دندان اضافه کودکان

دندان اضافه کودکان و درآمدن این دندانها را در نواحی غیر متعارف نه تنها باعث به وجود آمدن ظاهری نازیبا در دهان میشود بلکه در تکلم و حتی فراتر از آن در حس اعتماد به نفس در کودکان تاثیرات بسیار زیادی دارد که عدم توجه به آنها میتواند باعث به وجود آمدن مشکلات جبران ناپذیری شود . اما نکته اینجاست که با این دندان اضافه چه باید کرد و چگونه میتوان آن را اصلاخ نمود . با ما همراه باشید تا به این سوال شما پاسخ دهیم .

چرا دندان اضافه به وجود می آید ؟

درآمدن دندان اضافی در کودکان همیشه یکی از موارد نگرانی در والیدین برای فرزندانشان بوده و همیشه به دنبال این بودند که علت این مشکل را پیدا کرده و راه حل مناسب برای درمان آن را مشخس کنند . این ضایعه دندانی به چند علت به وجود می آیند ، این دلایل عبارتند از :

تماس با مطب خورشید

۱- اضافه بودن جوانه دندان

دندان اضافی از یک جوانه دندان تشکیل می‌شود اما سؤال اصلی اینجاست که چرا جوانه دندان اضافی ایجاد میشود؟ بر سر این موضوع اتفاق نظر وجود ندارد اما بیشتر نظریه‌ های محکم و مستدل بیان می‌دارند علت آن فعالیت بیش از حد لامینای دندان است. لامینای دندان نوعی بافت اپی تلیال است که منجر به تشکیل جوانه دندان و بنابراین تشکیل دندان می شود. این اتفاق در هفته ششم بارداری رخ می‌دهد.

۲- ژنتیک

دندان اضافی وابستگی زیادی به سابقه خانوادگی دارد به طوری که این وضعیت غالباً در کودکان دو قلو، خواهر و برادر و چند نفر از یک خانواده دیده می‌شود. دندان اضافی در پسران دو برابر دختران اتفاق می‌افتد. بنابراین میتوان گفت یکی از عواکل اصلی در این مشکل را میتوان ژنتیک دانست .

۳- سندرم پزشکی

وجود دندان اضافی در جلوی دهان غالباً با برخی سندرومها و بیماری‌های پزشکی همراه است که ازجمله آنها می‌توان به شکاف لب و کام، آنومالی های صورت و دهان، سندرم گاردنر و دیسوستوز ﮐﻠﯿﺪوﮐﺮاﻧﯿﺎل اشاره کرد. اما اگر دندان اضافی جلوی دهان دارید به این معنی نیست که حتماً دچار یکی از این بیماری‌ها هستید.

فلوراید تراپی چیست و چه کاربردی دارد ؟ حتما بخوانید : فلورایدتراپی کودکان چه مزایایی دارد ؟

دندان اضافه چه مشکلاتی را برای کودکان ایجاد میکند ؟

هرچند علت به وجود آمدن دندان اضافی در دهان ممکن است یکی از عوامل گفته شده را در پشت خود داشته باشد اما درآمدن آن معمولاً هیچ علائمی که دال بر وجود دندان اضافه در دهان کودکان باشد ، وجود ندارد و پیدا کردن و تشخیص دندان اضافه معمولاً به‌صورت تصادفی اتفاق می‌افتد، وقتی که شما کودک خود را به یکی از دلایل زیر نزد دندانپزشک می‌برید :

۱- در نیامدن دندان دائمی کودک

به دلیل وجود دندان اضافه، ممکن است دندان‌های دائمی مجاور دندان اضافه رشد نکنند . اهیمت به سلامت دهان و دندان بسیار مهم است و به همین دلیل است که توجه به نحوه درآمدن دندانها بسیار مهم است . در صورتی که به این رویش توجه لازم و کافی نشود میتواند در بلند میتواند مشلات زیادی را برای سلامتی دندانهای فرزند شما ایجاد کند .

۲- جابجایی دندان‌های دائمی

ممکن است متوجه شوید که دندان دائمی کودکتان از مسیر اصلی خود خارج می‌شود. این جابجایی می‌تواند چرخش متوسط یا کامل دندان‌ها را در بر بگیرد . فشارهایی که این دندان ها به سایر دندانها وارد میکنند باعث جابجا شدن دندان ها از جای اصلی خود شده . برای همین در صورتی که چنین دندانی در دهان وجود دارد تاکیده شده که حتما نسبت به درمان آن اقدام شود .

