دهانشویه ضد حساسیت

دهانشویه ضد حساسیت یکی از انواع رایج و مهم در میان دهانشویه هاست که در شرایطی خاص و برای رفع و یا کاهش حساسیت دندانی توصیه میشود . اینکه استفاده از انواع مختلف دهانشویه ها چه اهمیتی در بالا بردن سطح بهداشت دهان و دندان های ما دارد بر کسی پوشیده نیست و همواره ما به مراجعین مطب دندانپزشکی خورشید و بیماران خود اهمیت استفاده از آن را در کنار سایر ملزومات بهداشتی دهان توصیه کرده ایم .

بهتر است بدانید که دهان شویه مایعی است که برای شستشو و تمیز نگه داشتن فضای داخل دهان استفاده می شود. معمولاً آنها حاوی مواد ضد عفونی کننده نیز هستند که باکتری هایی که در دهان زندگی می کنند را از بین می برند. بعضی از مردم از دهانشویه برای از بین بردن بوی بد دهان استفاده می کنند و برخی دیگر برای جلوگیری از پوسیدگی دندان.

حساسیت دندانی چیست ؟

قبل از آنکه بخواهیم در مورد دهانشویه ضد حساسیت صحبت کنیم لازم است در مورد اینکه حساسیت دندانی چیست اطلاعاتی در دست داشته باشیم ، طبق انجمن دندانپزشکی آمریکا (ADA)، بسته به علت، استفاده از محصولات حساسیت دندانی به عنوان درمان‌های خانگی می‌تواند حساسیت را برطرف کند.

دهانشویه‌ها به دو روش عمده از حساسیت دندان‌ها جلوگیری می‌کنند :

با استفاده از محلول‌هایی که باعث بی حسی توبول‌های ظریف در ناحیه زیرین عاج دندان می‌شوند و با پوشاندن مینای دندان با مواد تقویت کننده و محکم تر. این ترکیبات تقویت کننده همچنین این لوله‌های میکروسکوپی را پر می‌کنند که از طریق عاجی که در زیر مینای دندان قرار دارد به پالپ داخلی دندان منتهی می‌شود. با این حال نتایج یک شبه رخ نمی‌دهد. برای ایجاد اثر بی حسی و تقویت مینای دندان استفاده منظم لازم است.

تماس با مطب خورشید

چه عواملی باعث ایجاد حساسیت دندان‌ها می‌شود؟ 

بعضی از افراد به دلیل داشتن مینای دندان نازک تر، به طور طبیعی دندان‌های حساس تری نسبت به دیگران دارند. مینای دندان لایه خارجی دندان است که از آن محافظت می‌کند. در بسیاری از موارد از جمله علل زیر، مینای دندان از بین می‌رود:

  • مسواک زدن بیش از حد سفت و محکم
  • استفاده از مسواک سخت
  • دندان قروچه در شب
  • بخوردن غذاها و نوشیدنی‌های اسیدی به طور منظم

گاهی اوقات، سایر شرایط می‌توانند منجر به حساسیت دندان شوند. به عنوان مثال ریفلاکس معده (GERD) می‌تواند باعث ترشح اسید از معده و مری شود و ممکن است به مرور زمان دندان‌ها را پوسیده کند. مشکلاتی که باعث استفراغ مکرر می‌شود از جمله گاستروپارزی و پرخوری نیز می‌توانند باعث از بین رفتن مینای دندان توسط اسید شود.

تحلیل لثه می‌تواند قسمت‌هایی از دندان را محافظت نکند و همین امر باعث ایجاد حساسیت می‌شود. پوسیدگی دندان، شکستگی دندان، لب پر شدن دندان و پرشدگی یا روکش‌های فرسوده می‌تواند عاج دندان را در معرض دید قرار دهد و باعث ایجاد حساسیت شود. اگر این گونه باشد، به جای اکثر دندان‌ها، فقط در یک دندان یا ناحیه خاص در دهان احساس حساسیت خواهید کرد.

دندان‌های شما ممکن است به دنبال درمان‌های دندانپزشکی مانند پر کردن، روکش یا سفید کردن دندان‌ها به طور موقت حساس شوند. در این حالت، حساسیت فقط به یک دندان یا دندان‌های اطراف دندان که درمان دندانپزشکی دریافت کرده اند محدود می‌شود. این حالت باید بعد از چند روز برطرف گردد.

