تحلیل لثه

تحلیل لثه یا عقب رفتن لثه یکی از مشکلاتی است که شاید بسیاری از ما چندان توجهی به آن نداشته باشیم. اما می‌دانستید که همین بی توجهی ما ممکن است لثه‌ها به سمت عقب حرکت داده و بافت صورتی آنها از بین برود! تا به حال به این فکر کرده اید که این مشکل باعث بیرون زدن ریشه‌های دندان و به مرور زمان پوسیدگی آن‌ها می‌شود؟ یا اینکه ممکن است لثه‌ها در یک موقعیت غیرطبیعی از دندان قرار گیرند و اندازه آنها کاهش یابد؟ آیا به این موضوع فکر کرده اید هنگامی که ریشه دندان در معرض خطر باشند، ساختار دندان به طور کامل در معرض خطر عفونت و پوسیدگی است؟

تمام این مواردی که گفته شد به علت عدم آگاهی و همچنین رعایت نکردن و نادیده گرفتن مشکلات لثه ای به وجود می آید . با دانشتن نشانه های این بیماری به راحتی میتوانید از این موضوع دوری کرده و سلامت لثه های خود را تضمین کنید .

تحلیل لثه را بهتر بشناسید

تحلیل لثه را میتوان یک نوع بیماری خاص دانست که در جریان آن بافت روی استخوان فک و قسمت پایین دندان‌ها به سمت عقب حرکت می‌کند و به مرور زمان ریشه دندان‌ها مشخص می‌شود. بهتر است بدانید که لثه از یک بافت صورتی رنگ تشکیل می‌شود که پایه دندان‌ها را می‌پوشاند ، به همین منظور است که این بافت صورتی رنگ در حفظ و نگهدای دندان ها دارای درجه اهمیت بالایی است و باید به سلامت آن توجه ویژه ای داشت .

تماس با مطب خورشید

بافت لثه چگونه است ؟

بافت لثه به شکلی است که رنگ آن به جای قرمز تیره، به رنگ قرمز براق صورتی شباهت دارند و استحکام بالایی دارد. این بافت به طور مستقیم به استخوان فک متصل می‌شود و یک اتصال بسیار محکم ایجاد می‌کند. لثه در حالت طبیعی ریشه دندان‌ها را پوشش می‌دهد و از آنها حفاظت می‌کند. تحلیل لثه یا عقب نشینی آن زمانی اتفاق می افتد که فرد بافت لثه خود را از دست می‌دهد، ریشه دندان‌ها در معرض دید قرار می‌گیرند و به مرور زمان باکتری‌ها منجر به پوسیدگی دندان می‌شوند.

تحلیل لثه باعث ایجاد نازیبایی دندان میشود ؟

تحلیل لثه در ناحیه قدام فک بالا، بیشتر مشکلات زیبایی، به‌خصوص هنگام خندیدن و تکلم ایجاد می‌کند. در بسیاری از بیماران، همراه با تحلیل بافت لثه امکان بروز حساسیت‌های دندانی خفیف یا شدید وجود دارد که در نهایت با پیشرفت بیشتر امکان لق شدن دندان افزایش می‌یابد و بیمار باید نگران از دست دادن دندان باشد.

این ناهماهنگی و تغییرات در لثه ، باعث ایجاد ظاهری نازیبا در دندان ها شده که علاوه بر مشکلاتی که برای بیماران ایجاد میکند ، میتواند باعث شود ظاهر فرد نیز تغییراتی پیدا کرده و لبخند زیبایی را نداشته باشد که همه این موارد در روابط اجتماعی و برخوردهای وی با افراد میتواند تاثیرگذار بوده و حتی باعث عدم اعتماد به نفس در فرد شود .

علل ایجاد تحلیل لثه کدام است ؟

برخی‌ از دلایل اصلی‌ تحلیل لثه شامل موارد زیراست:

۱- بیماری پیرادندانی :

بیماری بافت‌های نگهدارنده‌ دندان و عفونت باکتریایی دهان می‌تواند بافت لثه و استخوان‌های پشتیبان را خراب کند. پس باید به این بیماری های دقت داشت و برای درمان آنها اقدام کرد .

۲- ژنتیک :

برخی از افراد به سادگی مستعد ابتلا به بیماری لثه هستند، فارغ از اینکه چقدر خوب از دندان‌های خود مراقبت می‌کنند. این افراد از نظر ژنتیکی مستعد این بیماری بوده و باید تحت نظر باشند .

