دندان مصنوعی ژله ای

دندان مصنوعی ژله ای نوعی پروتز تکه ای یا پارسیل است که از مواد نرم و انعطاف پذیرتری نسبت به دندان مصنوعی های سنتی ساخته می شود. این پروتزها جدید بوده و به گونه ای طراحی شده اند که شبیه دندان های طبیعی و واقعی ما هستند. آن ها کاملا متحرک هستند و هر وقت که بخواهیم می توانیم آن ها را برداریم و دوباره سرجایشان قرار دهیم. به این دندان ها پروتز پارسیل فلکسی، دندان مصنوعی انعطاف پذیر، یا دندان مصنوعی والپلاست نیز گفته می شود.

لزوم استفاده از دندان مصنوعی

گاهی اوقات ممکن است دندان های خود را در اثر پوسیدگی و یا هر علت دیگری از دست بدهید، در این صورت دو راه برای جایگزین کردن دندان از دست رفته خود دارید، کاشت دندان و استفاده از دندان مصنوعی روش های جایگزینی دندان از دست رفته می باشند که ظاهری همانند دندان های طبیعی دارند و مشکل غذاخوردن را حل می کنند.

دندان مصنوعی نیز انواع مختلفی دارد که دندان پزشکان طبق نظر بیمار و شرایط دندانی آن ها روش مناسب را پیشنهاد می دهند، یکی از این روش ها استفاده از دندان مصنوعی ژله ای می باشد که لازم است قبل از استفاده از آن راجع به مزایا و معایب آن اطلاعات کافی را کسب کنید و سپس اقدام به استفاده از آن نمایید.

تماس با مطب خورشید

دندان مصنوعی ژله ای چگونه است ؟

دندان های مصنوعی معمولی و ژله ای از دو قسمت دندان مصنوعی و پایه تشکیل شده اند که قسمت تاج دندان آن ها یکسان بوده و تنها قسمت پایه در دندان مصنوعی ژله ای و مصنوعی متفاوت می باشد. تاج دندان از رزین اکلریک، پرسلین، نایلون، فلز کروم کبالت ساخته شده و پایه دندان های مصنوعی (قسمت ژله ای آن) از اکلریک و فلز کروم کبالت ساخته می شود.

پرسلین ماده ترجیحی برای ساخت دندان است اما امروزه برخی دندانپزشکان رزین را به دلیل سبک بودن، قیمت ارزان و چسبندگی بهتری که با پابه ها دارد، برای ساخت دندان انتخاب می کنند. مزیتی که پایه رزین نسبت به فلز کروم کبالت دارد این است که رزین هم رنگ لثه می باشد ولی در صورتی که جایی بیفتد امکان شکستن آن وجود دارد در صورتی که پایه های فلزی چنان چه از دست بیفتند کم تر دچار آسیب می شوند.

دندان مصنوعی ژله ای برای چه کسانی مناسب است؟

همانطور که در ابتدا اشاره کردیم دندان مصنوعی ژله ای برای همه افراد مناسب نیست و برخی از افراد با توجه به شرایط و وضعیت دهانی خود قادر به استفاده از آن هستند . اینکه آیا این نوع پروتز برای شما مناسب است یا خیر نکته ای است که بعد ار بررسی های لازم توسط دندانپزشک به شما اعلام میشود . اما در حالت کلی میتوان گفت که دندان مصنوعی ژله ای برای افرادی با مشخصات زیر کاربرد ندارد :

  • افرادی که یک یا چند دندان خود را از دست داده اند.
  • برای افرادی که به دندان مصنوعی معمولی حساسیت دارند و نمی‌ توانند از آن استفاده کنند.
  • افرادی که قصد استفاده از پروتز‌های دائم را دارند می‌ توانند تا زمان آماده شدن آن‌ ها از پروتز‌های ژله‌ ای استفاده کنند.
ایمپلنت فوری چه ویژگی ها و نکاتی دارد ؟ حتما بخوانید : همه چیز در رابطه با ایمپلنت فوری

مزیت های دندان مصنوعی ژله ای نسبت به دندان مصنوعی معمولی

شاید این سوال برای شما پیش آمده باشد که بین دندان مصنوعی ژله ای و معمولی ، کدام یک بهتر بوده و باید آن را انتخاب کرد ، قبل از اینکه بخواهیم مزیت های این نوع از پروتز را برای شما بررسی کنیم لازم است به این نکته توجه داشته باشید که این پروتزها و اینکه آیا برای شما مناسب است یا خیر بعد از بررسی های لازم توسط دندانپزشک و با توجه به وضعیت دهانی و دندانی شما توصیه میشود ، اما در حالت کلی میتوان مزیت های دندان مصنوعی ژله ای را اینگونه بررسی کرد :

