اولین ویزیت دندانپزشکی کودکان

اولین ویزیت دندانپزشکی کودکان و بازه های زمانی مناسب برای مراجعه به دندانپزشک به منظور مراقبت و سلامتی دندان های بچه ها از جمله نکاتی است که دارای اهمیت بسیار زیادی است . بسیاری از خانواده ها بر این باور هستند که دندانهای شیری بعلت اینکه جای خود را به دندان های دایمی میدهند از درجه اهیمت پایینی برخوردار هستند و فکر میکنند نگهداری از این دندانها دارای اهمیت نیست . ما به شما میگوییم که این یک باور کاملا اشتباه است و عدم توجه و مراقبت لازم از این دندانهای شیری میتواند عواقب جبران ناپذیری برای سلامت دهان و دندانهای فرزند شما به همراه داشته باشد .

چرا با وجود اینکه دندانهای شیری می افتند باید کودک خود را نزد دندانپزشک ببریم ؟

دندانهای شیری سالم به جویدن صحیح غذا، تکلم درست و زیبایی کودک کمک به سزایی می کند در غیر اینصورت سلامت عمومی وی به مخاطره خواهد افتاد. در صورت زود از دست رفتن دندان شیری، فضای مزبور باید توسط فضا نگهدارنده حفظ شود وگرنه حرکت دندانهای مجاور سبب کاهش فضای رویش دندان دائمی جانشین گردیده و درمانهای ارتودنسی طولانی مدت و پرهزینه آینده را در برخواهد داشت. هشت دندان پیشین شیری تا حدود ۶ سالگی و ۱۲ دندان شیری دیگر تا ۱۲ سالگی باید برای کودک کار کند.

تماس با مطب خورشید

دندانپزشک به آرامی دندانها و لثه کودک را معاینه کرده، پوسیدگی یا سایر مشکلات را ارزیابی می نماید. در صورت لزوم جهت بررسی فکین، دندانهای در حال تکامل و پوسیدگی های غیرقابل رویت رادیوگرافی تجویز خواهد شد. همچنین در این جلسه روشهای بهداشتی و نیز رژیم غذایی صحیح ارزیابی و یادآوری خواهد گردید.

وظیفه ی دندان های شیری در کودکان

دندان های شیری بی اهمیت نیستند! این باور که دندان های شیری ارزش حفظ و نگهداری ندارند، از ریشه نادرست می باشد. چرا که مهم ترین وظیفه ی دندان های شیری؛ راهنمایی مناسب برای رویش دندان های دائمی است. زیرا دندان های دائمی دقیقا زیر دندان های شیری در فک کودکان قرار گرفته اند و در صورت از دست دادن زودتر از موعد دندان های شیری، دندان های دائمی راهنمای رویشی خود را بطور کامل از دست می دهند و در محل نامناسب و نه در محل اصلی خود، رویش می کنند.

این دندان های شیری مخصوصا دندان های آسیای شیری، وظیفه ی جویدن در سن رشد کودک را برعهده دارند. بنابراین اگر این دندان های شیری پوسیده و یا دردناک شوند، کودک تمایلی به غذا خوردن نشان نمی دهد! این در حالیست که کودک تنها به دلیل دندان درد تمایلی به مصرف مواد غذایی ندارد و این امر می تواند باعث کند شدن روند رشد طبیعی  کودک، یا حتی کاهش وزن قابل توجه در کودک شود.

قطره آهن چه مشکلاتی را برای سلامتی دندان کودکان ایجاد میکند حتما بخوانید : قطره آهن چه مشکلاتی را ایجاد میکند ؟

تاثیر نخستین ویزیت دندانپزشکی کودکان به شرح ذیل می باشد:

اولین معاینه دندانپزشکی را همان زمان رویش اولین دندان های شیری می دانند چرا که از همان زمان توصیه ها لازم به والدین توضیح داده می شود و با تحت معاینه قرار گرفتن کودک می توان از بروز مشکلات دندانی و فکی جلوگیری کرد و همچنین کودک با محیط دندانپزشکی آشنا می شود.در صورتی که والدین کودک خود را پیش از هرگونه مشکل حادی به دندانپزشکی ببرند از تخریب کامل دندان ها ، از بین رفتن لثه ، ناهنجاری های فکی و دندانی و غیره جلوگیری می کنند.

