مطب دندانپزشکی خورشید

ترومای دندانی و ضربه هایی که به دندان وارد میشود ؟

ترومای دندانی و ضربه هایی که به دندان وارد میشود ؟

ترومای دندانی

ترومای دندانی به وارد شدن ضربه ناگهانی به دهان و دندان‌ها گفته میشود ، که موجب شکستن ، لق شدن ویا از دست رفتن دندان های فرد میشود . تروما یکی از شدیدترین آسیب هایی است که ممکن است طی بازی، ورزش، دعوا، تصادف و سرگیجه و زمین خوردن و حوادثی از این قبیل که ممکن است برای همه اتفاق بیفتد، رخ دهد.

همچنین در کودکان بین ۶ تا ۱۲ سال ترومای دندان به دلیل فعالیت های پرجنب و جوش بیشتر قابل مشاهده است. در طی این اتفاق ها دندان ها، استخوان های فک و صورت، پوست و لثه ها مورد آسیب قرار میگیرند.

مقصود از درمان آن حفظ دندان و ترمیم آن است، به گونه ای که عملکرد و ساختار دندان به خوبی بازیابی شود. نکته ی مهم و قابل توجه این است که باید مراقبت های فوری بعد از جراحت تا قبل از دست رفتن دندان به خوبی و به موقع انجام گیرد.

وقتی دندان دائمی از فک بیرون بیفتد چه باید کرد؟

در چنین مواردی هرچقدر دندان سریعتر به حفره خالی خود برگردانده شود(پیوند زده شود) احتمال زنده ماندن سلولهای سطح ریشه بیشتربوده، موفقیت درمان بیشترشده و در نتیجه دندان به مدت طولانی تری برای بیمار حفظ خواهد شد.

چنانچه دندان بیش از یکساعت خارج از دهان و در محیط خشک باشد سلولها زنده نخواهند ماند و در بسیاری از موارد پیوند دوباره ان موفقیت طولانی نخواهد داشت.لذا با آموختن اقدامات لازم در مواردیکه دندان از دهان بیرون می افتد میتوانید به مصدوم در چنین شرایطی کمک نمایید.

برخی از مهمترین نکاتی که هنگام وقوع ترومای دندانی باید به آن توجه شود:

۱-آرامش خود را حفظ کنید.
۲-دندان را پیدا کنید و قسمت تاج آن را با دو انگشت بگیرید(معمولا قسمت تاجی سفیدتر از ریشه دندان است).
۳-درپوش کف سینک ظرفشویی را بگذارید و به آرامی بمدت کوتاه دندان را زیر فشار ملایم اب سرد شیر بشوئید.
۴-دندان را به حفره خالی اش در دهان بیمار برگردانید.
۵- یک دستمال تمیزبروی دندان قرار داده و از بیمار بخواهید به اهستگی بروی ان فشار وارد کند (گاز بگیرد) تا دندان از حفره اش جا به جا نشود.مصدوم را به نزدیکترین مرکز دندانپزشکی برسانید.
۶-اگر نتوانستید دندان را به حفره اش برگردانید آن را در یک لیوان شیر یا آب ویا حتی در دهان مصدوم (بین لثه و گونه) قرار داده و فورا به نزدیکترین مرکز دندانپزشکی مراجعه کنید.

حتما بخوانید : تغییر رنگ دندان چه زمانی اتفاق می افتد ؟

بدیهی است هرچقدر اقدامات درمانی بموقع برای چنین دندانهایی انجام شوند، سلولهای اطراف ریشه ی دندان بیرون افتاده بیشتر زنده مانده و موفقیت پیوند بیشتر خواهد شد.حتی درمواردیکه دندانها از فک بیرون نیفتاده ولی دچار شکستگی یا جا به جایی شده اند، با مراجعه بموقع امکان جا انداختن موفق دندان یا فک شکسته خیلی بیشتر خواهد شد.

کدام دندانها بیشتر دچار ترومای دندانی می شوند ؟

کدوم گروه بیشتر در معرض آسیب ترومای دندانی هستند؟

معمولا افرادی با مشخصات زیر و یا حتی اتفاقاتی شبیه به موارد زیر باعث ایجاد ترومای دندانی میشود ، پس این موارد را به خاطر داشته باشید :

حتما بخوانید : در رفتگی فک چه نشانه هایی دارد ؟

به خاطر داشته باشید

اگر بر اثر ترومای دندانی ، تکه ای از دندان شکسته شد آن تکه را برداشته و نگهداری کرده و به دندانپزشک بدهید تا در هنگام ترمیم دندان بتواند از آن تکه استفاده کند. علاوه بر این بهتر است این نکات را به خاطر داشته باشید :

بررسی کنید اگر محل دندان آسیب زیادی ندیده باشد، دندان را با احتیاط در حفره دندان قرار دهید و در صورتیکه انجام این کار ممکن نبود دندان را در یک لیوان شیر سرد قرار دهید تا خشک نشود.

خروج از نسخه موبایل