خونریزی لثه در بارداری

خونریزی لثه در بارداری یک مشکل شایعی است. به طوری که بسیاری از خانم ها متوجه شده اند که لثه های آنها در دوران بارداری به راحتی خونریزی می کند. دندانپزشک ممکن است خونریزی لثه در زنان بارداری را به التهاب لثه در بارداری ارتباط دهد. التهاب لثه، یک نوع خفیف از بیماری لثه، است.

احتمالاً زنان در دوران بارداری در سه ماهه دوم بارداری، با اوج گیری حساسیت و خونریزی در سه ماهه سوم، متوجه خونریزی لثه های خودشان خواهند شد. اگر قبل از بارداری به بیماری لثه مبتلا بوده اید، احتمالاً متوجه خواهید شد که این بیماری اکنون تشدید شده است.

علت خونریزی لثه در بارداری چیست ؟

همانطور که اشاره کردیم ، خونریزی لثه در بارداری یک مشکل شایع است. به طوری که بسیاری از خانم ها متوجه شده اند که لثه های آنها در دوران بارداری به راحتی خونریزی می کند. دندانپزشک ممکن است خونریزی لثه در بارداری را به التهاب لثه در بارداری ارتباط دهد. التهاب لثه، یک نوع خفیف از بیماری لثه، است.

احتمالاً زنان در دوران بارداری در سه ماهه دوم بارداری، با اوج گیری حساسیت و خونریزی در سه ماهه سوم، متوجه خونریزی لثه های خودشان خواهند شد. اگر قبل از بارداری به بیماری لثه مبتلا بوده اید، احتمالاً متوجه خواهید شد که این بیماری اکنون تشدید شده است. از جمله عللی که باعث بروز این مشکل در بانوان باردار میشود ، میتوان به موارد زیر اشاره کرد :

تماس با مطب خورشید

۱- هورمون ها

یکی از مهم ترین علل و عوامل خونریزی لثه در بارداری را میتوان هورمون ها دانست ، هورمون های بارداری (استروژن و پروژسترون)که از طریق خون جریان پیدا کرده و جریان خون را به تمام غشاهای مخاطی افزایش می دهند و این موضوع باعث ایجاد التهاب در لثه ها و گاها خونریزی لثه در برخی از افراد میشود .

۲- تغییرات رژیم غذایی

تییرات رژیم ذایی نیز میتواند به عنوان یکی از علل و عوامل ایجاد التهاب و خونریزی لثه در بارداری شناخته شود . زنان ممکن است در دوران بارداری کربوهیدرات، شیرینی و فست فودهای بیشتری بخورند. بررسی ها نشان می دهد که زنان ممکن است در دوران بارداری تمایل بیشتری به خوردن غذاهای غیرمفید داشته باشند.

۳- کاهش بزاق

بارداری به معنای افزایش هورمون است و در برخی از افراد ممکن است منجر به کاهش بزاق شود. بزاق کمتر به این معنی است که کربوهیدرات هایی که می خورید به مدت طولانی تری روی سطح دندان های شما باقی می مانند و به طور بالقوه منجر به تجمع پلاک می شوند. پلاک ماده نرم و چسبنده ای است که روی دندان شما جمع می شود و مملو از باکتری است که باعث پوسیدگی دندان و بیماری لثه می شود.

۴- تغییرات بزاق

نه تنها کاهش بزاق، بلکه بزاق بدن در دوران بارداری اسیدیته بیشتری نسبت به زنان غیر باردار دارد. این اسیدها همچنین می توانند خطر فرسایش و پوسیدگی دندان را افزایش دهند. به همین دلیل است که این موضوع نیز میتواند باعث بروز مشکلاتی جدی برای سلامتی دهان و دندان های بانوان از جمله خونریزی لثه در بارداری شود .

۵- بیزاری از خمیر دندان

برخی از زنان ممکن است در طول دوران بارداری خود نتوانند بوی خمیردندان را تحمل کنند و بر همین اساس عادت مسواک زدن دو بار در روز را دوست نداشته باشند. سعی کنید مارک خمیردندان خود را تغییر دهید یا از طعم ملایم تری استفاده کنید.