در نخستین ویزیت دندانپزشکی اطفال ، متخصص دندانپزشک اطفال توصیه هایی را به والدین می کنند که عبارتند از :

  • تمیز کردن دندان های شیری کودک در هنگام رویش
  • تشویق کودک برای مسواک زدن
  • اجتناب از مصرف بیش از حد مواد قندی و تنقلات
  • تشویق کودک برای مصرف مواد غذایی لبنی و حاوی کلسیم

چگونه اولین ویزیت دندانپزشکی کودکان را آماده کنیم؟

نگران نباشید، دندانپزشکان متخصص در زمینه‌ی کودکان، برای مقابله با اضطراب و ترس کودک شما آموزش دیده و روش‌هایی را برای آرام کردن کودک می‌دانند. اکثر مطب‌های دندانپزشک کودکان طوری طراحی شده‌اند که کودک در آن‌ها احساس راحتی بکند. در زیر به نکاتی برای آسان‌تر کردن اولین ویزیت دندانپزشکی و همچنین ایجاد بینشی مثبت نسبت به ویزیت‌های بعدی برای شما و کودکتان می‌پردازیم.

۱- خوش‌بین باشید :

اولین قدم برای آماده سازی کودک برای ویزیت دندانپزشکی، ایجاد احساس مثبت نسبت به بهداشت دهان و دندان می‌باشد. برای فرزند خود توضیح دهید که سالم نگه داشتن دندان و لثه‌ها تا چه حد اهمیت داشته و دندانپزشک می‌تواند در سالم نگه داشتن آن‌ها به شما کمک کند. بسیاری از والدین به دلیل خاطرات بد گذشته، خود از دندانپزشک می‌ترسند. در این موارد مطمئن شوید که این ترس به کودک شما انتقال پیدا نمی‌کند.

چه زمانی برای اولین ویزیت دندانپزشکی کودکان مناسب است

۲- استفاده از افراد الگو :

اگر کودک شما خواهر یا برادر بزرگ‌تر از خود داشته که قبلاً به دندانپزشک مراجعه کرده است، می‌توانید به هنگام بردن کودک بزرگ‌تر به دندانپزشک، کودک کوچک‌تر خود را نیز همراه ببرید تا تمیز کردن دندان‌ها را مشاهده کند. کودکان زمانی که افرادی را به‌عنوان الگو داشته باشند بهتر عمل خواهند کرد.

۳- کتاب بخوانید و تلویزیون ببینید :

یکی از اقداماتی که در اولین ویزیت دندانپزشکی کودکان میتوانید انجام دهید ، کتاب خواندن است . کتاب‌هایی در مورد رفتن به دندانپزشکی و مسواک زدن برای کودک خود بخوانید و یا برنامه‌های تلویزیونی تماشا کنید که شخصیت‌های آن به دندانپزشک مراجعه می‌کنند.

۴- آواز بخوانید :

شاید کمی خنده دار باشد اما یکی از راهکارهایی که میتواند اولین ویزیت دندانپزشکی کودکان را برای آنان جذاب کند ، آواز خواندن است . در خانه به هنگام مسواک زدن آواز بخوانید و در مطب دندانپزشک نیز به هنگام تمیز کردن دندان‌ها، سعی کنید با کودک خود همخوانی کنید.

۵- بشمارید :

شاید جالب باشد بدانید که شمردن یکی از روش هایی است که میتواند اولین ویزیت دندانپزشکی کودکان را برای آنان جذاب و راحت کند . برای این منظور در خانه یک بازی ابداع کنید و در آن دندان‌های کودک را بشمارید تا برای دندانپزشک که قرار است دندان‌های آن‌ها را بشمارد آماده شوند. می‌توانید این کار را در جلوی آینه انجام داده و یا از خود کودک بخواهید تا دندان‌های خود وعروسکش را بشمارد.

۶- نیروی مثبت :

پس از پایان ویزیت دندانپزشکی در صورتی‌که کودک رفتار خوبی از خود نشان داد، او را با یک برنامه‌ی ویژه یا یک اسباب‌بازی تشویق کنید (اکثر مطب‌های دندانپزشکی کودکان، پس از پایان ویزیت به بیمار خود جایزه می‌دهند) ، این عمل میتواند اولین ویزیت دندانپزشکی کودکان را برای آنان خاطره انگیز و مثبت کند و همین امر به آنان در ویزیت های بعدی کمک ویژه ای خواهد کرد .

