خونریزی لثه

خونریزی لثه هنگام مسواک زدن یا خونریزی لثه هنگام نخ دندان کشیدن برای بسیاری از افراد اتفاق افتاده است . مشکلی که باعث ایجاد نگرانی در افراد شده و سوالات بسیاری را در ذهن ایجاد میکند. بهتر است بدانید که این مشکل یک اتفاق شایع در افراد است و ممکن است دلایل مختلفی داشته باشد.

لازم است در همین ابتدا بدانید که بیماری لثه و التهاب لثه به دلیل تجمع پلاک در لثه شده ، همچنین این تجمع پلاک باعث متورم شدن لثه و قرمز شدن لثه میشود. با رعایت اصولی بهداشت دهان و دندان، مسواک زدن درست دو نوبت در روز، استفاده هر روزه از نخ دندان، شست وشوی دهان با دهانشویه و در نهایت مراجعات دوره ای دندانپزشکی میتوانید از شر این خونریزی در لثه خود راحت شوید.

مهم ترین علل در خونریزی لثه کدام است ؟

دلایل متعددی وجود دارد که باعث می‌شود لثه‌های شما خونریزی کنند. البته برخی از علت‌ها، نسبت به بقیه شدیدتر و حادتر هستند. اما نکته مهم و قابل توجه در این زمنیه آن است که شما می‌توانید با رعایت بهداشت دهان و دندان و مراجعه منظم و دوره‌ای به دندانپزشکی، تا حدود زیادی از بروز این عارضه در دهان و لثه خود جلوگیری کنید.

از جمله مهم ترین علل در خونریزی لثه میتوان به موارد زیر اشاره کرد :

۱- التهاب لثه

این عارضه می‌تواند در هنگام مسواک زدن باعث تورم، حساسیت و خونریزی لثه شود. زمانی که پلاک‌های روی دندان  و خط لثه به‌طور کامل با مسواک زدن و نخ دندان برداشته نشود، به مرور باعث التهاب لثه می‌شود. البته خبر خوب این است که با مراجعه به دندان‌ پزشک متخصص این مشکل قابل برطرف شدن است.

همچنین فراموش نکنید که مهم‌ترین علت در بروز این بیماری، عدم رعایت بهداشت دهان دندان به‌طور درست و اصلی است. علاوه بر آن، اگر دندانپزشک متخصص، التهاب لثه را در دهان شما تشخیص داد، باید سریع به فکر درمان آن باشید؛ در غیر این صورت می‌تواند شرایط سلامتی شما را به مخاطره بیاندازد. همچنین برخی بیماری نیز در بیشتر شدن التهاب لثه موثر هستند. ازجمله این موارد می‌توان به دیابت اشاره کرد که عامل خطرساز برای بیماری‌های لثه به شمار می‌رود.

۲- داروهای رقیق کننده خون

داروهای رقیق کننده خون توانایی لخته شدن خون را کاهش می‌دهند و می‌توانند منجر به خونریزی در لثه و سایر اعضای بدن شوند. داروهای این گروه شامل وارفارین ، آسپرین و هپارین هستند. در صورت مصرف این داروها و در این شرایط حتما به پزشک و دندان‌ پزشک خود مراجعه کنید و آن‌ها را در جریان داروهایی که مصرف می‌کنید، قرار دهید.

۳- تغییر در سبک مراقبت از دندان‌ها

ممکن است شما قبلا به‌طور مرتب از نخ دندان استفاده نکردید و در حال حاضر قصد دارید از نخ دندان به‌صورت روزانه استفاده کنید. این تغییر می‌تواند به یکباره باعث ایجاد خونریزی لثه شود. این مشکل باید با مراقبت‌های منظم حداکثر بعد از یک هفته برطرف شود؛ اما در صورتی که بعد از این مدت برطرف نشد، با دندان‌ پزشک خود تماس بگیرید و موضوع را مطرح کنید.