پر کردن دندان چگونه است ؟ حتما بخوانید : پرکردن دندان چگونه انجام میشود ؟

۳- نحوه مسواک‌زدن :

نحوه استفاده شما از مسواک دارای اهمیت بالایی است . اگر خیلی سفت مسواک زده شود و یا از روش مسواک‌زدن اشتباه استفاده شود. این روال های غلط مسواک‌زدن مینای دندان را از بین برده و موجب تحلیل لثه‌ها می‌شود.

۴- بهداشت دهان و دندان :

بهداشت ضعیف دهان و دندان، زمانی‌که به طور مرتب دندان‌ها مسواک زده نشود و نخ‌دندان کشیده نشود. پلاک ایجاد شده بر روی دندان می‌تواند زمینه‌ی ایجاد بیماری لثه را فراهم کند، که به نوبه‌ی خود موجب تحلیل رفتن لثه می‌شود. به همین منظور است که دندانپزشکان تاکید دارند که لازم است بیماران با مراجعات دوره ای و منظم خود از سلامت و بهداشت دهان و دندان خود اطمینان داشته باشند .

۵- استفاده از دخانیات :

سیگار کشیدن و جویدن دخانیات می‌تواند باعث تشکیل پلاک دندان می‌شود.رفع این پلاک‌ها، بدون یک روال مداوم برای بهداشت دهان و دندان و تمیز کردن دقیق دندان امکان‌پذیر نیست. برای رفع این مشکل لازم است که حتی المقدور استفاده از دخانیات را ترک کرده و یا آن را به حداقل های ممکن برسانید ، هرچند که کم کردن آن به اندازه ترک سیگار تاثیر گذار نیست .

۶- دندان قروچه :

دندان قروچه و وارد کردن فشار بیش از حد به دندان‌ها می‌تواند باعث تغییر مکان دندان شده و لثه‌ها را تحلیل ببرد. این عادت و بیماری در بسیاری از افراد دیده شده است و با مراجعه به دندانپزشک و استفاده از نایت گاردهای استاندارد میتوان از این عارضه جلوگیری و یا آن را درمان نمود .

۷- تغییرات هورمونی:

تغییرات سطح هورمون در زنان می‌تواند حساسیت لثه‌های آنها را افزایش داده و باعث بالا رفتن خطر تحلیل رفتن لثه‌ها شود. با توجه به تغییرات هورمنی در زنان در سنین و شرایط مختلف بیشتر از مردان است و آنان با این موضوع دست به گریبان هستند لازم است در طول این دوره ها و شرایط خاص حتما تحت نظر دندانپزشک خود باشند .

۸- پیرسینگ یا ایجاد سوراخ در بدن :

استفاده از پیرسیک ها و یا نگین ها به تازگی در میان افراد مختلف رواج پیدا کرده که خود آنها میتواند مشکلات بسیاری را برای سلامت و همچنین بهداشت دهان و دندان ایجاد نماید . اگر بر روی لب‌ها یا زبان خود پیرسینگ انجام داده باشید. آنگاه جواهر به کار رفته ممکن است لثه‌ شما را تحریک کرده و در نهایت آن را فرسوده کند.

۹- دندان‌های کج‌شده :

اگر دندان‌ها به صورت یکسان در کنار هم قرار نگرفته باشند. آنگاه ممکن است بر روی قسمت‌هایی از لثه و استخوان فشار زیادی وارد شود، که در نهایت می‌تواند باعث تحلیل رفتن لثه شود. این مشکل در مواردی که دندان اضافی نیز دارید قابل مشاهده است ، بنابراین در صورت مشاهده هر کدام از این نشانه ها لازم و ضروری است که به دندانپزشک مراجعه نمایید تا مشکل شما حل شود .

چه اقداماتی برای درمان باید انجام داد ؟

پرواضح است که برای اقدام به یک درمان موفق ابتدا باید عوامل ایجادکننده مشکل را شناسایی کنیم. مثلا اگر علت تحلیل، بیماری لثه است، ابتدا باید با درمان جراحی و حذف عفونت و رعایت دستورات بهداشتی، التهاب و بیماری را در ناحیه ریشه‌کن کنیم. مدتی بعد از ایجاد بافت لثه‌ای سالم در صورت نیاز و امکان درمان‌های بازسازی بافت آغاز خواهدشد.

