دندان مصنوعی چیست ؟

دندان مصنوعی جایگزین متحرکی برای دندان‌های از دست رفته محسوب می‌شود که از پلاستیک یا فلز و به صورت سفارشی تهیه می‌شود تا به خوبی روی لثه‌ها قرار بگیرد. از این دندان ها در صورت از دست دادن تمام دندان‌ها در صورت باقی بودن چند دندان استفاده می‌شود. می‌توانید با استفاده از انواع این دندان از عملکرد طبیعی دندان‌ها برخوردار شوید و افتادگی گونه و لب‌ها را از بین ببرید.

این دندان جایگزینى است برای دندان های از دست رفته، که مى توانید آن را در دهان خود گذاشته و یا از دهان خود خارج کنید. این نوع دندان حس واقعى دندان هاى اصلى را به شما نخواهند داد و بیشتر به آنها فقط عادت خواهید کرد، با این حال این نوع دندان امروزه ، بیشتر از گذشته هم حالت طبیعى دارند و هم راحت تر هستند.

انواع دندان مصنوعی کدام است ؟

دندان مصنوعی یا دندان برساخته از مواد اکریلیک (پلاستیکی) و فلزی ساخته شده و جایگزین دندان های از دست رفته فرد می شود. دندان های از دست رفته نه تنها می تواند باعث بروز مشکلات گفتاری شود؛ بلکه می‌تواند اعتماد به نفس فرد را نیز تحت تاثیر قرار دهد.

تماس با مطب خورشید

دندان مصنوعی تکه ای ثابت، ژله ای و سایر مدل های آن غالبا با قالب گیری از دهان و به صورت سفارشی ساخته می شوند. این انواع عبارتند از :

۱. دندان ثابت

نوع ثابت یکی از گزینه هاییست که افراد آن را در جدول قیمت دندان و لیست قیمت دندان جستجو می کنند. نوعثابت یا ایمپلنت دندان به خوبی جایگزین دندان های طبیعی شده و زیبایی دندان ها را بازیابی می کنند. از نوع ثابت می توان پایه بریج ثابت نیز استفاده کرد تا دیگر نیازی به نوع متحرک نباشد. توجه داشته باشید که نوع ثابت یک دندان بدون سقف است.

این نوع یک دندان ارزان نیست، اما حس دندان طبیعی را به خوبی در فرد ایجاد می کند. برای دندان ثابت، یک قلاب فلزی به طور دائم در استخوان فک کاشته می شود. پس از اینکه استخوان فک اطراف این قلاب رشد کرد (حدود ۶ ماه)، دندان ثابت به آن وصل می شود. البته دندان ثابت و کاشت دندان برای همه افراد مناسب نیست.

۲. دندان تکه ای

دندان مصنوعی تکه ای فک بالا و…، از دندانهای مصنوعی متصل به پایه پلاستیکی همرنگ لثه تشکیل شده که به یک بدنه فلزی متصل می شوند. این بدنه فلزی دندان تکه ای فک بالا را در جای خود نگه می‌دارد. دندان تکه ای فک بالا یا پایین برای افرادی که تعدادی از دندان های خود را از دست داده اند اما مایل به استفاده از دندان ثابت نیستند، یک گزینه مناسب است.

مینای دندان چه اهمیتی در حفظ بهداشت و سلامتی دندانها دارد؟ حتما بخوانید : مینای دندان چه اهمیتی دارد

دندان تکه ای فک بالا یا پایین در صورتی کاربرد دارد که یک یا چند دندان طبیعی در فک بالا یا پایین وجود داشته باشد. در این حالت این دندان تکه ای فک بالا را می توان با استفاده از دندان های طبیعی، لثه ها، و یک ساختار ارتباطی ساخته شده از پلاستیک و فلز در دهان بیمار نگه داشت. این دندان تکه ای فک بالا ظریف و متحرک است، ظاهری طبیعی دارد و به جای قلاب، با اتصال های داخلی به روکش های کناری متصل می شود.

۳. دندان درون کاشت دندانی (ایمپلنت):

ایمپلنت دندان یک پایه فلزی از جنس تیتانیوم، و با سلول های بدن کاملا سازگار است. ایمپلنت را می توان به عنوان دندان مصنوعی تکه ای ثابت برای دندان از دست رفته دانست. دندانپزشک دندان تکه ای ثابت یا همان ایمپلنت دندان را داخل استخوان، و سپس تاج و روکش دندان ساخته شده را روی آن قرار می‌دهد.

