی به درستی درمان نشوند، می توانند منجر به مشکل در حفظ سلامت دندان ها شوند. عفونت سینوس می تواند به بوی بد دهان منجر شود ، زیرا مخاط سینوس در دهان تخلیه می شود .

تشخیص عامل عفونت سینوسی

برای تشخیص اینکه عفونت سینوسی دلیل درد دندان است ، مراجعه به دندانپزشک ضروری است.  دندانپزشک آزمایشی را انجام دهد که در آن دندان ها برای تعیین محل درد به آرامی لمس می شوند. دندانی که درد پیرامون آن قرار دارد ، نشان دهنده عفونت سینوس است.

اگر بلافاصله عفونت سینوس درمان نشود ، ممکن است اثرات بدی روی دندان ها بگذارد. بیشتر افراد در تشخیص تفاوت بین دندان درد و عفونت سینوس مشکل دارند . زیرا ریشه های دندان های فوقانی نزدیک به حفره های سینوس فک بالا قرار دارند. لازم است به منظور مشاوره، از یک دندانپزشک یا پزشک متخصص گوش و حلق و بینی کمک بگیرید تا از درمان صحیح مطلع شوید.

رابطه میان سلامت دهان و دندان و عفونت سینوس ( سینوزیت )

شیوه های درمان سینوزیت

بسته به دلیل مشکل بینی که باعث درد دندان می شود ، چندین درمان وجود دارد . از جمله داروهای آلرژی ، قطره بینی ، آنتی بیوتیک ها یا رژیم شستشوی بینی. علاوه بر این ، درمان دندانپزشکی برای درمان مناطقی که از عفونت سینوس آسیب دیده اند ، ضروری است.

سینوزیت به طور ساده یعنی التهاب یا عفونت سینوس ها

متخصصین سینوزیت را به سه گروه حاد، تحت حاد و مزمن تقسیم می کنند.

  • حاد: سابقه کمتر از یک ماه
  • تحت حاد: سابقه یک تا سه ماه
  • مزمن: سابقه بیش از سه ماه

البته یک نوع هم سینوزیت عود کننده است که در طی چندین سال اتفاق می افتد.

تشخیص و درمان دندان درد سینوسی

برای تشخیص اینکه آیا علت درد دندان شما به دلیل عفونت موجود در سینوس‌ ها است یا خیر، باید حتما به دندانپزشک یا متخصص گوش حلق و بینی مراجعه کنید.  اگر مشکل درد دندان از عفونت سینوس‌ ها باشد، معمولا از راهکارهای مانند قطره بینی، داروهای بهبود آلرژی یا آنتی‌بیوتیک‌ ها استفاده می‌ شود. اما اگر درد به دلیل پوسیدگی خود دندان باشد، چاره‌ ای جز پر کردن و یا به‌ احتمال زیاد عصب ‌کشی دندان نخواهید داشت. 

زمانی که به دندا‌نپزشک مراجعه می‌ کنید، اولین اقدام برای تشخیص عفونت سینوسی در فک بالا گرفتن عکس رادیولوژی خواهد بود. خط سفید رنگی که از خطوط طبیعی خود سینوس پیروی می‌ کند در عکس رادیولوژی نشانگر عفونت سینوس است، همچنین خرابی بن دندان گاه باعث سوراخ شدن کف سینوس نیز می‌ شود. درصد ابتلای افراد سیگاری به این عارضه بسیار بیشتر از افراد معمولی تخمین زده می‌ شود.

در مواجهه با عفونت سینوسی به چه چیزی توجه کنیم

سینوزیت مزمن می تواند بیش از احتقان بینی ایجاد کند. ممکن است در اطراف بینی، گونه‌ها و چشم‌هایتان درد احساس کنید، حس بویایی یا چشایی خود را از دست بدهید و جریان دائمی مخاط (معمولاً زرد یا سبز) از بینی یا گلو داشته باشید. علاوه بر این علائم، ممکن است خستگی، گلودرد، سرفه مداوم و حتی دردی داشته باشید که به گوش، دندان یا فک بالایی شما سرایت می کند. اگر هر یک از این علائم سینوزیت مزمن را تجربه کردید، در اسرع وقت به پزشک خود مراجعه کنید.