بیماری صبحگاهی. زنانی که در طول دوران بارداری با ویار حاملگی دست و پنجه نرم می کنند بهتر است بعد از استفراغی، دهان خود را آب بکشند تا اسید معده از سطح دندان ها پاک شود. اگر می خواهید مسواک بزنید، حدود ۱ ساعت صبر کنید، زیرا ممکن است اسید مینای دندان شما را نرم کند.

علل شایع خونریزی لثه که کمتر شنیده اید ! حتما بخوانید : ۱۶ علت رایج خونریزی لثه که نمیدانید

علائم حیاتی درد و خونریزی لثه در بارداری

حساسیت لثه‌ها در این دوران طبیعی است، اما اگر لثه‌های شما قرمز روشن است، خیلی درد می‌کند و به راحتی خونریزی می‌کند؛ مثلاً مسواک شما رنگ صورتی به خود گرفته‌است یا هنگام شستشو خون بیرون می‌ریزد، ممکن است دچار التهاب لثه یا التهاب لثه شده‌باشید. لثه هایی که ملایم و نسبتاً بی ضرر هستند.

اما اگر التهاب لثه وجود داشت ممکن است به یک بیماری قابل درمان به نام پریودنتیت مبتلا شده‌باشید که باید به پزشک خود اطلاع دهید. تحقیقات همچنین نشان داده‌است که پریودنتیت در دوران بارداری ممکن است خطر زایمان زودرس، تولد نوزاد کم وزن یا حتی تشخیص پره اکلامپسی را افزایش دهد. اگر متوجه گره‌ای روی لثه‌های خود شدید که هنگام مسواک زدن خونریزی می‌کند، به دندانپزشک مراجعه نمایید تا مهاینات اولیه انجام شود.

این برجستگی های کوچک و گرد قرمز در حدود ۵ درصد از زنان باردار ظاهر می شوند و در واقع می توانند در طول بارداری در سراسر بدن شما از جمله روی بازوها، دست ها و صورت شما ظاهر شوند. در لثه ها بسیار رایج است. معمولاً پس از زایمان باید به خودی خود از بین می روند.

روش های درمان خونریزی لثه در بارداری

همیشه پیشگیری بهتر از درمان است ، اما در صورتی که شما هم جزو آن دسته از بانوان هستید که دچار خونریزی لثه در بارداری شده اید ، استفاده از روش های زیر میتواند به شما در کنترل ، جلوگیری و بهبود خونریزی لثه در بارداری کمک کننده باشد ، این روش ها در عین سادگی بسیار مهم هستند ، پس حتما به آنها توجه داشته باشید . این روش ها عبارتند از :

۱- بهداشت خوب دهان و دندان

رعایت بهداشت دهان و دندان به درستی از مهم ترین راهکارهای جلوگیری و یا کنترل خونریزی لثه در بارداری است . به همین منظور لازم است در این دوران از یک مسواک دارای فرچه های نرم استفاده کنید و به آرامی مسواک بزنید (دو بار در روز) به گونه ای که لثه های حساس خود را تحریک نکنید. روزی دو مرتبه مسواک بزنید.

اگر نمی توانید این کار را به آرامی انجام دهید از مسواک های برقی کمک بگیرید که دارای سنسورهای تشخیص فشار دست هستند، تا در صورت بالا رفتن فشاری که به دست خود وارد می کنید بوق بزند و فشار دست خود را کاهش دهید. در غیر اینصورت، باعث خواهید شد لثه های حساس شما دچار خونریزی شوند.

اگر بوی نعنا موجود در خمیر دندان شما را آزار می دهد، سعی کنید یک خمیر دندان با طعم میوه ای طراحی شده برای بچه ها استفاده کنید. اگر آنها شما را راضی نمی کنند، از دندانپزشک خود بخواهید که محصول دیگری را پیشنهاد دهد تا بتوانید از آن برای شست و شوی دهان و دندان های خود استفاده کنید .

۲- نخ دندان بکشید

استفاده از نخ دندان نیز یکی از مهم ترین راهکارهای مقابله با خونریزی لثه در بارداری است ، البته این روش به عنوان یکی از راه های سلامتی و بهداشت دهان و دندان شما است که همواره توسط دندانپزشکان به همه توصیه میشود ، پس لازم است استفاه از آن را جدی بگیرید .

