ترمیم دندان شکسته

ترمیم دندان شکسته یکی از اقدامات مهم در دندانپزشکی است . شاید برای شما هم اتفاق افتاده باشد که در حادثه ای دچار شکستگی دندان شده باشید ، اما آیا میدانید این بی توجهی به شکستگی دندان چه عواقبی دارد و یا اینکه از چه روش هایی میتوان این شکستی دندان را ترمیم کرد و دندانپزشکان پیرامون این مشکل چه توصیه هایی دارند . این موارد تنها بخشی از سوالاتی است که مراجعین مطب دندانپزشکی خورشید از ما میپرسند و به همین دلیل بر آن شدیم تا به این سوالات پاسخ دهیم .

علت شکستن دندان چیست ؟

بهتر است قبل از آنکه به چگونگی ترمیم دندان شکسته شده بپردازیم ، بررسی کنیم که به چع عللی یک دندان میشکند . اگر تا به حال شکستگی دندان را تجربه کرده باشید، می دانید که یک دندان شکسته چقدر می تواند ناراحت کننده باشد. شکستگس دندان علاوه بر تاثیر منفی در زیبایی ظاهری می تواند منجر به سایر مشکلات بهداشت دهان و دندان شود. بنابراین درمان یک دندان شکسته شده در اسرع وقت از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

گاهی اوقات دلیل مشخصی برای شکستگی دندان ها وجود ندارد. دلایل شکستگی دندان می تواند بسته به سبک زندگی، سن و عوامل دیگر متفاوت باشد. وقتی دندان شما می شکند ممکن است در ابتدا متوجه آن نشوید چون در اکثر اوقات شکستن دندان دردناک نیست و فقط به صورت بصری متوجه آن خواهید شد.

تماس با مطب خورشید

چندین دلیل برای شکستن دندان ها وجود دارد:

– خوردن آب نبات یا مواد غذایی سخت

– تروما در اثر تصادف

– آسیب ناشی از ورزش کردن

– وارد آمدن فشار به دندان های دارای پوسیدگی

– استفاده از دندان های خود به عنوان ابزار (باز کردن در قوطی با دندان، جدا کردن چیزها و غیره)

همچنین دندان قروچه و فشار دادن دندان ها به هم در هنگام خواب،ضعیف و شکننده شدن دندان ها در اثر افزایش سن، تغذیه نامناسب، عدم رعایت بهداشت دهان و دندان یا داشتن مشکلات بایت دندان ها نیز ممکن است منجر به شکسته شدن دندان ها شود.

علایم دندان شکسته شده

علائم شکستگی دندان کاملاً واضح است: درد، لبه تیز دندان شما که قبلا تیز نبوده است، شکاف و شکستگی قابل روئیت روی دندان های شما.

اما شکستگی دندان لزوما قابل مشاهده نیست. گاهی اوقات افراد حتی متوجه دندان شکسته شده خود نمی شوند. برخی از انواع ترک ها بی ضرر هستند و نیازی به درمان ندارند. اما اگر فردی علائم زیر را داشته باشد، بایستی جهت معالجه دندان خود به دندانپزشک مراجعه کند:

– احساس درد در هنگام غذا خوردن، به خصوص هنگام جویدن یا گاز گرفتن
– لثه های متورم در اطراف دندان ترک خورده
– دندان هایی که به طور ناگهانی به شیرینی حساس شده اند
– دندان هایی که به طور ناگهانی نسبت به غذاهای گرم یا سرد حساس می شوند
– دردی که در یک لحظه وجود دارد و در لحظه دیگری از بین می رود
– عدم احساس راحتی در اطراف دندان ها و لثه ها که تشخیص دادن آن سخت است

هزینه کشیدن دندان عقل چگونه محاسبه میشود ؟ حتما بخوانید : هزینه کشیدن دندان عقل چه میزان است ؟

چه روش هایی برای ترمیم دندان شکسته شده وجود دارد ؟

بر اساس اینکه ماهیت یا علت شکستگی دندان چیست و کدام دندان‌ها به چه میزان دچار آسیب شده‌اند، متخصصان ترمیمی و زیبایی از روش‌های متنوعی برای ترمیم دندان شکسته استفاده می‌کنند.از جمله این روش ها میتوان به موارد زیر اشاره کرد :

۱. اتصال مجدد دندان به هم (Reattachment)

در بسیاری از موارد امکان اتصال قطعات جدا شده با یک لایه نازک کامپوزیت فلو (flow) وجود دارد. برای اینکار ابتدا دندان تمیز و پاکسازی می‌شود سپس اچ و باند و لایه کامپوزیت فلو اعمال می‌شود تا در نهایت قطعه جدا شده روی کامپوزیت قرار داده شود. در واقع کامپوزیت فلو به عنوان چسب بین قطعه جداشده و دندان عمل می‌کند. در نهایت اگر لازم باشد محل شکستگی با کامپوزیت‌های معمولی تقویت خواهد شد.

