درد جراحی ایمپلنت

درد جراحی ایمپلنت و ترس از  درد های بعد و حین عمل جراحی از جمله مواردی است که بسیاری از بیماران را نگران میکند تا جایی که بسیاری از آنان از انجام این عمل خوداری میکنند ، اما سوالی مطرخ است و آن اینکه آیا جراحی ایمپلنت دندان درد دارد ؟ آیا شما در حین انجام عمل ایمپلنت دردی احساس میکیند یا خیر ؟

در جواب به این سوال و سوالات مشابه دیگر لازم است در همین ابتدا بگوییم که درد جراحی ایمپلنت دندان به شرایط هر بیمار بستگی دارد. همانطور که میدانید تحمل درد در هر بیمار با دیگری متفاوت است. امروزه، با روش های مدرن و مدیریت پیشرفته درد، می توان کاشت ایمپلنت دندان را برای بیمار بدون درد انجام داد.

در کنار این پیشرفت های پزشکی به منظور کاهش و یا کنترل دردهای مربوط به انواع جراحی ها از جمله جراخی ایمپلنت دندان ، انواع گوناگونی از مسکنها نیز وجود دارند که میتوانند درد و ناراحتی پس از کاشت ایمپلنت های دندانی را کاهش دهند. 

ایمپلنت دندان چیست ؟

ایمپلنت دندان یک جایگزین بی نقص برای افرادی است که دندان های خود را از دست داده اند. در گذشته پر کردن جای خالی دندان های از دست رفته بوسیله دندان مصنوعی انجام میشد.دندان های مصنوعی به هیچ عنوان نمیتوانست جای دندان های طبیعی را بگیرد و عملکردی همانند دندان طبیعی داشته باشد.

اما امروزه ایمپلنت به عنوان جایگزینی بینقص برای دندان های از دست رفته میباشد. کاشت دندان  دقیقا همانند دندان طبیعی عمل میکند. پایه ایمپلنت همانند ریشه دندان طبیعی بصورت ثابت و بدون لقی درون استخوان فک فیکس میشود. با انجام عمل کاشت دندان افراد هیج مشکلی در غذا خوردن نخواهند داشت و به هیچ عنوان حس  نمیکنند این دندان ، دان طبیعی نیست.

مراحل عمل ایمپلنت دندان

برای انجام این روش دمانی ، مراحل زیر توسط دندانپزشک انجام میشود که عبارتند از :

  • معاینه فک و دندان ها.
  • کشیدن دندان های خراب در صورت نیاز.
  • پسوند استخوان در صورتی که استخوان فک تحلیل رفته باشد.
  • ایجاد حفره در فک و کاشت پایه ایمپلنت.
  • انتخاب رنگ و انجام قالب گیری.
  • قرار دادن روکش و مراحل نهایی.

تماس با مطب خورشید

ایمپلنت دندانی روشی برای جایگزینی دندان از دسته رفته

در مورد جراحی ایمپلنت و ایمپلنت دندان لازم است بدانید که جراحی ایمپلنت دندان همیشه بعنوان یک جایگزین مناسب برای دندانهای از دست رفته شناخته شده است و دندانپزشکان آن را بعنوان بهترین گزینه درمانی میشناسند ، این انتخاب و تاکید دندانپزشکان برای استفاده از این روش به دلایل زیر صورت میگیرد :

۱- ظاهر بهتر

در مکالمات و صحبت های روزانه اولین نکته که مورد توجه قرار میگیرد ، دندان های هر فرد است . برای بسیاری از بیماران و مراجیعن دندانپزشکی پارسیان این نکته که شرایط دندان ها حتی المقدور ظاهری طبیعی داشته باشند بسیار مهم است . به همین دلیل است که دندانپزشکان همواره توصیه میکنند که از ایمپلنت دندان به عنوان یک جایزگرین مناسب برای دندان از دست رفته استفاه شود .

علت این توصیه آن است که ایمپلنت های دندانی در دهان شما ظاهری شبیه به دندان طبیعی خواهند داشت و از آن جا که این ایمپلنت ها داخل استخوان فک محکم میشوند حکم دندان دائمی را پیدا میکنند. پس بسیاری از مشکلات و دغده ها ، از جمله ظاهر غیرعادی ، لق شدن و حتی افتادن را در صورت استفاده از ایمپلنت دندان نخواهید داشت .