۱- انعطاف پذیری دندان مصنوعی ژله ای

اولین و مهمترین برتری دندان مصنوعی ژله‌ای، انعطاف پذیری پایه دندان است. در نتیجه مشکل التهاب و درد لثه را نخواهید داشت. این انعطاف پذیری این نوع از پروتز دلیل مهمی است که باعث وجه تمایز این نوع از پروتز با نوع ساده آن شود و به همین دلیل برای بسیاری از افراد بسیار مناسب است

۲- عدم حرکت دندان مصنوعی ژله‌ای در دهان

یکی از مشکلات افرادی که دندان مصنوعی معمولی دارند این است که از حرکت دندان در دهان گلایه می کنند. در واقع بیمار در ابتدا، به سختی می تواند پروتز دندانی را بر روی فک نگه دارد به همین دلیل در غذا خوردن نیز دچار مشکل خواهد شد. اما با استفاده از دندان مصنوعی ژله‌ای، این مشکل حل می شود چون پایه نایلونی به خوبی را فک جور شده و حرکت نمی کند.

۳- رنگ طبیعی پایه دندان مصنوعی ژله ای

به رنگ پایه دندان مصنوعی معمولی نگاه کنید. رنگ آن غیر طبیعی است. کسانی که لب های کوچک دارند، در حین صحبت کردن رنگ لثه های آن ها مشخص شده و از این بابت ناراحت هستند. اما دندان مصنوعی ژله‌ای، این مشکل را رفع کرده است چون پایه بی رنگ و شفاف بوده و باعث می شود رنگ طبیعی لثه ها دیده شود.

۴- سرعت در ساخت دندان مصنوعی ژله ای

قطعا برای شما نیز بسیار مهم خواهد بود که هر چه زودتر دندان ها آماده شود. نداشتن دندان از یک سو باعث مشکلات گوارشی شده و از سویی دیگر اعتماد به نفس انسان را پایین می آورد چون نمی توان به درستی صحبت کرد. مدت زمان لازم برای ساخت دندان مصنوعی ژله‌ای، کمتر است.

۵- خوردن راحت تر غذا با دندان مصنوعی ژله‌ای

با کسانی که دندان مصنوعی معمولی دارند صحبت کرده و از آن ها در مورد جویدن غذا سوال کنید. غالبا از این موضوع گلایه می کنند. در حالی که با داشتن دندان مصنوعی ژله‌ای، راحت تر می توانید غذا را بجوید.

دندان مصنوعی ژله ای چه ویژگی هایی دارد ؟

۶- فشار کم دندان مصنوعی ژله‌ای

دلیل التهاب لثه ها بعد از استفاده از دندان مصنوعی معمولی، از یک سو فشار ناشی از سختی پایه و از سویی دیگر حساسیت به اکرلیک است. اما پایه ژله ای به هیچ عنوان حساسیت نخواهد داشت در نتیجه به التهاب دچار نمی شوید.

۷- دندان مصنوعی ژله ای مناسب فک های کوچک

برخی از افراد فک بسیار کوچک داشته و نمی توانند دهان خود را زیاد باز کنند. برای چنین افرادی، استفاده از دندان مصنوعی ژله‌ای را توصیه می کنیم. پس باز هم تاکید میکنیم انتخاب بهترین نوع پروتز دندانی بعد از بررسی وضعیت دهان و دندان شما و با توصیه دندانپزشک صورت میگیرد پس حتما در این زمینه به تجربه و دانش دندانپزشک خود اعتماد کنید .

معایب دندان مصنوعی ژله ای

این نکته که هر درمانی در کنار مزایا و نکات مثبت فراوان خود دارای معایبی نیز هست ، بر کسی پوشیده نیست ، به هر حال هر روش جایگزین کردن دندان های از دست رفته، معایب خاص خود را داشته و دندان مصنوعی ژله ای نیز از این قاعده مستثنی نیست. معایب این روش عبارتند از:

  • بهداشت دهان و دندان یکی از مهمترین اموری است که حتی اگر دندان مصنوعی داریم نیز باید به آن اهمیت داد. در صورتی که دندان مصنوعی را بعد از هر وعده غذایی تمیز نکنید، خطر رشد باکتری ها و بیماری های لثه وجود دارد. اما خطر ابتلا به بیماری های لثه، در دندان مصنوعی ژله‌ای بیشتر است.
  • در صورتی که هزینه کار برای شما نیز مهم است، لازم است بدانید که دندان مصنوعی ژله‌ای گران تر از دندان مصنوعی معمولی است.
  • همانگونه که متوجه شدید، پایه دندان مصنوعی ژله ای، از نایلون بوده و نرم و انعطاف پذیر است. در ست است که این ویژگی باعث می شود لثه آسیب ندیده و تحریک نشود اما در زمان جویدن غذا، کمی شرایط سخت می شود.
  • متاسفانه تحقیقات نشان داده است که تحلیل استخوان فک در استفاده از دندان مصنوعی ژله‌ای، با سرعت بیشتری صورت می گیرد.

