ذندانپزشکی در دوران شیردهی

دوران شیردهی یکی از زمان های مهم برای مادران و فرزندان آنها است ، در دوران ممکن است مشکلاتی برای سلامتی و بهداشت دهان و دندان مادر ایجاد شود . مواجه شدن با دردهای دندان و مراجعه به دندانپزشکی برای مادرانی که در این دوران  هستند به عنوان یک نگرانی و دغدغه محسوب می‌شود.

گاهی درد دندان آزاردهنده می‌شود و مراجعه به دندانپزشکی و پیگیری درمان اجباریست. در این مواقع آگاهی درباره داروها و روشهای دندانپزشکی و عوارضشان بر شیر مادر د این دوران اهمیت می‎یابد و به همین دلیل است که ما بر آن شدیم تا در مورد یکی از مهم ترین نگرانی های مادران نکات و مواردی را به مادران آموزش دهیم تا این دغدغه و استرس ها را تا حد ممکن کاهش داده و به جای آن آگاهی مادران را بالا ببریم . پس با ما در مطب دندانپزشکی خورشید همراه باشید .

علل خراب شدن دندان در شیردهی و پیشگیری از آن

مادر بودن برای نوزادی که تازه متولد شده می‌تواند بسیار سخت باشد، حتی اگر اولین فرزند شما نباشد. انتخاب بین شیردهی یا عدم شیردهی تصمیم بزرگی است که اکثر زنان در مورد آن تحقیقات زیادی را انجام می‌دهند. اگر شیر دادن به کودک خود را انتخاب کرده‌اید، باید علاوه‌بر سلامت کودک چیزهای دیگری را نیز در نظر بگیرید. اینکه شیر دادن دندان‌هایم را خراب می‌کند یا خیر.

واقعا علت خراب شدن دندان در شیردهی چیست؟ عوامل زیادی مانند تغییرات هورمونی و کمبود کلسیم وجود دارند که ممکن است باعث شوند زنان باردار در معرض خطر بیشتر بیماری لثه و پوسیدگی دندان قرار بگیرند. زیرا اصولا بخش زیادی از کلسیم دریافتی مادر از مواد غذایی به جنین در حال رشد می‌رسد.

تماس با مطب خورشید

این خطرات معمولاً پس از تولد نوزاد به پایان می‌رسند، زیرا بدن مادر شروع به بازگشت به حالت عادی می‌کند. با این حال، اگر مادر نتواند کلسیم و ویتامین D کافی دریافت کند یا به‌دلیل پرستاری از کودک روال بهداشت دهان و دندان مانند نخ دندان کشیدن روزانه و مسواک زدن حداقل دو بار در روز را حفظ نکند، ممکن است با خراب شدن دندان در شیردهی مواجه شود.

اصولا زنان در دوران شیردهی، حتی اگر کلسیم زیادی دریافت کنند، با کاهش تراکم استخوان مواجه می‌شوند. زیرا برای تولید شیر، بدن کلسیم لازم را از استخوان‌ها دریافت می‌کند. همچنین، کلیه‌ها کلسیم کمتری در ادرار ترشح می‌کنند.

خوشبختانه پس از پایان این دوران دوباره همه چیز به روال عادی باز می‌گردد. پس مصرف کلسیم کافی در تمامی دوران‌ها برای حمایت از سلامت استخوان‌ها و دندان‌ها لازم است. مقدار کلسیم توصیه شده برای همه زنان بین ۱۹ تا ۵۰ سال (باردار، غیر باردار یا شیرده) ۱۰۰۰ میلی‌گرم در روز است.

درمان های ایمن دندانپزشکی در دوران شیردهی

اگر بنابر هر علتی نیاز به یکی از درمان های دندانپزشکی زیر دارید ، میتوان با اطمینان گفت مشکل خاصی برای شما پیش نخواهد آمد ، در صورتی که نکات گفته شده را رعایت نمایید ، پس با دقت توصیه های زیر را مطالعه بفرمایید :

۱. فرآیند های دندانی

دندانپزشکان از عوامل بی حس کننده مثل لیدوکائین به عنوان یک بی هوشی عمومی و موضعی در طول فرآیند دندانپزشکی استفاده می کنند. این داروی بی حسی برای همه روی کیفیت و کمیت شیر مادر تاثیر ندارد. دندانپزشک ممکن است فرآیند های مختلفی را برای بی حسی در طول درمان برای مادر شیرده در نظر بگیرد.

