دندان قروچه چیست ؟

دندان قروچه در اصطلاح دندانپزشکی به ساییده شدن دندان ها و فشار دادن فک که معمولاً صدای آزاردهنده ای هم دارد ، گفته میشود. این عمل اکثر اوقات در شب اتفاق می افتد و برای فرد بسیار آزاردهنده می باشد و آسیب های زیادی به دندان وارد می کند. این فشردگی دندانها به هم ناخودآگاه انجام می شود و فرد متوجه این کار نیست.

طبق بررسی های انجام شده توسط متخصصان دندانپزشکی، مشخص شده که یک سوم کودکان دچار این مشکل می باشند. خوشبختانه این معضل به مرور زمان در اکثر آن ها از بین می رود و آن را ترک می کنند.

تماس با مطب خورشید

دندان قروچه چه نشانه هایی دارد ؟

همانگونه که گفتیم فشردن دندانها به روی یکدیگر در بیشتر موارد بدون اراده است و فرد از این عمل خود آگاهی ندارد. برای اینکه بدانید آیا دچار این مشکل هستید یا خیر بهتر است نشانه های این بیماری را بشناسید :

  • فک‌درد
  • مشاهده لایه‌ای غیرمعمول روی دندان ها
  • نامنظم بودن دندان ها
  • مشاهده دندان شکسته یا خردشده
  • کراس بایت (نامنظم بودن  دندان ها و دشواری در جویدن غذا)
  • شنیده صدای بلند دندان‌ قروچه در شب
  • احساس خواب‌آلودگی در بعدازظهرها
  • خستگی، عصبی بودن و تمرکز نداشتن
  • نفس کشیدن از دهان
  • گودی و سیاهی زیر چشم
  • مشکلات گوارشی
  • حساسیت پوستی
  • آسم

در صورتی که هر  یک از علایم بالا دارید بهتر است در مراجعات دوره ای خود به دندانپزشک این مورد را با وی در میان بگذارید ، تا اقدامات لازم برای شما صورت پذیرد .

مشکلات جدی دندان قرئچه برای فک و دندان

ساییدن دندان‌ها روی هم باعث از بین رفتن آن ها می‌شود و می‌تواند منجر به کوتاه شدن، کند شدن و شکسته شدن آن ها شود. همچنین فشردن دندان ها روی هم به ماهیچه‌ها، بافت­ ها و بقیه ساختارهای اطراف فک فشار وارد می‌کند و می‌تواند منجر به درد فک و سفتی آن، زخمی شدن لثه ها، حساسیت، شل و یا شکسته شدن دندان ها، صدا دادن و درد فک و سردرد خفیف شود. دندان قروچه بیش از حد می‌تواند به سطوح جفت شدن دندان ها، به خصوص دندان آسیا، آسیب برساند که این ممکن است به سندرم مفصل تمپورومندیبولار (TMJ) منجر شود. البته ممکن است فرد تنها سایش و فشردن دندان، بدون علائم خاص دیگری داشته باشد.

پوسیدگی دندان چگونه ایجاد میشود ؟ حتما بخوانید : پوسیدگی دندان چرا ایجاد میشود ؟

آیا کودکان نیز دچار دندان‌ قروچه می‌شوند؟

مشکل دندان‌قروچه تنها محدود به بزرگسالان نمی‌شود. تقریباً ۱۵ تا ۳۳ درصد کودکان دندان‌های خود را روی هم فشار می‌دهند. در کودکانی که با این مشکل مواجه هستند، این امر اغلب در دو دوره یعنی زمانی که اولین دندان‌های کودک ظاهر می‌شود و هنگام رویش دندان‌های دائمی روی می‌دهد. بیشتر کودکان پس از رویش کامل دندان‌های‌شان، این عادت را ترک می‌کنند.

به طور معمول، کودکان در طول شب بیش از ساعات بیداری، دندان‌های خود را روی هم فشار می‌دهند. علت دقیق این مشکل در کودکان هنوز کاملاً مشخص نیست، اما ممکن است به‌علت وجود دندان‌های نامنظم یا تماس غیرعادی بین دندان‌های فوقانی و تحتانی، بیماری‌ها و سایر شرایط پزشکی مانند کمبود مواد مغذی، آلرژی، اختلالات غدد درون‌ریز و عوامل روانی مانند اضطراب و استرس باشد. ساییدگی دندان در کودک به ندرت منجر به ایجاد مشکل می‌شود، اما این عارضه می‌تواند باعث درد فک، سردرد، سایش دندان‌ها و مشکلات آرواره شود. اگر دندان کودک فرسوده به نظر می‌رسد یا کودک از حساسیت و درد دندان شکایت دارد، با دندانپزشک مشورت کنید.

