دندان مصنوعی در جوانی

دندان مصنوعی در جوانی و یا استفاده از انواع مختلفی از پروتز های دندانی و حتی صحبت در مورد آن ممکن است کمی برای افراد عجیب باشه چرا که تصور همواره بر این است که استفاده از این دست دندان های مصنوعی برای سالمندان است ، اما باید به این موضوع توجه داشته باشید که گاها استفاده از این پروتزهای دندانی در میان جوانان ، نوجوانان و حتی در مواردی در کودکان نیز وجود دارد و آنان نیز نیازمند به استفاده از آن هستند .

شما تنها نیستید

قبل شروع در مورد این موضوع و بررسی علل و عوامل نیاز به دندان مصنوعی در جوانی لازم است نکته ای مهم را به شما و آن دسته از افرادی که در سنین کم نیاز به استفاده از دندان مصنوعی هستید ، بیان کنیم .  بهتر است بدانید که یکی از سخت ترین چیزهایی که در مورد استفاده از دندان مصنوعی در دوران جوانی احساس می شود، این است که فکر می کنید تنها هستید. همه تصور می کنند دندان مصنوعی فقط برای افراد مسن است و احتمالا هیچ یک از دوستانتان دچار این وضعیت نیستند.

اما شما تنها نیستید. دلایل زیادی برای استفاده از دندان مصنوعی در دوران جوانی وجود دارد، که عبارتند از عوارض مادرزادی، بیماری، عدم دسترسی به مراقبت های بهداشتی، تصادفات رانندگی و غیره. اگر با دندانپزشک خود صحبت کنید، متوجه خواهید شد که وی با افراد زیادی در این شرایط رو به رو شده است. پس برای درمان دیر اقدام نکنید و مطمئن باشید از نتیجه آن راضی خواهید بود.

جالبه این موضوع را نیز بدونید که طبق تحقیقات، ۶۹ درصد از جوانان بین ۳۵ تا ۴۴ سال یک یا چند دندان دائمی خود را از دست داده اند و ۲۶ درصد از افراد بالای ۷۴ سال تمام دندان های خود را از دست داده اند. نیاز به استفاده از دندان مصنوعی در جوانی ممکن است به دلیل بیماری لثه یا پوسیدگی دندان باشد. برخی از افراد نیز ممکن است از ناهنجاری های دندانی مانند دیسپلازی اکتودرمال رنج ببرند. دلیل دیگر برای نیاز به استفاده از دندان مصنوعی در جوانی می تواند به دلیل رفلاکس معده باشد که به مینای دندان و استحکام آن آسیب می زند.

پس فراموش نکنید علت مشکل هر چه که باشد، استفاده از دندان مصنوعی در جوانی می تواند راه حلی ارزان و بدون درد برای رفع مشکل باشد.

علت استفاده از دندان مصنوعی در جوانی چیست ؟

همانگونه که در بالا به طور خلاصه توضیح دادیم علت های نختلفی وجود دارد که باعث میشود شما نیازمند استفاده از دندان مصنوعی در جوانی شوید . از دست دادن دندان ها می تواند به دلیل پوسیدگی، بیماری های لثه، تصادفات و ضربه باشد. از دست دادن دندان، به هر علتی که باشد، سبب افتادگی عضلات، تو رفتگی گونه ها و لب ها ، ایجاد تغییرات ناخوشایند در ظاهر، تغییر نحوه ی صحبت کردن ، ادای کلمات و صداها و همچنین مشکلاتی در جویدن و بلع غذا می شود.

وقتی تمام یا تعداد زیادی از دندان های خود را از دست می دهید، عضلات صورت افتاده و آویزان می شوند و باعث می شود چهره شما پیرتر دیده شود. دندان های مصنوعی با پر کردن فضای پشت لب ها و گونه، میزان افتادگی عضلات را کمتر می کند و سبب می شوند چهره شما جوان تر و با نشاط تر دیده شود.