اگر تحت این فرایند ها برای خارج کردن دندان باشید، موقتا شیردهی خود را قطع کنید. می توانید بدون هیچ خطری در سریع ترین زمان ممکن از بی حسی ریکاوری شوید و زمانی که درد جراحی از بین رفت، به کودک خود شیر دهید.

از ماملون دندان چه اطلاعاتی دارید ؟ حتما بخوانید : مامون دندان چیست و چه درمانی دارد ؟

۲. داروهای آرام بخش و نیتروس اکسید

اگر دندانپزشک برایتان آرام بخش در نظر بگیرد، می توانید هر موقع هوشیاری کامل داشتید به کودک خود شیر دهید. قبل از وارد شدن و بعد از خارج شدن از اتاق جراحی نیز می توانید این کار را انجام دهید. بیشتر داروهایی که به عنوان آرام بخش در دوره درمان دندان پزشکی استفاده می شود، برای خانم های شیرده گزینه امن و مناسبی هستند و هیچ نیازی نیست که شیر خود را بدوشید.

میزان ماده بی حس کننده در شیر مادر به کم ترین حالت ممکن خواهد بود و هیچ آسیبی به کودک وارد نمی کند. نیتروس اکسید ماهیت غیر محدودی دارد و وارد شیر مادر نمی شود. یعنی گاز بی حس کننده که در پروسه دندانپزشکی استفاده می شود، سریع تر از بدن خارج شده و روی شیر مادر اثر نمی گذارد. بنابراین می توانید به راحتی و با امنیت کامل این کار را انجام دهید.

۳. تست های تشخیصی دندان

تست تشخیصی دندان برای بررسی میزان پوسیدگی شامل استفاده از عکسبرداری های اشعه ایکس و یا عکس برداری های سوزنی و غیره هستند. هیچ کدام از این تست های تشخیصی در تولید شیر مادر اثرگذار نیستند و می توانید کاملا امن به کودک خود شیر دهید.

۴. استفاده از محصولات دندانی

می توانید از ژل های دهانی، شوینده دهان یا دیگر محصولات دندانی مثل آنبسول، مدیژل، اورالدن و کورسودیل در دوران شیردهی استفاده کنید. اگر شیرده هستید، پیشنهاد می کنیم که این درمان های زیبایی را مثل سفید کردن دندان از طریق مواد شیمیایی به تاخیر بیاندازید.

مشکلات دندان در دوران شیردهی که باید بدانید

قبل از انجام هر گونه پروسه دندانپزشکی خاص یا درمان حتماً باید با درمانگر مشاوره داشته باشید و اطلاع رسانی کنید که شیرده هستید. هر گونه دارو و محصولات دندانی برای مادران شیرده حتما باید توسط پزشک تجویز شود.

بنابراین اکنون که متوجه شدید در دوران شیردهی مجبور نیستید که درد دندان را تحمل کنید، با خیال راحت به دندان پزشکی مراجعه کنید و با اطلاع رسانی از این که شیرده هستید، درمان خود را آغاز کنید.

روش های پیشگیری از پوسیدگی دندان مادران در دروان شیردهی

لازم است مادران در دوران شیردهی به نوزادان خود به این نکته توجه داشته باشند که تغذیه ی انحصاری نوزاد به وسیله ی شیر مادر سبب کاهش آب بدن می گردد. به همین دلیل است که خشکی دهان عامل اصلی پوسیدگی دندان و بیماری های لثه ای در زنان به شمار می رود. 

یکی دیگر از عوامل دخیل در بروز پوسیدگی دندان مادراندر این دوران ، بهره گیری از رژیم غذایی نادرست است. همان طور که بیان کردیم مصرف مکمل نقش چشمگیری در جلوگیری از پوسیدگی دندان ایفا می کند. 

مادراندر این دوران ، در طول روز احساس گرسنگی مداوم دارند. لذا برای رفع گرسنگی به ریزه خواری می پردازند. با ریزه خواری باکتری های دهان به وسیله ی کربوهیدرات و قند تغذیه می شوند. لذا با تکثیر شیرین جات در داخل دهان احتمال وقوع پوسیدگی دندان شدت پیدا می کند. 

