جرمگیری لثه

جرمگیری لثه یکی از روش های درمانی مهم در دندانپزشکی است ، بهداشت دهان و دندان در کنار ایجاد زیبایی، عاملی برای حفاظت از دندان ها و مراقبت از آنان در دراز مدت می باشد. به همین خاطر نه تنها باید به خود دندان توجه کرد که باید به لثه ها، لب، شرایط ظاهری زبان، بوی دهان و … نیز اهمیت بدهیم. اما یکی از مواردی که در زمینه بهداشت دهان و دندان به آن توجه می شود و جنبه زیبایی هم دارد، جرم گیری لثه است.

خیلی از ما عبارت جرم گیری را به تنهایی شنیده ایم و یا در مورد جرم گیری دندان مواردی را می دانیم، اما ممکن است پزشکی برای شما جرم گیری لثه را تجویز کند. اینکه جرم گیری لثه چیست؟ چه مزایا و معایبی دارد، آیا جرم گیری لثه درد داد؟ و عوارض جرم گیری لثه چیست، از جمله نکاتی است که قصد داریم در این بخش به آن بپردازیم و به سوالات شما همراهان همیشگی مطب دندانپزشکی خورشید پاسخ دهیم .

جرمگیری لثه چیست ؟

برای اینکه باکتری ها و همچنین پلاک های ایجاد شده در حد فاصل و یا میان دندان ها و لثه از بین برده شود، از روش درمانی به نام جرم گیری لثه استفاده می شود. چرا که در برخی موارد فاصله و فضای بین دندان و لثه بسیار زیاد و عمیق می شود و این امر موجب می شود که جرم زیادی وارد آن شود و بخاطر ماندگاری در این فضا، بافت های لثه و دندان را دچار آسیب نماید. در چنین مواردی با انجام جرم گیری لثه ابتدا رسوبات را بر طرف می کنند و در نهایت به از بین بردن فضای ایجاد شده می پردازند.

فرق بین جرمگیری لثه با جرمگیری دندان در چیست ؟

بهتر است به این نکته توجه داشته باشید که جرمگیری لثه و جرم گیری دندان بسیار شبیه به هم هستند چرا که در هر دو قرار است از دندان در برابر پوسیدگی ناشی از جمع شدن پلاک‌ها جلوگیری شود. اما تفاوت اصلی این دو روش در عمق جرم گیری است. در جرم گیری دندان معمولا این کار به روی سطح دندان انجام می‌شود و به لثه و محل اتصال آن به دندان برخوردی ایجاد نمی‌شود. احتمال اینکه وضعیت دندان و لثه در روش اول بهتر باشد وجود دارد.

اما اگر این جرم‌ها و پلاک‌ها از روی دندان به زیر لثه منتقل شده باشند دیگر با یک جرم گیری سطحی دندان برطرف نمی‌شوند.یک تفاوت دیگری که می‌توان بین این دو روش درمان مشاهده کرد میزان دوران نقاهت و مراقبت‌های بعد از آن است. در این روش چون لثه درگیر بوده است ممکن است ملتهب شود و معمولا روز اول بعد از درمان مراقبت از آن بسیار مهم خواهد بود.

جرمگیری لثه چگونه انجام می شود ؟

زمانی که عمق فضای ایجاد شده بین دندان‌ها و لثه که به آن پاکت نیز گفته می‌شود، به بیش از ۳ میلی متر رسیده باشد، جرمگیری عمقی برای تمیز کردن آن و برداشتن جرم‌ها پیش از وخیم‌تر شدن بیماری لثه و تشدید آن، انجام می‌شود. این فرایند مطابق مراحل زیر انجام می‌شود:

۱- تزریق بی حس کننده موضعی

دستکاری بافت لثه و تمیز کردن سطح زیر آن ممکن است با احساس درد و ناراحتی برای بیمار همراه باشد، به همین دلیل امکان دارد دندانپزشک از بی حسی موضعی برای پیشگیری از ایجاد درد استفاده نماید که احتمال دارد لب‌ها و لثه‌ها تا چند ساعت پس از انجام جرم گیری بی حس باقی بمانند.