۳- بی نظمی و شلوغی دندان‌ها

دهان و خط لثه کودک طوری طراحی شده‌اند که هر تعداد دندان را که می‌توانند به‌طور طبیعی در خود نگه دارند. بنابراین، اگر دندان اضافه در دهان کودک وجود داشته باشد، منجر به روی هم قرار گرفتن و بی نظمی دندان‌های دیگر می‌شود. این بی نظمی علاوه بر ظاهر نازیبای خود میتواند باعث بیمای های مختلفی در لثه شود .

دندان اضافه کودکان را چگونه میتوان درمان کرد

۴- مشکلات گفتاری

وجود تعداد زیادی دندان در دهان کودک دارای دندان اضافه، روی توانایی کودک در واضح و شفاف صحبت کردن اثر می‌گذارد . این ناتوانی در تکلم میتواند باعث به وجود آمدن عدم اعتماد به نفس و منزوی شدن کودک شود . همین عدم توجه ناکافی به این نکات میتواند باعث ناراحتی و اذیت بچه ها و عدم ارتباط آنها با سایر همسن و سالان خود شود .

۵- ظاهر غیر طبیعی چهره

دندان‌های شیری نیز در شکل گرفته ظاهر چهره کودکتان تاثیر دارند. وجود تعداد زیاد دندان‌ها در دهان کودک ، حالت چهره او را از حالت طبیعی خارج می‌کند . این عدم  رشد مناسب و دندان اضافه کودکان میتواند باعث ایجاد چهره ای نازیبا در وی شود و در بلند مدت باعث اذیت و عدم اعتماد به نفس و حتی در مواردی باعث منزوی شدن او میشود .

دندان اضافه کودکان چگونه درمان میشود ؟

تا اینجا سعی بر آن داشتیم تا علل و مشکلاتی که دندان اضافه کودکان برای آنان ایجاد میکند را مشخص کنیم ، اما آیا راهی برای درمان و رفع این مشکل وجود دارد یا خیر ؟ در جواب این سوال باید بگوییم بله این مشکل را میتوان حل کرد :

۱- کشیدن دندان اضافه کودکان

کشیدن دندان ، موثرترین راه درمان دندان‌های اضافه است . دندانپزشکان دندان شیری اضافه را تنها در صورتی حذف می‌کنند که دندانها لق شده باشند و احتمال خفگی وجود داشته باشد ، زیرا دندان می‌تواند وارد ریه شود .

کشیدن دندان اضافه ، می‌تواند بعد از رویش دندان‌های دائمی اتفاق بیافتد .

۲- درمان ارتودنسی

دندان اضافه می‌تواند باعث کج شدن دندا‌ن‌های دیگر شود . در این مورد ، دندانپزشک کودکتان ، بعد از کشیدن دندان اضافه ، از روش‌های ارتودنسی برای صاف و مرتب کردن دندان‌های کج شده مجاور آن استفاده می‌کند .

۳- جراحی اندودونتیک

جراحی اندودنتیک یک تکنیک جراحی دهان بزرگ است و دندانپزشک کودک شما ، فقط وقتی اقدام به استفاده از این روش می‌نمایند که دندان اضافه و دندان دائمی به هم جوش خورده باشند .

لثه سالم چه ویژگی هایی دارد حتما بخوانید : لثه سالم چه ویژگی هایی دارد ؟

در این روش ، دندانپزشک ابتدا بافت اطراف ریشه دندان جوش خورده را بلند کرده، و سپس با جراحی ، دندان جوش خورده را حذف می‌کنند ، زیرا ریشه دندان درگیر شده و تنها راه رفع مشکل ، از طریق جراحی می‌باشد .

به خاطر داشته باشید

بسیاری از مشکلات به وجود آمده در دهان و دندان با رعایت نکات مراقبتی و بهداشتی و همچنین و آموزش های صحیح در نحوه مسواک زدن به کودکان قابل حل است ، اما یکی از مواردی که برای سلامت کودکان لازم و ضروری مراجعات منظم و دوره ای دندانپزشکی است . در این مراجعات بسیاری از مشکلات دهانی و دندانی خود را نمایان کرده و آن را میتوان قبل از بروز مشکلات بیشتر برطرف کرد و از هزینه های بالای دندانپزشکی جلوگیری کرد . یکی از مشکلات همان دندان اضافه کودکان است که در صورتی که در مراحل اولیه مشخص شود میتوان آن را درمان و از آسیب رسیدن به سایر دندانها جلوگیری کرد .

ما در دندانپزشکی خورشید این افتخار را داریم با کادری قوی و متخصص و آشنایی با روحیه کودکان بهترین روش درمانی به همراه آرامش را برای فرندان شما همراه داشته باشد ، به طوری که تجربه حضور در دندانپزشکی برای آنان تجربه ای سخت و آزاردهنده نباشد .

 

تماس با مطب دندانپزشکی خورشید