ایمپلنت دندانی چیست ؟

ایمپلنت دندانی ،نوعی پایه تیتانیومی سازگار با سلول های بدن است. از ایمپلنت های دندانی به عنوان جایگزینی مناسب و دائمی به جای یک یا چند دندان از دست رفته استفاده می شود، بدون آنکه نیاز به تراش دندانهای مجاور (پروتز ثابت) و یا استفاده از پروتز متحرک باشد.پس از قراردادن ایمپلنت ،توسط دندانپزشک در داخل استخوان فک، با استخوان سازی سلول های استخوان ساز در سطح ایمپلنت،استخوان فک به ایمپلنت جوش می خورد. فرآیند جوش خوردن معمولا ۳ تا ۴ ماه طول کشیده، سپس قسمت تاج و روکش دندان ساخته شده و بر روی پایه قرار می گیرد.

از دست دادن یک یا چند دندان تاثیر به سزایی در سلامتی و روحیه و اعتماد به نفس افراد دارد. با استفاده از ایمپلنت های دندانی میتوان اضافه بر بازیابی توانایی جویدن طبیعی، چهره طبیعی و لبخند زیبا را نیز به فرد بازگرداند. کاشت ایمپلنت،در سنی که فرد از نظر رشد فکی،کامل شده باشد و دندان های دایمی آن رویش کامل یافته باشند و به سطح جونده رسیده باشندامکان پذیر است.

ایمپلنت دندانی شامل چه قسمت هایی است ؟

ایمپلنت : از جنس تیتانیوم و آلیاژهای آن می باشد و در استخوان فک بالا یا پایین قرار داده می شود.

اباتمنت: ازجنس تیتانیوم، طلا یا پرسلن(چینی) بوده و بوسیله پیچ به ایمپلنت متصل می شود. این قسمت، ایمپلنت را به تاج دندان وصل می کند. شکل آن مانند یک دندان طبیعی است که بریده شده تا تاج روی آن سوار شود.

رستوریشن(بخشی که شبیه دندان است): تاج دندان است. معمولا از ترکیب پرسلن با یک آلیاژ فلزی (PFM) ساخته می شود اما می تواند تماما فلز یا پرسلن نیز باشد. تاج به روی اباتمنت، پیچ شده یا چسبانده می شود. اگر که پیچ شود، سوراخ پیچ با مواد ترمیم کننده، مانند کامپوزیت های همرنگ پرکردگی دندان، پوشیده می شود.

تماس با مطب

در ملاقات با پزشک متخصص ایمپلنت چه اقدام هایی انجام می شود  ؟

این را بدانید که قبل از هر کاری، شما باید به یک متخصص ایمپلنت دندان ، که آموزش های عالی و حرفه ای در زمینه ایمپلنت را دیده است مراجعه کنید .

دندان پزشک متخصص شما یک معاینه جامع و کامل انجام خواهد داد.درطول معاینه، او پیشینه پزشکی و دندان پزشکی شما را مرور خواهد کرد، از دندان شما،رادیوگرافی(عکس) خواهد گرفت، و از دندان و لثه شما قالب گیری خواهد کرد تا بتواند مدل آن را بررسی کند و بسازد.

در برخی موارد، ممکن است دکتر از شما بخواهد تا از دندان خود سی تی اسکن(cbct) تهیه کنید. سی تی اسکن به دکتر شما این امکان را می دهد تا بتواند میزان استخوان موجود در فک برای نگهداری ایمپلنت را تشخیص دهد. سی تی اسکن همچنین جای قرارگیری اعصاب و سینوس ها را نشان خواهد داد که باعث جلوگیری از آسیب به آنها حین جراحی ایمپلنت می شود.

اگر عکس دندان نشان دهد که فک شما تراکم استخوان کافی برای نگه داشتن و تحمل ایمپلنت دندان را ندارد، دندان پزشک شما گزینه هایی برای ساخت و افزایش تراکم استخوان را مطرح می کند که شامل پیوند استخوان یا دیسترکشن(Distraction) استخوان می باشد. پیوند استخوان عبارت است از اضافه کردن پودر استخوان به فک. Distraction روشی است که بوسیله جراحی در جاهایی که استخوان بیشتری مورد نیاز است، با جدا کردن استخوان موجود بوسیله ی پین و پیچ، باعث رشد و تولید استخوان بیشتر توسط بدن می شود.

