اوردنچر چیست ؟

اوردنچر یک روشی جدید است که در آن در واقع دندان مصنوعی را بر روی یک پایه ثابت می کنند. اوردنچر ها نسبت به دندان های مصنوعی مزایای بسیاری دارند از جمله اینکه دچار لغزش نمی شوند و فرد برای خوردن غذاهای سفت قدرت جویدن بیشتری خواهد داشت. قیمت های اوردنچر بر اساس تعداد دندان و پایه های ایمپلنت بکار رفته در آن متفاوت است.

در گذشته افرادی که عمده دندان های خود را از دست می دادند، فقط از طریق استفاده از دست دندان درمان می شدند و دندان های خود را جایگزین میکردند که این روش مشکلات بسیاری از جمله لق خوردن و عدم کارایی مناسب در هنگام جویدن داشت.  اما بعد از این روش جدیدی که جایگزین دست دندان های گذشته شده است محبوبیت بسیاری پیدا کرده است. این روش جدید اوردنچر دندان نام دارد.

بهتر است بدانید که :

یکی از رایج‌ترین شکایاتی که از افراد استفاده کننده از دندان مصنوعی شنیده‌ایم این است که دندان مصنوعی آن‌ها به راحتی در جای خود باقی نمی‌ماند. همه ما در ویدیوها یا در خانواده خودمان دیده ایم که سالمندان چه مشکلاتی با دندان های مصنوعی‌شان دارند. هنگامی که دندان مصنوعی فرد می لغزد، بر نحوه صحبت کردن، غذا خوردن و نگاه آنها به خود تأثیر می گذارد.

افراد در اثر تصادف یا به دلیل پیری دندان ها را از دست می دهند. دلیل هر چه باشد، از دست دادن دندان می تواند بسیار دردسرساز باشد. انتخاب های مختلفی مانند دندان مصنوعی برای افرادی که مجموعه ای از دندان های خود را از دست داده اند وجود دارد. برای افرادی که تمام دندان‌هایشان از دست رفته است، معمولا ایمپلنت یا دندان مصنوعی کامل پیشنهاد می‌شود، در حالی که برای افرادی که چند دندان از دست داده‌اند، پروتزهای ناحیه‌ای ارائه می‌شود.

تماس با مطب خورشید

انواع اوردنچر کدام است ؟

لازم است بدانید که این روش انواع مختفی دارد که بر اساس شرایط بیمار انتخاب می‌شود که عبارتند از :

۱- دندان مصنوعی کامل سنتی

برای چندین دهه، رایج‌ترین راه ترمیم دندان‌های از دست رفته، پروتز متحرک بود که نوعی اوردنچر محسوب می‌شود. بارزترین ویژگی‌‌های این نوع اوردنچر می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • این پروتزها معمولاً از اکریلیک، فلز و سایر مواد بادوام ساخته می‌شوند.
  • پایه پروتز کامل صورتی است بنابراین با لثه‌های طبیعی فرقی ندارد.
  • این پروتزها اگرچه هنوز هم برای برخی از افراد راه حل خوبی هستند، معمولا در داخل دهان جابه‌جا می‌شوند و می‌لغزند.

۲- پروتزهای پارشیال (پارسیل)

اگر چندین دندان را از دست داده‌اید، ممکن است کاندیدای مناسبی برای پروتز پارسیل باشید. از ویژگی‌های این پروتز می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

  • در این روش دندان‌های مصنوعی به‌خوبی بین دندان‌های باقی‌مانده شما قرار می‌گیرند.
  • این پروتزها برای ثابت‌ماندن به گیره‌های فلزی متکی هستند.
  • پروتزهای جزئی را می توان به راحتی برداشت و تمیز کرد.

۳- اوردنچر با پشتیبانی از ایمپلنت

یکی دیگر از گزینه‌های جایگزینی دندان‌های از دست رفته، استفاده از اوردنچر با پشتیبانی یا پایه ایمپلنت است. این پروتز که گاهی اوقات به‌عنوان دندان اوردنچر شناخته می‌شود، توسط ایمپلنت‌های دندانی پشتیبانی می‌شود.