نکات طلایی در مورد خمیر دندان زغالی که باید بدانید حتما بخوانید : از خمیر دندان زغالی چه اطلاعاتی دارید ؟

دهانشویه ضد حساسیت چیست ؟

آیا تا به حال هنگام خوردن بستنی یا نوشیدن یک فنجان قهوه گرم، آن درد شدید را در دهان خود احساس کرده‌اید؟ با غذاهایی که دوست دارید قطع رابطه نکنید، دهانشویه ضد حساسیت برای محافظت در برابر شوک ناگهانی و درد ناشی از حساسیت دندان ساخته شده اند. آنها همچنین مینای دندان را تقویت کرده و از ایجاد پلاک و التهاب لثه جلوگیری می‌کنند.

این محصولات برای جلوگیری از تحلیل لثه مفیدند و به سالم نگه داشتن لثه کمک می‌کنند، بنابراین ناحیه حساس زیر خط لثه بهتر محافظت می‌شود. دهانشویه‌ ضد حساسیت فرمول انحصاری و اختصاصی دارند که می‌توانند در از بین بردن درد دندان‌های حساس از نظر بالینی و موثر باشند.

دهانشویه ضد حساسیت برای چه نوع بیمار مناسب است؟ 

دهانشویه ضد حساسیت با پوشاندن کانال‌هایی که منجر به اعصاب حساس دندان می‌شوند، باعث جلوگیری از درد می‌شود با استفاده منظم، یک سد محافظتی طولانی مدت ایجاد می‌کند که مانند یک مهر و موم در برابر حساسیت عمل می‌کند و تسکین موثر و پایدار را ایجاد می‌کند. عطر و طعم نعناع برای بوی تازه نعناع در دهان منحصر به فرد است.

دهانشویه ضد حساسیت برای بیماران دارای حساسیت دندانی از جمله کسانی که ممکن است به شستشوی بدون الکل نیاز داشته باشند یا آن را ترجیح می‌دهند مناسب است، از جمله بیمارانی که باردار هستند، عقاید مذهبی دارند یا از خشکی دهان رنج می‌برند. برای بیماران ۶ سال به بالا یک دقیقه، به اندازه ۲۰ میلی لیتر دهانشویه ضد حساسیت و دو بار در روز، صبح و عصر استفاده شود. بعد از آبکشی تف کنید و قورت ندهید.

رایج ترین ترکیبات تشکیل دهنده دهانشویه ها چیست ؟

هنگامی که می خواهید دهانشویه بخرید آگاهی داشتن از ترکیبات محصول بسیار مهم است تا آن چیزی را بخرید که متناسب با نیاز شماست. بسیاری از محصولات چندین ترکیب برای هدف مورد نظر خود دارند.

برخی از ترکیبات معمول آنها عبارتند از:

  • فلوراید برای مقابله با پوسیدگی دندان و تقویت مینا استفاده می شود.
  • ستیل پیریدینیوم کلراید برای از بین بردن بوی دهان و باکتری ها استفاده می شود.
  • کلرهگزیدین برای کنترل التهاب لثه و کاهش باکتری ها استفاده می شود.
  • روغن های فرار یا عصاره ای در بعضی از دهانشویه ها استفاده می شود. از جمله این ترکیبات رایج عبارتند از منتول که از نعنا بدست می آید، اکالیپتول که از اکالیپتوس به دست می آید و تیمول که از آویشن به دست می آید. همه این ترکیبات خاصیت ضد قارچی و ضد باکتری دارند.
  • پروکسید هیدروژن یا پروکسید کاربامید برای سفید کردن دندان ها به کار می رود.

از دهانشویه ضد حساسیت چه میدانید ؟

فواید استفاده از دهانشویه چیست ؟

حالا که در مورد حساسیت دندانی اطلاعاتی به دست آوردید بهتر است بدانید که به چه علت لازم است دندانپزشکان همواره توصیه میکنند که از دهانشویه ضد حساسیت و یا هر دهانشویه دیگری متناسب با نیاز دندانی خود استفاده کنید ، از جمله این علل میتوان به موارد زیر اشاره کرد :

  •  قسمت‌هایی از دهان و دندان که از طریق مسواک‌ زدن و نخ‌دندان کشیدن نظافت نمی‌شوند و دسترسی به آنها دشوار است، به کمک دهان شویه برطرف خواهند شد.
  •  کاهش التهاب لثه، جرم‌ دندان و سایر مشکلات لثه‌ای و دندانی
  •  مبارزه با باکتری‌های موجود در دهان و جلوگیری از کرم خوردگی و پوسیدگی دندان
  •  شل‌کردن و بیرون راندان باقیمانده مواد غذایی بین فضاهای خالی دندان‌ها و نقش نخ‌ دندان را ایفا کردن
  •  محصولی پرطرفدار برای بهداشت دهان و دندان که با طعم‌های گوناگون و به‌ عنوان خوشبو کننده دهان در دسترس کاربران قرار دارند.

