سیاه شدن دندان نوزدان و کودکان

سیاه شدن دندان نوزادن و کودکان یکی از علل نگرانی والدین است . حتی اگر کودک در رعایت بهداشت دهان و دندان کوشا باشد، باز هم ممکن است دندان‌هایش به دلیل مصرف بعضی غذاها و نوشیدنی‌ها سیاه شود. فلوروسیس و مصرف داروهای حاوی آهن ایجاد لکه‌های سیاه روی دندان را در سال‌های رشد کودک در پی دارد. ضربه دیدن دندان شیری منجر به سیاهی دندان کودک می‌شود.

پوسیدگی زودرس ناشی از مکیدن شیشه شیر نیز به سیاهی دندان اطفال می‌انجامد؛ در این مورد علت سیاهی دندان وجود قند در نوشیدنی‌هایی است که داخل شیشه ریخته می‌شود. نگران نشوید! خوشبختانه روش‌های مختلفی برای پیشگیری از سیاه شدن دندان‌ها و درمان سیاهی دندان وجود دارد.

علت سیاهی دندان کودک شما

نتایج بررسی ها نشان می دهد علت سیاه شدن دندان کودک می تواند تمیز نکردن کامل دندان ها و ایجاد لک بر روی دندان ها به خاطر مواد غذایی باقیمانده در دهان باشد. یکی از دلایل عمومی دیگر لکه های سیاه روی دندان  اطفال و کودکان می تواند ایجاد جراحت یا آسیب به دندان ها یا لثه ها باشد که در دوران کودکی به خاطر افتادن یا برخورد با جسم سخت ممکن است ایجاد شود. کودک شما ممکن است به صورت ارثی دارای مینای ضعیف باشد که این موضوع می تواند باعث تغییر رنگ دندان های کودک و مستعد شدن دندان ها به ایجاد پوسیدگی شود.علاوه بر این، زردی نوزاد باعث می شود که بعد از دندان در آوردن نوزاد، دندان‌هایش سبز رنگ شود. عفونت ها و بیماری های جدی همچون هپاتیت و برخی از انواع بیماری قلبی نیز می تواند باعث تغییر رنگ دندان های کودک شود.

تماس با مطب خورشید

در اینجا چندین دلیل کلی که باعث سیاهی دندان کودک شما میشود را بررسی میکنیم :

  • مسواک زدن ناکافی
  • استفاده بیش از حد از فلوراید
  • استفاده بیش از حد از داروها یا ویتامین ها
  • مکمل قطره اهن
  • مصرف تتراسایکلین در دوران بارداری
  • تروما به دهان
  • مینای دندان ضعیف

بیاید کمی بیشتر بررسی موارد بالا را بررسی کنیم

مصرف مقدار زیاد فلوراید در آب نوشیدنی و نیز استفاده زیاد از خمیر دندان حاوی فلوراید در زمان کودکی می تواند باعث ایجاد شرایطی با تعریف فلوئوروزیس یا مسمومیت ناشی از فلوراید، شود. این مسمومیت همچنین می تواند باعث تغییر رنگ ملایم دندان ها و ایجاد خط های سفید و خال ها یا موارد تغییر رنگ جدی همچون مشاهده لکه های سیاه و نیز افزایش احتمال شکستن و سوراخ شدن دندان های شیری یا دندان های دائمی کودک شود. علاوه بر این ممکن است دندان های کودک شما در صورت مصرف داروهای حاوی آهن همچون مکمل های ویتامین یا در صورت مصرف داروی آنتی بیوتیک تتراسیکلین در زمان بارداری توسط مادر دچار لکه های تیره و سیاهی دندان های شیری می شود.

فقر آهن در کودکان یک نگرانی عادی است که در ۵ تا ۱۵ درصد کودکان مشاهده می شود. پیشگیری از این مشکل در سال های اولیه پس از تولد یک مسئله مهم و با اهمیت است و به این ترتیب می توان از کاهش عملکرد ذهنی، فیزیکی، و واکنش های رفتاری در نتیجه فقر آهن جلوگیری کرد. عوامل متعدد می توانند باعث ایجاد این نوع از فقر آهن شوند، برای مثال در این زمینه می توان از رشد سریع یا اختلال در جذب آهن نام برد. به هر حال، رژیم غذایی ضعیف از نظر آهن رایج ترین دلیلی است که در این گروه سنی باعث ایجاد فقر آهن می شود .