تماس با مطب خورشید

دندان های مصنوعی ظاهر لبخند را هنگامی که دندان هایتان را از دست داده اید بهبود می بخشد، از بافت های دهان مثل لب، زبان و گونه ها حمایت می کند. همچنین به صحبت کردن و تلفظ صحیح کلمات کمک می کند. دندان مصنوعی به شما توانایی جویدن می دهد و کمک می کند که رژیم غذایی تان به وضعیت قبلی آن برگردد.

انواع دندان مصنوعی

یکی دیگر از نکاتی که لازم است شما برای استفاده از دندان مصنوعی در جوانی بدانید انواع مختلف این نوع دندان است ، بهتر است بدانید که دندان مصنوعی خود انواع مختلفی دارد که می‌توان از هر کدام آن‌ها در شرایط خاصی استفاده کرد. در ادامه به بررسی انواع این دندان می‌پردازیم تا با شرایط استفاده از هر یک آشنا شوید.

۱- دندان مصنوعی کامل

گاهی‌اوقات شرایطی پیش می‌آید که دندان‌های هر دو فک بالا و پایین از بین می‌روند، بنابراین در چنین شرایطی دندان‌پزشک انجام دندان مصنوعی کامل را به بیمار پیشنهاد می‌دهد. برای انجام این کار دندان‌پزشک ابتدا هردو فک بالا و پایین را قالب‌گیری می‌کند و متناسب با قالب گرفته شده دندان مصنوعی را برای فرد می‌سازد. این نوع از دندان مصنوعی معمولا به‌شکل متحرک ساخته می‌شود.

علت سوراخ شدن دندان کودکان چیست ؟ حتما بخوانید : سوراخ شدن دندان کودکان چه علتی دارد ؟

۲- دندان مصنوعی جزئی

برخی از مواقع فقط یک یا چندتا از دندان‌ها در فک بالا و فک پایین از بین می‌روند؛ از همین رو دندان‌پزشک انجام دندان مصنوعی جزئی را پیشنهاد می‌دهد، البته دندان مصنوعی جزئی خود به دو دسته دیگر تقسیم می‌شود که این دو دسته عبارتند از:

الف – دندان مصنوعی جزئی متحرک:

این دندان‌ها معمولا به‌گونه‌ای ساخته می‌شوند که دندان‌پزشک آن‌ها را با استفاده از یک گیره به دندان کناری وصل می‌کند و ویژگی که دارد این است که می‌توان آن را به‌سادگی از فک جدا کرد و شستشو داد. این نکته را درنظر بگیرید که نفوذ غذا زیر دندان‌های مصنوعی می‌تواند مشکلات دیگری را به همراه داشته باشد.

ب – دندان مصنوعی جزئی ثابت:

دندان‌پزشک می‌تواند دندان مصنوعی جزئی را با استفاده از چسب مخصوص دندان به فک بچسباند. در صورتی که این کار انجام شود، دندان مصنوعی مانند دندان طبیعی خود شما خواهد شد و زیبایی و کارایی بهتری نیز خواهد داشت. باید اضافه کرد که قیمت دندان مصنوعی جزئی ثابت نسبت به متحرک کمی بیشتر است.

مزایا و معایب دندان مصنوعی چیست ؟

اگر شما به هر دلیلی از دلایل بالا نیازمند به استفاده از دندان مصنوعی در جوانی هستید بهتر است از مزایا و حتی معایب این درمان آگاهی داشته باشید ، توصیه میکنیم از مزایا و معایب را به خاطربسپارید و حتما در مورد آن با دندانپزشک خود مشورت داشته باشید :

مزیت دندان مصنوعی

 دندان های مصنوعی می توانند اعتماد به نفس و عزت نفس شما را افزایش دهند، ظاهر و لبخند شما را بهبود می بخشند، از عضلات صورت شما پشتیبانی کنند، درمان ارزانتری نسبت به ایمپلنت ها هستند، صحبت کردن شما را بهتر کنند، جویدن غذا را آسانتر کنند، دندان های مصنوعی به راحتی تمیز می شوند و به صورت اختصاصی برای شما ساخته شده اند.