  • ایمپلنت های دندانی ترمیم‌هایی هستند که جایگزین ریشه دندان می‌شوند.
  • برای قرار دادن یک پروتز برای پر کردن تمام قوس(فک) بالا، لازم است از حدود چهار یا شش ایمپلنت(بسته به شرایط فک) برای محکم کردن پروتز استفاده کرد.
  • این پروتز‌ها کاملا در جای خود ثابت می‌شود و طبیعی هستند.
ایمپلنت به روش پانچ دندان چگونه انجام میشود ؟ حتما بخوانید : ایمپلنت به روش پانچ چگونه است ؟

اوردنچر از چه موادی ساخته شده است؟

اوردنچر پروتز رزینی با دندانهای آکریلیک است که برای مقاومت بیشتر، در داخل خود یک ساختار فلزی دارد. اوردنچر از نظر راحتی کاملا مناسب تمامی بیماران می باشد اما تنها ایرادا آن از نظر برخی از افراد، قابلیت جابجایی و متحرک بودن آن است، به دلیل تأثیر تجمع باکتریها یا پلاک ها بین دندان ها، استفاده از پروتزهای متحرک برای تمیز کردن تمامی سطوح دندان ها بسیار ساده بوده و نیازی به نگرانی بابت آلوده شدن ایمپلنت های دندان نمی باشد.

۱- تاج های کاملاً سرامیکی : کسانی که نگران ظاهر و زیبایی دندان هایشان هستند می توانند از تاج های پرسلان بدون فلز در دندان های جلویی که ظاهری شبیه به دندان های طبیعی دارند، استفاده کنند.

۲- تاج های فلزی : تاج هایی هستند که کاملاً از فلزهایی مانند طلا، کروم و کبالت ساخته شده اند. برخلاف تاج های چینی ، استفاده از آنها در دهان محدودیدت هایی دارد و برای استفاده در دندان های خلفی که مشکلی در زیبایی دندان ها ایجاد نمی کنند و در دندان هایی که نمی توان از تاج های چینی استفاده کرد، مناسب می باشند.

مزایای و معایب اوردنچر

اوردنچر نیز همانند هر روش درمانی دیگر دارای مزایا و معایبی است . شناخت این نکات به شما این امکان را میدهد تا به هنگام انجام این عمل دیدی شفاف تر از عملی که در پیش رو دارید داشته باشید ، این مزایا و معایب را به صورت زیر میتوان بررسی کرد :

مزایای اوردنچر :

از جمله مهمترین مزایای آن حذف مشکلاتی است که در دست دندان های طبیعی وجود دارد. یکی از این مشکلات ساییده شدن لثه هاست. چرا که دندان های مصنوعی به صورت کامل روی لثه قرار می گیرند و فشار ناشی از جویدن غذا به لثه منتقل می شود. بعد از مدتی لثه ساییده شده و دندان دچار لقی می گردد. اما در مورد اوردنچر به خاطر حضور پایه های ایمپلنتی فشار به لثه وارد نمی شود و این مشکل بر طرف می گردد.

افرادی که از دندان مصنوعی استفاده می کنند بعد از مدتی با مشکلاتی مانند چروک شدن یا جمع شدن فک مواجه می گردند که این مورد بر روی ساختار صورت نیز تاثیر می گذارد و چهره فرد تغییر می کند. اما در مورد اوردنچر این مشکل وجود نخواهد داشت و زیبایی و جوانی صورت حفظ می گردد.

غذا خوردن با دندانهای مصنوعی گاهی مشکلاتی را برای فرد بوجود می آورد از جمله رفتن غذا زیر دندان، تکان خوردن دندان ها، لقی های نابهنگام و … اما زمانی که از اوردنچر استفاده کنید، این مشکلات بر طرف می گردد و با احساس خوشایندی می توانید به خوردن و آشامیدن بپردازید. طول عمر بالا، کیفیت مناسب و همچنین هزینه کمتر نسبت به ایمپلنت تکی از دیگر مزایای این روش درمانی می باشد.

مزایا و معایب اوردنچر چیست ؟

از دیگر مزایای اوردنچر میتوان به موارد زیر اشاره کرد :

  • راحتی:  استفاده از این نوع دندان مصنوعی بسیار راحت است. آنها به خوبی تنظیم شده اند و محکم روی لثه های شما می گیرند.
  • ظاهر بهتر:  نصب اوردنچر لبخند اصلی شما را باز می گرداند و ظاهر شما را به میزان قابل توجهی بهبود می بخشد.
  • عدم تحریک لثه:  از آنجایی که اوردنچر نیازی به چسب ندارد، احتمال هرگونه تحریک در لثه ها را کاهش می دهد.
  • هر چیزی که می خواهید می‌توانید بخورید:  دیگر محدود به خوردن برخی مواد غذایی خاص نخواهید بود. جویدن غذای سخت با دندان مصنوعی دشوار است. اما این مشکل با اوردنچر حل می شود.
  • تناسب بهتر:  اوردنچرها چسبندگی بهتری روی دندان های شما دارند. این باعث می شود آنها به مراتب بهتر تنظیم شوند و در دهان شما قرار بگیرند.
  • افزایش کارایی: هر چه دندان مصنوعی محکم تر باشد، انجام کارهای روزمره مانند خوردن و صحبت کردن آسان تر است. با اوردنچر، دیگر نگران عملکرد این دندان های مصنوعی نخواهید بود.