هزینه دندانپزشکی کودکان چقدر است ؟

حتما بخوانید : هزینه دندانپزشکی کودکان چقدر است ؟

علت اصلی سیاه شدن دندان در بزرگسالی چیست ؟

سیاه شدن دندان ها تنها در نوزادان و یا کودکان مشاهده نمی شود و گاها در بزرگسالان نیز دندان ها دچار سیاهی می شوند . جالب است بدانید که رنگ سفید دندان های ما به لطف وجود کلسیم در لایه سطحی دندان، یعنی مینای دندان است. کلسیم عنصر مهمی در سلامت کل بدن خصوصا دندان هاست. جالبه که بدونید۹۹ درصد از ذخایر کلسیم بدن در استخوان‌ها و دندان‌ها قرار دارد. حالا اگر به دلایلی مثل رژیم غذایی نامناسب، کلسیم بدن کم شود، سلامت استخوان ها و دندان ها به خطر می افتد و ایجاد مشکلاتی در استخوان فک، بیماری های لثه، لق شدن دندان و البته سیاه شدن دندان خطراتی است که ممکن است متوجه شما باشد.

به غیر از کمبود کلسیم عادات غذایی یا رژیم های فاقد منابع کافی کلسیم موارد دیگری هستند که می توانند علت سیاه شدن دندان باشند. من این موارد را به دو بخش عوامل درونی و عوامل بیرونی تقسیم می کنم و در مورد هر کدام برای شما توضیح می دهم:

الف- عوامل بیرونی سیاه شدن دندان ها

عوامل بیرونی یعنی عواملی که در خارج از بدن فرد هستند و ربطی به متابولیسم داخلی بدن ندارند. مثل:

۱- مصرف زیاد مواد غذایی رنگی:

عادت به خوردن نوشیدنی های رنگی مثل نوشابه های گازدار، چای سیاه، قهوه، شراب قرمز و مواد غذایی پر از قند و نشاسته می تواند باعث تغییر رنگ و ایجاد رسوب و لکه روی دندان شود.

۲- جرم، پلاک و تارتار:

مسواک نزدن به طور مرتب، نخ دندان نکشیدن و در کل رعایت نکردن بهداشت دهان و دندان،  باعث تجمع باکتری روی دندان و ایجاد جرم یا پلاک می شوند. پلاک ها معمولا سفید و یا زرد هستند اما اگر این پلاک ها برطرف نشوند سفت و سخت خواهند شد و تشکیلاتی به نام تارتار را به وجود می آورند. این تاتارها باعث ایجاد لکه های سیاه رنگ می‌شوند و می‌توانند علاوه بر تغییر رنگ مینای دندان باعث آسیب‌های شدیدتری مانند پوسیدگی دندان نیز بشوند.

۳- مصرف برخی داروها:

مصرف داروهای خاص مانند مکمل های مایع آهن که به کودکان می دهند می تواند باعث تغییر رنگ و سیاه شدن دندان ها شوند.

۴- مصرف دخانیات:

اگر سیگار و قلیان می کشید باید بدانید که بدون شک بعد از مدتی با مشکل سیاه شدن دندان رو به رو خواهید شد.

۵- ضربه به دندان:

ضربه خوردن دندان در اثر تصادف، زمین خوردن یا هر عامل دیگر می تواند موجب سیاه شدن دندان شود

سیاه شدن دندان نوزدان و کودکان

ب-عوامل درونی سیاه شدن دندان

عوامل درونی به مواردی گفته می‌شود که از داخل بدن شروع می‌شود و به مرور پیشرفت می کند و باعث تغییر رنگ و سیاهی دندان می‌شود. شایع ترین علت درونی سیاه شدن دندان ها شامل موارد زیر است:

۱- پوسیدگی و آسیب به پالپ دندان:

گاهی مواقع پوسیدگی دندان ‌ها و حفره ‌های ایجاد شده در سطح دندان ها و ایجاد عفونت در این نواحی می‌ تواند یکی از علت های اصلی در سیاه شدن دندان و ایجاد لکه های تیره روی دندان باشد. این نوع سیاه شدن ها هم معمولا در مدت زمان کوتاهی رخ نمی دهد، بلکه ابتدا بخش کوچکی از دندان شما تغییر رنگ خواهد داد و به رنگ خاکستری می‌شود، بعد از آن تمام دندان شما سیاه می‌شود.

۲- بیماری ها:

برخی بیماری ها مانند دیابت، کاهش تولید و ترشح بزاق و خشکی دهان، پوکی استخوان، کم خونی، اختلالات خوردن و فرسایش مینای دندان، مشکلات دستگاه گوارش، مشکلات کلیوی و دندان قروچه می تواند مینای دندان را به شدت تضعیف و آسیب پذیر کند و باعث ایجاد بیماری های لثه، پوسیدگی و سیاه شدن دندان شود.

روش پیشگیری از سیاه شدن دندان کودکان

خبر خوب این است که روش‌هایی برای جلوگیری و از بین بردن لکه‌های سیاه روی دندان کودکان شما وجود دارند. در حقیقت، جلوگیری از لکه‌های سیاه می‌تواند به راحتی با آموزش مسواک زدن و استفاده از نخ دندان به کودکتان باشد. اقدامات پیشگیری دیگر می‌تواند به جلوگیری از تشکیل لکه‌های سیاه کمک کند.

