درای ساکت چیست ؟

درای ساکت یا حفره خشک دهانی عارضه ای دردناک است که پس از کشیدن دندان رخ می دهد که معمولاً ۳ تا ۵ روز بعد از جراحی دندان اتفاق می افتد. حفره خشک باعث درد شدید می شود زیرا در این شرایط اعصاب و استخوان های موجود در لثه بدون حفاظ باقی می مانند ( دندان در حالت عادی حفاظی برای عصب ها و استخوان های موجود در لثه می باشد، در صورت عدم وجود دندان این اعصاب بدون حفاظ باقی می مانند، که باعث ایجاد درد شدیدی می شود ) .

علت ایجاد درای ساکت چیست ؟

ایجاد فشار بر محل کشیدگی دندان در ساعات اولیه پس از کشیدن دندان باعث کنده شدن لخته خون و جابجایی آن می شود. مانند تف کردن ، سیگار کشیدن و استفاده کردن از نوشیدنی های گرم. این جابجایی باعث می شود بافت عصبی تحریک شود و استخوان در مقابل بزاق و هوا بی محافظ باشد که منجر به درد شدید و عفونت می شود .

علائم ایجاد درای ساکت درد بسیار شدید تا ۳الی۵ روز می باشد. درد معمولی پس از کشیدن دندان معمولا تا ۲۴ ساعت از بین می رود . اگر این درد طولانی شد حتما به دندانپزشک خود اطلاع دهید. در این اختلال استخوان در محل زخم قابل مشاده است. بوی بد دهان و ایجاد طعم بد در دهان از دیگر علائم این اختلال است.

به طور کلی حفره خشک نتیجه‌ای از عوامل باکتریایی، شیمیایی، مکانیکی و فیزیولوژیکی است :

۱- باکتریایی:

عفونت از پیش موجود مانند بیماری پریودنتال (یا پریودنتیت) که قبل از کشیدن دندان در دهان وجود دارد، می تواند مانع از ایجاد لخته خون شود. بعضی از باکتری‌های دهانی می‌توانند باعث تجزیه لخته خون شوند.

۲- شیمیایی:

نیکوتین مصرفی توسط سیگاری‌ها سبب کاهش جریان خون در دهان می‌شود. در نتیجه، لخته شدن خون ممکن است در محل کشیدن دندان با شکست مواجه شود.

۳- مکانیکی:

مکیدن از طریق نی، شستشوی شدید، تف کردن یا کشیده شدن بر روی سیگار موجب تخریب و از دست رفتن لخته خون می‌شود.

۴- فیزیولوژیک:

هورمون‌ها، استخوان فک متراکم و یا ذخیره خون ناکافی عوامل ایجاد کننده لخته خون هستند.

مراقبت از لمینت دندان و باید ها و نبایدهایی که باید بدانید حتما بخوانید : مراقب از لمینیت دندان و باید ها و نبایدهایی که باید بدانید

چه کسانی دچار این عارضه میشوند ؟

هرکسی که دندان می کشد دچار درای ساکت نمی شود. دنداپزشکان نمی دانند دقیقا چه عاملی باعث ایجاد درای ساکت می شود.؟ اما عواملی هستند که ریسک ایجاد آن را افزایش می دهند:

1. سیگار کشیدن
  2. جویدن تنباکو
  3. استفاده ازقرصهای ضد بارداری
  4. عدم رعایت دستورالعمل های بعد از کشیدن دندان
  5. بهداشت دهانی بد
  6. عفونت درلثه اطراف دندان کشیده شده
  7. داشتن سابقه درای ساکت در گذشته
  8. استفاده از نی هنگام نوشیدن

درمان درای ساکت یا حفره خشک چگونه است ؟

ابتدا با گرفتن عکس رادیوگرافی باید مطمئن شد که ریشه یا جسم خارجی در فک باقی نمانده . محل باید با محلول سالین نرم شست و شو داده شود . معمولا در محل ساکت با استفاده از زینک اکساید اوژنول پانسمان می شود که باعث کاهش علائم و پیشگیری از تجمع مواد غذایی میشود . این پانسمان باید توسط دندانپزشک و هر روز تا زمان تشکیل بافت گرانوله تعویض گردد . زمانی که دندانپزشک در معاینات خود متوجه تشکیل بافت جوانه ای شد دیگر عمل پانسمان انجام نمی شود.