۲- صحبت کردن بهتر

یکی از روشهای مرسوم برای افرادی که نگران درد جراحی ایمپلنت هستند ، استفاده از دندان مصنوعی است ولی دندان های مصنوعی از آن جا که به خوبی داخل دهان محکم نمیشوند با تکان خوردن در دهان باعث میشوند که بعضی از کلمات را نتوانید ادا کنید اما با استفاده از ایمپلنت های دندانی این مشکلات برطرف میشود. همین مشکل میتواند مشکلات فراوانی را در بیان بسیاری از کلمات و حتی حروف برای فرد ایجاد نماید . به همین دلیل است که توصیه میکنیم از ایمپلنت دندان به جای هر یک از انواع پروتز دندانی استفاده شود.

۳- راحتی درخوردن 

بهتر است به افرادی که نگران درد جراجی ایمپلنت هستند این مورد مهم گوشزذ شود که دندان های مصنوعی با لغزیدن در دهان باعث میشود عمل جویدن سخت شود در صورتی که ایمپلنت های دندانی مانند دندان خود شما عمل میکند و باعث میشود حس کنید که با دندان های طبیعی خودتان غذا میخورید.دندان های مصنوعی از جای خود در می آیند و باید برای بهداشت و تمیز کردن آن ها را از جای خود در آورد اما ایمپلنت های دندانی این دردسر را ندارند.

۴- افزایش اعتماد به نفس

در  همان ابتدای توضیحات نیز تا حدودی به این موضع اشاره کردیم که ایمپلنت های دندانی باعث بهتر شدن ظاهر لبخند شما میشود و باعث میشود حس بهتری درباره خود داشته باشید. همین نکته ساده و عدم توجه به آن میتواند باعث بروز مشکلات و حتی از دست دادن حس اعتماد به نفس در افراد شود . پس بهتر است کمی در مورد ترس از درد جراحی ایمپلنت تجدید نظر داشته باشید.

۵- افزایش بهداشت دهانی

استفاده از ایمپلنت های دندانی نیازی به محدود کردن سایر دندان ها و یا استفاده از دندانی دیگر برای پایه ثابت ندارند. از آن جا که با استفاده از ایمپلنت های دندانی هیچ کدام از دندان های شما پوشیده نمیشوند دندان های اصلی شما دست نخورده و ثابت میماند و باعث میشود تمیز تر باقی بماند. هم چنین ایمپلنت های تکی نیز فضای لازم را بین دندان های شما برای تمیز کردن و بهداشت آن منطقه باقی میگذارد.

۶- طول عمر بیشتر

این موضوع که طول عمر یک دندان طولانی باشد نه تنها برای بیماران بلکه برای ما نیز مهم است . این طولانی بودن باعث کمتر اذیت شدن بیمار میشود و ما نیز این موضوع خرسند خواهیم شد ، به همین دلیل است که ایمپلنت دندان را به عنوان یک جایگزین مناسب برای دندان از دست رفته معرغی میکنیم . ایمپلنت های دندانی برای مدت زیادی دوام می آورند و در صورت بهداشت و مراقبت های بعد از ایمپلنت دندان میتوانند تا آخر عمر نیز دوام بیاورند.

مزایا و معایب اوردنچر چیست ؟ حتما بخوانید : از اوردنچر چه اطلاعاتی دارید ؟

چرا بیماران از ایملنت دندان میترسند ؟

گاهی اطلاعات داده شده در خصوص ایمپلنت دندان اشتباه بوده و فرد با توجه به این اطلاعات نادرست از این روش دوری می نماید. توجه نمایید که ایمپلنت دندان هیچ صدمه ای به دندان های مجاور شما نمی زند و یکی از مهمترین نکات در خصوص ایمپلنت نیز همین موضوع می باشد. ایمپلنت دندان به سال ها نیاز شما در خصوص جویدن  پاسخ می دهد، به این ترتیب شما هیچ مشکلی در غذا خوردن نخواهید داشت.