معایب دندان مصنوعی

ساختن دندان های مصنوعی یک فرآیند طولانی است، تمیز کردن و مراقبت از آنها برای بسیاری از افراد کار سخت و ناراخت کننده ای است، نمی توان غذاهای خیلی سفت با آن ها خورد، عادت کردن به آنها زمان می برد، برای راحت صحبت کردن به آنها نیاز به تمرین دارید، می توانند روند تحلیل استخوان را سریعتر کنند. با از بین رفتن استخوان فک، با گذشت زمان ، نیرویی که بیمار را قادر به گاز گرفتن می کند، به شدت کاهش می یابد. دندان های مصنوعی حجیم هستند و معمولا سقف دهان را می پوشانند . پروتزهای پارسیل( جزیی ) می توانند سبب آسیب و خرابی دندان های مجاور بشوند.

علت استفاده از دندان مصنوعی در جوانی چیست ؟

در طی زمان ، به دلیل سایش طبیعی دندان مصنوعی ، پروتز شما باید دوباره از نو ساخته و یا بخش پایه آن عوض شود. Rebasing به معنای ایجاد یک پایه جدید برای دندان های مصنوعی با همان دندان های قبلی آن است.  همچنین ، با افزایش سن ، بافت های دهان شما به طور طبیعی تغییر می کند. این تغییرات باعث شل شدن دندانهای مصنوعی شده که جویدن را مشکل و لثه ها را تحریک می کند. باید به طور سالانه برای معاینه به دندانپزشک مراجعه کنید تا در صورت نیاز اصلاحاتی را بر روی دندان مصنوعی انجام دهد تا دندان مصنوعی به طور کامل با دهان شما مطابقت داشته باشد.

نکات طلایی برای مراقبت از دندان مصنوعی

اگر مجبور به استفاده از دندان مصنوعی در جوانی و یا حتی در کهنسالی هستید ، لازم است به این نکته مهم توجه داشته باشید که این دندان ها نیز همانند دندان های عادی نیازمند مراقب است . چرا که اکثر افراد فکر می کنند که دندان مصنوعی نیاز به مراقبت ندارد چون مصنوعی بوده و خراب نمی شود. دندان مصنوعی در دهان باید کاملا سالم و تمیز باشد زیرا این عضو خارجی در هان می تواند دیگر عضو ها را نیز تحت تاثیر قرار دهد.

به همین جهت اگر بهداشت و سلامت آن رعایت نشود می تواند بیماری های لثه ای، عفونت های دهانی را به دنبال داشته باشد. همچنین اگر به درستی تمیز نشود و یا دچار شکستگی و لب پریدگی شود باعث جمع شدن باکتری ها می شود. که این مورد سبب خراب شدن دیگر دندان ها می شود. مواردی که در زیر به آشنا اشاره می کنیم و توضیح می دهیم برای مراقبت و بهداشت دندان مصنوعی لازم و ضرور است.

۱- شستن دندان ها

اولین و مهم ترین نکته اینکه پس از هر بار غذا خوردن لازم است که دندان ها شسته شوند. اگر دندان مصنوعی متحرک دارید باید آن را از دهان خارج کرده و مواد غذایی که زیر آن جمع شده را تمیز کنید. اگر این کار انجام نشود دهان بو گرفته و باعث عفونت لثه ها می شود.

۲- گذاشتن دندان در آب

افرادی که از دندان های متحرک استفاده می کنند. ممکن است موقع خواب بخواهند آن را از دهان شان خارج کنند. بهتر است پس از درآوردن دندان از دهان آن را در جایی مطمئن قرار دهید. همچنین گذاشتن دندان در آب باعث شده که بافت ان نرم بماند و در استفاده بعدی بهتر در روی لثه ها جا بیفتد.

