روکش PFM چیست

روکش PFM یکی از پرکاربردترین انواع روکش های دندانی است که بطور حتم شما نام آن را شنیده اید . روکش دندان یک ساختار نازک، توخالی و کلاه مانند است که روی سطح دندان‌های طبیعی شما قرار می‌گیرد و به طور کامل دندان را می‌پوشاند. به طور طبیعی روکش یک جایگزین مناسب برای دندان‌هایی است که به علت بیماری یا پوسیدگی یا ضربه از بین رفته اند و می‌‌توان از آن برای اصلاح و بهبود مطابقت شکل دندان‌های ردیف جلو استفاده کرد.

روکش زیرکونیا از زیرکونیا ساخته شده است که یک کریستال بسیار بادوام و و با طول عمر بالا است. سرامیکی که روی سطح روکش فلزی قرار می‌‌گیرد از سرامیک ساخته شده است و به طور کلی پایه را پوشش می‌دهد. این نوع روکش نسخه کوتاه و کوچک شده روکش پی اف ام است.

از روکش PFM بیشتر بدانید

همانطور که از اسم این روکش مشخص است و مخفف روکش سرامیکی متصل به فلز می‌باشد، این روکش‌ها تلفیقی از سرامیک و فلز هستند. سرامیکی که روی دندان قرار دارد شبیه رنگ طبیعی دندان می‌باشد اما فلز تیره زیر دندان می‌‌تواند خط لثه را نشان دهد به ویژه در مواردی که شما دچار عقب رفتگی لثه شده اید. معمولاً دندان پزشکان استفاده از این نوع روکش را برای بیمارانی توصیه می‌کنند که قصد دارند ظاهر طبیعی و قدرت اصلی دندان‌های خود را داشته باشند.

تماس با مطب خورشید

روکش سرامیکی متصل به فلز طول عمر بالایی دارد و تا چندین سال می‌‌توانید از آن استفاده کنید و دچار هیچ گونه مشکلی نشوید. این روکش بسیار معروف است و کارایی مثبت آن تایید شده به نحوی که تعداد بسیار زیادی از بیماران در سراسر جهان توسط این روکش به نتیجه دلخواه خود دست پیدا می‌کنند. در صورتی که شما از این روکش به خوبی محافظت کنید و به بهداشت دهان و دندان خود اهمیت بدهید می‌توانید تا ۳۰ سال از مزایای حاصل از آن بهره مند شوید. بیش از ۶۰ سال است که از این نوع روکش به طور موفقیت آمیزی در درمان تعداد زیادی از بیماران استفاده شده و طول عمر آنها ارزیابی گردیده است.

انواع روکش‌های PFM

روکش‌های PFM با توجه به آلیاژ فلزی استفاده شده در آن‌ها دسته‌بندی می‌شوند. انواع روکش‌های PFM عبارتند از:

۱- روکش‌های تمام طلا:

روکش‌های تمام طلا که با نام high noble نیز شناخته می‌شوند، از ۶۰ درصد طلا، پالادیوم یا پلاتینیوم تشکیل شده‌اند. روکش‌های پروسلینی را نمی‌توان از طلای خالص ساخت؛ زیرا طلا بیش از اندازه نرم است. اگرچه این نوع روکش‌ها گرانقیمت‌ترین نوع روکش‌های PFM هستند ولی در عین حال از لحاظ دوام قابل اعتمادترین آن‌ها نیز به شمار می‌روند.

ترومای دندانی و ضربه هایی که به دندان وارد میشود ؟ حتما بخوانید : ترومای دندانی چیست ؟

۲- روکش‌های طلا:

روکش‌های طلا که با نام Noble نیز شناخته می‌شوند، حاوی درصد کمتری از فلزات گرانبهایی همچون طلا و پلاتینیوم هستند. معمولاً در این روکش‌ها از ۴۰ درصد طلا یا پلاتینیوم استفاده شده است. قیمت این نوع روکش‌ها پایین‌تر است ولی در عین حال از استحکام بالایی برخوردار هستند.

۳- روکش‌های پایه:

روکش‌های پایه یا Base از ۲۰ الی ۲۵ درصد فلزات گرانبها ساخته شده‌اند و مابقی آن فلزاتی همچون نیکل، کروم و دیگر فلزهاست. این نوع روکش‌ها قوی‌ترین آلیاژ فلزی هستند ولی به خاطر ترکیبات فلزی آن‌ها بعضی از افراد دچار التهاب لثه می‌شوند. با این حال التهاب تنها در ناحیه همان دندان باقی می‌ماند. به طور کلی، هیچ واکنش عمومی یا تأثیری روی سلامت شخص ندارند. در بعضی موارد، ممکن است شخص نسبت به آلیاژ استفاده شده واکنش آلرژیک داشته باشد.

