روش نگهداری از مسواک

روش نگهداری از مسواک و اینکه بدانیم چه مکانی برای نگهداری از مسواک مناسب است ، چه مدت زمان برای استفاده از مسواک مناسب است و بعد از چه مدت باید آن را تعویض کرده همه اینها نکاتی هستند که لازم است شما در مورد مسواک بدانید . مسواک وسیله ای است که معمولا به طور روزانه با آن ارتباط داریم. و بنابراین نگهداری از آن و بهداشت آن تأثیر زیادی در سلامت بدن ما خواهد داشت. زیرا بیماری های زیادی وجود دارند که از طریق دهان راه پیدا می کنند و باعث عفونی شدن بدن می شوند.

چه مسواکی مناسب است

قبل از اینکه بخواهیم در مورد روش نگهداری از مسواک و نحوه صحیح نگهداری از مسواک را با هم بررسی کنیم ، بهتر است بدانید که یک مسواک مناسب چه ویژگی هایی دارد :

۱- انتخاب سر مناسب برای مسواک

اولین نکته که لازم است بدانید چگونگی انتختاب سری مناسب مسواک است . سایز سر مسواک را متناسب با اندازه دهان خود انتخاب کنید. مسواک مناسب باید به شما امکان دسترسی به بیشترین سطح از دندان‌ها را بدهد و شما بتوانید آن را به راحتی به دندان‌های عقبی برسانید و آنها را خوب تمیز کنید.

تماس با مطب خورشید

۲- با مسواک راحت باشید

شاید این مورد برای شما کمی عجیب و تامل برانگیز باشید اما لازم است با مسواک راحت باشید .سلیقه و نظر شما مهم است. مسواکی را انتخاب کنید که با آن راحت باشید و با سهولت بتوانید با آن دندان‌هایتان را بشویید. سعی کنید با مسواکتان احساس خوبی داشته باشید.

۳- سری نرم بهتر است

بسیاری از افراد بر این تصور هستند که سری مسواک اهمیت ندارد ، لازم است بدانید بهترین سری دندان ، سری های نرم است . مهم است توجه داشته باشید که درصورتی که تحلیل لثه دارید و یا دندان‌های شما به آب سرد و گرم حساس است، از مسواک‌های فوق نرم (سوپرسافت یا اکستراسافت) استفاده کنید.

۴- دسته مسواک مهم است

دسته مسواک باید به گونه‌ای باشد که به راحتی در دست شما قرار گیرد. دسته مسواک هرچه حجیم‌تر باشد، راحت‌تر در کف دست جای می‌گیرد و در نتیجه کنترل بهتری در مسواک زدن خواهیم داشت. زاویه بین دسته و سر مسواک باید کم باشد، یعنی دسته با شیب ملایمی به سر ختم شود.

۵- الیاف سر مسواک مهم است

مسواک شما باید دارای سر کوتاه، الیاف نایلونی با نوک گرد و نرم یا متوسط باشد. سر الیاف و موهای مسواک در صورتی که گرد باشد، حین مسواک زدن لثه را کمتر تحریک خواهد کرد و احتمال آسیب لثه کاهش مییابد.

چگونه با ترس کودکان از دندانپزشکی برخورد کنیم حتما بخوانید : ترس کودکان از دندانپزشکی چه علتی دارد ؟

یک مسواک خوب آن است که بعد از مدتی استفاده، پرزهای آن پخش و پلا نشود. شاید بگویید که همه مسواک‌ها بعد از مدتی این‌طور میشوند اما مسواک اگر خوب باشد به جای اینکه در مدت دو هفته خراب شود ۳ ماه بدون اینکه پرزهایش مشکلی پیدا کنند، کار میکند. واقعیت این است که تمیز کردن دندان‌ها وقتی امکان دارد که پرزهای مسواک خاصیت ارتجاعی خود را از دست نداده باشند.

آیا جامسواکی به عنوان روش نگهداری از مسواک مناسب است ؟

شما مسواکتان را کجا نگه می‌دارید؟ در جا مسواکی کنار دست‌شویی و یا در یک لیوان روی میز آرایشتان ؟ آیا این موارد را میتوان بعنوان یک روش نگهداری مسواک شناخت؟ تا به حال فکر کرده‌اید بهترین محل برای نگهداری مسواک کجاست؟

بد نیست بدانید جامسواکی کنار دست‌شویی اصلا محل مناسبی برای قرار دادن مسواک نیست، چون وقتی شما از توالت خارج می‌شوید و دست‌هایتان را در دست‌شویی می‌شویید، کاسه دست‌شویی آغشته به تعداد زیادی میکروب خواهد شد. این میکروب‌ها با فشار آب در فضای دست‌شویی پخش می‌شوند و روی مسواک‌ها می‌نشینند. شما با وارد کردن مسواک به دهانتان میکروب‌ها را وارد دهان و دستگاه گوارش تان خواهید کرد.

روش نگهداری از مسواک و مکان هایی که نباید مسواک در آن باشد ، کدام است

محل هایی که نباید مسواک در آن قرار گیرد ، باید مورد توجه قرار گیرد ، پس به خاطر داشته باشید که مسواک خود را در محل های زیر قرار ندهید :

۱- دور از دسترس بچه ها

کودکان هر چیزی را در دهان خود قرار می دهند، زیرا آن ها کنجکاو و هیجان زده هستند تا زندگی را کشف کنند. مهم است که مسواکتان را دور از دسترس کودکانتان قرار دهید تا از اتفاقات بدی مانند خفگی یا بیماری آنها جلوگیری کنید.

