ارتودنسی دندان بزرگسالان

ارتودنسی دندان بزرگسالان در مقایسه با ارتودنسی دندان کودکان دشواری ها و مشکلات بیشتری دارد. اما این دلیل نمی شود که بزرگسالان نتوانند نامرتبی دندان های خود را اصلاح کنند و به یک طرح لبخند منظم و زیباتر دست پیدا کنند. شاید تصور شما این است که ارتودنسی دندان تنها برای کودکان و نوجوانان مورد استفاده قرار گرفته و کاربرد دارد و افراد بزرگسال برای رفع ناهنجاری های دهان و دندان خود نمی توانند از این درمان بی نظیر بهره مند شوند.

همانطور که اشاره کردیم با وجود اینکه ارتودنسی کودکان و بزرگسالان با یکدیگر تفاوت هایی دارند، اما نمی توان گفت که بزرگسالان امکان استفاده از این درمان را ندارند. در واقع برای داشتن دندان هایی زیبا و سلامت دهان و دندان، سن ملاک مهمی نیست و تمام افراد قادر به استفاده از این درمان بی نظیر می باشند. نکته اینجاست که درمان ارتودنسی در سنین پایین تر با هزینه ای مناسب تر و راحت تر انجام می گیرد.

افراد در سنین بزرگسالی مستعد بیماری های لثه و پوسیدکی های دندان می باشند که شاید این موضوع درمان را پیچیده تر کند. افرادی که دچار اینگونه مشکلات هستند، باید قبل از شروع درمان ارتودنسی خود به درمان بیماری های دهان و دندان خود بپردازند. همچنین با تمام شدن رشد استخوان فک در بزرگسالی، دستگاه های ارتودنسی به تنهایی تنها می توانند به مرتب کردن دندان بپردازند و اصلاح مشکلات فکی به تنهایی از عهده آن ها بر نمی آید و جراحی فک باید در کنار ارتودنسی به درمان بپردازد.

جنبه های مهم درمان ارتودنسی دندان بزرگسالان

بیایید کمی بیشتر در مورد جنبه و نکات مهم ارتودنسی دندان بزرگسالان با هم صحبت کنیم . باید قبول کرد که داشتن دندان هایی سالم و منظم را می توان در هر سنی تجربه کرد، بنابراین هیچگاه جهت اقدام برای درمان ارتودنسی دیر نیست. با این حال، درمان ارتودنسی دندان بزرگسالان دارای دو جنبه مهم است:

از یک سو، بزرگسالان سن بلوغ را گذرانده اند و رشد و توسعه فک ها در آن ها کامل شده است، بنابراین تغییر ساختار فک منحصرا نمی تواند با وسایل ارتودنسی انجام شود. در نتیجه در بسیاری از موارد هنگامی که یک بزرگسال دارای ناهنجاری فک می باشد، در کنار ارتودنسی نیازمند جراحی خواهد بود. برای مثال می توان در ارتودنسی دندان بزرگسالان به زمانی که فک بالا یا پایین در موقعیت طبیعی خود قرار ندارند و عقب یا جلوتر از حالت نرمال می باشند، اشاره نمود. در این موارد تنها درمان ارتودنسی بزرگسالان کارگر نیست و باید از جراحی فک برای برگشت فک به جایگاه اصلی آن بهره مند شد.

بعضی اوقات درمان ارتودنسی دندان بزرگسالان دشوار است، زیرا نیاز به بکارگیری چند تخصص در کنار هم احساس می شود و رشد کامل فکین نیز این روند را کمی سخت تر می کند. در حقیقت درمان ارتودنسی بزرگسالان می تواند بسیار پیچیده تر از درمان یک کودک باشد. لذا نمی توان در ساختار فک و صورت بزرگسالان به همان شیوه ای که در طول درمان ارتودنسی کودکان بکار گرفته می شود، دست یافت و فقط می توان هم ترازی دندان ها را تنظیم کرد.

تماس با مطب خورشید

از سوی دیگر، بیماری پریودنتال (لثه) در بزرگسالان بیشتر از کودکان است. در واقع بزرگسالان نسبت به کودکان و نوجوانان، نسبت به بیماری پریودنتال بسیار مستعد تر هستند، بنابراین قبل از شروع درمان، باید علائم بیماری پریودنتال را درمان کرد. نباید فراموش کرد که سلامت پریودنتال نقش کلیدی دارد.

داشتن لثه هایی سالم یک عنصر بسیار مهم در درمان ارتودنسی بزرگسالان است. در حالی که بیمار در حال استفاده از وسایل ارتودنسی می باشد، نیرو هایی ملایم به دندان ها اعمال می شود تا بتوانند از طریق استخوان اطراف خود حرکت کنند. اگر بافت های لثه در طول درمان ارتودنسی سالم نباشند، بیماری لثه می تواند استخوان فک را تضعیف کند و باعث از دست رفتن استخوان شود.

این موضوع سلامتی دراز مدت دندان ها را در معرض خطر قرار می دهد و دندان های بیمار را ضعیف می کند. بنابراین قبل از شروع درمان ارتودنسی بزرگسالان، هر گونه بیماری لثه باید کنترل شود. برای حفظ سلامت پریودنتال باید در حین ارتودنسی مراقبت های حرفه ای و به طور منظم داشت و بهداشت دهان و دندان را حفظ نمود.

