تغییر رنگ دندان

تغییر رنگ دندان یا بد رنگی دندان یکی از دلایل مراجعات بیماران به مطب ها و کلینیک های دندانپزشکی است . بسیاری از مراجعین از تغییرات ایجاد شده در رنگ دندان های خود ابزار ناراحتی کرده و به دنبال بازگرداندن رنگ های طبیعی به دندان های خود هستند . هرچند برای این مشکل درمان های متفاوتی وجود دارد ، اما بهتر است از علت این تغییر رنگ اطلاعات بیشتری داشته باشید ، با ما همراه باشید تا در این مورد با هم بیشتر صحبت کنیم .

علائم تغییر رنگ دندان

علائم شامل لکه بر مینای دندان می باشد. میزان لکه ها می توانند از رگه های سفید تا سایه زرد یا نقطه های قهوه ای کم رنگ و پر رنگ متنوع باشد. اگر مینای دندان ساییده شده باشد و عاج دندان مشخص باشد، شما متوجه رنگ و لک زرد بر روی دندان می شوید.

برای تشخیص تغییر رنگ دندان به هیچ آزمایشی احتیاج نیست. یک دندانپزشک یا متخصص دندانپزشکی می تواند تغییر رنگ را از طریق مشاهده دندان تشخیص دهد. بعضی از انواع تغییرات رنگ با تمیز کردن حرفه ای می توانند از بین بروندمثل لکه هایی که از طریق قهوه به وجود آمده اند. اگرچه خیلی از لکه ها دائمی هستند. بعضی اوقات از طریق ژل سفید کننده میتوان آنها را سفید کرد. در بعضی از موارد، اگر تغییر رنگ شدید باشد، دندان باید تحت درمان ایمپلنت یا روکش قرار گیرد.

تماس با مطب خورشید

لکه های دندانی چگونه اند ؟

دندان‌ها در اثر عوامل مختلف به مرور زمان تغییر رنگ پیدا کرده و در سطح آنها لکه هایی ایجاد می‌شود. اما تغییر رنگ و لکه های ایجاد شده در سطح دندان با یکدیگر تفاوت دارند و همین موضوع باعث می‌شود روش‌های درمان آنها نیز تفاوت‌هایی داشته باشد.

انواع لکه های دندان از نظر عمق

به طور کلی از نظر عمق تغییر رنگ، سه نوع لکه دندان عبارتند از لکه های عمیق، لکه های سطحی و لکه های پیری.

طرح لبخند هالیوودی چه ویژگی هایی دارد ؟ حتما بخوانید : طرح لبخند هالیوودی چه ویژگی دارد ؟

۱- لکه های سطحی:

این لکه ها در لایه بیرونی دندان که به آن مینا گفته می‌شود، ایجاد می‌شود. لکه ها و تغییر رنگ حاصل از مواد خوراکی مانند قهوه و چای، نوشابه و مواد دیگر از این نوع هستند. همچنین سیگار نیز می‌تواند باعث ایجاد لکه های سطحی شود.

۲- لکه های عمیق:

این لکه ها در ساختار داخلی دندان (لایه عاج) ایجاد می‌شوند. عاج رنگ تیره تری دارد. در موارد زیر، لکه های عمقی در لایه عاج ایجاد می‌شود:

  1. در دوران کودکی که دندان‌ها در حال رشد هستند، در معرض زیاد فلوراید قرار گرفته ‌اند
  2. مادر شما در دوران بارداری و به ویژه نیمه دوم بارداری داروی آنتی ‌بیوتیک تتراسایکلین مصرف کرده است
  3. در کودکی دندان دائمی در حال رشد، در اثر آسیب‌هایی مانند ضربه خوردن ناشی از زمین خوردن یا تصادف آسیب دیده است
  4. دندان دائمی دچار جراحت شده و خونریزی داخلی داشته است که باعث تغییر رنگ آن (قرمز، قهوه ای یا سیاه شدن دندان) شده است
  5. ممکن است با وضعیت پزشکی نادری به نام استخوان سازی ناقص (دنتینوژنز ایمپرفکتا) متولد شده باشید که باعث می‌شود رنگ دندان‌ها خاکستری یا بنفش شود.