دندان قروچه چگونه درمان میشود ؟

دندان قروچه چه مشکلاتی ایجاد میکند ؟

در بعضی موارد، دندان‌قروچه مزمن می‌تواند منجر به شکستگی، لق‌شدن یا از دست‌دادن دندان‌ها شود. همچنین گاهی اوقات این عارضه مزمن دندان‌ها را تا ریشه ساییده می‌کند؛ ممکن است برای بهبود این وضعیت، بریج یا پل دندانی، روکش دندان، کانال‌های ریشه، ایمپلنت‌ها، پروتزهای جزئی و حتی پروتزهای کامل نیاز باشد. دندان‌قروچه شدید نه تنها باعث آسیب به دندان‌ها و از بین رفتن آن‌ها می‌شود، بلکه می‌تواند بر آرواره‌ها نیز تأثیر بگذارد و باعث ایجاد یا بدتر شدن سندروم مفصل گیجگاهی فکی (TMJ) یا مشکلات آرواره (TMD) شود و حتی ظاهر صورت را تغییر دهد.

رفع دندان‌ قروچه در کودکان

فرقی نمی کند علتاین مشکل جسمی باشد یا روانی؛ در هر صورت با انجام یک سری کارهای آرامش‌دهنده می توان شدت آن را هنگام خواب کم کرد؛ مثلا گوش دادن به موسیقی های آرام، خواندن کتاب، حمام یا دوش آب گرم از جمله اقداماتی هستند که به کاهش استرس و درنتیجه از بین بردن دندان قروچه کمک می کنند.

اگر کودکتان به خاطر استرس دچار این مشکل شده باشد باید سعی کنید علت آن استرس را پیدا کرده در رابطه با این موضوع کمکش کنید. مثلا فرض کنید اضطراب کودک به این خاطر است که می خواهد برای اولین بار به تنهایی از طرف مدرسه به اردو برود. در این زمان، پدر یا مادر باید با او صحبت کند و به او اطمینان خاطر بدهد که اگر لازم شد به سرعت خودش را به آن ها می رساند تا کودک بداند که پدرومادرش مراقب او هستند و احساس تنهای نکند.

درمان دندان قروچه توسط دندانپزشک چگونه است ؟

اگر شما یا فرزندتان دچار دندان قروچه هستید، پزشک ممکن است راه هایی برای حفظ یا بهبود دندان های شما پیشنهاد دهد. در صورتی‌که این عارضه به دلیل استرس ایجاد شود، پزشک می‌تواند با ارائه گزینه‌هایی برای کاهش استرس، به بهبود این وضعیت کمک کند. شرکت در جلسات مشاوره استرس، شروع برنامه ورزشی، ملاقات با یک فیزیوتراپ یا مصرف شل‌کننده‌های عضلانی از جمله گزینه‌های پیشنهادی است.

مسواک بین دندانی برای افراد دارای ارتودنسی مناسب است حتما بخوانید : مسواک بین دندانی چه مزایایی دارد ؟

اگر اختلالات خواب باعث دندان‌قروچه شود، درمان آن ممکن است عادت دندان‌قروچه را کاهش دهد یا از بین ببرد. اگرچه این روشها ممکن است مانع سایش دندانهای شما شود ، اما ممکن است جلوی دندان قروچه را نگیرد:

۱- محافظ ها و گارد دهان:

نیت گاردها به گونه ای طراحی شده اند که دندان ها از هم جدا شوند تا از آسیب های ناشی از چفت شدن و سایش جلوگیری شود. آنها می توانند از مواد سخت آکریلیک یا نرم ساخته شوند و روی دندانهای فوقانی یا تحتانی شما قرار گیرند.

۲- اصلاح دندان:

در موارد شدید هنگامی که ساییدگی دندان منجر به حساسیت یا عدم توانایی جویدن مناسب شده است ممکن است دندانپزشک شما نیاز به تغییر شکل مجدد سطوح جویدگی دندان های شما داشته یا آسیب ها را ترمیم کند.

چه زمانی لازم است به پزشک مراجعه شود؟

هنگامی که علائم مربوط به دندان قروچه را مشاهده کردید یا اگر نگرانی در مورد دندان یا فک خود دارید لازم است به دندان پزشک خود مراجعه کنید و این مشکل را با وی در میان بگذارید. اگر متوجه شدید فرزندتان دندانهای خود را روی هم می‌فشارد و یا سایر نشانه‌های دندان قروچه را دارد، در اولین مراجعه به دندان پزشک این موضوع را اطلاع دهید. پیشگیری و توجه به موقع به این مشکل میتوان از عواقب بعدی و مشکلاتی که به خاطر این ساییدگی برای دندانهای شما و فرزند شما ایجاد میشود را جلوگیری کرد.

تماس با مطب دندانپزشکی خورشید