رفلاکس معده

رفلاکس معده یکی از دلایلی است که باعث ایجاد پوسیدگی در دندان ها میشود . پوسیدگی دندان به دلایل زیادی رخ می دهد. برخی از این دلایل بسیار شناخته شده اند. برای مثال مصرف قند و شیرینی، مسواک نزدن به طور مرتب، و نخ دندان نکشیدن از دلایل واضح این مشکل هستند. اما برخی دلایل پنهان و گاهی برای مردم عادی ناشناخته هستند. یکی از این نوع دلایل تاثیر اسید معده بر پوسیدگی دندان است.

رفلاکس معده چگونه بیماری است ؟

رفلاکس معده (GERD) یک بیماری است که از اختلالات گوارشی شایع میشود و زمانی رخ می دهد که محتویات معده به لوله مری باز می گردد. رفلاکس به دلیل اختلال در عملکرد ماهیچه انتهای مری (LES) ایجاد می شود. این ماهیچه همانند دریچه عمل کرده و هنگام بلعیدن غذا مدت زمان کوتاهی باز می شود تا مواد غذایی وارد معده شود. در صورت درست کار نکردن این دریچه یا بسته نشدن کامل آن، آب گوارشی و محتوای معده به مری بازگشته و رفلاکس معده رخ می دهد.

تماس با مطب خورشید

چگونه رفلاکس معده باعث پوسیدگی دندان میشود ؟

رفلاکس بعلت اسیدهایی است که معده تولید میکند . معده اسیدهای طبیعی تولید می کند که به هضم غذای بدن کمک می کند. گاهی اوقات این اسید ها وارد گلو و دهان به خصوص پس از یک وعده غذایی بزرگ می شوند. به طور معمول، بزاق ما سطوح اسیدی در دهان ما را متعادل می کند و همه چیز خوب است.

اما برای افرادی که از رفلاکس معده رنج می برند ، مشکل ساز است ، این اسیدها به عنوان ریفلاکس اسید یا GERD شناخته می شوند، اسیدهای معده در طول روز به دهان می رسند. این فرآیند به خصوص هنگامی که شما در خواب هستید، آسیب می رساند، زیرا شما در حال بلعیدن نیستید و دهان کمتر بزاق تولید می کند.

همچنین خشکی دهان ناشی از مصرف بسیاری از داروهای رفلکس اسید است. بزاق نه تنها کمک به خنثی کردن اسیدهای ناشی از آن اسید می کند، بلکه کمک می کند تا ذرات غذایی را از بین ببرد و باکتری هایی را که به مینای دندان حمله می کنند، کاهش دهد. به همین دلیل تولید پایین بزاق ممکن است خطر ابتلا به خشکی دهان را افزایش دهد

پالپ دندان داخلی ترین قسمت دندان حتما بخوانید : پالپ دندان چیست ؟

پوسیدگی دندان با رفلاکس چه نشانه هایی دارد :

معمولا دندانهایی که با بیماری رفلاکس دچار پوشیدگی میشوند نشانه هایی دارد ، در صورتی که این علایم را دارید باید نسبت به درمان بیماری رفلاکس خود اقدام نمایید :

  • درد یا تحریک در دهان
  • حساسیت به غذاها و نوشیدنی های خاص، به ویژه مواد گرم، سرد یا شیرین
  • لبه های دندانی تیز
  • دندان های کوتاه و تضعیف شدن
  • تغییر رنگ دندان ها رو به تیره

دندان خراب نیز به معده آسیب میرساند :

سوزش قلب و دیگر علائم و نشانه های رفلاکس اسید به این معنی نمی باشد که شما به بیماری رفلاکس معده مبتلا شده باشید. مصرف غذا‌های سالم و مقوی‌، کلید داشتن سیستم گوارش سالم است‌. اینکه چطور غذا را برای هضم صحیح می‌جویم و خرد می‌کنیم هم نکته خیلی مهمی است. اولین قدم برای هضم غذا در دهانتان آغاز می‌شود‌. دندان‌ها به خرد کردن غذا کمک می‌کنند و بزاق دهان هم حاوی آنزیم‌های آغاز‌گر گوارش است‌. وقتی غذا را قورت می‌دهید‌، ماهیچه‌ها آن را از لوله‌گوارش عبور می‌دهند‌. سپس غذا تجزیه شده و مواد مغذی مورد نیاز بدنتان برای رشد و سلامتی از آن گرفته می‌شود.