هزینه کشیدن دندان عقل چگونه محاسبه میشود ؟ حتما بخوانید : هزینه کشیدن دندان عقل چه میزان است ؟

۴- مسواک زدن یا نخ دندان کشیدن بیش از حد

وسواس زیاد در بهداشت و مسواک زدن‌های پی‌درپی یا نخ دندان کشیدن زاد می‌تواند عاملی برای بروز خونریزی لثه باشد. بهتر است در کنار اهمیت دادن به موضوع سلامتی، وسواس را کنار بگذرید. همچنین از یک مسواک با برس نرم برای مسواک زدن استفاده کنید و نخ دندان را ملایم‌تر  بین لثه‌ها حرکت دهید. با انجام این کار، حداکثر بعد از یک هفته خونریزی لثه قطع می‌شود.

۵- بارداری

شاید تعجب کنید، اما گاهی اوقات التهاب لثه در زنان باردار به وجود می‌آید. انجمن بارداری آمریکا نام این عارضه را ژنژویت بارداری گذاشته است. علت این مسئله تغییرات در هورمون‌های بدن و واکنش بدن به باکتری‌هایی است که باعث بیماری در لثه می‌شوند. بهتر است خانم‌های باردار با مشاهده این مشکل در کنار رعایت بهداشت و نخ دندان روزانه، به دندانپزشک متخصص مراجعه کنند و از بدتر شدن التهاب و خونریزی لثه جلوگیری کنند.

۶- کمبود ویتامین‌های C و K در بدن

گاهی اوقات علت شیوع خونریزی لثه کمبود ویتامین‌های انعقاد خود است. همچنین سرطان خون نیز می‌تواند باعث کاهش در ویتامین انعقاد خون شده و خونریزی لثه را به دنبال داشته باشد. اگر پزشک به کمبود این دو ویتامین در بدن شما اشاره کرد، بهتر است در رژیم غذایی خود از غذاها و سبزیجاتی استفاده کنید که دارای بیشتری مقدار از ویتامین C و K هستند.

غذاهای غنی از ویتامین C مواردی مانند مرکبات، آب‌میوه‌ها، کلم بروکلی، توت فرنگی، گوجه فرنگی، سیب زمینی، فلفل دلمه‌ای و … هستند. همچنین غذاهای غنی از ویتامین K مواردی مانند سبزی شاهی، کلم پیچ، اسفناج، کاهو، سویا، روغن کانولا و روغن زیتون هستند.

۷- عدم رعایت بهداشت

التهاب لثه و خونریزی در آن بیشتر موارد زمانی اتفاق می‌افتد که پلاک روی لثه بیش از حد باقی مانده باشد. در این شرایط پلاک‌ها به بقایای غذاها و باکتری‌های روی دندان می‌چسبند. اگر این پلاک‌ها به تازگی ایجاد شده باشند، با مسواک زدن می‌توانید آن را برطرف کنید.

اما مسواک زدن با فاصله زمانی طولانی و نخ دندان نکشیدن می‌تواند باعث تثبیت پلاک‌ها روی دندان شود. همچنین اگر به درستی مسواک زدن را انجام ندهید، ممکن است پلاک‌ها روی لثه باقی بمانند و جرم روی لثه و دندان محکم و سخت شود. در این صورت با مسواک زدن  و نخ دندان کشیدن، دچار خونریزی لثه می‌شوید.

آیا میدانید علت خونریزی لثه کدام است ؟

سایر علت های خونریزی لثه

سایر عللی که میتوانند در خونریزی لثه نقش داشته باشند عبارتند از:

• خونریزی از لثه بعد از جراحی لثه: اگر تحت عمل جراحی لثه قرار گرفته باشید ممکن است با خونریزی جزئی بعد از عمل مواجه شوید
  • دندان مصنوعی یا پروتز دندان: افرادی که دندان مصنوعی دارند نیز ممکن است گاهی اوقات خونریزی لثه را تجربه کنند. احتمالا در این مواقع پروتزها به لثه ها فشار وارد میکنند یا محکم در جای خود قرار گرفته اند.
  • شکست ایمپلنت دندان یا عفونت ایمپلنت: اگر ایمپلنت دندان با شکست مواجه شود و یا بافت اطراف آن دچار عفونت شود، احتمال خونریزی لثه ، تورم و دردلثه وجود دارد.
  • دستگاه های ارتودنسی: اگر دستگاه های ارتودنسی دندان شامل سیم قوس دار ارتودنسی یا براکت ها به خوبی ایمن نشده باشند احتمال وارد شدن آسیب از طرف آن ها به لثه ها و خونریزی وجود دارد.
  • بارداری : تغییرات هورمونی که در دوران بارداری رخ می دهد، می تواند باعث حساسیت لثه ها و خونریزی شود. در حقیقت این خونریزی لثه در بارداری یکی از علایم و مشکلات شایع در خانم های باردار است.
  • اختلالات خونریزی دهنده مانند هموفیلی و لوسمی نیز می تواند خطر خونریزی لثه را افزایش دهد. در صورت مصرف داروهای رقیق کننده خون، لثه های شما ممکن است بیشتر خونریزی کند. داروهای رقیق کننده خون شامل وارفارین، آسپیرین و هپارین است.