افرادی که یک یا چند دندان و یا حتی تمام دندان های خود را از دست داده اند، می توانند با کاشت دندان تکه ای ثابت طرح لبخند و توانایی جویدن را بازیابند. در ایمپلنت دندان مصنوعی تکه ای ثابت بدون جراحی، به جای اینکه لثه شکافته شود و در معرض دید کامل قرار بگیرد، جراح محل قرار دادن ایمپلنت را مشخص کرده و تراکم استخوان را نیز در اسکن می بیند.

۴. دندان ژله ای:

دندان مصنوعی ژله ای از سایر مدل های دندانهای مصنوعی از جمله دندان تکی چسبی، دندان تکه ای ثابت، دندان تکه ای فک بالا و… انعطاف پذیرتر است. گاهی با توجه به وضعیت دندان ها و استخوان های فک بیمار، متخصص دندان ژله ای را تجویز می کنید. فرق دندان ژله ای با دندان ثابت و سایر مدل ها در شکننده نبودن، حساسیت زا نبودن، و راحتی در استفاده است. پروتز دندان مصنوعی ثابت به لثه ها می چسبد و نیازی به چسب یا اتصالات مخصوص برای ثابت ماندن ندارد.

دندان مصنوعی یک روش برای جایگزینی دندان

۵. دندان کامل:

مسلما نام این مدل را در جدول قیمت دندانهای مصنوعی و لیست قیمت دنداهای مصنوعی دیده اید. دندان های کامل (متشکل از دندان ها و لثه های پروتزی) برای افرادی کاربرد دارد که تمام دندان های خود در فک بالا یا پایین یا هر دو فک را از دست داده باشند. دندان های کامل پس از کشیدن دندان ها و التیام لثه ها (تقریبا ۸ تا ۱۲ هفته) در دهان قرار داده می شود. دندان کامل به ۲ صورت معمولی و فوری ساخته می شوند.

چگونه به دندان مصنوعی خود عادت کنیم ؟

دندان هاى مصنوعى جدید ممکن است هفته ها یا حتی ماه ها ناخوشایند یا ناراحت کننده باشند. خوردن و صحبت کردن با این دندانها ممکن است کمی تمرین لازم داشته باشند. یک احساس بزرگى یا شلى معمولا متداول است، چرا که عضلات گونه ها و زبان شما یاد می گیرند دندان هاى مصنوعى شما را در محل مناسب نگه دارند.

جریان بیش از حد بزاق، احساس اینکه زبان دارای فضاى کافی نیست ، سوزش یا دردهاى جزئى نیز متداول مى باشد. اگر دچار هر گونه ناراحتى شدید، حتما پزشک خود را ملاقات کنید.

طول عمر دندان مصنوعی چقدر است ؟

در طی یک دوره زمانی، به علت سایش طبیعی و استفاده کردن از آنها، دندان مصنوعی شما باید تمیز شوند، بازسازی شوند، و یا از نو ساخته شوند. از نو ساختن این دندان به این معنى است که پایه هاى این دندان از نو ساخته مى شوند، در حالى که دوباره از همان دندان هاى موجود در دندان قبلى استفاده مى شود.

انواع مختلف تاج دندان کدام است حتما بخوانید : تاج دندان چیست ؟

همچنین، هنگامى که سن شما بالا مى رود، دهان شما نیز به طور طبیعى دچار تغییر مى شود. این تغییرات باعث مى شود که دندان های شما گشاد شوند، جویدن را براى شما سخت کند، و یا باعث ایجاد سوزش و درد در لثه هاى شما شود. بنابراین شما باید حداقل سالیانه یک بار دندانپزشک خود را براى یک بازرسى ببینید.

به خاطر داشته باشید

بهتر است بدانید که دندان مصنوعی جدید همیشه در دهان، عضوی بیگانه است. زمان لازم برای سازگاری با دندان مصنوعی در افراد کاملا متفاوت است. برای غذا خوردن کمی وقت صرف کنید. غذا خوردن را با غذاهای نرم و غذاهایی که به تکه های کوچک تقسیم شده اند، شروع کنید. استخوان فک و لثه ها به صورت طبیعی به مرور تغییر شکل می دهند؛ و این مسئله ممکن است روی وضعیت قرارگیری دندان تان تأثیر بگذارد.

هر گونه تغییر می تواند باعث ناراحتی شما در هنگام صرف غذا ، آزردگی بافت لثه شود، عفونت های دهانی را به وجود آورد و نهایتا فیزیک مناسب صورت شما را به هم بزند. استفاده از چسب های نگهدارنده دندان در این موارد می تواند بسیار کارآمد باشد؛ اما اگر مشکل شما پیشرفته باشد، حتما باید با دنداپزشک خود جهت تعویض دندان مصنوعی تان مشورت کنید.

تماس با مطب دندانپزشکی خورشید