نوشیدن قهوه یکی از علل مهم در تغییر رنگ دندان افراد است حتما بخوانید : نوشیدن قهوه و تغییر رنگ دندان ها

۲- تراش دادن و زدودن جرم‌ها با استفاده ابزار مخصوص

ابزارهای استاندارد تراش دهنده‌ای که ممکن است برای انجام این فرایند مورد استفاده قرار گیرند، ابزارهای اسکیلر و آلتراسونیک هستند. طی جرم گیری لثه، دندانپزشک با استفاده از این ابزارها بین دندان‌ها و لثه را تا جایی که به ریشه دندان برسد، پاکسازی می‌کند و در واقع جرم زیر خط لثه را نیز برمی‌دارد. انجام این کار علاوه بر کمک به بهبود یافتن بافت لثه، به تمیز و صاف شدن ریشه دندان کمک می‌کند و در صورتی که بیمار پس از آن بهداشت دهان و دندان خوبی داشته باشد، دیگر امکان تجمع جرم در این فضا وجود نخواهد داشت.

۳- قرار دادن فیبرهای آنتی بیوتیک در محل جرم گیری شده

پس از پایان جرم گیری و اطمینان از تمیز شدن پاکت‌های ایجاد شده و همچنین سطح ریشه دندان از هرگونه جرم و پلاک، دندانپزشک اقدام به قرار دادن فیبرهای آنتی بیوتیک در این ناحیه می‌نماید. هدف از انجام این کار پیشگیری از ایجاد عفونت، تسکین درد و همچنین افزایش سرعت بهبودی لثه می‌باشد. این فیبرها پس از گذشت یک هفته توسط دندانپزشک از محل خود خارج می‌شوند.

۳- انجام معاینه نهایی و اطمینان از بهبودی

دندانپزشک طی یک جلسه معاینات لازم برای اطمینان از حاصل شدن بهبودی کامل و کاهش این پاکت‌ها را انجام می‌دهد و در صورتی که همچنان وجود پاکت‌هایی با عمق بیش از ۳ میلی متر را مشاهده نماید، ممکن است اقدامات درمانی دیگری را در نظر بگیرد و به بیمار پیشنهاد دهد.

تفاوت بین جرمگیری لثه و جرمگیری دندان چیست ؟

مزایای جرمگیری لثه کدام است ؟

از جمله مهم ترین مزایای جرمگیری لثه میتوان به موارد زیر اشاره کرد :

• برداشتن و حذف رسوب و لایه های تشکیل شده جهت زیبا سازی لثه و دندان
  • تخلیه عفونت ایجاد شده بر اثر پلاکت ها و رسوب ها
  • محافظت از ریشه دندان در مقابل عفونت ناشی از جرم لثه
  • جلوگیری از خراب شدن دندان ها و آسیب به استخوان فک در اثر انتقال عفونت

آیا جرمگیری لثه خطرناک است ؟

این عمل به خودی خود خطرناک نیست و مشکلی را برای فرد به وجود نمی آورد، پس دلیلی برای نگرانی نخواهد بود. در کنار این با توجه به هدف قرار گرفتن باکتری ها و عفونت ها، معمولا دندانپزشک برای قبل و بعد از عمل، آنتی بیوتیک تجویز می کند تا در مواردی اگر عفونت از طریق بزاق یا … وارد بدن و خون شد، مشکلی برای فرد بوجود نیاید.