درمان خونریزی لثه چگونه است ؟

بهداشت خوب دندان اولین قدم برای مدیریت خونریزی لثه است. برای تمیز کردن حرفه ای دو بار در سال به دندانپزشک خود مراجعه کنید. دندانپزشک به شما اطلاع می دهد که آیا دچار التهاب لثه هستید یا خیر، همچنین نحوه صحیح مسواک زدن دندان ها را به شما آموزش می دهد. مسواک زدن و نخ دندان کشیدن صحیح می تواند پلاک را از خط لثه پاک کند و خطر ابتلا به بیماری پریودنتال را کاهش دهد.

همچنین ممکن است دندانپزشک نحوه استفاده از دهانشویه ضد عفونی کننده را برای به حداقل رساندن پلاک های ایجاد شده در دهان به شما نشان دهد. شستشوی دهان و دندان با آب نمک گرم نیز می تواند به تسکین لثه های متورم که به راحتی خونریزی می کنند کمک کند.از مسواک نرم استفاده کنید، به خصوص اگر بعد از مسواک زدن دچار خونریزی شدید.

مسواک نرم برای لثه های ملتهب ملایم است. موهای متوسط ​​و سخت مسواک می تواند برای لثه های ظریف شما بیش از حد ساینده باشند. همچنین می توانید از مسواک برقی استفاده کنید. سر مخصوص طراحی شده روی این مسواک ها به شما کمک می کند راحت تر از مسواک دستی خط لثه خود را تمیز کنید.

مزایا و معایب لمینت متحرک دندان کدام است ؟ حتما بخوانید : مزایا و معایب لمینت متحرک دندان

عوارض عدم توجه به خونریزی لثه

اگر بیماری لثه در مرحله ژنژیویت که مرحله خفیف آن است درمان نشود، ممکن است پیشروی کرده و به وضعیتی به نام پریودنتیت تبدیل شود. در پریودنتیت عفونت به بافتهای اطراف از جمله استخوان پیرامون دندان می رسد و آنها را تخریب می نماید. اگر پریودنتیت را به موقع درمان نکنید، فاصله بین لثه و دندان بیشتر شده و شیاری ایجاد می شود که در آن ذرات غذا و باکتریها جمع می شوند. عفونت عمیق می شود و استخوان فک تحلیل می رود . اگر تحلیل رفتن استخوان فک ادامه پیدا کند دندان لق شده و در نهایت از دست می رود.

به خاطر داشته باشید

اگر خونریزی لثه شما بعد از گذشت ۷ تا ۱۰ روز بهبود پیدا نکرد، به دندانپزشک مراجعه کنید. ممکن است لازم باشد پاکسازی دندانی عمقی برای شما انجام شود تا پلاک ها و تارتار روی دندان ها زدوده شوند و بهبودی لثه ها پیشرفت داشته باشد. علاوه بر این، دندانپزشک ممکن است برای شما آزمایش دستور دهد تا کمبودهای احتمالی ویتامین های بدن شما که موجب خونریزی لثه شده اند شناسایی شوند.

به خاطر داشته باشید در صورتی که به بهداشت دهان و دندان خود اهمیت دهید و توصیه های بهداشتی گفته شده توسط دندانپزشک خود را به درستی رعایت نمایید و از همه مهم تر مراجعات دوره ای به دندانپزشکی را جدی بگیرید ، میتوانید از بروز بسیازی از این مشکلات مربوط به دهان و دندان جلوگیری نمایید. در صورت نیاز به مشاوره در این زمینه میتوانید با شماره های مطب دندانپزشکی خورشید تماس بگیرید.