اگر چندین دندان از دست رفته داشته باشید، می توانید اوردنچر نصب کنید. برای بازگرداندن لبخند جذاب خود به دندانپزشک مراجعه کنید و در مورد این روش بیشتر بدانید. با کمک این اوردنچر می توان زندگی شما را به حالت عادی بازگرداند. اگر از قبل اوردنچر نصب کرده اید، باید به طور منظم به دندانپزشک مراجعه کنید تا مطمئن شوید که به درستی نصب شده است و به درستی از آن مراقبت می شود.

معایب اوردنچر

معایب این روش بیشتر مربوط به ترمیم و نگهداری آن می شود. چرا که از نظر استفاده و کارکرد مشکلی را برای فرد بوجود نمی آورد اما در بازه های کوتاه مدت ۶ ماهه تا یک ساله برای انجام ترمیم نیاز به حضور در دندانپزشکی وجود دارد. در این دوره های ترمیمی، معاینه کاملی نسبت به شرایط اوردنچر انجام می شود و در صورت بروز مشکل، دندانپزشک آن را برطرف می نماید.

عدم توجه به نگهداری درست در زمینه دندان مصنوعی مشکل دیگری است که افراد با آن روبرو می شوند. این مشکل بخاطر عدم توجه به اینگونه دندان ها به اندازه دندان های طبیعی است. نباید به دندان ها فشار زیادی وارد کرد و همچنین در زمینه نظافت و مراقبت از آنها باید دقت زیادی داشت.

اوردنچر برای چه افرادی مناسب است؟

اوردنچر هم مانند هر روش درمانی دیگر، برای هر فردی مناسب نیست. افرادی که کاندید مناسبی برای انجام اوردنچر بر پایه ایمپلنت نیستند، شامل موارد زیر هستند:

  • افراد جوانی که استخوان فک آن‌ها به‌طور کامل رشد نکرده است.
  • افرادی که سیگار می‌کشند، کاندید مناسبی برای اوردنچر نیستند.
  • افرادی که مبتلا به دندان قروچه هستند و یا دندان‌های خود را به هم می‌فشارند

به‌طور کلی افرادی مناسب انجام اوردنچر هستند که:

  • لثه‌های سالم و بدون عفونتی داشته باشند.
  • استخوان فک محکم برای کاشت فیکسچر داشته باشند.
  • تمایل به مراقبت از لثه و تجهیزاتی که قرار است در دهان قرار بگیرد، داشته باشند.

مراحل قرارگیری اوردنچر ثابت چیست ؟

برای رسیدن به شکل و نتیجه نهایی در پروتز ثابت، دندانپزشک حداقل به ۴ جلسه درمان نیاز دارد. مراحل ساخت و قرار گیری اوردنچر ثابت بر روی دندان طبق روند زیر می باشد:

  • آماده سازی و اندازه گیری: اندازه گیری دقیق دندان یا دندانهای ترمیم شده اولین مرحله پروتز ثابت است که برای تغیین مدل آزمایشگاهی پروتز ثابت انجام می شود. رنگی که در دندانها استفاده خواهد شد با تصمیم مشترک بیمار و دندانپزشک تعیین می شود.
  • تمرین زیرساختی: تمرین چگونگی قرار دادن اسکلت فلز و پایه زیرکونیوم در دهان انجام می شود.
  • مرحله نهایی: در نهایت ساخت پروتز مخصوص دندان ها در آزمایشگاه ها و تعیین رنگ دندان و اندازه دقیق دندان آسیب دیده، دندانپزشک در جلسه پایانی پروتز را روی دندان بیمار قرار می دهد.

بهداشت دهان و دندان و مراقبت از دندان مصنوعی تأثیر مستقیمی بر سلامت و طول عمر دندان ها دارد. در صورت وجود مواردی که نیاز به استفاده از پل دندان است، دندانپزشک به بیمار اطلاع می دهد.

