خمیر دندان زغالی

خمیر دندان زغالی یکی از محبوب ‌ترین خمیر دندان‌های موجود در بازار است که با مزایای متعددی از قبیل سفید کردن ‌دندان و خوشبو کردن تنفس همراه می‌باشد. در اکثر موارد این خمیر دندان هیچ گونه خطری برای بدن ندارد و معمولاً حاوی ترکیبات طبیعی می‌باشد که معمولا در خمیر دندان‌های بدون فلوراید یافت می‌شود.

با این حال بهتر است این نکته مهم را همین اول بدانید که این نوع خمیر دندان نمی‌تواند از دندان در برابر پوسیده شدن محافظت کند. صرف نظر از اینکه این خمیر دندان توسط دوست شما پیشنهاد شده یا خودتان آن را پیدا کرده‌ اید ، بهتر است در مورد مزایا و معایب آن اطلاعاتی داشته باشید ، با ما همراه باشید تا این خمیر دندان را بیشتر با هم بررسی کنیم

خمیر دندان زغالی چیست ؟

احتمالاً شما نمی‌دانستید که خمیر دندان زغالی ار زغال فعال تهیه شده است زغال فعال در پی یک فرایند شیمیایی قابلیت عملکردی بیشتری دارد به همین دلیل می‌‌تواند به جذب باکتری و ذرات مواد غذایی بپردازد. افرادی که از همدان سوالی استفاده می‌‌کنند ادعا کرده‌ اند که باعث از بین رفتن لکه‌های روی دندان می‌شود، به خوشبو شدن تنفس کمک می‌کند و باعث می‌شود دندان‌ها سفیدتر به نظر برسند. زغال فعال معمولاً از طریق یک مجموعه از ترکیبات متفاوت از قبیل استخوان، پوست نارگیل، خاک اره و هسته زیتون به دست می‌آید.

زغال فعال با توجه به قابلیت بالایی که در جذب ذرات مواد غذایی و باکتری دارد در فیلترهای آب نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد. مردان روم باستان از زغال برای تمیز کردن دندان‌های خود استفاده می‌کردند که امروز این روش قدیمی در دنیای مدرن مورد استفاده فراوان قرار گرفته است.

طرفداران زغال فعال می‌‌کنند که دارای ترکیبات و خاصیت آنتی باکتریال، ضد قارچ و ضد ویروس است که به سفید شدن دندان‌ها، رفع لکه روی دندان و خوشبو شدن تنفس کمک می‌کند. این موارد از مزایای بی‌نظیر زغال فعال محسوب می‌شوند اما اکنون این سوال مطرح می‌شود که آیا خمیر دندان زغالی برای بدن ضرر دارد یا بی ضرر است.

از ایمپلنت دیجیتال چه میدانید حتما بخوانید : از ایمپلنت دیجیتال چه می دانید ؟

منظور از زغال فعال در این خمیر دندان چیست ؟

بیایید به اولین و مهم ترین موضوعی که در تبلیغات این خمیر دندان میشنوید بپردازیم . حتما شنیده اید که خمیر دندان زغالی حاوی زغال فعال است اما آیا می دانید این به چه معناست ؟ همانطور که در بالا اشاره کردیم زغال فعال که بافت آن شباهت هایی به بافت جوش شیرین دارد، شکلی از کربن است که ساختارش پر از خلل و فرج بوده و تمامی این خلل و فرج ها مانند یک آهنربا کار کرده و اجزای دیگری مانند کثیفی ها و چربی ها را به سوی خود جذب می کند و وقتی که زغال شسته می شود، آن مواد نیز همراه زغال از بین می روند.

خمیردندان هایی که از زغال فعال ساخته شده اند، درواقع بازسازی تکنیک های درمانی باستانی هستند. درواقع این خمیردندان ها هرچیزی را که بر سر راهشان قرار گرفته باشد، از لکه ها گرفته تا جرم، پلاک، باکتری و ویروس را به خود جذب می کنند. زغال ماده ای قدرتمند است؛ به طوری که معمولا در بیمارستان ها و اتاق های اورژانس از آن برای درمان بیمارانی که از مسمومیت و اوردوز دارو رنج می برند، استفاده می شود.

فواید خمیردندان زغالی

تا به امروز، تنها مزایای شناخته شده از خمیردندان زغال چوب عبارتند از:

  • ممکن است کمک به حذف لکه های موجود در سطح دندان کند.
  • ممکن است باعث بهبود بوی بد دهان گردد.
  • می تواند از ایجاد لکه، بعد از جرم گیری حرفه ای که توسط دندان پزشک انجام می شود، کمک کند.

