زمان ارتودنسی دندان کودکان

زمان ارتودنسی دندان کودکان چه وقت است ؟ کی برای مراجعه و شروع درمان مناسب است ؟ الان سن مناسبی است ؟ آیا باید بیشتر صبر کرد ؟ اینها تنها بخشی از سوالاتی هستند که بسیاری ازوالدین در مورد اینکه چه زمانی برای مراجعه به دندانپزشکی و انجام ارتودنسی مناسب است از ما در مطب دندانپزشکی خورشید می پرسند ، سوالاتی که باعث شد در اینجا به آن پاسخ دهیم .

بهتر است بدانید که ارتودنسی یک روش درمانی برای اصلاح نامنظمی دندان هاست که با استفاده از آن میتوان وضعیت دندانی را نظم دارد و نه تنها از پوسیدگی دندان ها به علت عدم توانایی در تمیز کردن درست آنها جلوگیری کرد ، بلکه باعث ایجاد ظاهری زیبا در وضعیت لبخند و داشتن اعتماد به نفس در فرد می شود ، پس لازم است به اهمیت این درمان توجه ویژه ای داشته باشید

ارتودنسی چیست ؟

قبل از آنکه بخواهیم به بررسی زمان اارتودنسی دندان به خصوص در کودکان بپردازیم لازم است در مورد خود ارتودنسی کمی اطلاعات داشته باشید  . همانطور که میدانید و قبلا نیز گفته ایم ارتودنسی شاخه ای از دندانپزشکی است که به زیبایی و نظم دندان ها کمک می کند. دستگاه ارتودنسی با فشاری که بر دندان ها و فک وارد می کند، به مرور زمان سبب مرتب شدن دندان ها و زیباتر شدن لبخند و فرم دندان ها می شود. از اصلی ترین وظایف ارتودنسی، تشخیص، پیشگیری و درمان ناهنجاری های دندانی فکی است. اما در چه سنی می توان درمان ارتودنسی را انجام داد تا بهترین و بالاترین نتیجه را حاصل نمود.

تماس با مطب خورشید

نکته مهم اینکه

معمولا دندانپزشکی پس از معاینه اولیه، گرفتن عکس دندان ها و بر اساس فاکتورهای زیر می تواند به شما به صورت حدودی بازه درمان را اعلام میکند و با توجه به عوامل زیر این بازه زمانی نیز متغییر است ، این عوامل عبارتند از :

  1. سن
  2. شدت اختلالات فکی ودندانی ( مال اکلوژن )
  3. میزان تعهد شما به بهداشت دهان و دندان
  4. پیگیری برنامه درمانی از سوی بیمار
  5. سلامت دندان ها
  6. انتظارات شخصی
  7. نوع درمان ارتودنسی ( ارتودنسی ثابت یا متحرک )
  8. انتخاب نوع دستگاه های

ارتودنسی برای چه کسانی لازم است

همانطور که می دانیم ارتودنسی برای تمام کسانی که داری مشکلات دهان و دندانی هستند، کارایی و فواید بی نظیری دارد. اما آیا میدانید چه کسانی کاندیدای مناسب ارتودنسی هستند ؟ افرادی که لازم است حتما درمان ارتودنسی داشته باشند ، عبارتند از :

مراجعات دوره ای دندانپزشکی چه الزاماتی دارد ؟ حتما بخوانید : مراجعات دوره ای دندانپزشکی چه اهمیت و الزامی دارد ؟

۱- افراد دارای دندان های شلوغ

کودکان و بزرگسالانی که دچار ازدحام دندانی هستند، می توانند از ارتودنسی بهره مند شوند. این بهم ریختگی در دندان ها علاوه برداشتن ظاهری نازیبا میتواند باعث ایجاد پوسیدگی در دندان ها شود .

۲- افراد دارای فاصله بین دندانی

در هر سنی که بیمار به این عارضه مبتلا باشد، می تواند از ارتودنسی برای اصلاح آن کمک بگیرد. فاصله بین دندانی نیز میتواند یکی از عللی باشد که فرد ظاهری زیبایی نداشته باشد ، با انجام ارتودنسی دندان میتوان این مشکل را برطرف و اعتماد به نفس را به فرد بازگرداند

۳- افراد دارای دندان های بهم ریخته

این حالت نیز ظاهر چندان مناسبی ندارد و علاوه بر نازیبایی میتواند باعث مشکلاتی در تلفظ کلمات و حتی عدم توانایی در تمیز نگه داشتن دندان ها شود ، به همین دلیل به این دسته از افراد توصیه میشود که حتما از ارتودنسی دندان استفاده کنند .

۴- افراد دارای ناهنجاری های فک

دستگاه های ارتودنسی در سنین بالا نمی توانند به تنهایی برای اصلاح موقعیت فکین کارایی داشته باشند. به همین دلیل سن مناسب برای درمان ناهنجاری های فکی، قبل از سن بلوغ و بین ۱۰ تا ۱۲ سالگی است. در غیر این صورت برای رفع این ناهنجاری باید از جراحی فک در کنار ارتودنسی کمک گرفته شود.

زمان ارتودنسی دندان کودکان چه وقت است ؟

۵- افراد دارای جای خالی دندان

کودکانی که در سنین پایین دندان خود را از دست می دهند، باید تحت معاینه ارتودنسی قرار بگیرند تا راهکار درمانی مناسبی برای آن ها انتخاب گردد. اما اگر جای خالی دندان تا سنین بزرگسالی ادامه داشته باشد، ممکن است تا تنها ایمپلنت بتواند برای درمان این عارضه مناسب باشد. البته افراد بزرگسالی که دندان خود را از دست داده اند، بهتر است قبل از مراجعه به متخصص ایمپلنت با یک ارتودنتیست نیز مشورت داشته باشند.

