اوردنچر

اوردنچر روش درمانی جدیدی برای رفع بی دندانی است و برای افرادی کاربرد دارد که به هر دلیلی مثل بیماری یا تصادف، همه یا تعداد زیادی از دندان های خود را از دست داده باشند. این روش درمانی ، می تواند جایگزین خوبی برای دندان های از دست رفته باشد.

میتوان اینگونه گفت که اوردنچر، نوعی دندان مصنوعی است که روی پایه ایمپلنت پیچ می شود و به بیمارانی که کل دندان های فک بالا یا پایین یا تعداد زیادی از دندان های خود را از دست داده باشند کمک می کند بتوانند به راحتی غذا بخورند و صحبت کنند. به علاوه زیبایی چهره خود را به دست آورند و کیفیت زندگی خود را بالا ببرند.

اوردنچر چیست؟

باید کمی بیشتر در مورد این روش درمانی با هم صحبت کنیم ، بهتر است بدانید که اوردنچر نیز نوعی درمان پروتز دندانی متحرک و در واقع دست دندان کاملی است که روی دو یا چند پایه دندانی یا پایه ایمپلنت می نشیند. این پایه ها می توانند دندانهای بیمار باشند که عصب کشی شده و کوتاه می شوند تا در زیر دست دندان قرار بگیرند و یا این پایه ها می توانند ایمپلنت هایی باشند که در فک بیمار قرار داده شده اند. راحتی این روش درمانی نسبت به پروتز کامل دندان بیشتر است و راحتی آن از پروتز ثابت دندان کمتر است. مزیتی که نسبت به ایمپلنت کامل دارد هزینه کمتر آن است.

تماس با مطب خورشید

انواع اوردنچر کدام است

بهتر است بدانید که این درمان نیز دارای انواع مختلفی است که بهتر است با آن آشنا شوید ، از جمله این روش های میتوان به موارد زیر اشاره کرد :

۱- متکی بر بافت لثه :

در این نوع اوردنچر، پروتز دندانی روی ایمپلنت هایی که در فک بالا و پایین کاشته شده سوار میشوند و مستقیما روی لثه ها قرار می گیرد. اوردنچر متکی بربافت لثه شبیه ترین نوع اوردنچر به دندان مصنوعی سنتی است و دارای حداقل استانداردهای لازم برای بیمارانی است که کل دندانهای خود را از دست داده اند.

۲- متکی بر ایمپلنت و لثه :

در این نوع، پروتز دندانی با استفاده از دو ایمپلنت که معمولا به جای دندان نیش یا آسیا کاشته می شوند، روی لثه قرار می گیرد. در این نوع معمولا از یک میله برای اتصال ایمپلنت ها به عنوان محل قرار گیری پروتز دندانی استفاده می شود. به همین علت به این نوع کاشت دندان مصنوعی، اوردنچر میله ای نیز می گویند.

۳- برپایه ایمپلنت :

اوردنچر بر پایه ایمپلنت تنها توسط ایمپلنت ها حمایت می شود. معمولا حدود ۴ تا ۶ ایمپلنت باید در فک کاشته شود که تعداد آنها با توجه به نیرو و فشاری که به هر ایمپلنت وارد می شود توسط پزشک تعیین می گردد. بسته به نظر پزشک یک نوع اتچمنت(میله ای، توپی یا مگنتی) روی ایمپلنت ها قرار گرفته  میشود تا محل استقرار پروتزها آماده شود. نهایتا، تاج دندان مصنوعی که معمولا کل دندانها را شامل می شود روی اتچمنت سوار می شود.

بایدا و نبایدهای استفاده از مسواک ارتودنسی حتما بخوانید : مسواک ازتودنسی چه کاربردی دارد ؟

کدام نوع اوردنچر بهتر است؟

زمانیکه به هر دلیلی مثل تصادف، پوسیدگی یا بیماری تعدادی از دندان های خود را از دست می دهید بدون شک کیفیت زندگیتان تحت تاثیر قرار می گیرد. خالی ماندن جای دندان ها هم روی سلامت دهان و دیگر دندان ها، هم روی زیبایی چهره و هم روی حرف زدن و غذاخوردن تاثیر زیادی دارد.