اگر شما به یکی از این روش ها نیاز پیدا کنید، بین ۴ تا ۱۲ ماه طول می کشد تا استخوان آماده ی ایمپلنت شود.

جرم گیری دندان چیست حتما بخوانید : جرم گیری دندان و آنچیزی که باید بدانید

 نمومه هایی ازمزایای جراحی ایمپلنت چیست ؟

استفاده از ایمپلنت مزایایی دارد که عبارت است از :

۱ظاهر طبیعی ایمپلنت :

 انواع ایمپلنت دندان شامل اشکال و اندازه ها مختلف می شود. دندانپزشک یا ایمپلنتولوژیست،ایمپلنتهایی را که با رنگ دندان های اصلی بیمار مطابقت دارد طراحی کرده و در شکاف ها قرار می دهد. هیچ کس جز بیمار و دندانپزشک نمی داند که دندان ها به صورت کاشته شده، هستند

۲- مانع تغییر شکل صورت می شود :

دندان ها از ساختار چهره اصلی حمایت می کنند. هنگامی که دندان را از دست می دهید، این حمایت را نیز از دست می دهید و در نهایت سبب تغییر شکل فک و صورت شده و احتمالاپیرتر به نظر میرسید. ایمپلنت های دندانی در چهره،تغییری به وجود نمی آورند و حتی مانع تغییر شکل آن می شود.

۳- حفظ توانایی تکلم صحیح :

برخی از گزینه های جایگزینی دندان، مانند پروتزها و یا دندان مصنوعی میتوانند بر توانایی فرد برای تلفظ صحیح کلمات تأثیر بگذارند. از آنجا که ایمپلنتهای دندان درست مانند دندانهای طبیعی عمل می کنند، فرد را قادر میسازند به راحتی و به طور طبیعی صحبت کند.

 

ایمپلنت چه مزایایی دارد

۴ – بدون اینکه لق شود:

افراد دارای پروتزهای متحرک ،گاهی اوقات در زمان صحبت کردن، خندیدن و خوردن غذا در عموم احساس ترس و نگرانی می کنند، زیرا پروتزهای دندانی متحرک،لقی،صدمه به بافت نرم و سخت دندان مجاور و… را به دنبال دارد.ایمپلنت دندان به طور ثابت در محل قرار می گیرد و هرگز، فرد را خجالت زده نمی کند.

۵-  راه حل دائمی :

دیگردرمان های جایگزینی دندان(پروتزثابت و متحرک) باید به صورت دوره ای تعمیر یا جایگزین شوند، اما ایمپلنت ها برای کل زندگی شما طراحی شده اند.

۶-  لبخند را به خود هدیه دهید :

از لحاظ زیبایی شناسی، ایمپلنت ، ظاهری طبیعی تر از روش های درمانی دیگر دارد. این روش، برای جایگرینی دندان­های جلو بسیارعاقلانه و زیبا است. با پیشگیری از تحلیل استخوانی قابل مشاهده ،به شما لبخندی شاد و زیبا هدیه می دهد.

اصلاح طرح لبخند چیست حتما بخوانید : اصلاح طرح لبخند چیست ؟

مراقبتهای لازم بعد از جراحی ایمپلنت:

نکاتی مفید و مهم، برای بالا بردن میزان موفقیت درمان ایمپلنت عبارتند از :

۱- پس از جراحی گاز مرطوب قرار داده شده را حدود یک ساعت در محل جراحی نگه دارید‌ به این ترتیب شما به خودتان کمک خواهید کرد که زودتر خونریزی از محل جراحی قطع شود و با تشکیل لخته در محل جراحی خونریزی متوقف می شود.حداقل ۳ تا ۴ ساعت نباید صحبت کنید. ممکن است تا چند روز پس از جراحی مزه خون را در دهانتان احساس کنید که کاملا طبیعی است.‌‌

۲- از مشروبات الکلی استفاده نکنید، سیگار کشیدن، خونریزی از محل جراحی را شدیدتر میکند و ترمیم ناحیه را به تاخیر

 می اندازد. بنابراین حداقل در پنج روز اول پس از جراحی سیگار نکشید. همچنین شما نباید از نی برای نوشیدن مایعات در ۲۴ ساعت اول استفاده کنید.

