حساسیت دندان

حساسیت دندان تجربه ای است که بسیاری از ما در زمان و شرایط های مختلف با آن درگیر بوده ایم ، هنگام نوشیدن یک فنجان چای گرم ، یا حتی آب سرد در زمانی که بسیار تشنه هستیم ، خوردن برخی از غذاهای شیرین و یا ترش هر یک میتواند برای ما تجربه ای از درد را ایجاد کرده باشد . این حساسیت زمانی رخ می دهد که لثه از دندانها فاصله گرفته باشد و یا اینکه بافت لثه از بین رفته باشد.

از بین رفتن لثه می تواند به دلیل مسواک زدن خشن، مسواک نزدن و عدم استفاده ی مرتب از نخ دندان باشد. این درد گاهی پدید آمده و گاهی از بین می رود، اما نادیده گرفتن آن می تواند منجر به پدید آمدن سایر بیماری ها ی دهان و دندان شود.

علل بروز حساسیت دندان چیست ؟

برخی از علل و عواملی که باعث بروز حساسیت دندان میشود ناشی از عدم آگاهی ما از چگونگی بهداشت دهان و دندان ، استفاده ناصحیح از مسواک و … ، از جمله عواملی هستند که باعث آسیب دیدگی به دندان و در نتیجه ایجاد حساسیت دهانی و دندانی میشوند ، در یک تعریف جامعتر این عوامل عبارتند از :

تماس با مطب خورشید

۱- بیماری‌های لثه

تجمع جرم و پلاک روی دندان می‌تواند باعث پس‌رفت یا تحلیل لثه شود. در برخی مواقع، این بیماری‌ها می‌توانند باعث از بین رفتن استخوان‌های فک که نگهدارنده دندان هستند شده و باعث ایجاد حساسیت  شوند.

۲- تحلیل طبیعی لثه

تحلیل لثه علامت فرسایش و تخریب بوده که باعث می‌شود لایه لثه از روی دندان‌ها پس رفته و ریشه دندان نمایان شود. این ریشه‌ها، لایه مینایی برای محافظت ندارند بنابراین دچار حساسیت می‌شوند. مراقبت و بهداشت دهان و دندان میتواند به حفظ دندان ها کمک بسزایی داشته باشد

۳- دندان ‌قروچه

دندان ‌قروچه می‌تواند باعث تخریب مینای دندان شود و بنابراین عاج دندان که لوله‌های توخالی یا کانال در آن قرار دارند بدون محفاظ شده و حساسیت در دندان ایجاد می‌شود. دندان قروچه از جمله مشکلاتی است که در نه تنها در بزرگسالان بلکه در کودکان

۴- شکستگی دندان یا پر کردن دندان

دندان شکسته می‌تواند باعث ایجاد حساسیت در ریشه دندان شود.

۵- رژیم‌های غذایی اسیدی

اگر مسیر عصب‌ها بدون حفاظ شوند، برخورد غذاهای اسیدی با دندان می‌تواند باعث ایجاد حساسیت دندانی شود.

رفلاکس معده چه تاثیری بر دندان ها دارد حتما بخوانید : رفلاکس معده چه تاثیری بر دندان ها دارد ؟

۶- رژیم‌های غذایی همراه با شکر

مصرف غذاهایی که حاوی شکر هستند می‌توانند محیطی مناسب برای رشد باکتری‌ها ایجاد کرده و باعث فرسودگی لثه و ایجاد حساسیت دندان در این ناحیه از لثه شوند.

۷- پوسیدگی‌هایی که در لبه‌های قسمت پرشده دندان به وجود می‌آیند

به مرور زمان قسمت‌های پرشده دندان ممکن است ضعیف شده و بشکند یا لبه‌های دندان پرشده آسیب ببیند. باکتری‌ها در این شکاف کوچک جمع شده و باعث تجمع اسید و از بین رفتن مینای دندان می‌شوند و نهایتاً دندان دچار پوسیدگی و حساسیت می‌شود.

۸- ترمیم‌های دندانی که اخیراً انجام شده است

به علاوه، برخی درمان‌های دندان می‌تواند باعث ایجاد حساسیت دندانی شوند. سفید کردن دندان، جرم‌گیری دندان، ارتودنسی یا پر کردن دندان می‌تواند باعث ایجاد حساسیت دندانی در خلال انجام عمل دندانپزشکی یا پس از آن شوند.

۹- مسواک زدن بیش ‌از اندازه

مسواک زدن با خمیردندان‌های سایشی، مسواک زدن ناصحیح و مسواک زدن بیش از سه مرتبه در روز می‌تواند باعث تخریب مینای دندان شود.

۱۰ – محصولات سفیدکننده دندان

این مواد که حاوی مواد تهاجمی برای از بین بردن لکه‌های دندان است ممکن است باعث از بین رفتن مینای دندان شود.