پس جایگزین کردن دندان ها بسیار اهمیت دارد. روش های مختلفی برای جایگزین کردن دندان ها وجود دارد اما ایمپلنت دندان، بهترین روش ممکن است. البته اگر دندان های زیادی را از دست داده اید ممکن است این روش هزینه بالایی داشته باشد. اگر دندان های از دست رفته شما زیاد باشند و به دنبال یک روش جایگزینی مقرون به صرفه می گردید اوردنچر بر پایه ایمپلنت بهترین روش است و نسبت به دو نوع دیگر اوردنچر مزایای بیشتری دارد.

جنس اوردنچر چیست؟

اوردنچر می تواند از جنس های مختلف و ساختارهای متفاوتی ساخته شود. اما اجزای اصلی آن شامل:

۱- پایه ایمپلنت که معمولا از جنس تیتانیوم است.

۲- اتصالات که می تواند از فلز یا پلاستیک ساخته شود.

۳- تاج دندان که می تواند فلزی یا سرامیکی باشد. اگر طبیعی بودن ظاهر دندان ها برایتان اهمیت دارد می توانید از تاج های سرامیکی استفاده کنید.

تفاوت اوردنچر با ایمپلنت و دندان مصنوعی

اوردنچر تا حدود زیادی دارای دو رقیب اصلی به نام های دندان های مصنوعی و ایمپلنت می باشد که هر کدام از آنها دارای خصوصیات مربوط به خود می باشند. اما این روش ها با هم تفاوت هایی دارند و هر یک را از دیگری متمایز میکند ، این تفاوت ها عبارتد از :

۱- مقایسه هزینه

هزینه اوردنچر نسبت به دندان مصنوعی به علت استفاده از تکنولوژی بالاتر گرانتر می باشد. اما قیمت آن در مقایسه با ایمپلنت دندان به علت استفاده کمتر از پایه ایمپلنت قیمت پایین تری را دارا می باشد. در مقایسه هزینه ها اوردنچر به شکل میانه می باشد.

از اوردنچر چه اطلاعاتی دارید ؟

۲- مقایسه جویدن و تکلم

در این مقایسه باید گفت به علت لغزش دندان مصنوعی داخل دهان مقابل رقیب های خود در جایگاه آخر قرار می گیرد و بعد از آن اوردنچر  به علت عملکرد بهتر در جایگاه دوم قرار میگیرد اما ایمپلنت به علت شباهت زیادی که به دندان طبیعی انسان دارد بهترین عملکرد را دارا می باشد. دلیل عملکرد مناسب تر اوردنچر نسبت به دندان مصنوعی به علت استفاده از پایه ایمپلنت می باشد.

۳- طول درمان

در بین این درمان ها به علت سادگی دندان مصنوعی طول درمان آن نیز پایین تر می باشد. اوردنچر بعد از دندان مصنوعی دارای طول درمان کوتاه تری نسبت به ایمپلنت می باشد. ایمپلنت و اوردنچر به علت دارا بودن جراحی در فرایند درمان خود درای طول درمان بالاتری می باشند. در آخر نیز طول درمان ایمپلنت از دو درمان قبلی بالاتر می باشد.

۴- طول عمر و حفظ سلامتی

می توان گفت طول عمر و حفظ سلامتی ایمپلنت از تمام رقیب های خود بیشتر می باشد و تا حد زیادی مانند دندان های طبیعی خود شما می باشد. اوردنچر نیز همانند ایمپلنت در طول عمر و حفظ سلامتی عملکرد مناسبی را دارا می باشد اما دندان مصنوعی در این بخش عملکرد ضعیفی را دارد. حفظ تراکم استخوان یکی از موارد حفظ سلامتی می باشد که در ایمپلنت و اوردنچر حفظ می  شود اما در دندان مصنوعی استخوان های شما تحلیل می رود.

