سیم کشی دندان

سیم کشی دندان عبارتی است که ممکن است بسیاری به جای ارتودنسی به کار ‌بردند و گمان کنند قیمت سیم کشی دندان کمتر از هزینه کردن برای فرایند ارتودنسی است. در این زمینه نیز بسیاری از مراجعین و همراهان مطب دندانپزشکی خورشید از ما سوالات گوناگونی میپرسند ، سوالاتی که ممکن است برای شما نیز مطرح باشد ، ازجمله این سوالات میتوان به موارد زیر اشاره کرد :

  • آیا سیم کشی دندان همان ارتودنسی است؟
  • سیم کشی دندان چقدر طول میکشد؟
  • آیا سیم کشی دندان درد دارد؟ سیم کشی دندان قیمت چند است؟

این‌ها تنها بخشی از سوالاتی است که ممکن است در ذهن شما و یا افرادی که می‌خواهند ارتودنسی انجام دهند، به وجود آید. با ما همراه باشید تا به همه این سوالات پاسخ دهیم .

سیم کشی دندان چیست؟

لبخند زیبا بدون شک یکی از مهم ترین عوامل در اعتماد به نفس در مکالمات روزانه شما است ، قطعا این موضوع برای شما هم مطرح است که امروزه اهمیت زیادی به زیبایی  لبخند داده میشود ، این موضوع که در مکالمات دندان ها و زیبایی آنها قابل مشاهده است و میتواند حتی تاثیری جدی بر مکالمات شما داشته باشد نکته ای است  که بر کسی پوشیده نیست .

با توجه به این موضوع  روش های مختلفی جهت این امر به کار برده می شود. یکی از این عمل های زیبایی که توسط دندانپزشکان صورت می ‌پذیرد سیم کشی دندان است. نام دیگر سیم کشی دندان ، ارتودنسی بوده که به طور کلی اجزایی دارد که شامل براکت ها و سیم های ارتودنسی و مواد باندینگ میشود.

تماس با مطب خورشید

این سیم ها، براکت ها را به یکدیگر متصل کرده و براکت های متصل شده روی دندان نصب شده و نقش یک لنگر را ایفا می کند و در طول درمان ارتودنسی، دندان ها جهت قرارگیری در موقعیت اصلی خود هدایت می شوند. با وجود این امر به طور کلی می توان گفت سیم کشی و یا ارتودنسی دندان روشی بوده که جهت مرتب کردن دندان‌ ها و همچنین درمان ناهنجاری های مربوط به دندان مورد استفاده قرار می ‌گیرد.

چه مشکلاتی با سیم کشی دندان قابل اصلاح است

مهم است که بدانید با انجام سیم کشی بر روی دندان های خود کدام یک از مشکلات قابل رفع است ، مشکلاتی که میتواند خود به تنهایی به عنوان یک علت مهم در بروز برخی مشکلات دهانی و دندانی شوند ، از جمله مشکلاتی که با سیم کشی دندان قابل حل است میتوان به موارد زیر اشاره کرد :

۱- از بین بردن شلوغی دندانها

اگر فک بیمار باریک باشد، فضای کافی برای تمام دندان‌ها وجود ندارد. متخصص ارتودنسی در چنین مواردی مجبور است یک یا چند دندان را بکشد تا فضای لازم برای دیگر دندان‌ها ایجاد شود. با این کار فضای مناسب برای چرخش دندان ها فراهم میشود و دندان ها به درستی و در جای صحیح خود قرار میگیرند

علت استفاده از دندان مصنوعی در جوانی چیست ؟ حتما بخوانید : استفاده از دندان مصنوعی در جوانی امکان پذیر است ؟

۲- دندان نهفته

بعضی از دندان‌های دائمی در محل مناسب از لثه بیرون نمی‌زند. به این دسته از دندان ها دندان نهفته گفته میشود ، در این وضعیت نیز لازم است دندان پزشک شرایطی را فراهم آورد تا فضای کافی برای رویش دندان ایجاد شود ، فشار این دندان ها به سایر دندان ها باعث بی نظمی و کج درآمدن سایر دندان ها و یکی از علل پوسیدگی دندان میشود .

۳- نامتقارن بودن دندان‌ها

ممکن است این مورد برای شما ایجاد شده باشد یا حتی آن را در بین برخی از افراد دیده باشید که دندان‌های بالا و پایین به ویژه هنگام بستن دهان روی هم قرار نمی‌گیرد و دندان‌ها حتی زمان بسته بودن دهان دیده می‌شود. در چنین شرایطی نیز لازم است برای ایجاد طرح لبخندی زیبا دندانپزشک اقدام به سیم کشی و درمان دندان ها کند

۴- اصلاح دیپ بایت

شاید شما این اصطلاح را شنیده باشید که دندانپزشکی هنگامی از آن استفاده میکتد که با روی هم گذاشتن دندان‌ها، دندان‌های بالا همپوشانی زیادی با دندانهای پایین دارد . این مورد نیز یکی دیگر از عواملی است که لازم است سیم کشی دندان انجام شود .

۵- بایت معکوس

در برخی از افراد شرایط دندان ها به گونه است که هنگام روی هم گذاشتن دندان‌ها، دندان‌های بالا پشت دندان‌های پایین قرار می‌گیرد. این حالت نه تنها باعث ایجاد چهره و لبخندی نازیبا میشود بلکه میتواند برای فرد به هنگام صحیت کردن نیز مشکلاتی را فراهم آورد به همین دلیل به عنوان یکی از مواردی که لازم است دندان ها اصلاح شود ، شناخته و درمان میشود .

