دندان عقل

دندان عقل در اواخر نوجوانی و اوایل جوانی در بیشتر افراد شروع به رشد می‌کند که به دلیل کمبود فضای کافی در انتهایی‌ترین قسمت فک، اغلب به‌صورت کامل رشد نکرده و با فشار بر دندان‌های دیگر می‌تواند باعث بهم ریختگی آن‌ها شود؛ همچنین با توجه به موقعیت قرار‌گیری این دندان در دهان و دسترسی سخت‌تر برای مسواک و شستشو، احتمال پوسیدگی دندانی در ناحیه رشد این دندان بیشتر است.

در بسیاری از موارد توصیه به کشیدن دندان عقل برای پیشگیری از مشکلات احتمالی وجود دارد. با مراجعه به‌موقع به دندانپزشک و مراقبت‌های بعد از آن می‌توان از بسیاری از این مشکلات پیشگیری و یا در صورت بروز آن را درمان کرد.

آیا دندان عقل من درآمده است ؟

برای جواب دادن به این سوال از دندانپزشک خود بخواهید تا با محل قرار گرفتن دندان عقل را مشخص کند و یا به طور مرتب با اشعه x تصویر برداری کند و مشخص نماید که رویش دندان عقل چگونه و در چه مرحله ایست. ممکنست بعد از انجام معاینه شما را برای بررسی بیشتر نزد جراح فک یا متخصص بفرستد.

اگر دندانپزشک یا جراح فک تشخیص دهد که باید دندان عقلتان پیش از بروز مشکلات کشیده شود ، از تحمل درد بیشتر و انجام عملی پیچیده تر که ناچارید در سال های بعد انجام دهید ، جلوگیری می شود. کشیدن دندان عقل در جوانان آسان تر است زیرا ریشه های دندان به طور کامل تشکیل نشده و استخوان فک هم دانسیته یا تراکم کمتری دارد. در بزرگسالان روند بهبود زخم و مدت زمان ترمیم آن طولانی تر است.

درد دندان عقل چگونه است ؟

درد دندان های عقل را می توانید در پشت دهان خود حس کنید. اگر به آینه نگاه کنید, ممکن است متوجه شوید که دندان های عقل شما کمی از لثه ها بیرون زده اند. این ناحیه ممکن است قرمز و گرم باشد.

با این حال برخی از افراد علایم مشخصی از درد دندان عقل ندارند. درد دهان همچنین می تواند علل دیگری نیز داشته باشد. آن ها می توانند شامل پوسیدگی دندان, شکستگی یا آبسه, پر کردن شکستگی یا آسیب دیدگی و عفونت لثه باشند.

مهم نیست که علتش چیست, باید به دندان پزشک مراجعه کنید. شاید دندان شما کج شده و نمی تواند درست از دهان خارج شود و یا می توانند باعث عفونت در اطراف دندان ها شوند.

بدون توجه به علت آن, دندان دردناک می تواند واقعاً سلامت دهان شما را تحت تاثیر قرار دهد و باید فوراً درمان شود. درد این دندان گاهی ناگهانی و بدون اخطار شروع می شود. از طرف دیگر, درد دندان عقل نیز می تواند به آرامی و به تدریج ظاهر شود.

قدم اول این است که اگر فکر می کنید درد شما مربوط به این دندان است , یک قرار ملاقات برای دیدن دندان پزشکتان ست کنید. او قادر خواهد بود که منطقه را ارزیابی کند و مشخص می کند که درد شما واقعا از این دندان است یا خیر.

عکس OPG به چه روش هایی گرفته میشود ؟ حتما بخوانید : عکس OPG چه کاربردی در دندانپزشکی دارد ؟

این دندان چه مشکلاتی برای سلامتی دهان و دندان دارد ؟

دندان عقل در صورتیکه در فضایی فشرده بین سایر دندان‌ها رشد کند می‌تواند مشکلات بسیار زیادی را برای سلامت و بهداشت دهان و دندان ها ایجاد نماید ، مشکلانی که عدم توجه به آنها میتواند خطرناک باشد :

۱- آسیب به سایر دندان‌ها

این دندان با فشار به مولر (دندان آسیا) دوم، ممکن است موجب آسیب به آن یا خطر عفونت در آن ناحیه شود. همچنین فشار این دندان به دندان‌های اطراف می‌تواند باعث بهم ریختگی در چینش دندان‌ها شود. در این صورت نیاز به درمان ارتودنسی وجود دارد.

۲- ایجاد تورم و کیست

دندان عقل در کیسه‌ای درون استخوان فک رشد می‌کند. ممکن است حین رشد دندان، درون این کیسه با مایعات پر شده و منجر به ایجاد کیست شود که می‌تواند به استخوان فک، دندان‌ها و اعصاب آسیب برساند. گاهی به‌ ندرت یک تومور که معمولا غیرسرطانی و خوش‌خیم است، در اطراف محل رویش این دندان ایجاد می‌شود که در این‌صورت برای درمان نیاز به برداشتن بافت و استخوان اطراف وجود دارد.

