خمیر دندان فلوراید دار

خمیر دندان فلوراید دار یکی از انواع مهم و رایج در بیان خمیر دندان هاست که به منظور حفظ سلامتی و بهداشت دهان و دندان از آن استفاده میشود . خمیر دندان بخشی اساسی از برنامه روزانه بهداشت دهان و دندان است. همراه با مسواک و نخ دندان به پاک شدن بقایای مواد غذایی و پلاک از دندان و لثه کمک می کند.

در حالی که همه اهمیت مسواک زدن روزانه را می دانند، اما به اهمیت خمیردندان کمتر پرداخته شده است. برخی از افراد زیاد از خمیر دندان استفاده می کنند، برخی فقط از آب استفاده می کنند و برخی دیگر نیز محلول های شستشوی دندان را ترجیح می دهند. به هرحال نکته مهم این است که دندان های خود را به درستی تمیز کنید و بدانید بهترین خمیر دندان ها چه ویژگی هایی دارند و چگونه می توانند به بهداشت کلی دهان کمک کنند.

همانطور که می دانید چگونگی رعایت بهداشت دهان و دندان در حفظ و نگهداری بهینه دندان ها و جلوگیری از ابتلا به انواع بیماری های این حوزه اهمیت بالایی دارد یکی از موادی که به عنوان معمول ترین ماده برای شستشوی این عضو حساس و زیبا به کار می رود خمیردندان ها هستند

به حدی که نمی توان مانع نقشی حیاتی انواع خمیردندان در سلامت دهان و دندان‌ شد . اما با توجه به وجود انواع خمیر دندان ها ، انتخاب خمیردندان مناسب کار آسانی نیست. اهمیت دندان ها به حدی است که رعایت بهداشت دهان نه تنها موجب حفظ سلامت دندان‌ها و لثه‌ها می شود وجهت پیشگیری از بوی بد دهان اهمیت بالایی دارد ، بر روی تأمین و حفظ سلامت سایر اعضای بدن نیز نقش کلیدی دارد.

فلوراید چیست ؟

قبل از آنکه بخواهیم به اهمیت خمیر دندان فلوراید دار بپردازیم بهتر است بداین فلوراید چیست و چه اهمیت و یا نقشی در بهداشت دهان و دندان های ما به عهده دارد ، جالب است بدانید در بدن انسان به طور طبیعی مقداری فلوراید کلسیم  وجود دارد. این ماده بیشتر در استخوانها ودندانها یافت می شود. موادی همچون آب، برخی از نوشیدنی‌ها و برخی از مواد غذایی مانند غذاهای دریایی نیز حاوی فلوراید هستند.

فلوراید ضمن تاثیری که بر تکامل سلولهای دندانی که مسئول ایجاد شکل نهایی دندان هستند می گذارد ، نقش موثری در مقاوم سازی دندان های انسان دارد . پس از آنکه اولین دندان های انسان شروع به رشد می کنند اگر در معرض مایعات حاوی فلوراید (غذاها و بزاق) قرار گیرد، جذب فلوراید در سطح مینا ادامه می یابد.

تماس با مطب خورشید

علاوه بر آنکه  فلوراید به وسیله حفاظت مینای دندان ، با کاهش روند حمله باکتریها به دندان در کاهش پوسیدگی دندان ها نیز موثر است. در واقع یک خمیر دندان مناسب حاوی فلوراید ضمن کاهش توانایی متابولیسم باکتری ها برای تولید اسید و همچنین  کاهش حالت اسیدی بزاق (افزایش میزان PH بزاق) مانع پوسیدگی دندان ها می شود ..

توجه به مقدار فلوراید در انتخاب خمیردندان مناسب اهمیت بالایی دارد، فلوراید یک ماده معدنی طبیعی است که از مینای دندان محافظت کرده و با پوسیدگی دندان مبارزه می‌کند. اگر چه که کارشناسان ، فلوراید موجود در خمیردندان و آب آشامیدنی را به عنوان درمانی ایمن و موثر شناخته‌ و انجمن دندانپزشکی آمریکا  (ADA )  فلوراید  را به عنوان عنصری ضروری در خمیردندان اعلام کرده‌ است،  با این حال برخی افراد ترجیح می‌دهند از فلوراید موجود در خمیردندان‌ها و آب‌های آشامیدنی دوری کنند. در این صورت می‌توان از خمیردندان‌های طبیعی بدون فلوراید موجود در بازار استفاده کرد.