راه های درمان خونریزی لثه در بارداری کدام است ؟

به خاطر داشته باشید ، هنگامی که از باردار بودن خسته شده اید، نادیده گرفتن نخ دندان کشیدن وسوسه انگیز است، اما این کار را نکنید. انجام این کار، باعث زدودن مواد غذایی می شود که بین دندان های شما گیر کرده اند. پس حتما روزی یک مرتبه نخ دندان بکشید و اعمیت این موضوع را فراموش نکنید .

۳- زبان خود را بشویید

شاید برای شما عجیب باشد که شست و شوی زبان چه اهمیتی در بهداشت و یا جلوگیری از خونریزی لثه در بارداری دارد . اما لازم است توجه داشته باشید که این تنها دندان های شما نیستند که نیاز به مراقبت دارند- مسواک زدن زبان به کاهش مقدار باکتری های داخل دهان شما کمک می کند . عدم توجه به باکتری های موجود در دهان میتواند باعث آسیب رسیدن به لثه ها و در نهایت بالا رفتن احتمال خونریزی آنها شود.

۴- دهانشویه

آیا از دهانشویه استفاده میکنید ؟ میدانید که استفاده از دهانشویه مناسب یکی از روش های مهم درمانی برای جلوگیری و یا درمان خونریزی لثه در بارداری است  اگر در مسواک زدن و نخ دندان کشیدن عالی نیستید، یا به دنبال مراقبت بسیار خوب برای دندان های خود هستید، ممکن است بخواهید دهان خود را با دهانشویه درمانی فاقد الکل بشویید. اما به خاطر داشته باشید استفاده از دهانشویه در کنار مسواک زدن و نخ دندان میتواند ضامن سلامتی لثه و دهان شما باشد .

۵- شستشوی دهان خود را به یاد داشته باشید

اگر در دوران بارداری از تهوع صبحگاهی رنج می برید، مطمئن شوید که دندان های خود را مسواک بزنید- یا حداقل دهان و دندان های خود را بشویید. این نه تنها شما را از طعم ناخوشایند داخل دهان، بلکه اسید و باکتری هایی خلاص خواهد کرد که با تهوع همراه هستند. میدانیم که تهوع صبحگاهی تا چه اندازه میتواند برای شما آزار دهنده باشد ، اما فراموش نکنید که مشکلات بی توجهی به بهداشت دهان نیز میتواند برای شما بسیار آزاردهنده تر باشد .

۶- محدود کردن مصرف قند

قند میتواند یکی از مهم ترین عوامل خونریزی لثه در بارداری باشد . قند زیاد و دندان های سالم در کنار هم جای نمی گیرند. به دلیل ویارهای متعدد، ما به شما حق می دهیم این روزها هر گونه غذایی که دوست دارید را بخورید، اما ممکن است لازم باشد میزان قند مصرفی خود را محدود کنید و به قند موجود در میوه ها و سبزیجات اکتفا کنید که به هر حال، برای لثه های شما نیز عالی هستند.  اگر شما باید انتخاب کنید، سعی کنید از هر نوع شیرینی دور بمانید، بخصوص هنگامی که قادر نخواهید بود که دندان های خود را خیلی زود پس از خوردن آنها بشویید.

به یاد داشته باشید که میوه های خشک شده، گرچه یک میان وعده نسبتاً سالم هستند، اما روی دندان های شما مانند قند عمل می کنند- و از آنجا که آنها جویدنی هستند، می توانند به جاهایی بچسبند که شما ندیده اید. بنابراین مطمئن شوید که میان وعده شما حاوی مقدار زیادی از آجیل های غنی از پروتئین باشد و یا پس از آن یک تکه پنیر بجوید.

۷- آدامس جویدن را امتحان کنید

جویدن آدامس نیز یکی از روش هایی است که میتواند به شما در جلوگیری از ابتلا به خونریزی لثه در بارداری کمک کنند . پس اگر بعد از صرف غذا نمی توانید مسواک بزنید ، جویدن یک تکه آدامس فاقد قند را امتحان کنید، مگر اینکه آلرژی داشته باشید، یک مشت آجیل یا یک تکه کوچک پنیر بردارید. همگی دارای خواص ضد باکتری هستند.