چرا به آب سرد و گرم حساسیت داریم ؟

دلیل اصلی حساسیت دندان مربوط به پالپ دندان است. در دندان‎های سالم، مینای دندان از لایه‎ی زیری خود یعنی دنتین که نرم‎تر از مینا است، محافظت می‎کند. ریشه‌ی دندان نیز توسط لثه محافظت می‎شود. حالا اگر مینای دندان دچار فرسایش شود یا اگر خط لثه‏‌ی شما عقب‎تر برود، دنتین در معرض خطر قرار می‌گیرد. از طرف دیگر دنتین دارای هزاران کانال است که به پالپ یا همان مغز دندان متصل است. هنگامی که دندان شما با ماده‎ی سردی تماس می‌یابد، از طریق این کانال‎ها به عصب دندان راه پیدا می‎کند و باعث ایجاد درد می‎شود.

چگونه حساسیت دندان را درمان کنیم ؟

چگونه حساسیت دندان را درمان کنیم ؟

بسیاری از افراد و مراجعین دچار حساسیت دندانی هستند و به همین دلیل است که به دندانپزشک خود مراجعه میکنند ، در صورتی که به هر دلیلی دچار این حساسیت هستید بهتر است با مراجعه به دندانپزشک خود یکی از روش های زیر را برای بهبودی این مشکل استفاده کنید :

۱- خمیر دندان کاهش حساسیت :

بعد از چندین بار استفاده از این خمیر دندان، درد مرتبط با دندان های حساس از بین می رود. انواع متنوعی از این نوع خمیردندان در داروخانه ها موجود است. از دندانپزشک خود بپرسید کدام محصول برای شما موثرتر است ، قطعا دندانپزشک شما با توجه به وضعیت دهان و دندان شما بهترین گزینه انتخابی را به شما معرفی میکند .

۲- فلوراید :

ممکن است دندانپزشک شما از فلوراید برای نواحی حساس دندان، قوی ساختن مینای دندان و کم کردن درد، استفاده کند. او شاید انواع فلوراید جهت مصرف خانگی را برای شما تجویز کند تا در فواصل منظمی از آن استفاده کنید. حتما این نحوه استفاده از فلوراید را طبق نظر دندانپزشک خود انجام دهید .

۳- استفاده از پانسمان بی حسی :

بعضی اوقات ریشه های بدون محافظ می توانند از طریق گذاشتن و بستن پانسمان به سطوح قسمت های حساس ریشه درمان شود. برای انجام این فرآیند ممکن است بی حسی موضعی نیاز باشد. البته این درمان موقتی بوده و بعد از درمان دندان شما این مشکل برطرف خواهد شد .

۴- جراحی پیوند لثه :

اگر ریشه دندان شما بافت لثه ای اش را از دست داده، مقداری بافت لثه را می توان از جای دیگر برداشت و به قسمت حساس شده بر اثر تحلیل لثه پیوند کرد. این روش می تواند ریشه های بدون محافظ را درمان کند و حساسیت را کم کند.

۵- روت کانال :

اگر حساسیت شما منجر به درد شدید و غیر قابل تحمل شده و درمان های دیگر موثر واقع نمی شوند، دندانپزشک احتملا روت کانال را توصیه می کند. روشی که برای درمان مشکلات مربوط به عصب دندان از آن استفاده می شود. این روش به عنوان موفق ترین تکنیک برای از بین بردن حساسیت در نظر گرفته شده است.

علل ایجاد تحلیل لثه کدام است ؟ حتما بخوانید : تحلیل لثه چه زمانی ایجاد میشود ؟

چه زمانی به دندانپزشک مراجعه کنیم ؟

اگر حساسیت شما زیاد است، با دندانپزشک خود در مورد یافتن یک راه حل صحبت کنید اگر دچار علائم حفره یا آسیب احتمالی ریشه هستید، می توانید به دندانپزشک مراجعه کنید تا به سرعت درمان کمک کنید و از عوارض پیشگیری کنید این علائم عبارتند از:

  • درد دندانی خود به خودی که بدون علت مشخص رخ می دهد
  • حساسیت محدود شده به یک دندان
  • درد شدید به جای درد خفیف
  • تغییر رنگ سطح دندان ها
  • درد به هنگام غذا خوردن

به خاطر داشته باشید

به منظور جلوگیری از عود حساسیت دندان، آنها را دو بار در روز با مسواک نوع نرم و خمیر دندان حاوی فلوراید مسواک بزنید و هر روز نخ دندان بکشید. از ضربه های ملایم به جای سایش های شدید استفاده کنید و از استفاده از خمیر دندان ساینده پرهیز کنید. اگر دندان هایتان را روی هم می سابید، از دندانپزشک خود یک محافظ بخواهید. سابیدن دندان ها می تواند باعث شکستگی دندان ها شود و حساسیت ایجاد کند.

شما باید هنگام خوردن و نوشیدن غذاها و نوشیدنی های اسیدی مثل نوشیدنی های کربناتی مرکبات مراقب باشید. همه این نوشیدنی ها در طول زمان می توانند مقداری از مینای دندان را از بین ببرند. وقتی که شما نوشیدنی های اسیدی میل می کنید، از یک نی برای کم کردن تماس آن با دندان هایتان استفاده کنید. بعد از خوردن یا نوشیدن ماده ای اسیدی، آب بنوشید تا سطوح اسیدی در دهان شما را تنظیم کند.

تماس با مطب دندانپزشکی خورشید