۱- تاثیر بر سلامت دهان و دندان

سینوزیت می تواند باعث انتشار تحریک از سینوس ها به دندان های بالایی شود. از آنجایی که درد می تواند چندین دندان را در یک سمت دهان شما تحت تاثیر قرار دهد، ممکن است فکر کنید که مشکل دندانی مانند حفره دارید. با این حال، اگر دندان درد دارید، بهتر است برای یافتن علت دقیق به دندانپزشک مراجعه کنید.

بایدها و نبایدهای انجام همه چیز در رابطه با فیشور سیلنت یا شیارپوش حتما بخوانید : همه چیز در رابطه با فیشور سیلنت چیست ؟

۲- بوی بد غیر طبیعی دهان

سینوزیت همچنین می تواند باعث بوی بد دهان شود، به خصوص اگر ویروس مسئول سینوزیت به گلو نیز نفوذ کنند. در نتیجه ممکن است بوی بدی در پشت آن ظاهر شود. و حتی اگر فکر می کنید که بوی بد دهان دارید، عادات بهداشتی خوب دهان مانند مسواک زدن دندان ها و استفاده منظم از دهان شویه برای خوشبو شدن دهان کافی نیست. اگر دندانپزشک تشخیص دهد که بوی بد دهان شما به دلیل عفونت است، ممکن است آنتی بیوتیک برای از بین بردن آن تجویز کند.

۳- دهان خشک

داروهای مورد استفاده برای درمان سینوزیت می توانند عوارض جانبی دیگری نیز داشته باشند که در داخل دهان ظاهر می شوند. به عنوان مثال، آنتی هیستامین ها می توانند باعث خشکی دهان شوند، بنابراین ممکن است بزاق کافی برای شستن باکتری ها از روی دندان های خود در طول روز نداشته باشید. این وضعیت می تواند منجر به سایر مشکلات دندانی مانند حفره ها یا کاندیدیازیس دهان شود. خوشبختانه، دندانپزشک شما می‌تواند درمان‌های خشکی دهان را به شما پیشنهاد دهد، مانند ژل مخصوصی که در طول مدت درمان از دهان شما در برابر این نوع عوارض محافظت می‌کند.

درمان خانگی دندان درد سینوسی

راهکارهای غیرپزشکی و مقرون به صرفه تری نیز وجود دارند که می توانید قبل از مراجعه به پزشک امتحان کنید:

۱- خواب

اگر عفونت سینوسی شما به دلیل سرماخوردگی است، بدن تان برای ترمیم خود به استراحت نیاز شدیدی دارد. توصیه می کنیم که در هنگام خواب سرتان را روی بالشتی مرتفع بگذارید تا از تجمع مخاط در حفره های سینوسی جلوگیری شود.

۲- آب رسانی

برای آب رسانی به سینوس ها، سعی کنید آب و مایعات بدون قند زیادی بنوشید. به یاد داشته باشید که خوردن نوشیدنی های کافئین دار مانند قهوه چندان مناسب نیست.

۳- بخور

تنفس بخار می تواند باعث باز شدن مجاری بینی و تخلیه مخاط شود. گرفتن دوش آب گرم و نوشیدن چای بدون کافئین نیز بسیار به شما کمک خواهد کرد.

۴- کمپرس آب گرم

برای تسکین درد می توانید از کمپرس آب گرم بر روی صورت تان استفاده کنید.

۵- شست و شو با آب نمک

داخل بینی را با آب نمک شست و شو دهید. برای این کار، بهتر است از آب مقطر استفاده کنید، اما اگر در دسترس نیست، مقداری آب را در کتری جوشانده، بعد از خنک شدن مقدار کمی نمک در آن حل کنید و این محلول را به داخل بینی و سینوس ها هدایت کنید. درست است که ممکن است قدری سوزش در انتهای بینی احساس کنید، اما این محلول برای ضدعفونی شدن مجاری سینوسی بسیار عالی عمل می کند.

۶- تغییر رژیم غذایی

از خوردن غذاهای تند و پرادویه اجتناب کنید، چرا که این مواد می توانند باعث رقیق شدن مخاط شوند.

تماس با مطب دندانپزشکی خورشید