خمیر دندان از چه موادی تشکیل شده است؟!

آیا تا به حال به این فکر کرده اید که خمیر دندان از چه چیزی ساخته شده است؟ در اینجا و قبل از بررسی اینکه خمیر دندان فلوراید دار چه ویژگی هایی دارد به این موضوع  نگاهی می اندازیم . معمولا پنج ماده که در بهترین خمیر دندان ها هستند و اینکه چرا باید این مواد در خمیردندان باشند ، عبارتند از :

۱- فلوراید

این ماده معدنی کلیدی برای مبارزه با پوسیدگی دندان است. فلوراید مینای دندان های را در برابر سایش با اسید، سخت و مقاوم می کند. برای اطمینان از اینکه خمیردندان حاوی فلوراید است، این مواد شامل سدیم فلوراید، سدیم مونو فلوئوروفسفات و فلوراید گیاه را روی جلد خمیر دندان جسجو کنید.

۲- گلیسرول

این ماده که به آن گلیسیرین نیز می گویند از خشک شدن خمیر دندان جلوگیری می کند، بافتی ثابت به آن می بخشد و به خمیر کمک می کند تا به راحتی از لوله سر بخورد.

۳- سوربیتول

سوربیتول دو مزیت دارد: همراه با گلیسرول، به نگه داشتن خمیر دندان کمک می کند و همچنین یک ماده شیرین کننده است. ساخارین یکی دیگر از شیرین کننده های رایج است. برخلاف شکر، سوربیتول باعث ایجاد پوسیدگی نمی شود. همچنین می تواند به عنوان جایگزین قند برای افراد دیابتی استفاده شود.

نکات طلایی در مورد خمیر دندان زغالی که باید بدانید حتما بخوانید : خمیر دندان زغالی چه ویژگی هایی دارد ؟

۴- کربنات کلسیم

این ساینده رایج به از بین بردن پلاک و لکه های سطح دندان کمک می کند. ساینده ها، همراه با حرکت شستشوی مسواک، سطح دندان را تمیز می کنند. به همین دلیل دندان ها پس از مسواک زدن بسیار نرم و تمیز می شوند. انواع دیگر ساینده های موجود در خمیردندان شامل ژل های سیلیس کم آب، اکسیدهای آلومینیوم هیدراته، کربنات منیزیم، نمک های فسفات و سیلیکات ها هستند. این ساینده ها به قدری خشن هستند که پلاک را از بین می برند، اما به اندازه کافی ملایم هستند تا از آسیب دیدن مینای دندان شما جلوگیری کنند.

۵- سدیم لوریل سولفات

این ماده با اختصار SLS یک ماده شوینده است و کف حبابی مانند صابون و شامپو ایجاد می کند. سدیم لوریل سولفات می تواند باعث تحریک دهان و زخم های شانکر شود. اگر از زخم های مکرر دهان رنج می برید و گمان می کنید خمیر دندان شما دلیل این امر باشد، به دنبال گزینه ای بدون SLS باشید.

ویژگی یک خمیر دندان خوب چیست ؟

شاید در پاسخ به این وال اولین موردی که به ذهن ما برسد این باشد که یک خمیر دندان خونی ، خمیر دندان فلوراید دار است اما واقعیت این است که کیفیت خمیر دندان خوب بستگی به چند ویژگی مهم دارد که باید قبل از انتخاب و خرید خمیردندان به آن دقت کنید که شامل موارد زیر است:

۱- دارای برچسب و یا مجوز وزارت بهداشت باشد

معاونت غذا و دارو وزارت بهداشت برچسب استاندارد را به محصولاتی اعطا می کند که از نظر علمی ارزیابی شده اند و ایمن و موثر هستند. شرکت های تولید کننده خمیر دندان باید مجوز فروش محصول را داشته باشند، و محصل آنها مانند اکثر محصولات خوراکی، آرایشی و بهداشتی باید دارای سیب سبز سلامت باشد. پس اولین گزینه قبل از انتخاب یک خمیر دندان فلوراید دار برچسب و مجوز آن است .