پس از گذشت زمانی کم، بدن شما ایمپلنت دندان را جزیی طبیعی در نظر میگیرد و این موضوع سبب می شود که هیچ احساس اضافه و ناخوشایندی در دهان خود نداشته باشید. ظاهر ایمپلنت با دندان طبیعی هیچ تفاوتی ندارد و این موضوع شما را به دورانی که دندان داشتید بر میگرداند. درد ناشی از ایمپلنت بسیار کم و محدود است و شاید واژه درد برای آن نامناسب باشد. تنها حساسیتی دیده می شود که بیشتر به نوع نگرش شما مربوط می باشد.

درد جراحی ایمپلنت چگونه است ؟

وجود احساس درد و ناراحتی بعد از جراحی طبیعی می باشد. در حین کاشت ایمپلنت دندان به دلیل استفاده شدن از بی حسی موضعی، دردی را احساس نخواهید کرد و بعد از آن نیز برای کاهش درد، دندانپزشک دارو های مسکن برایتان تجویز می کند. ایبوپروفن یا تینول می تواند سبب این کاهش این درد شوند. حدود ۳ الی ۵ ساعت بعد از کاشت ایمپلنت دندان بی حسی موضعی از بین رفته و احساس درد و ناراحتی برایتان ایجاد می شود، بنابراین باید از غذا های نرم و دارو های مسکن خود استفاده کنید. همچنین وجود تورم در دهان و لثه، حدود ۳ الی ۵ روز بعد کاهش خواهد یافت.

درد جراحی ایمپلنت تا چه اندازه است ؟

چه عواملی درد جراحی ایمپلنت دندان را بیشتر می کند؟

اگر همچنان نگران درد جراحی ایمپلنت هستید ، لازم است عواملی که باعث ایجاد این درد در شما میشود را بهتر بشناسید . در حالت کلی میتوان علت درد جراحی ایمپلنت را به دلیل یکی از عوامل زیر دانست :

۱. شُل بودن هیلینگ گپ (یک قطعه ی فلزی که بر روی ایمپلنت پیچ میشود)

گاهی اوقات پیچ داخل ایمپلنت طی فرآیند هیلینگ شل میشود. در این مورد، دندانپزشک باید کپ یا کلاهک را برداشته، آن را تمیز کرده و مجددا جا بزند. تا زمانی که این کار انجام نشود میتواند برای شما ناراحتی ایجاد نماید.

۲. ایمپلنت شل

شاید برای بسیاری سوال باشد که چرا برای انجام جراحی ایمپلنت پیوند اسنخوان انجام میشود ؟ باید بدانید که اگر فک شما به اندازه کافی توده استخوانی نداشته باشد، ایمپلنت شل شده و به خصوص هنگام جویدن غذاها درد و ناراحتی شدید ایجاد خواهد کرد. در اکثر موارد، دندانپزشک مجبور میوشد آن ایمپلنت را برداشته و با ایمپلنت دیگری جایگزین کند. پس حتما طبق دستور دندانپزشک کلیه مواردی که لازم است شرایط فکی شما برای پذیرش ایمپلنت را فراهم کند با دقت رعایت نمایید.

۳. عفونت

رعایت دستورالعمل های بهداشتی پس از جراحی ایمپلنت به شما کمک خواهد کرد که دهان شما دچار عفونت نشود ، بهتر است بدانید که هرگونه عفونت لثه منجر به درد خواهد شد. هرچه زودتر عفونت ایمپلنت تشخیص داده شود درمان آن راحت تر خواهد بود اما اگر عفونت شدید شده و منجر به بیماری پری ایمپلنتایتیس شود؛ احتمال شکست روش کاشت ایمپلنت بسیار زیاد است و همین امر باعث ایحاد درد جراحی ایمپلنت و اذیت شدن شما میشود .
 

۴. پس زدن ایمپلنت 

پس زدتن ایمپلنت یکی از دلایلی است که میتواند باعث ایجاد درد جراحی ایمپلنت شود و باعث شکست درمان شود . لازم است بدانید که گاهی اوقات، پایه ایمپلنت به استخوان فک بیمار جوش نمی خورد و بدن آن را پس می زند. در صورت بروز چنین مشکلی، ایمپلنت شل شده و بیمار درد شدید احساس خواهد کرد. در چنین شرایطی لازم است به دندانپزشک خود مراجعه کنید تا اقدامات لازم برای شما انجام شود .