مزایای روکش PFM 

از جمله مزایای این روکش میتوان به موارد زیر اشاره کرد :

۱- زیبایی ظاهری:

از آنجایی که روی سطح خارجی این روکش از پروسلین استفاده شده است، این روکش‌ها ظاهر زیبایی دارند. رنگ پروسلین را می‌توان با رنگ دندان‌های اطراف هماهنگ کرد و همچنین پروسلین خصوصیات ظاهری دندان طبیعی را دارد.

۲- دوام:

هم فلز و هم پروسلین به کار رفته در این نوع از روکش بسیار مقاوم هستند و به راحتی فشار جوییدن و سال‌ها ساییدگی و فرسودگی را تحمل می‌کنند. بنابراین، این روکش ها می‌توانند چندین سال برای شما کار کنند.

از روکش PFM بیشتر بدانید

۳- هزینه پایین:

روکش‌های PFM هزینه به مراتب پایینی دارند و در عین حال همان مزایای ظاهری روکش‌های تمام سرامیک را ارائه می‌دهند.

معایب روکش PFM

از جمله معایب این نوع از روکش ها میتوان به موارد زیر اشاره کرد :

۱- خط تیره:

اگرچه سطح خارجی این روکشها از جنس پروسلین است، ولی باز هم هسته داخلی آن از جنس فلز است. این هسته فلزی را می‌توان در انتهای سطح رویی روکش نیز دید. معمولاً لثه‌ها روی آن را می‌پوشانند ولی اگر لثه‌ها عقب نشینی کنند یک خط تیره ظاهر می‌شود.

۲- واکنش آلرژیک:

کسانی که به فلز حساسیت دارند ممکن است به این روکش واکنش آلرژیک نشان دهند. نیاز به تراشیدن بخش زیادی از ساختار طبیعی دندان: برای قرار دادن این روکش ها باید بخش زیادی از ساختار طبیعی دندان را تراشید تا بتوان روکش را روی دندان نشاند.

نصب روکش PFM چگونه است ؟

برای نصب این نوع از روکش ، دندانپزشک ابتدا باید دندان شما را آماده کند. برای آن که شما احساس راحتی کنید، ناحیه مورد نظر را با استفاده از دارو بی‌حس می‌کنند. بعضی از دندانپزشکان از آرامبخش‌های دندانی نیز استفاده می‌کنند تا بیمار کاملاً احساس راحتی داشته باشد. برای آماده کردن دندان، دندانپزشک ابتدا بافت پوسیده را جدا می‌کند. بسته به میزان بافت تراشیده شده، دندانپزشک باید روی نواحی خاصی از دندان نیز کار کند. در حین انجام این کار دندانپزشکان محله فرمانیه، نیاوران، اقدسیه، آجودانیه و شهید باهنر دندان شما را نیز شکل می‌دهند تا بتواند به عنوان پایه‌ای برای روکش  ایفای نقش کند. شکل دهی دندان شامل تراشیدن مینای بعضی دندان‌ها و افزودن به پایه دندان‌های دیگر می‌شود.

مزایای استفاده از روکش‌های زیرکونیوم نسبت به روکش‌های طلا و پرسلن حتما بخوانید : روکش زیرکونیا چه ویژگی هایی دارید

پس از آماده شدن دندان، از فضای دهان قالب‌گیری شده و به آزمایشگاه ارسال خواهد شد. از آنجایی که شاید یک الی دو هفته تا زمان آماده شدن این روکش‌ها طول بکشد، دندانپزشک یک روکش موقتی روی دندان شما خواهد گذاشت. روکش‌های موقتی از جنس استیل ضد زنگ ساخته شده‌اند و به خوبی روکش دائمی روی دندان نمی‌نشینند. وقتی روکش‌های دائمی آماده شد، روکش موقتی را برداشته و روکش PFM را به دندان شما می‌چسبانند.

این توصیه را جدی بگیرید

باید توصیه شود که اگر بعد از گذاشتن روکش بهداشت دهانی خوبی نداشته باشید روکش ها آسیب میبینند و همچنین عدم مراجعه مرتب به دندانپزشک جهت بررسی وضعیت روکش ها و دهان روکش شما می تواند از عمر مفید و طولانی بی بهره باشد. برای نگهداری و مراقبت از روکش لازم است در طول روز دوبار دندان ها را با نخ دندان و مسواک و خمیر غیر ساینده تمیز کرد.

از کشیدن نخ دندان به سمت بالا یا پایین در بین روکش ها خودداری کنید و نخ دندان را از جلو به عقب بین دندان ها حرکت دهید. همچنین از خوردن غذاهای سخت که احتیاج به نیروی زیادی برای گاز زدن دارند و همچنین از شکستن یا جویدن هر شی سختی با دندان های روکش دار اجتناب کنید. اگر دندان قروچه دارید باید برای جلوگیری از آسیب به روکش ها از نایت گارد استفاده کنید. و همچنین باید افزود که استعمال سیگار برای روکش ها بسیار مضر بوده و باعث آسیب می شود.

تماس با مطب دندانپزشکی خورشید