موکاپ کامپوزیت یا کامپوزیت موقت چگونه انجام میشود ؟ حتما بخوانید : موکاپ کامپوزیت چگونه انجام میشود ؟

۸- ویتامین های قبل از زایمان خود را دریافت کنید

به خاطر داشته باشید ، بررسی وضعیت سلامت شما قبل از بارداری بسیار مهم است ، پس حتما این موضوع را بررسی کنید که آیا سطح ویتامین های بدن شما در سطح قابل قبولی باشد . ویتامین C برای سلامت لثه های شما عالی است. کلسیم دندان ها و استخوان های شما را قوی نگه می دارد. این ماده معمولاً در ویتامین های قبل از زایمان، و همچنین در غذاهایی یافت می شود که برای بارداری خوب هستند- مانند لبنیات و میوه ها.

۹- به دندانپزشک خود مراجعه کنید.

شما ممکن است وسوسه شوید که مراجعات منظم خود به دندانپزشک را نادیده بگیرید، اما سعی کنید آن را حتماً انجام دهید، حتی اگر از اینکه کسی در اطراف لثه های حساس شما کار می کند، مضطرب می شوید. یک چکاپ دندانپزشکی بهترین راه برای کنترل داشتن روی اتفاقاتی است که داخل دهان شما در حال رخ دادن هستند.

به یاد داشته باشید حتماً دندانپزشک خود را از بارداری خود مطلع سازید تا بتوانید از قرار گرفتن شما در معرض اشعه های X و هر کاری که نیاز به بی حسی دارد، اجتناب کنید و نکته مهم تر در مورد مراجعه به دندانپزشکی این است که بدانید ، معمولاً بهترین زمان برای مراجعه به دندانپزشک در ابتدای سه ماهه دوم است.

ارتباط عفونت لثه در بارداری با زایمان زودرس چیست ؟

پژوهشهای متعددی تاکنون نشان داده اند بین التهاب یا عفونت لثه و زایمان زودرس در زنان باردار ارتباط وجود دارد. محققان یک پژوهش که در The Journal of the American Dental Association  منتشر شده است، نشان داده اند زنان باردار مبتلا به بیماری لثه مزمن چهار تا هفته برابر بیشتر از زنان بارداری که لثه سالم دارند، دچار زایمان زودرس (پیش از هفته ۳۷ بارداری) و پایین بودن وزن کودک در تولد می شوند. مادرانی که عفونت شدید لثه دارند، زودتر (در هفته ۳۲ بارداری) زایمان داشته اند. هنوز مشخص نیست آیا درمان بیماری لثه خطر زایمان زودرس را کاهش می دهد یا نه.

وزن کم کودک هنگام تولد چه ارتباطی با عفونت لثه دارد؟

پژوهشهای متعدد نشان داده اند زنانی که عفونت لثه دارند بیشتر دچار مشکل وزن کم کودک در هنگام تولد می شوند. به گزارش مرکز کنترل و پیشگیری از بیماریهای آمریکا، کودکانی که در زمان تولد وزن کمتر از ۲.۵ کیلوگرم دارند بیشتر دچار مشکلات پزشکی بلند مدت مانند تاخیر در مهارتهای حرکتی، رشد اجتماعی یا ناتوانیهای یادگیری می شوند. مشابه همین عوارض در کودکانی که حداقل سه هفته زودتر از تاریخ مورد نظر به دنیا می آیند صادق است. مشکلات دیگر مربوط به تولد زودرس عبارتند از مشکلات ریوی، مشکلات بینایی یا شنوایی، مشکلات گوارشی و مشکل در شیر خوردن.

مهم است بدانید

به خاطر داشته باشید ، خونریزی لثه در بارداری امری ساده و بی اهمیت نیست ، پس لازم است به این موضوع توجه داشته باشید که اگر خونریزی لثه شما بعد از گذشت ۷ تا ۱۰ روز بهبود پیدا نکرد، به دندانپزشک مراجعه کنید. ممکن است لازم باشد پاکسازی دندانی عمقی برای شما انجام شود تا پلاک ها و تارتار روی دندان ها زدوده شوند و بهبودی لثه ها پیشرفت داشته باشد. علاوه بر این، دندانپزشک ممکن است برای شما آزمایش دستور دهد تا کمبودهای احتمالی ویتامین های بدن شما که موجب خونریزی لثه شده اند شناسایی شوند.

تماس با مطب دندانپزشکی خورشید