۵. سوختگی استخوان

این یک عارضه شایع نیست، اما اتفاق افتاده است. گاهی اوقات، گرمای دریل دندانپزشک به استخوان اطراف محل جراحی آسیب وارد میکند. مشخص است که چنین مسئله ای سبب درد و ناراحتی خواهد شد. در صورت بروز چنین اتفاقی، جراح باید ایمپلنت و بافت استخوان آسیب دیده را بردارد. 

۶. آسیب دیدگی عصب

اینکه در حین عمل جراحی عصب بیمار دچار آسیب دیدگی شود امری است بسیار دور از ذهن ، مگر آنکه بیمار انجام این عمل را در محیطی غیر استاندارد و با دندانپزشکی غیرمتخصص و بی تجربه انجام دهد ، به همین دلیل است که میگویینم این مورد نیز نادر است. اگر دندانپزشک با دریل خود سبب آسیب دیدگی عصب شود؛ بیمار دچار درد و ناراحتی خواهد شد. در این صورت ایمپلنت باید برداشته و تعویض شود.

مراقبت های بعد از کاشت ایمپلنت چیست ؟

بهتر است بعد از درمان ایمپلنت مقداری یخ را به مدت ۵ تا ۱۰ دقیقه  روی قسمت مورد نظر قرار دهید، و نزدیک ۱۰ دقیقه استراحت کنید و دوباره این کار را تا ۳ ساعت تکرار کنید. برای بهتر شدن درد ایمپلنت دندان از قرص‌های مسکن طبق تجویز دندانپزشک استفاده کنید و به مدت سه شب زودتر از بقیه‌ی شب‌ها به رختخواب بروید و سعی کنید نسبت به بقیه شب‌ها زودتر بخوابید، همچنین در موقع استراحت سعی کنید از چند بالشت استفاده کنید جوری که سرتان بالا باشد.

ورم ایمپلنت یک امر طبیعی است، ولی اگر ورم‌های زیادی در قسمت عمل شده به وجود آمد بهتر است در اسرع وقت به نزد پزشک معالج خودتون بروید و از او کمک بخواهید. در مورد درد ایمپلنت دندان نیز همینطور ، درد آزار دهنده حتما باید پیگیری شود. همچنین حتی‌الامکان سعی کنید از انجام ورزش بعد از ایمپلنت دندان تا زمانی که دکتر معالج تشخیص نداده است خودداری کنید و از ورزش‌های سنگین برای یک مدت کوتاهی دوری کنید.

ایمپلنت به روش پانچ دندان چگونه انجام میشود ؟ حتما بخوانید : ایمپلنت به روش پانچ چگونه انجام میشود ؟

چرا بعد از چند ماه همچنان درد جراحی ایمپلنت مرا اذیت میکند ؟

درد جراحی ایمپلنت معمولا بعد از یک دوره یک ماهه و یا حداکثر و در موارد بسیار خاص دو ماه پس از جراحی برطرف خواهد شد ولی اگر پس از سه یا چهار ماه همچنان درد جراحی ایمپلنت شما را اذیت میکند ، این می‌تواند به دلیل یک یا چند مورد از مسائل زیر باشد:

  • بیماری خود ایمنی
  • کم‌خونی
  • اثر متقابل با داروهای دیگر
  • سلامت جسمی ضعیف
  • عفونت
  • عارضه‌ای بنام بارگیری اضافه
  • پس زدن ایمپلنت بوسیله بدن
  • واکنش آلرژیک به تیتانیوم
  • آسیب عصب یا بافت

در هر یک از این عوامل، باید بلافاصله با دندانپزشک خود تماس بگیرید. به خاطر داشته باشید مهم است که به علایم و نشانه ها دقت داشته باشید چرا که عدم توجه به نشانه ها میتواند باعث بروز مشکلات بیشتری برای سلامت و بهداشت دهان و دندان شما شود .