نکات طلایی در مورد خمیر دندان زغالی که باید بدانید

عوارض استفاده از خمیر دندان زغالی چیست ؟

عوارض منفی استفاده از خمیردندان زغال چوب عبارتند از:

  • اثرات طولانی مدت و ایمنی آن هنوز شناخته شده نیست.
  • خمیردندان زغالی لکه های زیر مینای دندان را حذف نمی کند.
  • استفاده روزمره از خمیردندان زغالی می تواند باعث حساسیت دندان شود.
  • اکثر مارک های خمیردندان زغالی حاوی فلوراید نیستند، تا کمک به کاهش ابتلا به حفره و پوسیدگی دندان کنند.
  • به دلیل نقش ساییدگی خمیردندان زغالی، ممکن است به پوش مینای دندان آسیب رسانده و رنگ دندان ها را زرد کند.
  • استفاده از این نوع خمیردندان، می تواند اثرات نامطلوبی را بر دندان های ترمیم شده بگذارند و باعث ایجاد لکه بر اثر تجمع در مواد ترمیمی استفاده شده شود.

نکاتی که قبل از استفاده از خمیر دندان زغالی باید بدانید

اگر تصمیم گرفته اید از این خمیردندان‌ها استفاده کنید، باید اینکار را با احتیاط انجام دهید و از به کاربردن مکرر آن بپرهیزید. شما نمی توانید دندان‌های خود را بیشتر از هفته‌ای یکبار با این خمیردندان‌ها مسواک بزنید. استفاده مکرر از آن آسیب رسان خواهد بود. دکتر بروس در این باره می‌گوید: زغال فعال ماده خورنده‌ای است و استفاده مکرر از آن می‌تواند مینای دندان را از بین ببرد.

اگر بافت لثه‌های شما بیمار است، ریشه دندان ممکن است در نتیجه خاصیت خورندگی این زغال حساس‌تر گردد. اگر می‌خواهید از چنین خمیردندان‌هایی استفاده کنید بهتر است از یک برند مشهور و معتبر خرید کنید. همچنین مراقب نشانه‌های غیر عادی همچون خونریزی لثه و افزایش حساسیت آن باشید. اگر چنین نشانه‌هایی را بعد از مصرف خمیردندان تجربه کردید حتما با یک دنداپزشک تماس بگیرید و مصرف خمیردندان حاوی زغال فعال را متوقف کنید. به فکر سلامت دندان‌های خود باشید.

آیا می دانید اوردنچر چیست و چه کاربردی دارد ؟ حتما بخوانید : اوردنچر چیست و چه کاربردی دارد ؟

آیا خمیر دندان زغالی ، بی ضرر است؟

برای یک جمع بندی نهایی در مورد این نوع از خمیر دندان و برای اظهارنظر قطعی درباره تاثیرات بلندمدت خمیردندان زغالی به تحقیقات بیشتری نیاز است. برخی تحقیقات نشان می دهند که دندانپزشکان باید به بیمارانشان درباره استفاده از خمیردندان های زغالی هشدار دهند.

  • خمیردندان های زغالی، ساینده بوده و برای استفاده روزانه مناسب نیستند. استفاده از یک ماده ساینده برروی دندان ها به طور روزانه، مینای دندان را از بین می برد. این کار ممکن است باعث زرد شدن دندان ها و حساسیت آن ها شود.
  • اکثر برندهای خمیردندان زغالی حاوی فلوراید نیستند. فلوراید به مینای دندان، استحکام می بخشد که این امر از پوسیدگی و کرم خوردگی دندان جلوگیری می کند. برخی شواهد حاکی از ارتباط استفاده از خمیردندان زغالی و افزایش پوسیدگی دندان هستند.
  • ممکن است که خمیردندان زغالی، باعث ایجاد لکه برروی دندان شود. اجزای زغال در ترک و شیارهای دندان های قدیمی تر تجمع کرده و موجب لکه می شوند. این اتفاق ممکن است که برای پل دندان، روکش دندان، تاج دندان، پرشدگی دندان و… نیز پیش بیاید.

به خاطر داشته باشید

اگر به دنبال روشی برای سفید کردن و درخشان شدن دندان ها خود هستید روش های گوناگون و ایمن تری برای این امر وجود دارد ، از جمله اینکه توجه به مراقبت های بهداشتی دهان و دندان مثل استفاده از مسواک و روش صحیح مسواک زدن ، استفاده از نخ دندان بعداز هر وعده غذایی و در نهایت مهم ترین نکته مراجعات دوره ای و منظم به دندانپزشکی میتواند دندان های شما را به دندان های زیبا و درخشان تبدیل نماید .

راه های دیگر از جمله روش های اصلاح رنگ دندان که در مطب دندانپزشکی انجام میشود مانند بلیچینگ و … نیز روش هایی هستند که در صورت تغییر رنگ دندان ها میتوانید از آنها استفاده کنید ، در صورت نیاز و مشاوره در مورد هر یک از روش های اصلا رنگ دندان کافی است با مطب دندانپزشکی خورشید تماس بگیرید تا همکاران ما شما را راهنمایی کنند .

 

تماس با مطب دندانپزشکی خورشید