درمان ریشه دندان چیست ؟

درمان ریشه دندان به معنای خارج کردن عصب یک دندان، تمیز کردن و شکل دادن به فضای کانال است و در آخر نیز جهت ممانعت از ورود میکروب و باکتری به عصب دندان باید دندان را پر کنند. درمان ریشه به این جهت انجام می شود که دندان را هرچند بدون عصب زنده داخل دهان داشته باشیم و در کنار آن نیز در زمان خوردن درد نداشته باشیم. همچنین باقی ماندن دندان داخل دهان باعث حفظ زیبایی و ظاهر بیمار نیز می گردد. درمان ریشه دندان معمولاً نیازمند یک یا دو جلسه ملاقات با پزشک می باشد، اما در بعضی موارد ممکن است به علت سختی کار یک جلسه دیگر نیز به دوره درمان ریشه دندان اضافه شود.

چه زمانی نیاز به عصب کشی دندان و درمان ریشه است؟

پوسیدگی دندان می تواند در درجه های مختلف قرار گیرد. اگر روی مینا و عاج دندان لکه های پوسیدگی ایجاد شود که، هیچ دردی را به همراه نداشته باشند. دندان نیاز به درمان سطحی ( پر کردن با کامپوزیت) دارد.

تماس با مطب خورشید

اما اگر درمان انجام نشود، پوسیدگی گسترش پیدا می کند و عفونت وارد پالپ دندان ( بافت نرم مرکز دندان) می شود و با فشار به ریشه های دندان به عصب دندان می رسد. در این زمان شما علاوه بر پرکردن و ترمیم دندان به عصب کشی دندان و درمان ریشه نیز نیاز دارید. از آنجایی که فشار بر محفظه پالپ در شب بسیار بیشتر از روز است. درد های ناشی از رسیدن به این مرحله از پوسیدگی دندان، شب ها بیشتر از روز احساس می شود.

از علائمی که نشان دهنده رسیدن پوسیدگی دندان به عصب است. و دندان نیاز به عصب کشی دندان و درمان ریشه دارد. می توان به موارد زیر اشاره نمود.
  • درد های دندانی بعد از خوردن غذاهای سفت
  • درد ناگهانی دندان و تیر کشیدن دندان هنگام خوردن غذا، آب و یا نوشیدنی خیلی سرد یا خیلی گرم
  • تیر کشیدن دندان بدون علت و یا درد های طولانی مدت دندان. به طوری که درد آن غیر قابل تحمل می باشد.
  • سیاه شدن دندان و ایجاد سوراخ های عمیق روی دندان آسیب دیده. و یا حتی ریختگی دیواره های دندان
  • درد دندان بیمار در صورت تماس و ضربه به دندان
  • احتمال لق شدن دندان در هنگام رسیدن پوسیدگی به ریشه دندان وجود دارد.
  • احتمال ورم کردن صورت و یا لثه، در هنگام افزایش عفونت دندان پوسیده
پالپ دندان داخلی ترین قسمت دندان حتما بخوانید : پالپ دندان چیست ؟

پس از عصب کشی دندان و درمان ریشه، دندان پر شده ممکن است دچار دردهایی در روزهای اول پس از درمان شود که کاملا طبیعی و به دلیل حساسیت دندان است. درد دندان پس از چند روز به طور کامل رفع خواهد شد.

درمان ریشه چند مرحله دارد؟

درمان ریشه در سه مرحله انجام می شود و معمولا بین یک تا سه جلسه نیز طول می کشد. در ادامه با هر سه مرحله این عمل آشنا خواهید شد.

۱- تمیز کردن کانال ریشه

ابتدا دندانپزشک هر آنچه را که درون کانال ریشه وجود دارد را حذف می کند. برای اینکار بیمار باید تحت بیحسی موضعی قرار بگیرد. سپس دندانپزشک متخصص یک سوارخ کوچک روی سطح دندن ایجاد میکند تا به پالپ دندان و ریشه دسترسی پیدا کند. دندانپزشک با دقت ابزار کوچکی را وارد سوراخ دندان کرده اقدام به خارج کردن بخش مرده یا بیمار مغز دندان میکند.

۲- پر کردن ریشه کانال

در مرحله دوم، دندانپزشک بخش هایی که خالی کرده با با دقت تمیز کرده. او اینکار را با محلول مخصوص شستش انجام میدهد. دندانپزشک اینکار را تا آنجا که حس کند ریشه دندان کاملا تمیز و ضدعفونی شده ادامه میدهد. پس از اتمام ضدعفونی و شستشوی ریشه، نوبت به مهر و موم کردن و بستن دندان و سوراخ ایجاد شده میرسد. برای اینکار از سمنت ها یا مواد پرکننده دیگر استفاده میشود. بعد از اینکه دندان مهروموم شد دیگر باید رسما آن را یک دندان مرده در نظر گرفت زیرا تمام محتویات ریشه که شامل اعصاب میشود دیگر وجود ندارد. در این شرایط بیمار هیچ دردی از جانب این دندان تجربه نخواهد کرد.