۳- در مدت ۱۲ ساعت اول نباید آب دهانتان را بیرون بریزید و باید آن را ببلعید(از تف کردن ،جدا خودداری کنید)

۴- در هفته اول جراحی از فعالیت های سنگین بدنی و ورزشی پرهیز کنید.

۵- پس از پایان جراحی و رسیدن به منزل ، فورا برای استراحت دراز نکشید چرا که باعت افزایش احتمال خونریزی وافزایش تورم ناحیه جراحی میشود.لذا تا قبل از موعد خواب روی یک مبل به صورت لم داده استراحت کنید.

۶- گاهی شب پس از جراحی هنگام خواب ،مشاهده میکنید بالشتتان خونی است،نشت مقداری خون، طبیعی است، نگران نباشید تلاش کنید، زیر سرتان را در شب پس از جراحی، بالاتر از حالت عادی نگه دارید ،برای این کار میتوانید دو عدد بالش زیر سرتان بگذارید(زیر سر با زاویه ۳۵ درجه)

۷- پس از جراحی ایمپلنت به احتمال زیاد صورت شما دچار تورم و کبودی خواهد شد که این تورم کاملا طبیعی است. این تورم در ۲-۳ روز پس ازجراحی به حداکثر خود میرسد. بنابراین در این روزها باید انتظار حداکثر تورم را در صورتتان داشته باشید، ولی نگران نباشید.

۸- پس از گذشت یک هفته تورم صورتتان کاملا برطرف خواهد شد. تا هنگامی که اثرات داروی بی حسی وجود دارد، شما درد را احساس  نمی کنید. بنابراین ممکن است از خوردن مُسَکِن غافل شوید. استفاده از مُسکن و داروهای ضد التهاب مانند ژلوفن معمولا در کنترل درد و ناراحتی موثر است. ممکن است دندانپزشک نسخه ای از مُسکن های قوی تر هم برای شما بنویسد. شما می توانید بسته به شدت درد، این داروها را مطابق دستور اضافه کنید. بلافاصله پس از جراحی اولین قرص مسکن را میل کنید. دقت کنید که لازم نیست تمام مسکن ها را میل نمایید. به محض اینکه حس کردید درد برطرف شده مصرف آنها را متوقف کنید.(در صورت عدم نیاز)

بایدها و نبایدهای خوراکی :

  • بلافاصله پس از جراحی باید از خوردن غذای گرم خودداری کنید. خوراک شما در ۲۴ ساعت اول ترکیبی از نوشیدنیهای سرد و پر کالری است که نیاز به جویدن نداشته باشد.(شیر، شیرعسل، شیرعسل تخم مرغ، فرنی…)
  • در روز اول پس از جراحی، از نوشیدن آب، مایعات، آب میوه، غافل نشوید، چرا که به جبران حجم خون از دست رفته شما حین جراحی کمک میکند.پس از گذشت ۲۴ ساعت از جراحی می توانید از سمت مقابل ناحیه جراحی شده رژیم خوراکی نرم را شروع کنید اما در صورتی که در هر دو سمت بخیه دارید طی چند روز پس از جراحی باید از رژیم خوراکی مایعات مقوی استفاده کنید.
  • تلاش کنید هرچه زودتر به رژیم خوراکی روزانه تان بازگردید.شاید لازم باشد فقط از طرف مقابل فک برای جویدن خوراکها استفاده کنید و یا خوراک را به آهستگی  و با مراقبت از فشار آمدن به بافت جراحی شده نوش جان کنید.
  • به یاد داشته باشید که پس از جراحی در همان روز مسواک نزنید. اما از روز بعد باید شروع به مسواک زدن کنید.دقت کنید هنگام مسواک زدن دندانهای مجاور ناحیه جراحی، موجب کنده شدن لخته تشکیل شده نشوید، چرا که در این صورت دوباره درد و خونریزی شروع خواهد شد.استفاده از دهان شویه و شستشو با سرم نمکی را ۲۴ ساعت پس از جراحی شروع کنید چرا که تا ۲۴ ساعت نمی توانید آب دهانتان را بیرون بریزید بعد از هر بار شستشو با دهان شویه تا نیم ساعت هیچ چیزی نخورید و نیاشامید و نیز در دهاتنان  آب نگردانید تا که دارو در دهانتان اثر کند (روزی سه بار شستشو با دهان شویه  کلرهگزیدین و به دفعات شستشو با سرم نمکی)

 

تماس با مطب دندانپزشکی خورشید