ساخت دندان مصنوعی ژله ای چگونه است ؟

اگر شما کاندید استفاده از دندان مصنوعی ژله ای هستید ، لازم است بدانید که مراحل ساخت این پروتز دندانی چگونه است و شما باید انتظار چه کاری را داشته باشید . لازم است بدانید که ساخت دندان مصنوعی ژله ای با پروتز نایلونی حداقل ۱۰-۱۴ روز طول می‌ کشد و به شرح زیر است:

  • قالب گیری از دندان‌ ها
  • فرستادن قالب‌ های مورد نظر به لابراتوار
  • ساخت دندان مصنوعی نهایی از روی قالب
  • نصب آن بعد از آماده سازی
همه چیز در رابطه با ارتودنسی دندان بزرگسالان چگونه انجام میشود ؟ حتما بخوانید : ارتودنسی دندان بزرگسالان چگونه است ؟

ساخت دندان مصنوعی ژله ای چقدر طول می‌کشد؟

درمان دندان مصنوعی انعطاف پذیر نسبت به سایر روش‌های درمانی پروتز زمان کمتری می‌برد. از آنجایی که مواد مورد استفاده در این درمان به راحتی آماده می‌شوند، پس از انجام اندازه گیری‌ها می‌توان آن‌ها را در مدت زمان کوتاهی آماده کرد. در این فرآیند درمانی، جلسات کنترل و اصلاح نیز در مدت زمان کوتاهی کامل می‌شود، زیرا به دلیل مواد خاص آن، وضعیت آلرژی در دهان وجود ندارد. به همین دلیل، درمان می‌تواند در نصف مدت زمان سایر درمان‌های پروتز به نتیجه برسد.

از آنجایی که این روش درمانی راه حل دائمی است، پس از دریافت درمان مناسب می‌توان بدون مشکل از پروتز استفاده کرد. اگرچه هیچ گونه کنترلی در استفاده از پروتزهای انعطاف پذیر الزامی نیست، اما توصیه می‌شود که دندانپزشکان به طور متوسط ​​سالی دو بار معاینات منظم را انجام دهند تا پروتز مورد استفاده بیشتر دوام بیاورد و از بروز مشکلات غیرمنتظره در کام جلوگیری شود.

مراقبت های لازم برای دندان مصنوعی ژله ای

به خاطر داشته باشید با رعایت دستور العمل های مراقبتی در مورد هر درمان از جمله دندان مصنوعی ژله ای میتوان انتظار داشت عمر این درمان و وسیله برای شما بیشتر خواهد شد ، به همین دلیل توصیه میکنیم به منظور مراقبت از این پزوتز و یا حتی پروتزهای عادی نکات زیر را با دقت رعایت نمایید :

  • دندان های مصنوعی باید کاملا اندازه باشند تا از مشکلات دندانی، ناراحتی و نیاز به تعمیر جلوگیری شود.
  • دندان مصنوعی باید حداقل یک بار در روز به طور کامل شسته و تمیز شود.
  • اگر دندان مصنوعی روزانه برای مدتی از دهان خارج نشود، استخوان های دهان تحلیل می رود. بنابراین توصیه می شود که یک سوم از شبانه روز یعنی ۸ ساعت، دندان ها از دهان خارج شود.
  • از خلال دندان برای پاک کردن دندان مصنوعی استفاده نکنید.
  • پس از غذا خوردن، دندان مصنوعی را با آب ولرم و صابون تمیز کنید.
  • با ماساژ دادن روزانه لثه، بیرون آوردن دندان مصنوعی و غرغره کردن آب نمک لثه هایتان را سالم نگه دارید.
  • استفاده از مسواک و خمیردندان ضد جرم برای دندان مصنوعی توصیه نمی شود.
  • برای ضد عفونی کردن دندان مصنوعی از روش جوشاندن آن هرگز استفاده نکنید، زیرا ممکن است آسیب جدی ببیند.

تماس با مطب دندانپزشکی خورشید