رفلاکس معده چه تاثیری بر دندان ها دارد

باکتری‌های دندانی که خراب شده‌ است، می‎تواند به وسیله مواد غذایی وارد معده و سپس وارد گردش خون شود و همین مسئله باعث معده درد و بروز بیماری‎های مختلف گوارشی می شود. دندان در جذب و هضم و همچنین جویدن‌ مواد غذایی بسیار مؤثر است به طوری که اگر این عضو دچار مشکل شود، هضم غذا با مشکلات‌ مختلفی‌ روبه‌رو‌ می‌شود.

در دستگاه گوارش‌ دندان به عنوان‌ اولین عضو‌ محسوب می‌شود و اگر‌ دندان فردی‌ خراب‌ باشد، کار جویدن‌ مواد غذایی و به تبع آن‌ هضم و جذب‌ غذا با مشکل روبه‎رو می شود و معده کارایی‌ خود را از دست می‌دهد‌. افرادی که دندان‌های خرابی دارند،‌ به خوبی‌ مواد غذایی در معده‌شان آماده هضم‌ و جذب نمی‌شود، این افراد به ناچار در طولانی‌ مدت به مصرف غذاهای‌ نرم و فاقد‌ فیبر‌ روی می‌آورند و همین مسئله باعث‌ بر هم خوردن متابولیسم‌ بدن و حتی‌ مواد غذایی و آنزیم‌های مورد نیاز معده و دستگاه‌ گوارش‌ می شود و در نتیجه‌ کارایی‌ معده را تضعیف‌ می‌کند. عفونت ناشی از دندان‌های خراب‌ باعث بروز‌ عفونت‌ در سیستم گوارش می شود.

دندان‌های خراب‌ به دلیل‌ درد شدید‌ جویدن غذا را به طور ناقص‌ انجام می دهد و همین موضوع کار معده را در هضم‌ غذا دو برابر می‌کند و باعث‌ ایجاد مشکل در سیستم گوارش‌ می‌شود.

روش استفاده از نایت گارد چگونه است ؟ حتما بخوانید : نایت گارد چه کاربرد و ویژگی هایی دارد ؟

چگونگی محافظت از دندان ها در برابر رفلاکس معده

  • جویدن آدامس بدون قند می تواند تولید بزاق را افزایش دهد ، که کمک می کند تا اسید را در دهان خنثی کند و شستشو دهد.
  • مصرف فلوراید و یا ضدعفونی کننده دهان ممکن است با تجویز نسخه می تواند باعث تقویت مینای دندان شود.
  • اجتناب از مصرف الکل و سیگار کشیدن و خودداری از خوردن خوراکی ۳ ساعت قبل از خواب، می تواند فرکانس ریفلاکس اسید را کاهش دهد.
  • اگر سوزش سر دل، ریفلاکس اسید یا سایر مشکلات معده بخشی از زندگی روزمره شما باشد، با پزشک خود در یک برنامه مراقبت در مورد مشکلات ناشی از مشکلات معده مشورت کنید.
  • اگر از رفلکس اسید رنج می برید، دندانپزشک خود را به طور منظم ببینید تا مطمئن شوید که دندان هایتان سالم می مانند، دندانپزشک توصیه هایی برای جلوگیری از فرسایش مینای دندان و راه هایی برای تسکین آن، و اگر دچار دهان خشک نیز هستید راه حلی را به شما ارائه می دهد .

درمان پوسیدگی ایجاد شده با رفلاکس معده چیست ؟

در مرحله اول بهتر است به یک متخصص گوارش مراجعه نمایید تا سطح اسید معده و مشکلات رفلکس شما را تحت کنترل درآورده و مشکل را برطرف سازد و بعد حتما به دندانپزشک مراجعه نمایید تا پوسیدگی های ایجاد شده به علت این بیماری را برطرف کند . مراجعات منظم و دروه ای به دندانپزشک و معایناتی که دندانپزشک برای شما در نظر میگیرد میتواند از پوسیدگی های بیشتر دندان شما جلوگیری کرده و سلامت را به دهان و دندان شما ببخشد .

بهتر است در طول درمان از غذاهای محرک اسید معده مانند غذاهای تند و ترش اجتناب کنید. بهداشت دهان و دندان خود را با جدیت بیشتری پیگیری کنید و روزی دو مرتبه مسواک بزنید. در صورتی که در اثر ابتلا به رفلاکس معده دچار پوسیدگی های متعدد در دندان شده اید، برای درمان و پیشگیری از تکرار این امر با دندانپزشک خود مشورت کنید.

تماس با مطب دندانپزشکی خورشید