درای ساکت یا حفره خشک دهانی

بعد از این مرحله بیمار باید به وسیله محلول کلرهگزیدین یا سالین (از لحاظ آماری تفاوت قابل ملاحظه ای ندارد) در خانه مرتبا شست و شو داده شود. این بیماری معمولا بعد از ۱۰ الی ۴۰ روز بهبود می یابد. علاوه بر اینکه می بایست از همان ابتدا به بیمار ضد درد قوی جهت کاهش درد تجویز کرد.در زنانی که قرص ضد بارداری استفاده می کند باید کشیدن دندان به روزهای ۲۳ تا ۲۸ دوره قاعدگی یعنی هنگامی که فرد قرص ضدبارداری مصرف نمی کند موکول شود تا احتمال ایجاد ساکت خشک کم شود.
تا دو روز بعد از کشیدن دندان نباید از فرآورده های تنباکو مانندقلیان و سیگار استفاده کرد چراکه بر اساس تحقیقات دود حاصله باعث افزایش ۴۰ درصدی احتمال بوجود آمدن درای ساکت میشود .

پیشگیری از درای ساکت:

کارهایی که قبل از عمل کشیدن دندان باید انجام دهید عبارتند از:

• انتخاب یک دندان پزشک یا جراح دندان باتجربه
  • توقف استعمال سیگار
  • صحبت با دندان پزشک راجع به داروهایی که مصرف می کنید از قبیل مکمل ها و داروهای پیشگیری از بارداری زیرا ممکن است در لخته شدن خون تداخل ایجاد کنند.

کاری که دندان پزشک یا جراح دندان می تواند انجام دهد ممکن است شامل تجویز یک یا چندین دارو و راهکار هایی باشد که به جلوگیری از ایجاد حفره خشک دندان کمک کند، مانند:

• استفاده از دهان شویه های آنتی باکتریال و یا ژل قبل و بعد جراحی
  • مصرف آنتی بیوتیک های خوراکی چنانچه سیستم ایمنی بدن ضعیف و در خطر باشد
  • اعمال محلول ضد عفونی کننده بر روی زخم
  • اعمال پانسمان های دارویی بر روی زخم
آیا میدانید خشکی دهان چه نشانه ها و علایمی دارد ؟ حتما بخوانید : خشکی دهان چه نشانه هایی دارد ؟

آیا درمان های خانگی برای درای ساکت وجود دارد؟

درمان خانگی برای درای سوکت معمولا شامل مدیریت موقت درد می باشد تا زمانی که بتوان به یک متخصص دندانپزشکی برای درمان مراجعه کرد. روش های ممکن برای کاهش درد شامل استفاده از داروهای مسکن بدون نسخه برای کنترل درد، کمپرس سرد یا قرار دادن بسته یخ روی قسمت تحت تاثیر صورت (۱۵ دقیقه قرار دادن و ۱۵ دقیقه برداشتن)، شستشو با آب نمک برای حذف بقایای مواد غذایی و استفاده از روغن گل میخک (یک تا دو قطره روغن گل میخک را روی یک پنبه تمیز ریخته و به آرامی روی ناحیه آسیب دیده قرار دهید). باز هم، این روش ها فقط برای تسکین درد موقت هستند. تاخیر در مراجعه به دندانپزشک یا جراح برای پیگیری می تواند درد و همچنین زمان بهبودی را طولانی کند.

حفره خشک ( درای ساکت ) یک عارضه ی نسبتا غیر معمول پس از کشیدن دندان می باشد. وقتی که این عارضه اتفاق می افتد، می تواند به شدت دردناک باشد. اگرچه، یک دندانپزشک می تواند وضعیت را برای کاهش درد و جلوگیری از عوارض آن مانند عفونت، درمان کند.با رسیدگی و درمان، حفره خشک معمولا بیشتر

به خاطر داشته باشید

به علت عمیق بودن ریشه دندان ها و همچنین احساس درد شدید در هنگام کشیدن دندان ها از بی حسی های عمقی استفاده می کنند که باعث می شود تا علاوه بر دندان نقاط اصراف آن نیز مانند لب و زبان تا ساعاتی بی حس و به اصطلاح (سر) باشند؛ از جمله نکات ایمنی که بعد از کشیدن دندان رعایت آن بسیار توصیه می شود مراقبت از این اعضا است زیرا هر چقدر هم که این اندام ها را محکم گاز بگیرید هیچگونه دردی را احساس نخواهید کرد.

بسیار اتفاق افتاده است که یکی دو روز بعد از کشیدن دندان یا کار دندانپزشکی تحت بی حس موضعی، والدین کودک هراسان آمده اند و لب و گونه ورم کرده و زخم کودک شان را نشان داده اند. برای بچه ها معمولا گاز زدن گوشه های لب و احساس نکردن درد خوش آیند می نماید. تا جایی که گاه نا خود آگاه در این کار افراط می کنند. مسواک زدن دندان ها از روز بعد از جراحی اشکالی ندارد اما دقت کنید که یک هفته روی بخیه ها را مستقیم مسواک نزنید.