تخلیه آبسه دندان

تخلیه آبسه دندان یکی از روش های درمان آبسه دندان است ، همانطور که میدانید  آبسه دندان که در اثر عفونت باکتریایی ایجاد میشود، به کیست یا توده‌ای پر از چرک گفته میشود که میتواند در داخل دندان، روی لثه یا بر روی سطح استخوانی که دندان‌ها را در جای خود نگه‌داشته، تشکیل شود.

به آبسه‌ای که در انتهای ریشه دندان ایجاد میشود، آبسه پری آپیکال و به آبسه روی بافت لثه آبسه پریودنتال گفته میشود. در صورت ایجاد هر نوع آبسه دندان و لثه، مراجعه به پزشک و دریافت درمان از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است چرا که آبسه‌ها به خودی خود از بین رفته و برطرف نمی‌شوند. گاهاً عفونت ناشی از آبسه دندان و لثه میتواند به سایر نواحی بدن نیز سرایت کرده و باعث ایجاد بیماری یا سایر عوارض شود.

آبسه دندان چیست

آبسه دندان چرک‌هایی است که در ریشه دندان جمع شده و باعث عفونی شدن آن می‌شود و ممکن است در صورت درمان نشدن به موقع می‌تواند به تدریج به فضاهای عمقی مانند فضاهای اطراف حلق، مجاری تنفسی و حتی اطراف مغز راه پیدا کند و موجب انسداد راه‌های تنفسی، درگیری مغز و مننژیت (التهاب پرده مغز) و درگیری خون و حتی مرگ شوند.

تماس با مطب خورشید

علایم و نشانه های آبسه دندان چیست ؟

قبل از آنکه نخواهیم در مورد تخلیه آبسه دندان با هم صحبت کنیم بهتر است علایم و نشانه های آبسه دندان را بشناسید . درد علامت اصلی آبسه‌های دندانی است. این درد می‌تواند تپشی و غالبا شدید باشد. معمولاً درد اتفاقی شروع شده و پس از چند ساعت یا چند روز شدت می‌گیرد. در برخی موارد ممکن است درد به گوش، استخوان فک و گردن منتشر شود. دیگر علائم آبسه دندان عبارتند از:

  •  حساس شدن نسبت به غذا و آشامیدنی‌های سرد و گرم
  • وجود طعم بد در دهان
  • تب
  • به طور کلی داشتن احساس ناخوشایند
  •  دشواری در باز کردن دهان
  • بروز مشکل در بلع
  • بی‌خوابی
  • دندان آسیب‌دیده ممکن است به لمس کردن حساس باشد. همچنین ممکن است دندان کمیلق باشد.
  • بوی بد دهان (برایدرمان بوی بد دهان باید عفونت دندان و لثه از بین برود)
  • در موارد شدید: گرفتگی عضلات فک و قفل شدن فک

عوارض آبسه لثه

از جمله مهم ترین توصیه دندانپزشکان ، تخلیه آبسه دندان است ، توجه داشته باشید به هیچ وجه در مورد درمان آبسه‌ی لثه سستی نکنید، چون اگر بدون درمان رهایش کنید، عفونت به عمق بافت لثه نفوذ می‌کند و دندان‌ها و استخوان‌های اطراف را هم درگیر خواهد کرد. این موضوع منجر به افزایش درد و تورم می‌شود. حتی ممکن است عفونت به بخش‌های دیگر صورت و بدن هم سرایت کند.

از علت سایش دندان چه اطلاعاتی دارید؟ حتما بخوانید : سایش دندان چه علت و درمانی دارد

در موارد نادر، انتشار عفونت لثه و ورود آن به جریان خون منجر به بروز عارضه‌ای خطرناک به نام سِپسیس یا عفونت خون می‌شود که نشانه‌های آن عبارتند از:

  • دمای بالای ۳۸ درجه‌ی سانتیگراد
  • مشکل در تنفس
  • درد شکمی
  • ضربان قلب بالا

درمان آبسه دندان چیست؟

در برخی موارد آبسه لثه که سطحی تر است به صورت خود به خود از بین برود. اما در بیشتر موارد اینطور نیست و باید اقدامات درمان در نظر گرفته شود. اقدامات درمانی می توانند شامل مجموعه ای از روش های خانگی یا درمان های دندانپزشکی باشد.

زمانی که ضایعه هنوز کوچک است احتمالا می توان با روش های خانگی آن را درمان کرد هرچند که ما این روش ها را واقعا توصیه نمی کنیم و بهتر است روش های دندانپزشکی انجام شود. دندانپزشک با نگاه کردن به محل، نوع ضایعه را تشخیص داده و بهترین روش درمان آبسه دندان یا لثه را به شما توصیه خواهد کرد.

اگر آبسه بزرگ باشد و باعث تورم شده باشد احتمالا به جز مشاهده، نیاز باشد تا با عکس دندان گرفته شود و وضعیت فک، دندان و لثه بهتر ارزیابی شود. سپس یکی از درمان های زیر برای بیمار در نظر گرفته خواهد شد.

باید ها و نباید هایی از تخلیه آبسه دندان

ترکاندن و تخلیه آبسه دندان

احتمالا اولین گام برای درمان آبسه دندان ترکاندنآبسه دندان و تخلیه محتویات داخلش باشد. برای اینکار دندانپزشک یک سوراخ بسیار ریز یا یک برش روی ضایعه می زند. با اینکار ترشحات داخل ابسه خارج می شود و سپس دهان شسته می شود. دقت کنید که ترکاندن آبسه در خانه به هیچ عنوان توصیه نمی شود و بهتر است اینکار در مطب و توسط دندانپزشک انجام شود بنابراین گول سایت هایی که درباره روش ترکاندن آبسه دندان در خانه با سوزن و سایر روش های دیگر مطلب نوشته اند را نخورید.