۳- مراجعه منظم به دندانپزشک

و نکته ای که نه تنها در مورد دندان مصنوعی بلکه برای سلامت و بهداشت دهان و دندان های خود لازم است به آن توجه داشته باشید و آن اینکه در بازه های منظم به دندان پزشک خود مراجعه کنید و از سلامت دندان های مصنوعی و همچنین دیگر دندان هایی که به عنوان پایه دندان مصنوعی قرار دارند. مطمئن شوید. این مراجعات منظم باعث سلامت دهان و دندان در دراز مدت می شود و دیگر نیازی به ترمیم های سنگین و تعویض دندان مصنوعی نخواهید داشت.

راه های پیشگیری از آبسه لثه کودکان چیست ؟ حتما بخوانید : علت آبسه لثه کودکان چیست ؟

به خاطر داشته باشید

ما این موضوع را درک میکنیم که تصمیم به استفاده از دندان مصنوعی در جوانی چیزی است که بقیه زندگی شما را تحت تاثیر قرار خواهد داد. پس مطمئن شوید که این انتخاب شما درست است. برخی از افراد دندان مصنوعی را انتخاب می کنند زیرا تصور می کنند این کار راحت تر از ادامه مراقبت های بهداشتی از دندان طبیعی است.

اما در هر حال، همانطور که در بالا توضیح دادیم چه از دندان مصنوعی استفاده کنید یا تصمیم بگیرید که دندان های طبیعی خود را حفظ کنید، باید بهداشت دهان و دندان خود را رعایت کنید. با چند دندانپزشک در مورد گزینه های پیش روی خود صحبت کنید تا مزایای استفاده از دندان مصنوعی در دوران جوانی را با حفظ دندان طبیعی خود مقایسه کنید و در نهایت موارد زیر را به خاطر داشته باشید :

۱- به تصمیم خود اعتماد داشته باشید :

طبیعی است که انسان تصمیمات خود را مورد شک قرار می دهد. شک به این تصمیم می تواند احساس بدی به شما در مورد استفاده از دندان مصنوعی بدهد. با بررسی تمام جوانب از تصمیم گیری احساسی خودداری کنید. به خاطر داشته باشید استفاده از دندان مصنوعی در جوانی آخر دنیا نیست و همانطور که گفتیم شما در این مورد تنها نیستید ، بلکه با استفاده از این نوع پروتز و یا هر درمان دیگری حس اعتماد به نفس از دست رفته خود را به دست خواهید آورد .

۲- پروتز با کیفیت تهیه کنید :

برای جوانان، ظاهر دندان مصنوعی می تواند مشکل ساز باشد. دندان مصنوعی های سنتی می توانند شما را مسن تر جلوه دهند. به همین دلیل توصیه میکتیم پروتزی را انتخاب نمایید که تناسب بهتری با فک شما داشته باشد و از آن مهم تر ظاهر طبیعی تری نیز داشته باشد . ممکن است انتخاب این پروتز برای شما نسبت به پروتزهای معمولی کمی هزینه بر باشد ، اما به خاطر داشته باشید با استفاده از نوع مناسب برای خود میتوانید با اعتماد به نفس بهتری در زندگی اجتماعی خود ظاهر شوید.

۳- تمرین کنید :

حتی با بهترین پروتز دندان مصنوعی نیز باید زمانی بگذرد تا به آن عادت کنید. حرف زدن و غذا خوردن با پروتز در اولین هفته ها می تواند به یک چالش تبدیل شود. حرف زدن را با کسی که به وی اعتماد دارید تمرین کنید. اگر به کسی اعتماد ندارید، از آیینه کمک بگیرید.

عادت کردن به دندان مصنوعی زمان می برد. استفاده از دندان مصنوعی در دوران جوانی می تواند با کمی افسردگی همراه شود. به خود زمان بدهید تا این دوره بگذرد.

تماس با مطب دندانپزشکی خورشید