روکش زیرکونیا

روکش زیرکونیا نامی است که اگر نیاز به استفاده از روکش دندان داشته باشید ، بسیار شنیده اید ، اما در مورد این روکش چه چیزهایی را میدانید ، آیا این روکش برای دندان شما مناسب است ؟ چه تفاوتی میان آن با انواع دیگر روکش های دندانی وجود دارد ؟ و …

این موارد تنها بخشی از سوالاتی است که بسیاری از مراجعین مطب دندانپزشکی خورشید از ما میپرسند ، با ما همراه باشید تا در این بخش توضیحاتی تکمیلی به منظور آشنایی شما با این نوع از روکش های دندانی ار ارائه کنیم تا با خواندن آن بتوانید تصمیم درستی اتخاذ نمایید .

روکش زیرکونیا چیست ؟

روکش دندان زیرکونیا از دی اکسید زیرکونیوم (ZrO2) تشکیل شده که نوعی پودر زیرکونیوم است. از دهه ۱۹۹۰، زیرکونیا برای پست‌های اندودنتیک و ایمپلنت‌ها استفاده می‌شود. (پست اندودنتیک به شما کمک می‌کند تا ترمیم‌ها و پر کردن و همچنین تاج دندان‌های خود را حفظ کنید.) تاج زیرکونیا قویترین تاج دندان است. زیرکونیا دارای کاربردهای مختلف پزشکی است. بسیار با دوام و ۱۰۰٪ زیست سازگار است. زیرکونیا برای پروتزهای مختلف در جراحی‌های لگن ، انگشت و گوش استفاده می‌شود.

تماس با مطب خورشید

دو نوع زیرکونیا وجود دارد:

جامد و خیلی شفاف. هر دوی آن‌ها را می‌توان با استفاده از فناوری CAD CAM ساخت. CAD مخفف Computer Aided Designing (طراحی به کمک رایانه) و CAM مخففManufacturing  Computer Aided (ساخت به کمک رایانه) است. این فناوری‌ها ظاهری مناسب و بی‌نظیر به شما می‌دهند.

چرا روکش زیرکونیا

امروزه در حوزه دندانپزشکی، پیشرفت های بسیار زیادی به وجود آمده است به طوری که می توان بدترین دندان ها را هم به کمک موادی اصلاح و ترمیم کرد. یکی از بهترین موادی که امروزه برای ترمیم دندان ها مورد استفاده قرار می گیرد، روکش زیرکونیا دندان می باشد. این روکش به دلیل نداشتن هیچ گونه فلزی، زیبایی ظاهری دندان را به بالاترین حد خود می رساند به طوری که بعد از استفاده از آن تشخیص دندان روکش شده با دندان طبیعی خیلی سخت خواهد بود. روکش دندان زیرکونیا از آلیاژ یک نوع فلز که رنگ سفیدی دارد، ساخته شده است و این روزها در صنعت دندانپزشکی به میزان قابل توجهی کاربرد دارد

از در رفتگی فک چه چیزهایی میدانید حتما بخوانید : دررفتگی فک چه نشانه و علایمی دارد ؟

در گذشته دندانپزشکان برای ترمیم و اصلاح دندان های خراب و شکسته بیماران بیشتر از روکش های فلزی استفاده می کردند که یک نمونه از پرکاربردترین و بهترین نوع روکش های دندانی فلزی، روکش هایی از جنس طلا بودند. این روکش ها علی رغم برخورداری از دوام بالا امروزه چندان مورد توجه مردم قرار نمی گیرد، چرا که رنگ فلزی آن باعث می شود که دندان ها حالت طبیعی خود را از دست بدهند.

از این رو امروزه روکش های غیر فلزی بیشتر از روکش های فلزی مورد استقبال قرار گرفته اند که یک نمونه از بهترین نوع روکش های غیر فلزی، روکش زیرکونیا دندان می باشد. این نوع روکش از آلیاژِ به رنگ سفید ساخته شده است که این امر سبب می شود، زیبایی طبیعی دندان ها حفظ شود.

یک مقایسه ساده

بهترین و با دوام ترین روکش فلزی، روکشی از جنس طلا بوده که در گذشته به دلیل دوام و ماندگاری آن به شدت مورد استقبال مردم قرار می گرفت. تنها نقطه ضعف روکش دندان طلا، همرنگ نبودن آن با رنگ طبیعی دندان ها است که امروزه روکش های جدیدی مانند روکش زیرکونیا دندان با برخورداری از رنگی مشابه رنگ دندان ها، جایگزین بسیار خوبی برای روکش های طلا شده اند.

شاید این سوال در ذهنتان به وجود بیاید که روکش های سرامیکی هم، سفید رنگ بوده و استفاده از آن باعث حفظ ظاهر طبیعی دندان می شود، پس چرا زیرکونیا نسبت به آن برتری دارد؟ برای پاسخ به این سوال باید بگوییم که اگرچه روکش سرامیکی هم ظاهر طبیعی دندان را حفظ می کند ولی به هیچ عنوان ماندگاری و دوام آن به اندازه این روکش نخواهد بود.