۲- حاوی فلوراید باشد

بله دومین مورد برای انتخاب یک خمیر دان ، توجه به این مورد است که آیا این خمیر دندان فلوراید دار است یا خیر  . استفاده از فلوراید برای از بین بردن حفره و پوسیدگی دندان مهم است زیرا مقاومت لایه خارجی دندانها که مینا نامیده می شود را در برابر اسیدها و پوسیدگی دندان، افزایش می دهد.

اهمیت خمیر دندان فلوراید دار در چیست ؟

هنگام خواندن برچسب های خمیردندان، بدنبال موادی مانند فلوراید سدیم، فلوراید استن، یا مونو فلورید فسفات (MFP) باشید. تا زمانی که هر یک از این مواد حاوی فلوراید در خمیر دندان وجود داشته باشد، می توانید به آن در حفظ لبخند زیبا و سلامت دندان اعتماد کنید.

۳- قابلیت مبارزه و پیشگیری از تارتار داشته باشد

تارتار، نوعی پلاک دندانی سخت شده است که باعث پوسیدگی می شود. بهترین خمیر دندان ها باید حاوی مواد ساینده، مانند کربنات کلسیم یا سیلیس، برای از بین بردن ذرات غذا و باکتری های ایجاد کننده تارتار باشند. عنصر تتراسدیم پیروفسفات در خمیر دندان از تشکیل تارتار جلوگیری می کند.

۴- قابلیت محافظت از مینای دندان را داشته باشد

مینا، پوشش نازک و سخت دندان است که از حساسیت به مواد سرد و گرم جلوگیری می کند. از آنجا که مینای دندان به مرور فرسایش می یابد و بدن نمی تواند آن را دوباره تولید کند، استفاده از خمیر دندان برای تقویت و محافظت از مینای دندان در برابر اسیدهای موجود در برخی غذاها بسیار مهم است.

هر چند خمیر دندان فلوراید دار به تنهایی نیز میتواند این مورد را پوشش دهد ، اما باز تاکید میکنیم به این نکته مهم در کنار سایر موارد توجه ویژه ای داشته باشید تا بتوانید یک انتخاب صحیح و درست برای سلامت و بهداشت دندان های خود داشته باشید

۵- حاوی مواد ایمن و بی ضرر باشد

تمام خمیر دندانهای قابل اعتماد حاوی موادی هستند که توسط سازمان غذا و دارو (FDA) تایید شده اند. برای اطمینان از این که کالایی که خریداری می کنید استاندارد است، توصیه می کنیم که بهترین خمیر دندان ها از مارک های شناخته شده مانند Crest، Colgate، Sensodyne خریداری کنید.

۶- ضد حساسیت باشد

اگر دندان ها یا لثه هایی حساس دارید، خمیر دندانهای ضد حساسیت تهیه کنید. موادی مانند کلرید استرانسیم و نیترات پتاسیم توانایی اعصاب دندان را برای انتقال درد کاهش می دهد. توجه داشته باشید که خمیر دندان ضد حساسیت نمی تواند درد ناشی از پوسیدگی را خنثی کند.

اهمیت استفاده از خمیر دندان فلوراید دار چیست ؟

عده ای معتقدند که کسانی که تصور می کنند فلوراید دارای آثار مخرب است، بر روی افکار عمومی مردم تاثیر منفی گذاشته اند. بیشتر مشاجرات بر سر اضافه کردن فلوراید به آب است. برخی از افراد اعتقاد دارند این کار غیر اخلاقی است و فایده ای ندارد.