آبسه دندان کودکان

یکی از مواردی که طبق نظر دندانپزشک لازم است تخلیه آبسه دندان صورت گیرد ، آبسه دندان کودکان است ، عفونت و آبسه دندان کودکان با تجمع و حمله میکروبها به عروق و اعصاب دندان و ایجاد عفونت در ریشه های دندان ها رخ می دهد. به طور کلی مینای دندان یک بافت بسیار محکم و دست نخورده است و هیچ باکتری قدرت نفوذ در مینای دندان را ندارد. اما در اینجا یک سوال مطرح است :

پس چطور ممکن است میکروب ها بتوانند وارد دندان شوند و به عروق خونی و اعصاب دندان برسند و ایجاد عفونت کنند؟

تنها در صورتی میکروب ها توانایی ورود به دندان را پیدا می کنند که مینا در اثر پوسیدگی تخریب شود و یا در اثر ضربه به دندان شکسته شود. در این صورت میکروب ها به داخل عاج دندانی نفوذ کرده و پس از تکثیر و ایجاد مواد عفونی باعث درد دندان می شوند.

حال اگر این پوسیدگی یا شکستگی دندان درمان نشود، این عفونت پیشرفت کرده و از انتهای ریشه ها خارج شده و وارد بافت های اطراف دندان شده و آبسه دندان را به وجود می آورد و درد های شدید دندانی بروز می کند بنابراین والدین برای جلوگیری از ایجاد چنین عفونت هایی باید مراجعات دندانپزشکی دوره ای منظم داشته تا در صورت پوسیدگی های کوچک دندانی، سریعاً درمان شده تا این پوسیدگی ها پیشرفت نکرده و باعث عفونت های پیشرفته نشود.

این عفونت های دندانی در ابتدا باعث ایجاد آبسه های حاد و دردناک شده و پس از مدتی این آبسه حاد، لثه اطراف دندان عفونی را سوراخ کرده و…. عفونت به بیرون راه پیدا می کند. (مثل چرکی که سر باز می کند.)

اکثر والدین اظهار می کنند که بالای دندان کودکشان یک جوش چرکی به وجود آمده و اندازه آن بزرگ و کوچک می شود. به والدین این توضیح داده می شود که این جوش های چرکی همان آبسه دندان کودک هستند که به کیست های چرکی تبدیل شده اند.

باید ها و نبایدهایی از ترمیم دندان شکسته شده که نمیدانید حتما بخوانید : ترمیم دندان شکسته چگونه انجام میشود ؟

این کیست ها و آبسه های مزمن دندانی در صورتی درمان و از بین می روند که منشاء عفونت حذف شود. اگر ریشه های دندان های شیری از بین نرفته باشند می توان با درمان ریشه (عصب کشی) دندان، این عفونت را خارج کرده و در نتیجه این کیست آبسه دندان کودک از روی لثه محو و از بین می رود.

برخی اوقات، این آبسه ها به علت حضور عفونت در مدت زمان طولانی در دندان باعث خوردگی و تحلیل و از بین رفتن ریشه های دندان های شیری شده و ناچاراً باید دندان شیری کشیده شود. والدین دقت داشته باشند که در صورت کشیده شدن دندان شیری، گذاشتن فضانگهدار در صورت صلاحدید متخصص دندانپزشکی کودکان الزامی می باشد.

شایع ترین علامت عفونت و آبسه دندان کودک ، درد می باشد. این درد شدید بوده و می تواند به سمت گوش و گردن کودک هم کشیده شود.

همراه با این درد شدید، به علت عفونتی که در بدن ایجاد شده است، بدن کودک دچار تب می شود. در صورت مشاهده تورم در صورت و تب در کودک تان سریعاً به دندانپزشک مراجعه نمایید، چون این عفونت ها می توانند باعث آسیب و صدمات جبران ناپذیری (مثل صدمه به چشم، بسته شدن راه تنفس) شوند.

تا زمانی که منشاء عفونت ( دندان عفونی) درمان نشود، حتی با مصرف آنتی بیوتیک، این عفونت به طور کامل از بین نرفته و احتمال بازگشت آبسه وجود خواهد داشت.

نکته بسیار

نکته بسیار مهمی که باید مطرح شود این است که وقتی کودکی با آبسه دندانی و درد به ما مراجعه می کند ، باعث ایجاد ترس و اضطراب شدید در کودک می شود و یک خاطره بد در ذهن کودک از دندانپزشکی به وجود می آید و باعث ترس از دندانپزشکی در سنین بالاتر می شود.

آبسه دندان در دوران بارداری

تخلیه آبسه دندان یکی از روش های درمان آبسه است اما همه ما می دانیم که دوران بارداری ،دوران حساسی برای خانم ها می باشد ،و خانم ها باید در این دوران به بهداشت دهان و دندان های خود اهمیت زیادی بدهند و مواظب عفونت های دهانی و دندانی باشند.خانم ها در این دوران برای ممانعت از پیشرفت عفونت باید به دندانپزشک مراجعه نمایند ،و آبسه را درمان کنند و عفونت را به حداقل ممکن برسانند و مانع از پیشرفت عفونت شوند.لازم به ذکر است که عفونت دندان و لثه در دوران بارداری بسیار خطرناک می باشد و دارای درد است و احتمال دارد که به جنین آسیب وارد کند.

تماس با مطب دندانپزشکی خورشید