به منظور جلوگیری از پوسیدگی دندان در این دوران نکات زیر را به خاطر بسپارید :

  • جذب کلسیم طبیعی از طریق استفاده از لبنیات نظیر شیر، پنیر و ماست
  • مصرف سبزیجات به خصوص بروکلی
  • مصرف شیر سویا
  • استفاده از بادام
  • مصرف مکمل دارای ویتامین D، B3، B12، B2، C
  • جذب ویتامین D با مصرف ماهی سالمون، ساردین، تون، تخم مرغ، گوشت، مرغ، آجیل و مواد لبنی
  • جذب ویتامین B12 و B2 با مصرف بادام، اسفناج، ماکارونی و شیرینی
آناتومی دندان ها و وظایف دندان ها چیست ؟ حتما بخوانید : از آناتومی دندان چه اطلاعاتی دارید ؟

این نکات را در دوران شیردهی جدی بگیرید

به خاطر داشته باشید در پروسه ی دندانپزشکی در خصوص استفاده از آنتی بیوتیک کاربرد حقیقی دیده نمی شود. در واقع مصرف آنتی بیوتیک در دندانپزشکی سبب تداخل در سیستم عصبی دهان، عضلات حفره ی دهان، غدد بزاقی، مخاط دهان و زبان، کام سخت و نرم گردد. 

بنابراین حد لامکان بهتر است در دوران شیردهی از دارو های آنتی بیوتیک استفاده نگردد.  بهتر است بدانید یکی از بی حس کننده های موضعی که از قابلیت ترشح در شیر مادر برخوردار است، اپی نفرین نام دارد. علاوه بر این مصرف داروهای تسکین دهنده نظیر آسپیرین و دارو های مخدر در دوران شیردهی ممنوعیت دارد. در این دوران انجام موارد زیر منع جدی دارد :

۱- منع ترمیم آمالگام

در راستای ترمیم آمالگام، آلیاژ هایی اعم از نقره، مس، جیوه و قلع کاربرد دارند. به موجب وجود جیوه در ترمیم آمالگام، مادران شیرده، بانوان باردار و کودکان زیر شش سال مستعد ابتلا به عوارض نفوذ جیوه در بدن هستند.  تحقیقاتی در خصوص ورود جیوه در شیر مادران صورت گرفته است که حاکی از ناچیز بودن میزان جیوه ی ترشحی در شیر مادر دارد. با این وجود به منظور رعایت ایمنی و جلوگیری از خطرات احتمالی توصیه می شود از ترمیم و تعویض آمالگام به ماده ی همرنگ دندان خودداری کنید. 

۲- منع شیردهی به نوزاد نارس بعد از درمان دندانپزشکی

با وجود بی خطر بودن شیردهی پس از درمان های دندانپزشکی، تغذیه کردن نوزادی که تحت درمان های ویژه ای قرار دارد یا نارس است، محدودیت دارد. در این گونه شرایط پزشک متخصص خواستار توقف روند شیردهی در مدت زمان کوتاه می گردد. 

چه زمانی به دندانپزشک مراجعه کنیم؟

اگر با وجود توجه به نکات ذکر شده، با خراب شدن دندان در شیردهی مواجه شدید باید به دندانپزشک مراجعه کنید. او می‌تواند محل پوسیدگی دندان یا التهاب لثه را تشخیص دهد و برای درمان دندان درد در شیردهی به کمک روش‌هایی مانند پرکردن دندان در شیردهی، عصب‌کشی و غیره اقدام کند. در صورت نیاز به کشیدن دندان خراب شده، مطمئنا برای ایمپلنت دندان در شیردهی اقدام خواهد شد.

بنابراین شیر دادن به نوزاد عامل اصلی خراب شدن دندان‌های شما نیست، بلکه عدم رعایت بهداشت دهان و دندان و داشتن یک تغذیه ناسالم در این دوران باعث بروز این مسئله می‌شود. معمولا زرد شدن دندان در شیردهی از علائم اولیه پوسیدگی دندان است. اگر همزمان متوجه حساس شدن دندان‌ها در شیردهی یا درد دندان شدید، حتما در اولین فرصت با دندانپزشک مشورت کنید.

 

تماس با مطب دندانپزشکی خورشید