جراحی افزایش طول تاج دندان

جراحی افزایش طول تاج دندان عملی است که به منظور مشخص کردن بخش بیشتری از ساختار دندان انجام می‌شود تا بتوان دندان را به نحو مناسبی ترمیم کرد. افزایش طول تاج دندان یا بلندتر کردن تاج همان‌طور که از نام آن مشخص است، زمانی انجام می‌شود که بلندی دندان آن‌قدر نباشد که بتوان آن را در درمان‌های ترمیمی مانند گذاشتن روکش حفظ کرد. این روش، روشی جراحی است که دندانی ترمیم شده با عملکرد بهتر و عمر طولانی‌تر را به دست می‌دهد.

هدف از جراحی افزایش طول تاج دندان چیست ؟

۱-افزایش طول تاج دندان به منظور بهبود ظاهر و اصلاح بی نظمی های خطوط لثه بی نظمی های خطوط لثه می تواند جذابیت طرح لبخند شما را کاهش دهد. حتی با استفاده از یک روکش جدید، تا زمانی که لثه ها یک ظاهر طبیعی پیدا نکنند، نتایج هیچگاه نمی تواند رضایت بخش باشد. به هر حال این روش درمانی می تواند به سادگی ایجاد تغییر در یک دندان باشد، یا ممکن است تمام دندان های جلوی دهان را در بر گیرد در زیر یک مثال از چگونگی استفاده از این روش درمانی برای بهبود ظاهر و اصلاح لبخند بیمار ارائه شده است.

تماس با مطب خورشید

۲-افزایش طول تاج دندان به منظور ایجاد امکان دسترسی بهتر دندان پزشک به پوسیدگی دومین کاربرد رایج و معمول افزایش طول تاج دندان مربوط به ایجاد دسترسی به پوسیدگی دندان است. اگر دندان پزشک امکان دسترسی به پوسیدگی عمیق ایجاد شده زیر لثه را نداشته باشد، دندان بیمار از دست خواهد رفت.در این حالت باید به مقدار کافی استخوان از محل برداشته شود تا به این ترتیب فضای کافی در زیر پوسیدگی برای لثه جهت اتصال مجدد به دندان ایجاد گردد.

مراقبت از دندان در دوران بارداری و اهمیت آن حتما بخوانید : مراقبت از دندان در دوران بارداری و اهمیت آن

نحوه انجام جراحی افزایش طول تاج دندان

در ابتدا متخصص دندانپزشک با تزریق آمپول بی حسی موضعی این عمل را آغاز می کند و در صورت احساس درد در بیمار آرامش بخش نیز استفاده می شود که در حین درمان بیمار دچار استرس و ناراحتی همراه نشود. پس از بی‌حس شدن ناحیه درمان، دندانپزشک میزان کردن و شکل دادن به بافت اضافی لثه و استخوان را شروع می‌کند. دندانپزشک ابتدا برش‌هایی را در بافت ایجاد می‌کند و لثه را از روی دندان کنار می‌زند. در اکثر موارد لازم است که مقدار کمی از بافت لثه نیز برداشته شود. پس از آن که بخش کافی از ساختار دندان مشخص شد، دندانپزشک با محلول آب نمک (سالین) ناحیه را به خوبی شستشو می‌دهد و عمل را با بخیه زدن لثه تمام می‌کند.

جراحی افزایش طول تاج دندان چگونه است

زخم جراحی گاهی با پانسمان مخصوصی بسته می‌شود. پس از این جراحی ساده بخش بیشتری از ساختار طبیعی دندان مشخص می‌شود و پایه بهتری برای یک روکش کارآمدتر و بادوام‌تر به دست می‌آید. پس از بلند شدن تاج دندان روکش روی آن گذاشته می‌شود. از آنجایی که بخش استخوانی دندان دستکاری و حتی برداشته شده است، دندانپزشک تمام اقدام‌های احتیاطی را رعایت می‌کند تا بیمار کاملاً راحت باشد. این درمان تقریباً یک تا دو ساعت طول می‌کشد .

اصلاح طرح لبخند شامل چه مواردی می باشد حتما بخوانید : اصلاح طرح لبخند و دانستنی های آن

مراقبتهای پس از جراحی افزایش طول تاج دندان

  1. ممکن است صورت در ناحیهٔ جراحی شده مقداری متورم گردد. برای پیشگیری و یا کاستن از تورم و خونریزی احتمالی می‌توان از کمپرس آب سرد بر روی صورت استفاده کرد. این عمل باید هر ۱۰ دقیقه یکبار با نگهداشتن چند دقیقه‌ای کمپرس بر روی صورت تکرار شود. ولی اگر تورم شدید و همراه با تب بود باید پزشک را از این موضوع مطلع ساخت.
  2. بیمار ممکن است در ۲۴ ساعت اول پس از جراحی دچار ضعف و تب خفیف شود که در صورت تشدید یافتن باید به پزشک مراجعه شود.
  3. خروج خونابه از دهان تا ۴-۵ ساعت پس از عمل جراحی امری عادی است و در صورت بروز خونریزی می‌توان یک تکه گاز استریل خیس شده را روی پانسمان قرار داده و با فشار انگشتان به مدت ۱۰ الی ۱۵ دقیقه نگهداشت. ولی اگر خونریزی از بین نرفت و یا شدیدتر شد باید به پزشک مراجعه شود.
  4. بهتر است در روز اول از غذاهای مایع و سرد استفاده شود. همچنین بیمار باید از نوشیدن مایعات با نی و کشیدن سیگار نیز خودداری کند زیرا تغییر فشار دهان سبب کنده‌شدن لخته‌ها و خونریزی دوباره می‌شود. خوردن میوه‌جات ترش و نوشیدن آبمیوه‌های ترش‌مزه نیز مجاز نمی‌باشد زیرا سبب تحریک و بروز درد در ناحیهٔ جراحی شده خواهد شد.
  5. استفاده از دهان شویه (در صورت تجویز) و مسواک در روز اول توصیه نمی‌گردد ولی از روز دوم می‌توانند مورد استفاده قرار گیرند.
  6. از مکیدن پانسمان و محل جراحی جداً باید خودداری شود.
  7. داروها را طبق نسخه تجویز شده دندانپزشکتان مصرف کنید.
  8. از تحرک بیش از حد و ورزشهای سنگین و کار زیاد به مدت ۴روز اجتناب نمائید

فراموش نکنید

همین مراقبت ها برای جراحی های مرتبط با کاشت دندان نیز به کار می آیند. جراحی هایی که به این منظور انجام می شوند، به دلیل عمق زخم بیمار ممکن است باعث درد بیشتری شوند که در این صورت با مشورت پزشک می توانید از مسکن ها استفاده کنید. رعایت این نکات بسیار مهم است زیرا می تواند روند بهبود را سریع تر کند. پس با رعایت نکات بالا فرآیند درمان را بهتر طی کنید.

تماس با مطب دندانپزشکی خورشید