علل ایجاد تحلیل لثه کدام است ؟

 

اگر عامل تحلیل، مسواک‌زدن خشن است به بیمار توصیه می‌شود با روش درستی مسواک بزند (استفاده از مسواک نرم، فشار دست ملایم هنگام مسواک‌زدن و تاحدامکان مسواک‌زدن به روش عمودی نه افقی.)، اگر بیمار سیگاری است، سیگار را ترک کند، اگر دندان‌ها به صورت نامرتب در قوس فک قرار دارند، مشاوره اردتودنسی انجام شود و اگر بیماری دیابت تحت کنترل نیست، کنترل شود، بنابراین حذف یا کنترل تک‌تک این عوامل به کنترل تحلیل لثه کمک می‌کند.

چگونه این بیماری را میتوان درمان کرد ؟

چالب است بدانید که دندانپزشکان برای حل مشکل این بیماری راهکارهای پیشگیری و توصیه‌های بهداشتی دهان و دندان مانند آموزش مسواک زدن صحیح را در نظر می‌گیرند تا از تشدید بیماری جلوگیری کنند. اما اگر شدت بیماری بسیار زیاد باشد، گزینه‌های درمانی زیر در دسترس هستند:

۱- استفاده از عوامل پیوند دهنده دنتین:

این محصولات به منظور کاهش حساسیت ریشه‌های دندانی بیرون از لثه استفاده می‌شوند. این عوامل بر روی عصب دندان تأثیر می‌گذارند و در نتیجه حساسیت آنها را نسبت به سرما و گرما و سایر شرایط محیطی کاهش می‌دهند.

۲- ترمیم کامپوزیتی:

در این حالت جراح فک و متخصص دندان پزشک از رزین‌های کامپوزیتی برای پوشش سطح ریشه استفاده می‌کنند. حتی اگر شکاف‌های سیاه رنگ بین دندان‌ها مشخص باشند، با استفاده از مواد کامپوزیتی پوشش داده می‌شود.

۳- پرسلان یا کامپوزیت صورتی:

این یک ماده سنتزی به رنگ صورتی شبیه به رنگ لثه است که برای پر کردن شکاف‌هایی که لثه در آنها عقب نشینی کرده است استفاده می‌شود.

۴- ونیر های متحرک:

این ونیرها ساخته شده از جنس آکریلیک و سیلیکون هستند که به علت عقب نشینی بافت لثه، به عنوان یک جایگزین مصنوعی قرار می‌گیرند و بخشی از دندان را پوشش می‌دهند.

علت استفاده از دستگاه لایت کیور در دندانپزشکی حتما بخوانید : لایت کیور چه کاربردی دارد ؟

۵- ارتودنسی:

ارتودنسی یک روش درمانی است که به کمک آن دندانها به موقعیت صحیح خود هدایت می‌شوند. دندانپزشکان امیدوارند که این جا به جایی دندان‌ها باعث رشد بهتر لثه شده و در نتیجه قسمت پایین ریشه را بپوشاند.

۶- جراحی:

در این حالت جراح فک و متخصص ارتودنسی از سایر قسمت‌های بدن بافت‌هایی مشابه با بافت لثه خارج می‌کنند و به محل عقب رفته پیوند می‌دهند. این یک روش تخصصی است و نیاز به بحث پیچیده‌تری دارد.

به خاطر داشته باشید

تحلیل لثه را در بعضی موارد می‌توان با رعایت چند نکته ساده و آسان از آن جلوگیری کرد. پس تمامی این موارد را به خاطر داشته و در تمامی آنها حتما با دندانپزشک خود مشورت های لازم را داشته باشید :

  • در طول روز حتما دو بار مسواک بزنید
  • به آرامی مسواک بزنید و از مسواک‌هایی با برس‌های نرم استفاده کنید.
  • علاوه بر مسواک، حتما حداقل روزی یک بار از نخ دندان استفاده کنید
  • در صورت مشاهده‌ی تورم یا خونریزی لثه حتما به دندانپزشک مراجعه کنید
  • اگر فردی به دیابت مبتلا باشد، بهتر است که از شوینده‌های مخصوص برای کنترل باکتری‌ها استفاده کند تا در اطراف لثه رسوب ایجاد نشود.
  • به طور کلی مراقبت از دندان‌ها برای جلوگیری از انباشته شدن باکتری و پلاک که منجر به بیماری پریودنتال می‌شود ضروری است. با رعایت نکات بهداشتی می‌توان به راحتی از عقب رفتگی لثه جلوگیری کرد.

تماس با مطب دندانپزشکی خورشید