شما می‌توانید با روش‌های زیر به بچه‌های خود کمک کنید تا از لکه‌های سیاه جلوگیری کنند:

  • محدود کردن میزان مصرف نوشیدنی‌های گازدار و نوشیدنی‌های انرژی‌زا.
  • به آن‌ها یک نی برای نوشیدن بدهید تا از تماس مایعات با دندان‌هایشان جلوگیری کنند.
  • پس از خوردن یا نوشیدن، به آن‌ها آب یا آدامس‌های بدون شکر برای جویدن بدهید.
  • تشویق به مسواک زدن و نخ دندان کشیدن حداقل دو بار در روز.
آیا میدانید برای رنگ کامپوزیت دندان چه نکاتی را باید دانست حتما بخوانید : از انتخاب رنگ کامپوزیت دندان چه می دانید ؟

تدوین یک برنامه برای مسواک زدن ممکن است به کودک شما کمک کند عادت‌های صحیح بهداشت دهان و دندان را بیاموزد و از آن‌ها استفاده کند. در صورت امکان، مسواک زدن دندان‌های آن‌ها بلافاصله بعد از خوردن غذایی که ممکن است باعث ایجاد لکه شود، می‌تواند یکی از بهترین راه‌ها برای جلوگیری از لکه‌های سیاه باشد. علاوه بر این، به کودک خود اجازه ندهید غذا یا نوشیدنی‌هایی را که باعث سیاه شدن دندان‌ها می‌شوند به میزان زیاد مصرف کند

اگر مسواک در دسترس نباشد، جویدن آدامس بدون قند بعد از خوردن یا نوشیدن می‌تواند به جلوگیری از تشکیل تارتار سیاه روی دندان کمک کند. آدامس در ترشح بزاق و خنثی‌سازی اسیدها از غذا و نوشیدنی تاثیر می‌گذارد. بزاق به پاک کردن پلاک دندان قبل از سفت شدن کمک می‌کند.

درمان سیاه شدن دندان کودکان

بعضی از موارد تغییر رنگ دندان ها را می توان با استفاده از روش بلیچینگ درمان کرد، اما دندانپزشک کودک معمولاً استفاده از این روش را به عنوان یک راهکار درمانی به شما پیشنهاد نمی کند. علاوه بر این، بسیاری از دلایل سیاهی دندان اطفال همچون صدمه های وارد شده به دندان ها و ضعیف شدن مینای دندان، می تواند باعث تغییر رنگ غیر قابل بازگشت دندان های کودک شود. در صورتی که شما درباره سیاهی دندان های کودک خود نگران هستید، لازم است با متخصصان کلینیک دندانپزشکی کودکان مشاوره و صحبت کنید. پزشک احتمالاً می تواند دندان های کودک شما را درمان کرده و نکات بهداشتی لازم را در رابطه با این نگرانی در اختیار شما قرار دهد. کودک خود را تشویق کنید که دندان های خود را حداقل دو بار در روز مسواک بزند که زمان های ایده آل برای انجام این کار پس از صبحانه و قبل از خواب است.

علاوه بر این نهادهای حرفه ای نکات عمومی لازم برای حفظ بهداشت دهان را مطرح کرده اند که با رعایت این نکات می توان از ایجاد لک و سیاهی دندان ها به خاطر مصرف مکمل های آهن جلوگیری کرد. اگر با وجود همه اقدامات انجام شده باز هم روی دندان های کودک شما لکه قهوه ای یا سیاه رنگ ایجاد شد، بهتر است کودک شما از جوش شیرین به جای خمیردندان برای مسواک زدن یک بار در روز استفاده کند. مشابه خمیردندان لازم است که کودک جوش شیرین را در گلوی خود فرو نبرد.

به خاطر داشته باشید

به محض تشخیص علائم تغییر رنگ دندان در کودک، پیشنهاد می شود که به پزشک مراجعه کنید. این به این دلیل است که قبل از اقدام برای درمان تغییر رنگ دندان، مهم است که علت آن را مشخص کنید و احتمال دارد فقط پزشک شما بتواند آن را تشخیص دهد. رعایت بهداشت دهان و دندان برای کودک مهم است و در صورت مشاهده هرگونه تغییر رنگ، در اولین فرصت از متخصص کمک بگیرید.

و به عنوان آخرین نکته به خاطر داشته باشید ، دندان های شیری دارای اهمیت بسیار بالایی در سلامت دندان های دایمی دارند و عدم توجه به آنها با این تصور که این دندان ها موقتی هستند ، میتواند باعث بروز مشکلات بسیاری برای دندان های دایمی شود پس حتما به این دندانها به اندازه دندان های دایمی اهمیت دهید.

تماس با مطب دندانپزشکی خورشید