آسیبی که دندان عقل برای سایر دندان ها ایجاد میکند ؟

۳- پوسیدگی

به نظر می‌رسد دندان عقلی که تحت فشار دندان‌های دیگر و در نبود فضای کافی رشد کرده، نسبت به دندان‌های دیگر بیشتر در معرض خطر پوسیدگی قرار دارد. احتمالاً دلیل آن این است که مسواک کردن این دندان ها به دلیل موقعیت قرار گرفتن آن‌ها در دهان سخت‌تر است. همچنین مواد غذایی و باکتری‌ها به‌ راحتی در فضای بین لثه و دندان عقلی که کامل رشد نکرده قرار گرفته و زمینه را برای پوسیدگی فراهم می‌کنند.

۴- بیماری‌های لثه

مشکل تمیز کردن دندان‌های عقلی که کامل رشد نکرده‌اند، خطر ابتلا به نوعی بیماری التهابی و دردناک به نام پری‌کرونیت را در ناحیه رشد این دندان افزایش می‌دهد.

جراحی دندان عقل ، نفس گیر است

به طور کلی درمان های دندانپزشکی برای بیشتر بیماران با درجاتی از استرس همراه است و این استرس معمولا هنگام جراحی به ویژه جراحی دندان عقل دوچندان می شود. جراحی دندان عقل اگر نه دشوار ترین دست کم یکی از سخت ترین انواع جراحی های حفره دهان محسوب می شود که در برخی موارد به خصوص درمورد دندان های عقل نهفته می تواند به چالشی نفسگیر برای دندانپزشک و بیمار بدل شود.

جراحی دندان های عقل گاهی از یک خارج کردن ساده ۱۵-۱۰ دقیقه ای تا یک جراحی وسیع و سنگین ۲ ساعته تغییر می کند و همین غیرقابل پیش بینی بودن شرایط بر دشواری این قبیل جراحی ها می افزاید.

برای این جراحی ابتدا به کمک بیحسی موضعی دندان و بافت نرم اطراف دندان عقل بیحس می شود. درست مانند بیحسی موضعی که در هنگام پر کردن دندان ایجاد می شود. ممکنست دندانپزشک یا جراح فک برای کنترل اضطراب مصرف داروی مسکن را هم تجویز کند. از جمله داروهای مسکنی که تجویز می شود ، مسکن های خوراکی هم مانند والیوم است. ممکنست داروی مسکن از راه وریدی هم به کار رود. اگر از گاز نیتروز اکسید استفاده شود می توانید بعد از عمل رانندگی کنید. اما اگر قرار است از داروهای مسکن دیگر استفاده شود لازمست که فرد دیگری شما را به دندانپزشکی ببرد و پس از عمل هم به منزل برساند.

لق شدن دندان ها در بزرگسالان مشکلات بسیاری را به همراه دارد حتما بخوانید : لق شدن دندان چه علتی دارد؟

جراحی این دندان چه مشکلاتی را ایجاد میکند ؟

هرچند در بسیاری موارد توصیه بر این است که دندانهای عقل به منظور جلوگیری از مشکلات دیگر کشیده شود ولی خوب کشیدن این دندان نیز میتواند عوارضی را به همراه داشته باشد مثل :

1. بروز عفونت
  2. ممکن است در طول جراحی استخوان فک یا دندان‌های دیگر آسیب ببینند.
  3. عفونت باعث درد شدید که به اصطلاح به آن حفره دندانی خشک می‌گویند، می‌شود. در این حالت لخته خون بسته شده روی زخم باز می‌شود.
  4. احتمال آسیب دیدن عصب هنگام تزریق بی‌حسی موضعی که باعث بی‌حس شدن زبان، لب‌ها و چانه می‌شود وجود دارد. این بی‌حسی ممکن است چند روز، چند هفته و یا ماه‌ها طول بکشد یا حتی در مواردی دیده شده که این بی‌حسی دائمی باشد که احتمال دائمی بودن آن پایین است.
  5. گرفتگی و درد در فک و دهان بیمار که باعث عدم باز شدن دهان به طور کامل در طول دوره بهبود یافتن زخم می‌شود.

این نکات را به خاطر داشته باشید

اگر دندان های عقل به درستی در جایشان در فک قرار گرفته باشند، مجبور به کشیدن آنها نیستید. اگر دندان های عقلتان نهفته است، دندان پزشک به شما توصیه خواهد کرد که آن ها را بکشید.

دو راه برای رشد و بیرون آمدن دندان وجود دارد ، بعضی از آن ها مثل دندان های دیگر، مرتب رشد خواهند کرد. برخی نیز نهفته می شوند و یا دندان های دیگر را تحت تاثیر قرار می دهد. دندان های نهفته از رشد صحیح باز می مانند.

آن ها معمولاً زیر سطح لثه می مانند و به جای صاف ایستادن، به طور افقی قرار می گیرند، بیشتر به این دلیل که فضای کافی برای رشد آن ها وجود ندارد. بعضی وقت ها از یک طرف بیرون می آیند و به یک دندان دیگر فشار می آورند.

نگه داشتن دندان عقلی که جوانه کمی زده است، به این دلیل که می تواند جایی برای پلاک و باکتری باشد، مشکل ساز است . دندان های عقل ممکن است با ریشه دندان های آسیاب شما برخورد کنند و این می تواند بسیار دردناک باشد.