آنچه که مشخص است این است که مقادیر بیش از حد فلوراید در منابع آب می تواند منجر به فلوروز دندان و حتی فلوروز اسکلتی شود ( در این حالت استخوان ها تضعیف می شوند). البته که موقعیت های این چنینی به ندرت پیش میاید و معمولا به علت اشتباه مدیریتی اتفاق می افتد. غلظت بالای فلوراید در آب آشامیدنی میتواند باعث عوارضی مانند حالت تهوع، استفراغ و اسهال شود، اما معمولا عوارض بلند مدت برای فرد ندارند.

باید ها و نبایدهای استفاده از دهانشویه ضد حساسیت حتما بخوانید : نکات طلایی برای استفاده از دهانشویه ضد حساسیت

بررسی های انجام شده در مطالعات دندان پزشکی در سال ۲۰۰۸ نشان می دهد که غلظت مناسبی از فلوراید در آب آشامیدنی می تواند خطر شکستگی استخوان را کاهش دهد. علاوه بر این، این کار خطر ایجاد پوسیدگی در دندان های کودکان را به کمتر از ۳۰ درصد کاهش می دهد. بسیاری از ادعاها در مورد مضر بودن فلوراید پایه ی علمی ندارد و بیشتر به توهم توطئه شباهت دارد تا حقیقت.

عده ای ادعا می کنند که فلوراید می تواند باعث ایجاد سرطان استخوان و استئوسارکوما می شود، اما تمامی این ادعاها توسط دانشمندان رد شده است. انجمن دندان پزشکان ایران اعلام کرده اند که خمیر دندان فلوراید دار نه تنها برای سلامت دهان و دندان ضروری است بلکه کودک باید از آن ها به محض در اوردن دندان استفاده کند.

مصرف خمیر دندان فلوراید دار در زنان باردار

با توجه به توضیحات قبلی ، می دانیم که فلوراید نقش مهمی در تقویت استخوان های بدن و دندان ها دارد . در دوران بارداری ، برخی از زنان به صورت مداوم استفراغ می کنند و به دلیل آنکه اسید معده به این وسیله به دفعات با دندان ها در تماس خواهد بود ، دندان های این افراد بیشتر در معرض آسیب و پوسیدگی می باشد .

یکی از راهکارهایی که می تواند مورد استفاده قرار بگیرد انتخاب خمیر دندان فلوراید دار است . هم چنین متخصصان حوزه سلامت دهان و دندان اظهار می کنند از آنجا که حتی اسید معده قادر است مینای دندان را در خود حل کند بهتر است زنان باردار از دهان شویه های حاوی فلوراید نیز طبق دستور پزشک از لحاظ تعداد دفعات و …. استفاده نمایند.

خمیر دندان فلوراید دار برای کودکان

استفاده صحیح از خمیر دندان فلوراید دار با توجه به سن کودک متفاوت است . لازم است برای کودکان زیر سه سال باید از یک لایه ی خیلی نازک از خمیردندان استفاده شود. برای به حداقل رساندن خطر بلع، سر کودک را کمی به سمت پایین خم کنید تا باقی مانده های خمیر دندان از دهانش خارج شود.

برای کودکان سه تا شش ساله به اندازه ی یک نخود فرنگی از خمیر دندان را بر روی مسواک بزنید. برای کاهش خطر بلع خمیردندان، کودک را ترغیب کنید تا بجای شست و شو با آب باقی مانده ی خمیردندان را تف کند. حتی اگر کودک شما مقداری از خمیر دندان را بخورد، غلظت فلوراید آن به اندازه ای نیست که به او آسیبی وارد کند.

اگر فرزندتان به طور مکرر خمیردندان را بلعید، با مشورت با دندان پزشک از او بخواهید که خمیر دندانی را به شما معرفی کند که کمی بدمزه باشد و به این ترتیب احتمال قورت دادن آن توسط فرزندتان کاهش پیدا کند. در مورد بزرگسالان از خمیر دندان با فلوراید بالا نباید به صورت روزانه استفاده کرد مگر این که فرد شرایط پزشکی داشته باشد که احتمال ایجاد پوسیدگی در دندانهایش بیشتر باشد و یا دارای بریس های ثابت باشد.

 

تماس با مطب دندانپزشکی خورشید