دهانشویه ضد حساسیت بهتر است یا خمیر دندان ضد حساسیت

تصمیم گیری در مورد استفاده از دهانشویه ضد حساسیت یا خمیر دندان ضد حساسیت برای درمان حساسیت ممکن است دشوار باشد، اما تحقیقات نشان می‌دهد که هر دو به یک اندازه موثر هستند. در سال ۲۰۱۲، مجله دندانپزشکی بالینی و تجربی مطالعه ای را درباره مقایسه دهانشویه و خمیردندان حاوی سدیم فلوراید و نیترات پتاسیم منتشر کرد. سی بیمار به دو گروه پانزده نفری تقسیم شدند: یک گروه دو بار در روز با مسواک حاوی ۵ درصد نیترات پتاسیم مسواک می‌زدند. و گروه دوم دو بار در روز با دهانشویه حاوی ۳ درصد نیترات پتاسیم دندان‌ها را شستشو دادند.

بایدا و نبایدهای استفاده از مسواک ارتودنسی حتما بخوانید : آیا می دانید مسواک ارتودنسی چه کاربردی دارد ؟

گروه دوم نیز از یک خمیر دندان بدون فلوراید استفاده کردند. حساسیت دندان بعد از دو و چهار هفته اندازه گیری شد. هر دو گروه اثر حساسیت زدایی قابل توجهی را تجربه کردند و هیچ تفاوتی بین دو گروه وجود نداشت که در کاهش حساسیت دندان سودمند باشد. اگر دندان‌های حساس دارید، می‌توانید از دهانشویه مخصوص، یا خمیر دندان برای دندان‌های حساس یا از هر دو استفاده کنید.

دندان‌های حساس ممکن است نشانه مشکلات جدی دندان باشد، بنابراین همیشه هرگونه حساسیت را به دندانپزشک خود اطلاع دهید. او می‌تواند منبع ناراحتی شما را بررسی کند و درمان‌های داخل مطب را ارائه دهد. در ضمن، می‌توانید از دهانشویه دندان‌های حساس استفاده کنید تا از درد فعلی راحت شوید.

چگونه از دهانشویه ضد حساسیت استفاده کنیم ؟

دستورالعمل مصرف محصول بر روی هر دهانشویه نوشته شده است، از این‌ رو برای اطمینان هم که شده راه کارهای توصیه شده از سوی سازنده را مطالعه و رعایت کنید. همچنین نحوه استفاده از دهانشویه ضد حساسیت همانند سایر دهانشویه های دیگر است مگر درشرایطی که دندانپزشک روشی را مناسب با شرایط شما تشخیص دهد ، در حالت کلی و برای گرفتن نتیجه بهتر به این اقدامات توجه داشته باشید:

  •  شستشو را با مقدار توصیه شده دهان شویه آغاز کنید.
  •  به مدت ۳۰ ثانیه بادقت دهان را شستشو دهید، از پخش شدن دهان شویه بر روی تمام سطوح دندان‌ها اطمینان حاصل فرمایید.
  •  به مدت ۳۰ تا ۶۰ ثانیه آن را در دهان غرغره کنید، این کار برای از بین بردن باکتری در قسمت انتهایی زبان توصیه می‌شود.
  •  درآخر هم محتویات دهان شویه را از دهان بیرون بریزید.

به خاطر داشته باشید

دهانشویه جایگزین کارهای روتین بهداشتی دهان، یعنی همان دو مرتبه مسواک زدن و یک مرتبه نخ دندان کشیدن در طول روز، نمی شود. اصلی ترین وظیفه اکثر دهانشویه ها تازه کردن حس دهان و بخشیدن بوی خوب به آن است، گرچه اگر شما از بوی بد مزمن شدید دهان (هالیتوزیس) رنج می برید، باید با دندانپزشک خود در مورد راه های دیگری برای پرداختن به علت مشکل و مدیریت شرایط بوی بد دهان خود صحبت کنید.

با این تفاصیر، برخی از انواع دهانشویه ها مانند دهانشویه های فلورایده وجود دارند که می توانند به محافظت از دندان ها در برابر اسیدهای تولید شده توسط باکتری های موجود در پلاک های دندانی کمک کنند، اگر آنها را پس از مسواک زدن و نخ دندان کشیدن دقیق و با دقت دندان های خود استفاده کنید. و اگر از نوعی عفونت قارچی یا انبوهی از مشکلات لثه رنج می برید، دندانپزشک شما ممکن است نوع خاصی دهانشویه برای شما تحویز کند.

 

تماس با مطب دندانپزشکی خورشید