۲- نزدیک سرویس بهداشتی

شما می دانید که باکتری ها در دستشویی پیدا می شوند، بنابراین مسواک خود را نزدیک به آن نگذارید که باعث آلودگیشان شود. حتی مسواک در پیشخوان دستشویی هم می تواند آلوده کننده باشد. شما می توانید درپوش توالت را زمانی که استفاده نمی کنید، بگذارید.

روش نگهداری از مسواک چگونه است ؟

۳- نزدیک سطل زباله

محل قراگیری مسواک در روش نگهداری از مسواک بسیار مهم است . پس از گذاشتن مسواکتان کنار سطل زباله خودداری کنید. مانند دلایلی که در مثال های دیگر توضیح دادیم، ذرات می توانند مسیر خود را به مسواک شما پیدا کنند و منجر به ورود باکتری بیشتری شوند. آن را دور از سطل آشغال نگه دارید، چون ما همه غذا، آشغال و چیزهای کثیف را در آن می ریزیم.

۴- نزدیک سینک ظرفشویی

باید بدانید سینک ظرفشویی به عنوان روش نگهداری از مسواک مناسب نیست . سینک ظرف شویی آشپزخانه ما محل شستن و پاک کردن کثیفی و باکتری ها و غذا است. اگر مسواک خود را کنار ظرف شویی آشپزخانه رها کنید، به طور بالقوه از باکتری ها برای رسیدن به مسواک خود استفاده می کنید. اگر دندان های خود را در آشپزخانه می گذارید، بهتر است که یک روکش برای مسواک خود بگذارید یا مسواک را در یک کشو قرار دهید.

۵- نزدیک حیوانات خانگی

ما حیوانات را دوست داریم، اما مسواک خود را نباید کنار آنها قرار دهیم، زیرا آنها میکروب ها و باکتری های زیادی را حمل می کنند و می توانند برای سلامتی شما بد باشند. علاوه بر این، بسیاری از حیوانات خانگی سعی در بازی کردن، خوردن یا جویدن مسواک دارند و فکر می کنند که این یک اسباب بازی است.

چه زمانی برای تعویض مسواک مناسب است

بهترین روش برای کاهش میزان باکتری مسواک این است که به طور مرتب، مسواکتان را عوض کنید. دندانپزشکان و متخصصین در این زمنیه توصیه میکنند که هر ۳ تا ۴ ماه یک بار، مسواک خود را تعویض کنید. اگر موی مسواک فرسوه شد و یا بیمار هستید و یا دارای سیستم ایمنی ضعیفی هستید، به طور مرتب باید مسواک خود را تعویض کنید.

اگر دارای مسواک برقی هستید، سر مسواک خود را عوض کنید. توجه به این نکته به حفظ سلامت و بهداشت دهان و دندان شما کمک بسزایی میکند. به خاطر داشته باشید شناخت روش نگهداری از مسواک چه برای مسواک های معمولی و چه نوع برقی آن بسیار مهم است و باید به آن توجه ویژه داشته باشید

به خاطر داشته باشید

برای دانستن روش نگهداری از مسواک و به منظور تمیز نگه داشتن مسواک خود لازم است نکات زیر را با دقت رعایت کرده تا سلامت دهان و دندان های خود را تضمین نمایید .

۱- مسواک را به اشتراک نگذارید

هرچند این مورد جزو نکاتی است که اجرایی کردن آن در اکثر افراد غیر قابل باور است ، اما برخی این کار اشتباه را انجام میدهند ، بهتر است بدانید اگر یک مسواک را به اشتراک بگذارید، مایعات بدن و میکروب ها را به اشتراک گذاشته اید، که ممکن است منجر به عفونت شوند.

پوسیدگی دندان کودکان چه مشکلاتی را با خود به همراه دارد ؟ حتما بخوانید : پوسیدگی دندان کودکان را جدی بگیرید

۲- دستان خود را بشویید

قبل از اینکه مسواک را بگیرید، دست هایتان را بشویید. این کاملا بدیهی به نظر می رسد، اما اغلب افراد قبل از شستن دست هایشان خمیر دندان را بر می دارند. این نکته

مسواک را بعد از هر استفاده بشویید. مسواک را با آب شیر داغ بعد از مسواک زدن دندان هایتان بشویید دقت کنید که تمام خمیر دندان را می شویید.

بعد از شستن مسواک آن را تکان دهید تا خشک شود. هر چه مسواک خیس باشد بیشتر محیط برای رشد باکتری ایجاد خواهد کرد.

مسواک را در محلول ضد عفونی یا دهان شویه خیس نکنید. با توجه به انجمن دندان پزشکی آمریکا، هیچ مدرکی بالینی وجود ندارد که نشان دهد مسواک در دهان شویه ضد باکتری هیچ تاثیری بر سلامت دهانی داشته باشد.

مسواک را هر سه یا چهار ماه عوض کنید. اگر الکتریکی است، هر سه تا چهار ماه یک بار سر آن را عوض کنید. این کار را زودتر انجام دهید اگر متوجه شدید که دندانه های آن خم یا چروک شده، و یا اگررنگ آن تغییر کرده است.

تماس با مطب دندانپزشکی خورشید