چرا بعد از یکسال همچنان درد جراحی ایمپلنت مرا اذیت میکند ؟

اینکه با گذشت یکسال پس از جراحی ایمپلنت فردی از درد جراحی ایمپلنت خود شکایت داشته باشید ، بسیار نادر است ، اما برای اینکه شما با این موضوع نادر نیز آشنا باشیم و در پاسخ به اینکه اگر پس از یک یا چند سال همچنان درد جراحی ایمپلنت شما را اذیت میکند ، باید بگوییم که این می‌تواند به دلیل یک یا چند مورد از مسائل زیر باشد:

  • سیگار کشیدن مداوم در زمان کاشت ایمپلنت
  • ساییدن دندان یا دندان قروچه (بروکسیسم)
  • بهداشت دهان و دندان ضعیف
  • عدم وجود بافت لثه کافی در محل
  • رادیوگرافی سر یا گردن
  • عدم وجود استخوان کافی در فک
  • عفونت ایمپلنت

باز هم تاکید میکنیم نه تنها برای جراحی ایمپلنت بلکه برای هر درمانی لازم است مراقبت های بعد از عمل با دقت رعایت شود تا دوره نقاهت و درمان به درستی طی شده و نتیجه دلخواه و مطلوب از آن درمان کسب شود .

درد جراحی ایمپلنت قابل تحمل است

وجود التهاب ها و دردهای موقتی و یا همان درد جراحی ایملنتاز جمله اتفاقاتی است که باید در مورد آن بگوییم اینگوه دردها پس از کاشت دندان جای نگرانی نداشته و معمولا با گذر زمان برطرف می شوند. جهت کاهش درد می توان از مصرف مسکن های تجویزی که دندانپزشک تجویز نموده است، استفاده کرد.

استفاده از کیسه پلاستیکی حاوی یخ و قرار دادن روی صورت و در ناحیه ایمپلنت شده نیز در تسکین درد بیمار بسیار موثر است. تورم ایجاد شده در ناحیه ایمپلنت نیز طبیعی است و بمرور زمان از بین می رود. یکی از عوارضی که پس از کاشت ایمپلنت در موارد نادر گزارش می شود، عفونت ایمپلنت است که با رجوع به دندانپزشک و تجویز آنتی بیوتیک قابل درمان است.

بنابراین ، ما در پاسخی کلی به سوال آیا درد جراحی ایمپلنت قابل تحمل است م، ی گوییم درد چندانی وجود ندارد و رعایت بهداشت و عدم مصرف دخانیات بخصوص در به موفقیت رسیدن درمان بسیار موثر است. پس از ایمپلنت ممکن است مقداری موضع خونریزی داشته باشد که جای نگرانی نیست و بمرور زمان از بین می رود. ایمپلنت درمان مناسب برای بی دندانی است که هم نقش ترمیمی دارد و هم در زیبایی بسیار موثر است که این امر باعث رجوع بسیاری نزد دندانپزشک زیبایی جهت این درمان شده است.

به خاطر داشته باشید

نه تنها برای بررسی وضعیت دندان ها قبل و یا بعد از انجام جراحی ایمپلنت و نه حتی برای کنترل و یا تسکین درد جراحی ایمپلنت ، بلکه به خاطر بررسی وضعیت سلامت و بهداشت دهان و دندان خودتان لازم است مراجعات دوره ای و منظمی را به دندانپزشکی داشته باشید . به خاطر داشته باشید با انجام این مراجعات و رعایت نکات و دستورالعمل هایی که متخصصین ما در مطب دندانپزشکی خورشید به شما ارائه میکنند میتوانید سلامت و بهداشت دهان و دندان خود را تضمین نمایید .

با انجام این مراجعات میتوان بسیاری از مشکلات دهانی و دندانی را در همان مراحل ابتدایی تشخیص و اقدامات لازم برای کنترل و یا درمان آن را انجام داد . با این روش میتوان از بروز بسیاری از مشکلات دهانی و دندانی جلوگیری و در هزینه های درمانی نیز بطور چشمگیری صرفه جویی کرد

تماس با مطب دندانپزشکی خورشید