۷- راحتی :

همیشه راحتی و احساس آرامش میتواند کمک کننده باشد ، پس برای راحتی خود در اولین ویزیت دندانپزشکی کودکان به وی این امکان را دهید که حتی الامکان راحت باشد . یعنی می‌توانید به کودک خود اجازه دهید تا برای راحتی بیشتر، اسباب‌بازی مورد علاقه‌ی خود را همراه داشته باشد.

۸- آشنا ساختن :

می‌توانید بر روی وب‌سایت مطب به عکس‌های دندانپزشک نگاه کرده و یا یک تور آنلاین از مطب را مشاهده کنید تا کودک شما با آن جا آشنا شود. همچنین می‌توانید از کلمات ساده‌ی دندانپزشکی استفاده کنید تا کودک شما در مورد ابزار و تجهیزات جدیدی که قرار است با آن‌ها برخورد کند هیجان داشته باشد. به مثال‌های زیر توجه کنید:

  • پلاک = کرم دندان (برای کودک خود توضیح دهید که دندانپزشک قرار است کرم‌های دندان را از بین ببرد)
  • مسواک پولیش = مسواک قلقلکی
  • اکسپلورر = دندان شمار
  • فلوراید = ویتامین دندانی

این نکات در عین سادگی برای اولین ویزیت دندانپزشکی کودکان بسیار مهم است و به شما در برقراری رابطه ای درست و اصولی مابین کودک و دندانپزشک وی کمک خواهد کرد . این موارد نکاتی هستند که لازم است به آن ها توجه شود اما اگر باز هم در مورد این موارد شک دارید میتوان از روش های دیگری که دندانپزشک کودک به شما پیشنهاد میکند ، استفاده نمایید .

فلوراید چه مزایا و معایبی برای سلامتی دندان دارد حتما بخوانید : فلوراید ماده ای مفید برای سلامت دندان ها

ویژگی متخصص دندانپزشک اطفال

تخصص و مهارت دندانپزشک نیز در اولین ویزیت دندانپزشکی کودکان بسیار مهم است و لازم است از یک متخصص دندانپزشک کودکان مشورت بگیرد . یک دندانپزشک متخصص که دوره اطفال را گذرانده باشد ، دارای خصوصیات زیر هستند :

  1. متخصص دندانپزشک کودکان ، باید ساده ترین و بهترین روش درمانی را برای درمان دندان های کودک را انتخاب کند.
  2. دندانپزشک اطفال ، باید درباره مشکلات فعلی و راه های درمان آن ، به طور کامل به والدین توضیح دهد و هم چنین آن ها را با عواقب عدم درمان کودک خود ، نیز آشنا کند.
  3. متخصص دندانپزشک اطفال ، باید علاوه بر درمان فعلی مشکل دندان های کودک ، باید به سلامت دندان های او در آینده نیز توجه داشته باشد.
  4. بهترین دندانپزشک اطفال ، کسی است که والدین را در رابطه با روش های پیشگیری از مشکلات دندانی آگاه کند.
  5. بهترین متخصص دندانپزشک اطفال ، باید از تحمیل کردن درمان های اضافی به والدین خودداری کند.
  6. متخصص دندانپزشک کودکان ، باید بتواند با تکیه بر دانش و علم خود ، علت بروز مشکلات دندانی کودکان را تشخیص دهد.
  7. بهترین متخصص دندانپزشک اطفال ، باید تسلط کافی بر روی روش های کنترل رفتار کودکان ، داشته باشد بتواند آن ها را آرام کرده و بدون بیهوشی اقدامات مورد نیاز را انجام بدهد.
  8. متخصص دندانپزشک کودکان ، باید سعی کند بهترین روش درمانی را در کوتاه ترین زمان برای رفع مشکل دندان های کودکان ، ارائه دهد ؛ تا آن ها به علت طولانی شدن دوره درمان ، اذیت نشوند.
  9. بهترین دندانپزشک کودکان ، باید توانایی برقرار کردن رابطه ای دوستانه با کودکان ، را داشته باشد.
  10. متخصص دندانپزشک اطفال ، باید بتواند در بین کودکان حس اعتماد را ایجاد کند.
  11. متخصص دندانپزشک اطفال ، باید حس نگرانی والدین را در رابطه با وضعیت دندان های کودکان خود درک کند.

تماس با مطب دندانپزشکی خورشید