اما ذکر این نکته برای افرادی که دارای بیماری خاصی هستند، ضروری است که حتما در مورد بیماری با دندانپزشک خود صحبت کنند. چرا که برخی بیماری ها در کنار اینکه سیستم ایمنی بدن را تضعیف می کنند، عاملی برای تشدید میزان عفونت بوجود آمده خواهند بود. از جمله بیماری های مهم در این زمینه می توان به موارد زیر اشاره کرد:

• هرگونه مشکل در سیستم ایمنی
  • مشکلات قلبی
  • قرار داشتن در دوره درمان بیماری خاص
  • سابقه جراحی یا استفاده از تجهیزات مصنوعی در بدن
بایدها و نبایدهایی از آبسه لثه که باید بدانید حتما بخوانید : همه چیز در رابطه با آبسه لثه

مراقبت‌های پس از جرمگیری لثه کدام است ؟

به خاطر داشته باشید مراقبت های بعد از هر عمل دندانپزشکی از جمله جرمگیری لثه به طی شدن دوره درمان به طور صحیح کمک بزرگی میکند ، پس حتما در این رابطه به توصیه و دستورات دندانپزشک خود توجه کنید . از جمله نکات ضروری که لازم است آن را رعایت نمایید ، میتوان به موارد زیر اشاره کرد :

۱- مصرف به موقع و کامل داروهای تجویز شده

دندانپزشک با توجه به شرایط عمل و وضعیت جسمی مراجعه کننده داروهایی را تجویز می کند. فرد باید این داروها را بدون زیاد و کم و به طور مرتب مصرف نماید. از مصرف داروهای دیگر بدون مشورت پزشک نیز باید خودداری کنید و به خاطر داشته باشید داروها متناسب با شرایط شما تجویز شده اند .

۲- حفظ بهداشت دهان و دندان همراه با مراقب ویژه

با رعایت نکات مربوط به بهداشت دهان و دندان و همچنین مراقبت در زمینه آسیب های احتمالی، نه تنها دندان های سالم تری خواهید داشت که احتمال ایجاد پلاکت لثه بسیار پایین می آید. از جمله این مراقبت ها، استفاده از مسواک و خمیر دندان مناسب، استفاده از نخ دندان، برنامه غذایی سالم و عدم مصرف دخانیات می باشد.

۳- انجام معاینات بعدی سر موقع

بعد از تمام شدن فرآیند جرمگیری لثه ، دندانپزشک برای مراجعه کننده وقت معاینه بعدی را مشخص می کند. در این معاینه همانطور که گفتیم وضعیت نهایی درمان بررسی می شود تا در صورت ماندگاری پلاکت یا جرم و یا ایجاد مشکلات دیگر، سریعا اقدام به درمان آنها نماید. پس حتما به موقع جهت معاینه مراجعه شود تا مانعی برای ایجاد مشکلات ثانویه شود.

عوارض و درمان بعد از جرمگیری لثه

همانند هر راهکار درمانی دیگری، جرمگیری لثه نیز ممکن است با عوارض خاصی همراه باشد، اما این عوارض به طور معمول رخ نمی‌دهند و نباید نسبت به آن‌ها نگرانی خاصی داشته باشید. اولین و شاید رایج‌ترین عوارض جرم‌گیری لثه، بحث لق شدن دندان است. اگر رسوبات و باکتری‌های موجود بر روی لثه بیش از حد لثه را تخریب کرده باشند، به طبع پس از برداشتن آن‌ها به‌وسیله جرم‌گیری شاهد لق شدن‌ دندانتان خواهید بود.

علاوه بر این، اگر در هنگام جرم‌گیری دندانپزشک دقت کافی را به خرج ندهد، ممکن است برخی از پلاک‌ها جدا نشوند و در جای قبلی خود باقی بماند، به طبع این امر با مرور زمان، دوباره موجب ایجاد عفونت‌های لثه می‌شود. بهترین راه جهت جلوگیری از این مورد، مراجعه به یک دندانپزشک ماهر و باتجربه است. در صورت وقوع هر یک از این موارد، باید بلافاصله نسبت به درمان آن‌ها اقدام کنید. لق شدن دندان را می‌توان با راهکارهای مختلف درمانی بهبود بخشید. همچنین عفونت‌های لثه نیز قابل درمان هستند.