چرا ارتودنسی در سنین پایین‌تر بهتر است؟

اینکه بهترین وقت و یا زمان ارتودنسی دندان کودکان چه زمانی است کمی جلوتر صحبت خواهیم کرد اما دلایل بسیاری برای ارتودنسی در سنین پایین مطرح شده است. اگر کودکی مستعد اختلالات فکی باشد، با ارتودنسی از همان ابتدا می‌توان رشد فک ها را کنترل کرد. در صورتی که اگر در بزرگسالی اقدام به ارتودنسی شود، برای رفع اختلالات فکی، چاره ای جز جراحی فکین نیست که این عمل، بسیار دردناک و سخت است. دوره نقاهت عمل فک، تقریباً ۲ ماه است. یکی از مهم‌ترین دلایلی که ارتودنسی در سنین پایین را الزامی می‌کند، همین موضوع است.

ارتودنسی کودکان در سنین پایین باعث سلامت دندان‌ها می‌شود. دندان‌های کج شده و روی هم قرار گرفته، معمولاً به خوبی مسواک نمی‌شوند. همین موضوع باعث پوسیدگی زودهنگام دندان‌ها و از بین رفتن دندان‌های سالم می‌شود. اگر در سنین پایین ارتودنسی انجام شود، دندان‌ها صاف و یکدست خواهند شد و به راحتی تمیز می‌شوند.

اولین معاینه برای زمان ارتودنسی دندان کودکان

به پیشنهاد انجمن ارتودنسی آمریکا اولین معاینه برای زمان ارتودنسی دندان کودکان بهتر است در سن ۷ سالگی انجام شود. هرچند که ممکن است شروع درمان ارتودنسی در این سن امری ضروری نباشد. اما یک معاینه ارتودنسی به موقع به بیمار کمک می کند طرح درمان ارتودنسی واضحی را از ارتودنتیست خود دریافت کند. بدین ترتیب به راحتی زمانبدی درمان ارتودنسی کودک مشخص می شود. این تشخیص به موقع فرصت زیادی را برای شروع درمان ارتودنسی فراهم می کند.

با دخالت درمان ارتودنسی در الگوی رشد بیمار، رشد صحیح فکین حاصل می شود. همچنین حرکت دندان ها به سمت استاندارد سوق می یابد. در سن ۷ سالگی اولین دندان آسیاب بزرگ رشد می کند که در جفت شدن دندان ها و جویدن غذاها نقش مهمی دارد. در این زمان متخصص ارتودنسی روابط بین فک، دندان و صورت را به طور کامل بررسی می کند.

عفونت لثه کودکان چه علایم و نشانه هایی دارد ؟ حتما بخوانید : عفونت لثه کودکان چه علایم و نشانه هایی دارد ؟

شروع سن مناسب برای زمان ارتودنسی دندان

بعد از اولین معاینه ارتودنسی دندانپزشک مشخص می کند که اولین مراجعه برای زمان ارتودنسی دندان چه زمانی است. این زمان بستگی به نوع و شدت ناهنجاری دارد. در بیمارانی که مشکلات فکی دارند بیمار باید قبل از شروع بلوغ معاینه شود و در هنگام بلوغ درمان ارتودنسی را تحت نظر یک متخصص ارتودنسی ماهر که فلوشیپ جراحی فک نیز باشد شروع کند. شروع درمان ارتودنسی برای پسرها معمولا ۹ سالگی و برای دختر ها ۸ سالگی تعیین می گردد. اما بر اساس نوع هنجاری فکین می تواند درمان ارتودنسی را زودتر نیز شروع کرد. به هر حال این مورد بعد از معاینه و توسط متخصص ارتودنسی تعیین می گردد.

اگر زمان مناسب و در حین بلوغ برای درمان مشکلات فکی بیمار مراجعه نکنید بعد از این دوران استخوان فکین سخت می شوند و با دستگاه متحرک ارتودنسی قابل حرکت دادن نیستند. در این زمان بیمار نیاز به جراحی فک خواهد داشت. بنابراین مراجعه به موقع می تواند برای درمان ناهنجاری های فکین بدون جراحی راهگشا باشد.

اگر در اولین معاینه مشخص شود که بیمار مشکلات فکی ندارد و فقط دندان های نامنظم دارد برای مرتب کردن دندان ها با ارتودنسی می تواند در محدوده سنی ۱۰ تا ۱۲ سال مراجعه کند. به طور کل بیماری که مشکل فکی ندارد و فقط نیاز به حرکت دادن دندان ها دارد در هر محدوده سنی می تواند به ارتودنتیست مراجعه کند. البته به شرطی که لثه ها و استخوان فکین سالم باشند.

مشکلات دندانی کودکان و حتی بزرگسالات را می توان با براکت و سیم به راحتی حل کرد. انواع ارتودنسی ثابت برای کودکان و استفاده از ارتودنسی نامرئی برای بزرگسالان برای درمان مشکلات دندانی توصیه می شود.

آیا ارتودنسی دندان درد دارد؟

برخی والدین از این موضوع نگران هستند که ارتودنسی دندان برای کودک آنان دردناک باشد . بهتر است بدانید که درد ارتودنسی درد گذرا و زودگذر است و در یکی دو هفته اولیه امری طبیعی است. اگر درمان ارتودنسی انجام داده اید، بهداشت دهان و دندان را بیشتر رعایت کنید و نخ دندان استفاده نمایید، زیرا مواد غذایی بین بریس ها و سیم ها گیر می کنند. بعد مصرف غذا از خمیردندان فلوراید و قبل از خواب از ژل فلوراید استفاده کنید.

تماس با مطب دندانپزشکی خورشید