مزایای استفاده از روکش‌های زیرکونیا نسبت به روکش‌های طلا و پرسلن

نوع دیگری از روکش های دندانی وجود دارند که به آنها روکش های پورسلین گفته می شود که برای افزایش مقاومت این روکش ها لازم است که اسکلت فلزی در داخل آنها قرار داشته باشد که همین موضوع باعث کاهش زیبایی روکش دندان و عدم محبوبیت آن می شود. قطر بیشتر پوسته پورسلین برای پوشش دادن اسکلت فلزی داخل آن باعث می شود که پوسته پورسلین از شفافیت کمتری برخوردار باشد.

علاوه بر این، در صورتی که دندان ها با روکش پورسلین، روکش شده باشند و بعد از مدتی لثه پس روی کند، یک خط فلزی بین دندان و لثه ظاهر می شود. از آنجایی که زیرکونیا از یک بلوک یکپارچه تراش می خورد، تقریباً دوام و ماندگاری آن ۵ برابر بیشتر از روکش های پورسلین خواهد بود.

مزایای استفاده از روکش‌های زیرکونیوم نسبت به روکش‌های طلا و پرسلن

  • این یک واقعیت است که روکش‌های طلا سال‌هاست که توسط بسیاری از افراد مورد استفاده قرار می‌گیرد و به خوبی توسط بدن تحمل می‌شود. اما هنوز هم بهتر است وقتی لبخند می‌زنید، لبخند شما طبیعی باشد. این واقعیت را اضافه کنید که طلا از فلز است و بعضی از مردم دوست ندارند فلزات را در قسمت‌های داخلی بدن خود داشته باشند.
  • روکش‌های زیرکونیا قطعاً از استیل‌های پرسلن استحکام بیشتری دارند. دوام آن‌ها در مقایسه با پرسلن‌ها که به سادگی می‌شکنند بیشتر است.
  • روکش‌های پرسلن نیز باید به پایه فلزی چسبانده شوند و این فلز همان خط ناخوشایند سیاه بالای لثه‌های افرادی است که از این روکش‌ها استفاده کرده‌اند.
  • از آنجا که روکش‌های زیرکونیوم از یک قطعه کریستال آسیاب شده تولید می‌شوند، تضمین می‌شود که حداقل ۵ برابر از پرسلن و قسمت فلزی آن قوی‌تر است. همچنین روکش‌های زیرکونیوم بدون داشتن ظاهری قوی که از ویژگی‌های مشهور پرسلن است، استحکام زیادی ایجاد می‌کند.
ترومای دندانی و ضربه هایی که به دندان وارد میشود ؟ حتما بخوانید : از ترومای دندانی چه میدانید ؟

مضرات استفاده از روکش زیرکونیوم

  • ممکن است دندانهای مقابل را از بین ببرد: چون روکش زیرکونیا خیلی سخت است، ممکن است در مقابل دندان‌های طبیعی شما قوی‌تر ظاهر شود.
  • پوسیدگی ثانویه / پوسیدگی دندان: پوسیدگی دندان نقطه ضعف دیگر این روکش‌ها است، اگرچه خود تاج تقریباً غیر قابل تخریب خواهد بود. البته پوسیدگی زیر آن نسبت به سایش مواد سخت در مقابل دندان‌های دیگر قابل توجه نیست. شما فقط متوجه خواهید شد که پس از درآوردن روکش، کمی پوسیدگی روی دندانتان وجود دارد.
  • قیمت بالا: روکش زیرکونیا ممکن است هزینه بیشتری نسبت به روکش‌های دیگر داشته باشد. با این حال، اگر از آن‌ها به خوبی نگهداری کنید، تقریباً مانند یک سرمایه‌گذاری بلند مدت است. اگر به دنبال روکش ارزان قیمت هستید، ممکن است به راحتی تراشیده شود و در دراز مدت مجبور شوید که آن را ترمیم یا جایگزین کنید که در این صورت هزینه آن بالاتر خواهد رفت.

جالب است بدانید

یکی از تفاوت های لمینیت و روکش زیرکونیوم این است که لمینیت فقط سطح بیرونی دندان را می پوشاند در حالی که روکش کل دندان را در بر میگیرد و زمانی که دندان نیاز به محافظت بیشتر داشته باشد، به طور مثال دندان تحت درمان ریشه قرار گرفته باشد و یا اینکه دارای پوسیدگی وسیع باشد روکش ارجح است. روکش زیرکونیا همانند لمینیت در مناطق زیبایی دهان استفاده می شوند. در این روکش ها به جای فریم فلزی، core زیرکونیایی استفاده می شود.به این ترتیب کبودی فریم فلزی از زیر سرامیک و همچنین از مجاورت لثه یعنی محل رسیدن روکش به لثه پیدا نیست.

تفاوت روکش زیرکونیا با سایر روکش ها در این است که ذر ساختار زیرین این روکش از آلیاژهای قبلی که رنگ استیل مانندی در لبه داخلی دندان داشت خبری نیست و ضمنا در هنگام تحلیل لثه نمای فلزی (متال شو) در لبه بیرونی آن وجود ندارد . جنس مواد روکش های زیرکونیا از جنس زیرکونیوک می باشد و آلیاژی از فلز ها در این نوع مواد بکار نرفته است . روکش زیر کونیا به نسبت روکش های بیس فلزی هزینه به نسیت بالاتری دارند .

تماس با مطب دندانپزشکی خورشید