۲. تغییر شکل دندان (Reshaping)

اگر دندان به صورت جزئی لب پر شده باشد، می‌توان با تراش بسیار مختصر و پالیش آن، آن مشکل را برطرف کرد. این کار نیز یک روش ساده و کم هزینه برای ترمیم یک دندان شکسته یا لب پر شده است که نتایج نسبتا خوبی به دنبال دارد.

۳. پر کردن دندان (Filling)

اگر دندان را نتوان با روش اتصال مجدد و یا تغییر شکل دادن ترمیم کرد و آسیب وارده کمی بیشتر از حد انتظار باشد، اولین گزینه ترمیم، پر کردن دندان است. به راحتی می‌توان یک حفره یا شکستگی را با این روش ترمیم کرد. پر کردن دندان یک روش بدون درد است و بسته به نوع مواد پر کننده هزینه آن نیز متغیر است.

۴. کامپوزیت دندان شکسته جلو و سایر دندان های دیگر

برای ترمیم دندان شکسته جلو با کامپوزیت (یا هر کدام از دندان های آسیب دیده دیگر)، از دندان موکاپ و قالب گرفته می‌شود تا دندانپزشک بتواند برای انجام ترمیم، اصولی‌تر و بهتر عمل کند. ابتدا یک لایه یا پوسته زیرین از کامپوزیت در عمق محل شکستگی قرار داده می‌شود. سپس لایه لایه کامپوزیت کار می‌شود تا دندان به طور کامل ترمیم شود. برای ترمیم ابتدا لایه‌های عاجی و سپس لایه‌های مینایی ولایه‌های شفاف لبه‌ای کار می‌شود تا در نهایت بعد از ترمیم، دندان به طبیعی‌ترین شکل ممکن بازسازی شود.

باید ها و نبایدهایی از ترمیم دندان شکسته شده که نمیدانید

۵. انواع ونیر دندان (Veneers)

ونیر دندان یک روش عالی دیگر برای پنهان کردن دندان‌های لب پر شده و ترک خورده است. ونیرها پوسته‌ها یا لایه‌های بسیار نازکی هستند که بیشتر به جهت زیبایی به سطح جلویی دندان‌ها متصل می‌شوند. لمینت دندان و ونیر کامپوزیت دو نوع ونیر مشهور هستند که نه تنها برای اصلاح طرح لبخند که برای ترمیم دندان شکسته نیز مورد استفاده قرار می‌گیرند.

۶. انله دندان (Onlay)

اگر یکی از دندان‌های مولر یا پره‌مولر دچار آسیب جدی شده باشد طوری که علاوه بر لبه‌های دندانی، بخش میانی سطوح جونده آن‌ها نیز دچار آسیب شده باشد، می‌توان با انله دندان، شکستگی را ترمیم کرد.

۷. روکش دندان (Crown) جایگزین ترمیم دندان

در برخی موارد که شکستگی بسیار وسیع است ممکن است دندانپزشک تصمیم بگیرد برای ترمیم از روکش استفاده کند با این حال در بسیاری از اوقات، دندان‌هایی که به هر دلیلی دچار شکستگی شده‌اند نیازی به روکش دندان ندارند و می توان با کامپوزیت، ترمیم محافظه کارانه‌تر و بهتری انجام داد.

۸. ریشه درمانی یا درمان ریشه دندان (Root Canal Therapy)

در تعدادی از شکستگی ها نیز ممکن است به پالپ دندان آسیب وارد شده باشد که در این وضعیت ممکن است نیاز به مراجعه به اندودنتیست و انجام درمان ریشه وجود داشته باشد. چنانچه درمان ریشه انجام شود، بهتر است ۷ تا ۱۰ روز بین ترمیم دندان شکسته با کامپوزیت وقفه‌ ایجاد شود.

با این حال اگر وضعیت اورژانسی باشد (مثلا زمانی که بیمار مسافر است) برخی از متخصصصان اندو بر این باورند که می‌توان در همان جلسه درمان ریشه، ترمیم کامپوزیت دندان شکسته جلو را انجام داد. ولی نباید فراموش کرد که این مساله می‌تواند فشار زیادی به دندان وارد کند و احتمال شدت گرفتن دردهای بعد از درمان ریشه بیشتر می‌شود.