مراحل درمان ریشه دندان چگونه صورت میگیرد

۳- افزودن تاج یا پر کننده دندان

زمانی که محتویات داخل دندان برداشته شد، دندان اکنون بیشتر از هر زمان دیگری شکننده و در معرض آسیب دیدن است. دندان بدون پالپ باید از رباط اتصال دهنده دندان به استخوان تغذیه کند. این منبع میتواند کافی باشد، اما با گذشت زمان، دندان شکننده تر می شود، بنابراین باید با یک تاج یا پر کننده دندان از آن محافظت کرد. تا زمانی که تاج نصب نشود یا با مواد پرکننده محافظت نشود، بیمار نباید غذا بجود یا چیزی را گاز بگیرد. پس از انجام تاج یا پر شدن دندان، فرد می تواند مانند گذشته از دندان خود استفاده کند.

آیا پس از معالجه ریشه درد وجود دارد؟

معمولاً به دنبال معالجه ریشه دندان، از چند ساعت تا چند روز به درجاتی ممکن است دندان، درد داشته باشد که با تجویز داروهای مسکن برطرف می‌گردد و جای نگرانی ندارد و دندانی که معالجه ریشه دندان شده و هنوز درد دارد را نباید کشید. در این موارد بهتر است که از دهان شویه گرم استفاده نموده واز فشار آوردن بر روی دندان مزبور برای مدتی خودداری نمود.

عوارض درمان ریشه

مانند هر روش درمانی دیگر، این روش هم میتواند عوارضی داشته باشد. برخی از عوارض احتمالی انجام روت کانال عبارتند از:

  • ما معمولا به ازای هر ریشه دندان ۴ تا ریشه باید داشته باشیم. برخی اوقات ممکن است دندانپزشک تنها ۳ ریشه را پیدا کند و چهارمی هنوز درمان نشده باشد. اگر چهارمی درمان نشود ممکن است عفونت همان یک ریشه به استخوان و سایر بخش های دهان و بدن منتقل شود و مشکل چند برابر بزرگتر شود.
  • علاوه بر این دندانپزشک باید حواسش را جمع کند که بعد از خالی کردن ریشه دندان، تمام ریشه ها و بخش های دندان را با دقت کاملا پر کند. اگر بخشی از دندان به خوبی پر نشود امکان شکستن دندان و از کار افتادن آن بسیار زیاد خواهد بود در چنین موقعیتی امکان شکل گیری عفونت لثه وجود دارد.
  • برخی اوقات ممکن است دندانپزشک حواسش را جمع نکند و حین خالی کردن ریشه کانال با پرفوراتور یا مته کوچک دندان را سوراخ کند. زمانی که مواد پر کننده وارد دندان میشوند ممکن است از طریق سوراخ ایجاد شده خارج شود و دندان به خوبی پر نشود.
زمان مناسب تزریق داروی بی حسی دندان حتما بخوانید : بی حسی دندان در دندانپزشکی چه کاربردی ذارد

در صورت بروز هرگونه عوارض، متخصص می تواند با روش های مختلفی اقدام به اصلاح مشکل کند و درمان ریشه را به اتمام برساند. اما برای جلوگیری از بروز هرگونه عوارض، بیماران همیشه باید دستورالعمل دندانپزشک را رعایت کنند. مصرف آنتی بیوتیک و داروهای ضد درد نیز باید بعد از درمان در دستور کار قرار بگیرد. انجام یک ترمیم دائمی مانند تاج ، پس از کامل شدن ریشه کانال نیز ضروری است.

به خاطر داشته باشید

در صورت عدم معالجه ریشه دندان سیر بیماری نهایتاً منجر به کشیدن و یا از دست دادن دندان خواهد شد. عوارض عدم درمان شامل آبسه، درد، عفونت شدید و نهایتاً از دست دادن دندان خواهد بود. اگر پالپی که آلوده شده و ملتهب و دردناک است خارج نشود و به عبارتی معالجه انجام نگردد، معمولاً درد آن بیشتر شده و بیمار را اذیت می‌کند، ولی مواردی وجود دارد که درد فروکش می‌کند. باید توجه داشت که از بین رفتن درد دندان نشانه بهبودی پالپ دندان نیست و عفونت به سیر خود ادامه می‌دهد. سرایت عفونت به استخوان انتهای ریشه باعث ایجاد گرانوم، کیست و یا آبسه می‌گردد که خود درد و ناراحتی ثانویه‌ای را به دنبال دارد. و در صورت معالجه عصب و در اقع ریشه دندان، دندان حفظ می‌شود. و همچنین وجود دندان باعث حفظ استخوان نگهدارنده آن می‌گردد.

تماس با مطب دندانپزشکی خورشید