پالپوتومی دندان شیری کودکان چیست؟ حتما بخوانید : از پالپوتومی چه اطلاعاتی دارید ؟

چگونه از پروتزهای نگهدارنده ایمپلنت یا اوردنچر مراقبت کنم؟

اوردنچرها باید به طور روزانه برداشته و تمیز شوند. این تمیز کردن روزانه باکتری هایی که باعث بوی بد دهان، عفونت و ایجاد پلاک می شوند را از بین می برد. اگرچه افرادی که اوردنچر دارند دندان واقعی ندارند، اما مهم است که بافت های دهان آنها عاری از عفونت باشد و این می تواند باعث شل شدن اوردنچر، تحلیل استخوان و عفونت مزمن شود.

درست است که ایمپلنت یک روش مناسب و ماندگار برای دندان های طبیعی است اما امکان ایمپلنت برای هر لثه ای وجود ندارد و در برخی موارد بعد از ایجاد مشکل در ایمپلنت اولیه، امکان ایمپلنت ثانویه وجود نخواهد داشت. پس این مورد را که همیشه استفاده از ایمپلنت در دسترس است از ذهن دور کنیم و در زمینه مراقبت از آن دقت بالایی را انجام دهیم.

نکته ای که اهمیت دارد این است که اوردنچر و دندان ایمپلنت شده به مراقبتی به مراتب بیشتر از دندان طبیعی نیاز دارد. مراقبت هایی که باعث افزایش طول عمر و بهبود عملکرد دندان می شوند و شامل موارد زیر هستند:

  • رعایت بهداشت بعد از انجام اوردنچر که سبب می شود از مشکلات لثه و دندان جلوگیری شود.
  • برای دندان های ایمپلنت شده مواردی مانند نخ دندان، مسواک و حذف باقی مانده خوردنی ها از بین آنها ضروری است.
  • حضور در دندانپزشکی برای انجام معاینات دوره ای و برطرف کردن مشکلات در صورت وجود. بهتر است این معاینات حداقل یک بار در سال انجام شود.
  • عدم اعمال فشار زیاد در زمان جویدن به دندان های مصنوعی.

قیمت اوردنچر

اگر پس از ارزیابی های اولیه مشخص شود که شما شرایط دریافت اوردنچر را دارید، به احتمال زیاد اولین سوالی که می پرسید، آن است که قیمت اوردنچر چقدر است؟  در پاسخ به این سوال باید بگوییم که نمی توانیم قیمت این روش را مقدار مشخصی تعیین کنیم. زیرا قیمت آن تحت تأثیر عوامل مختلفی قرار می گیرد. یکی از این عوامل، تعداد اوردنچرهای مورد نیاز است. شما می توانید اوردنچر فک بالا و یا فک پایین و یا هر دو فک را دریافت کنید. در اغلب موارد این روش برای فک بالا پرهزینه تر از این روش برای فک پایین خواهد بود.

همانطور که می دانید این روش (چه ثابت و چه قابل جابجایی) روی چند پایه ایمپلنت سوار می شود. برای تعیین دقیق قیمت این روش با ایمپلنت باید به عوامل مختلفی توجه کنید که شامل موارد زیر هستند:

  • دستمزد و مهارت دندانپزشک
  • تعداد پایه های ایمپلنت
  • نیاز یا عدم نیاز به سایر درمان های جانبی مانند پیوند استخوان
  • محل کلینیک یا مطبی که به آنجا مراجعه می کنید
  • برند پایه ایمپلنت

به همین خاطر است که قیمت اوردنچر با ایمپلنت در مطب ها و کلینیک های مختلف یکسان نیست و هر یک، هزینه متفاوتی را به عنوان قیمت آن با ایمپلنت اعلام می کنند. شاید قیمت اوردنچر متکی بر ایمپلنت از نظر برخی از افراد، بالا به نظر برسد اما توجه داشته باشید که بالا بودن نسبی قیمت آن متکی بر ایمپلنت به دلیل میزان راحتی و ثبات قابل توجهی است که برای بیمار فراهم می کند.

در واقع میزان راحتی آن به هیچ وجه با دندان مصنوعی معمولی قابل مقایسه نیست.  قیمت این روش به طور کامل برای فک بالا و پایین، طبیعتا بیشتر از قیمت این روش هر فک به تنهایی می باشد. قیمت اوردنچر فک بالا و پایین، دو برابر قیمت آن برای هر فک است و به همین نسبت، مزایای بیشتری نیز ارائه می دهد.

تماس با مطب دندانپزشکی خورشید