تغییر رنگ دندان چه زمانی ایجاد میشود ؟

۳- لکه های پیری:

این تغییر رنگ شامل هر نوع نوع سطحی و عمقی می‌شود. لایه عاج با افزایش سن و به مرور زمان زرد میشود. از طرفی مینا که سطح دندان را می‌پوشاند به مرور زمان نازک‌تر شده و رنگ عاج را بیشتر نشان می‌دهد. از طرفی مصرف غذاهای پر رنگدانه و سیگار کشیدن نیز دندانها را زردتر میکند. در نهایت آسیب‌هایی مانند لب پر شدگی و ترک ‌خوردگی باعث تغییر رنگ دندان می شوند.

جلوگیری از تغییر رنگ دندان

مسواک زدن دندان هایتان بعد از هر وعده غذایی برای جلوگیری از بعضی لکه ها کمک می کند. دندانپزشک ها توصیه کرده اند که دهانتان را با آب بعد از نوشیدن مشروب، قهوه و یا سایر نوشیدنی ها و غذاهای که ممکن است دندان هایتان را لکه دار کنند بشویید لکه های ذاتی که از طریق صدمه خوردن به یک عصب و یا رگ خون در یک دندان ایجاد شده است، گاهی اوقات قابل پیشگیری هستند.

شما ممکن است نیاز به درمان کانالهای ریشه یا به اصطلاح عصب کشی برای حذف بخش داخلی دندان ( مغز دندان)‌ که درگیر پوسیدگی شده است داشته باشید.برای جلوگیری از لکه های ذاتی در بچه ها، از بیش از حد قرار دادن دندان هایشان در معرض فلوراید پرهیز کنید. وقتی که مینای دندان تشکیل می شود، فلوراید باعث تغییر رنگ دندان ها نمی شود.

روش استفاده از نایت گارد چگونه است ؟ حتما بخوانید : نایت گارد چه کاربردی دارد ؟

درمان لک و تغییر رنگ دندان

بسیاری از لکه های خارجی که از طریق غذا و نوشیدنی به وجود آمده اند، با شستشوهای حرفه ای منظم و درمان خانگی قابل پاک شدن هستند. درمان خانگی خوب شامل مسواک زدن، نخ دندان کشیدن و شستشو بعد از هر وعده غذایی می باشد.تغییر رنگ اغلب از طریق استفاده از عامل سفید کننده به مینای دندان قابل ازبین رفتن می باشد. در این روش، دندانپزشک از ژل سفید کننده استفاده می کند. این روش باعث می شود تا دندان در ۳۰ تا ۴۵ دقیقه به طور قابل توجهی سفیدتر شود به این روش Office Bleaching می گویند این امکان وجود دارد که تغییر رنگ در خانه از اصلاح شود.

که به این روش Home Bleaching می گویند. متخصص ارتودنسی به شما یک ژل سفید کننده و یک محافظ دهان می دهد و شما در خانه از انها استفاده خواهید کرد. در روش بلیچینک در خانه مراحل درمان بیشتر زمان می بردکه معمولا بین دو یا چهار هفته است.

روش های دیگری درمانی

شما همچنین می توانید محصولات سفید کننده دندان را از داروخانه تهیه کنید. این محصولات شامل در صد سفید کننده کمتری نسبت به محصولاتی هستند که دندانپزشکان یا متخصصین ارتودنسی یا متخصصین ترمیمی برای شما استفاده می کند. مواد سفید کننده به عنوان ژل در دهان و یا به صورت نواری که به دندان هایتان می چسبد، استفاده می شود. محصولات داروخانه ای سفید کننده دندان از ایمنی کمتری نسبت به آن نوعی که دندانپزشکان استفاده می کند دارد.

خمیر دندان های سفید کننده ممکن است لکه های کوچکتر را ازبین ببرند. آنها در واقع رنگ کلی دندان های شما را عوض نمی کنند. اگر دندان شما به دلیل یک کانال ریشه ای تیره شده است، سفید کردن دندان کمکی نخواهد کرد. دندانپزشک شما می تواند ازیک ماده سفید کننده در درون دندان شما استفاده کند و یا ممکن است دندان با لامینیت یا روکش ترمیم شود.از سوی دیگراستفاده از سفید کننده دندان بعضی لکه ها را سفید نمی کند، مثل لکه های تتراسایکلین.

در این مورد، دندانپزشک یا متخصص ترمیمی با کمک لامینیت یا روکش این مشکلات را رفع می کند. این روش در مواقعی که دندان پریده شده یا آسیب دیده هم می تواند مفید باشد. لمینیت ها لایه های نازک سرامیکی هستند که سطح بیرونی دندان ها را می پوشانند. همچنین یک دندان را می توان با کامپوزیت همرنگ پوشاند.

 

تماس با مطب دندانپزشکی خورشید