۶- اپن بایت

یکی دیگر از مشکلات رایج در میان افراد این است که هنگام روی هم گذاشتن دندان‌ها، بین دندان‌های بالا و پایین فاصله وجود دارد . این فاصله نیز میتواند به عنوان یکی از مشکلات دهانی و دندانی شناخته و لازم به درمان است ، به همین دلیل دندانپزشک از سیم کشی دندان و در مواردی درمان هایی خاص برای رفع این مشکل استفاده میکند .

نحوه سیم کشی دندان چگونه است ؟

۷- آندربایت

شاید این مورد کمتر به چشم شما خورده باشد اما در برخی از افراد دندان‌های جلویی بالا بسیار عقب یا دندان‌های پایین بسیار جلو هستند. به همین دلیل لازم است برای رفع این مشکل ابتدا وضعیت دندان ها بررسی و پوسیدگی های احتمالی رفع شده و سپس اقدام به سیم کشی دندان ها شود

۸- کراس بایت

این مورد هم میتواند به عنوان یکی از عللی شناخته شود که افراد نیاز به سیم کشی در دندان های خود دارند ، در این شرایط حداقل یکی از دندان‌های بالا هنگام بستن دهان جلوی دندان‌های پایین قرار نمی‌گیرد و دندان (های) نامرتب بسیار نزدیک گونه یا زبان است.

۹- فواصل بین دندانی

دندان‌ها یا به دلیل غایب بودن دندان یا صرفاً به دلیل کوچک بودن و پر نکردن فضای موجود، فاصله‌دار هستند. (حالت برعکس به هم فشردگی دندان‌ها)

روند سیم کشی دندان چگونه است؟

شاید برای شما جالب باشد بدانید که روند درمان چگون انجام میشود ، برای انجام این درمان در ابتدا دکتر ارتودنسی، معاینه‌های اولیه برای تشخیص فرم دندان‌های شما و ناهنجاری‌ها انجام می‌دهد. بر اساس آن، بهترین روش ارتودنسی و سیم کشی را تجویز می‌کند. در معاینه اولیه، عکس‌برداری‌های لازم از دهان و دندان به عمل انجام می‌شود.

پس از مشورت با بیمار برای روش سیم کشی موردنظر ارتودنتیست، موارد اولیه سیم کشی و استفاده از براکت‌ها،  تا زمانی که دندان های پوسیده ترمیم نشوند، نباید بر روی آن ها سیم کشی دندان انجام شود. بنابراین ابتدا درمان پوسیدگی دندان انجام می شود و سپس ارتودنسی دندان آغاز می شود. بخشی از مدت زمان سیم کشی دندان به همین موضوع بستگی دارد.

به خاطر داشته باشید انجام درمان رفع پوسیدگی دندان بسیار مهم است ، چرا که عدم توجه به این درمان متواند باعث بروز مشکلاتی در حین درمان برای شما شود که نه تنها هزینه بر خواهد بود بلکه درمان سیم کشی را نیز با مشکلات جدی مواجه کرده و باعث طولانی تر شدن این درمان میشود ، پس حتما در صورت تشخیص این مشکل توسط دندانپزشک حتما اقدامات لازم برای برداشتن و درمان پوسیدگی های دندانی را انجام دهید .

آیا میدانید سوراخ شدن دندان کودکان نشان از چه مشکلاتی است ؟ حتما بخوانید : علت سوراخ شدن دندان در کودکان چیست ؟

مراقبت های لازم بعد از انجام سیم کشی دندان

یک سری نکات مهم و اساسی بعد از انجام سیم کشی دندان وجود دارد. که باید نسبت به این نکات توجه کافی داشته باشید. به خاطر داشته باشید رعایت این نکات و توجه به مواردی که دندانپزشک به شما میگوید ضامن روند درمانی شما است و در صورت عدم توجه به آن میتوان با مشکلات زیادی مواجه شد ، پس به نکات زیر توجه ویژه ای داشته باشید :

  • نسبت به توصیه های پزشک توجه کافی داشته باشید.
  • به هیچ عنوان غذا های سفت و جویدنی تا چند روز مصرف نکنید.
  • بهداشت دهان و دندان را فراموش نکنید باید حتما از مسواک و نخ دندان مخصوص استفاده کنید.
  • رژیم غذایی خاص و مناسبی را باید داشته باشید.
  • از سیم دندان خود باید به خوبی مراقبت کنید.
  • مراجعات دوره ای و منظم را طبق دستور دندانپزشک انجام دهید

هزینه سیم کشی دندان چقدر است؟

یکی از سوالات رایج در مورد این درمان ، مربوطه به میزان هزینه آن است ، باید به این نکته توجه داشته باشید که هزینه سیم کشی دندان بسته به نوع بریس، تکنیک پزشک معالج و مکان متفاوت خواهد بود . پس نمیتوان هزینه ای کلی و مشخص را برای این درمان مشخص کرد و این عدد میتواند در افراد مختلف متفاوت باشد .

همانگووه که اشاره کردیم هزینه ارتودنسی دندانها متفاوت است و نمی توان قیمت دقیقی را اعلام کرد، و لازم است عواملی برای آن در نظر گرفته شود ، این عوامل عبارتد از :

  • سن بیمار
  • میزان ناهنجاری دندانهای بیمار
  • نوع درمان مناسب با دندانها و سن بیمار…

بر روی هزینه های سیم کشی دندان تاثیر گذار می باشد. پس بهتر است ابتدا به متخصص مراجعه کنید تا متخصص با توجه به شرایط و وضعیت دندانی شما هزینه را این درمان را برای شما مشخص کنید .

تماس با مطب دندانپزشکی خورشید