اگر شما با یک دندان شکسته شده با آسیب عمقی (به پالپ و کانال ریشه دندان) مواجه هستید، و تصاویر رادیولوژی گرفته شده با اشعه ایکس این آسیب و مشکل را تایید می‌کند، برای مدیریت این وضعیت نیاز به درمان ریشه دندان خواهید داشت.

۹. کشیدن دندان + جایگزین کردن آن (Extraction)

اگر دندان شما پس از ترک برداشتن یا شکسته شدن با هیچ روشی قابل ترمیم نباشد، احتمالا در نهایت مجبور خواهید شد آن را بکشید و از دهان خارج کنید. پس از کشیدن دندان، روش‌های زیادی برای پر کردن جای خالی آن وجود دارد. برای مثال ایمپلنت دندان، پل یا بریج دندان گزینه‌های جایگزین دندان از دست رفته هستند.

۱۰. اسپلینت دندان (Tooth Splint)

برای دندانی که فقط ترک خورده اما لب پر نشده باشد، اسپلینت دندان ممکن است راهکار مناسبی باشد. دندان آسیب دیده در این شرایط می‌تواند به یک دندان سالم (در مجاورت دندان ترک خورده) باند یا متصل شود تا به استخوان‌ها و لثه‌های اطراف دندان آسیب دیده اجازه بهبودی داده شود. این روش مخصوصا برای دندان‌هایی که شل یا به اصلاح لق شده‌اند می‌تواند مفید باشد.

هزینه ترمیم دندان شکسته چقدر است ؟

لازم است به این نکته توجه داشته باشید که هزینه درمان شکستگی دندان به نوع شکستگی و نوع درمان مورد نیاز آن بستگی دارد. هزینه های درمان ممکن است در صورت وجود عوارض ناشی از شکستگی دندان و انجام درمان های مکمل افزایش یابد ، به همین دلیل است که توصیه میکنیم برای مشخص شدن وضعیت دندانی و نوع شکستگی دندان و همچنین هزینه درمان با مطب تماس گرفته تا از مشاوره رایگان بهره مند شوید

علل ایجاد خونریزی لثه کدام است ؟ حتما بخوانید : آیا می دانید خونریزی لثه چه علتی دارد ؟

سوالات متداول ترمیم دندان شکسته

معمولا سوالاتی که کاربران و مراجعین دندانپزشکی خورشید پیرامون ترمیم دندان شکسته میپرسند شامل موارد زیر است ، در صورتی که شما هم سوالی دارید ، میتوانید با مطب تماس گرفته و از ما مشاوره بگیرید .

۱-اگر دندان به طور ناگهانی شکسته شد چه اقداماتی باید انجام دهیم؟

اگر تمام دندان شما شکسته شد ولی ریشه های دندان سالم بود بلافاصله دهان خود را با آب بشویید و دندان شکسته را در یک ظرف کوچک شیر، آب یا سرم نگهداری کنید. در صورت خونریزی با اعمال فشار خونریزی را متوقف کنید و اگر خونریزی بیش از حد است به اورژانس مراجعه کنید.

۲-اگر دندان شکسته لبه های تیز ایجاد کرد چه اقدامی مناسب است؟

اگر دندان شکست و لبه های تیز دندان ناراحت کننده بود و باعث زخم شدن زبان شد می توانید آن را با آدامس، گاز یا موم بپوشانید. اگر درد زیادی را احساس می کنید، یک داروی ضد درد را امتحان کنید یا برای کاهش درد از کمپرس سرد استفاده کنید.

۳-آیا دندان شکسته یا ترک خورده خود به خود ترمیم می شود؟

برخلاف استخوان های اسکلت بدن دندان ها در صورت آسیب به استخوان نمی توانند خود را ترمیم کنند و باید از اقدامات پزشکی برای ترمیم دندان شکسته استفاده شود.

۴-اگر دندان شکسته ترمیم نشود چه عوارضی دارد؟

در بعضی موارد شکستگی و ترک دندان بسیار ناچیز است به طوری که فرد متوجه آن نمی شود و فقط با عکسبرداری تشخیص داده خواهد شد. در این مواقع خطری بیمار را تهدید نمی کند. اما در صورتیکه شکستگی واضح باشد و بدون درمان رها شود باعث آسیب به ریشه دندان در اثر پوسیدگی دندان خواهد شد.

۵-آیا دندان شکسته شده دچار عفونت می شود؟

در صورت عدم ترمیم دندان شکسته، امکان ورود راحت تر باکتری ها به ریشه دندان در جایی که اعصاب و رگ های خونی وجود دارند تسهیل می شود. پس از رسیدن عفونت به قسمت اعصاب دندان، بیمار دچار علائم دندان درد و حساسیت شدید دندان ها می شود.

تماس با مطب دندانپزشکی خورشید