اوردنچر برای چه کسانی مناسب است؟

شاید برای شما این سوال مطرح باشد که این درمان برای چه افرادی مناسب است در جواب لازم است به موارد زیر توجه داشته باشید :

  • افرادی که استخوان فک آن ها تحلیل رفته باشد.
  • افرادی که با وجود بی دندانی در هنگام غذاخوردن یا صحبت کردن مشکل دارند.
  • برای افرادی که دندان های لقی دارند.
  • افرادی که بافت لثه شان دچار آسیب شده است.
  • افرادی که قادر به پرداخت هزینه کاشت ایمپلنت را ندارند.

اگر می خواهید بدانید که این روش برای شما مناسب است یا خیر باید بگویم که تنها بعد از معاینه دندانپزشک و متخصص ایمپلنت می توانید بفهمید که باید از کدام روش درمانی استفاده کنید.

ماندگاری اوردنچر چقدر است؟

در صورتی که از اوردنچر یا پروتزهای دندانی خود به خوبی مراقبت کنید این دندان های مصنوعی می توانند سالها بدون هیچ مشکلی دوام بیاورند. البته نوع و جنس اوردنچری که سفارش می دهید هم مهم است و روی طول عمر اوردنچر تاثیر دارد. اما به طور کلی اوردنچرهای مبتنی بر ایمپلنت به طور قابل توجهی پایدارتر و ماندگارتر از دندان‌های مصنوعی هستند.

آیا از ایمپلنت دیجیتال اطلاعات دارید ؟ حتما بخوانید : از ایمپلنت دیجیتال چه اطلاعاتی دارید ؟

قیمت اوردنچر چقدر است ؟

یکی از مواردی که در هر درمانی از اهمیت بسیار زیادی برخوردار می باشد هزینه آن است. هزینه این درمان نیز به عوامل متفاوتی بستگی دارد. اولین نکته ای که تاثیر بسیار زیادی در قیمت این درمان دارد تعداد پایه ایمپلنت می باشد که درون استخوان فک شما قرار می گیرد. شما برای انجام این روش درمانی نیاز به جراحی دارید که درون این جراحی پایه ایمپلنت درون استخوان فک قرار می گیرد. یکی دیگر از عواملی که بر روی قیمت این درمان تاثیر گذار می باشد تعداد جراحی های است که شما نیاز دارید و همه این موارد در نهایت هزینه کل را مشخص میکند.

چگونه از اوردنچر مراقبت کنیم؟

به منظور مراقبت و نگهداری بعد از این روش درمانی لازم است به نکات زیر توجه ویژه ای داشته باشید :

۱- چکاب های دوره ای را فراموش نکنید

سعی کنید هر شش ماه تا یکسال یک بار به پزشک متخصص مراجعه کنید تا وضعیت اوردنچر، اتصالات آن و نحوه انطباق آن با ایمپلنت بررسی شود تا در صورت وجود مشکل هر چه سریعتر برطرف شود.

۲- از دندان ها به عنوان ابزار استفاده نکنید

دندان های مصنوعی هم مانند دندان های طبیعی آسیب پذیرند و نیاز به مراقبت دارند. سعی کنید از آنها به عنوان ابزاری برای شکستن آجیل باز کردن درب وسایل یا کندن اجسام سخت استفاده نکنید.

۳- با مسواک و نخ دندان دوست شوید

ایمپلنت، اوردنچر و هر نوع پروتز دیگری دقیقا مثل یک دندان طبیعی به مراقبت و بهداشت نیازمندند و فکر نکنید چون مصنوعی هستند خراب نمی شوند. پس لازم است که هر روز مسواک بزنید و از نخ دندان هم استفاده کنید. اگر اجزای جدا شدنی دارند آنها را بردارید و دندان ها، اتصالات آنها و نواحی لثه را تمیز کنید.

۴- مراقب رژیم غذایی خود باشید

مراقب رژیم خود باشید زیرا غذاهای بسیار سفت یا چسبناک باعث آسیب به پروتزها می‌شوند.

 

تماس با مطب دندانپزشکی خورشید