مزایای ارتودنسی دندان بزرگسالان

به طور کلی از مزایای مهم ارتودنسی دندان بزرگسالان می توان به موارد زیر اشاره کرد :

  • مرتب کردن دندان‌ها و خلق لبخندی زیباتر
  • گاهی دندان‌ها پس از ارتودنسی به دلیل عدم استفاده مناسب و به‌اندازه از پلاک نگهدارنده (ریتینر) به وضعیت نامرتب اولیه برمی‌گردد. ارتودنسی بزرگسالان این برگشت را اصلاح می‌کند.
  • آسان تر شدن رعایت بهداشت دهان و دندان
  • کاهش سایش بیش‌ازحد ناشی از دندان‌قروچه کردن یا اختلال بایت
  • بهتر و راحت‌تر شدن بایت و بهبود توانایی جویدن؛ دندان‌ها پس از ارتودنسی به‌خوبی روی‌هم قرار می‌گیرد.
  • بستن فاصله بین دندانی
  • اصلاح مشکل ناشی از دندان غائب
  • جراحی فک به‌منظور اصلاح حالت هم‌اندازه نبودن دو فک بالا و پایین برای مثال درمان جلو بودن فک بالا

عوارض ارتودنسی دندان بزرگسالان

درمان ارتودنسی نیزمانند هردرمان دیگری ممکن است عوارضی به همراه داشته باشد . از عوارض ارتودنسی دندان بزرگسالان می توان به موارد زیر اشاره کرد :

  • احتمال بازگشت دندان ها به حالت نخست پس از برداشتن براکت های ارتودنسی زیاد است .
  • آسیب به مینای دندان
  • آسیب به ریشه دندان
  • در طی فرایند ارتودنسی ممکن است بخشی از ریشه دندان تحلیل رود یا کوتاه تر شود .
درد جراحی ایمپلنت تا چه اندازه است ؟ حتما بخوانید : مهمترین علل درد جراحی ایمپلنت چیست ؟

کاندیدای اصلی ارتودنسی دندان بزرگسالان

لازم است توجه داشته باشید ارتودنسی دندان بزرگسالان در افرادی که یکی از شرایط زیر را دارند امری لازم و ضروری است و باید حتما برای انجام آن اقدامات لازم را انجام دهند ، پس در صورتی که یکی از شرایط زیر را دارید حتما به دندانپزشک خود مراجعه کنید :

  • افرادی که دچار مشکل آندربایت هستند.در آندربایت دندان های بالا پشت دندان های پایین قرار می گیرد.
  • افرادی که دچار مشکل اوربایت هستند .در اوربایت دندان های پیشین فک بالا جلوتر از فک پایین قرار می گیرد.
  • افرادی که دچار مشکل اپن بایت هستند .در اپن بایت دندان های بالا و پایین روی هم قرار نمی گیرد و دهان بسته نمی شود.
  • افرادی که دچار مشکل اورجت هستند.در اورجت دندان های فک بالا جلو است.
  • افرادی که دچار مشکل کراس بایت هستند.در کراس بایت دندان های بالا به خوبی روی دندان های پایین قرار نمی گیرد.

انواع ارتودنسی دندان بزرگسالان

برای انجام ارتودنسی در افراد بزرگسال و اصلاح ناهنجاری های دندان و فک آن ها راه حل های کاملا متفاوتی وجود دارد که متناسب با شرایط و وضعیت دهانی فرد و بعد از بررسی و نشخیص دندانپزشک برای وی انتخاب و مراحل درمان انجام میشود. از مهم ترین و به روزترین روش های درمان ارتودنسی دندان بزرگسالان میتوان به موارد زیر اشاره کرد :

  • براکت های فلزی قدیمی
  • براکت های سرامیکی 
  • ارتودنسی لینگوال یا پشت دندانی 
  • ارتودنسی دیمون

در صورتی که ناهنجاری فک بیمار بسیار خفیف باشد و لثه او از سلامت کافی برخوردار باشد بدون استفاده از عمل جراحی فک می توان با استفاده از ارتودنسی جبرانی یا کاموفلاژ درمان را آغاز نمود. انواع ارتودنسی که برای بیماران مختلف استفاده می گردد عبارتند از:

۱- ارتودنسی فلزی

از رایج ترین روش هایی که برای ارتودنسی دندان برگسالان و همچنین کودکان استفاده می شود استفاده از بریس های فلزی است. این روش یکی از رایج ترین روش ها و به عنوان یکی از قدیمی ترین روش های درمانی برای اصلاح وضعیت دندانی شناخته میشود که همچنان در میان بسیاری از افراد رایج است و دندانپزشکان با توجه به شرایط بیمار از آن استفاده میکنند .

باید بدانید که حتی بریس‌های فلزی ثابت قدیمی نیز در مقایسه با ردیف سیم‌هایی که خود یا والدینتان در دوران مدرسه دیده‌اید، تفاوت چشمگیری کرده‌اند. بریس‌های فلزی جدید به لطف پیشرفت تکنولوژی سبک‌تر و کوچک‌تر شده‌اند و کمتر جلب توجه می‌کنند. براکت‌های استیل ضدزنگ گرید بالا به تک‌تک دندان‌ها متصل می‌شود و سیم فلزی منعطفی از میان براکت‌ها عبور داده می‌شود. از بست‌های فلزی یا کش‌های کوچک نیز برای محکم نگه داشتن سیم استفاده می‌شود. متخصص ارتودنسی از طریق محکم کردن سیم در نقاط مختلف می‌تواند دندان‌ها را به سمت موقعیت مطلوب حرکت دهد. گاهی اوقات از زنجیر‌ها یا کش‌های بزرگتر برای متصل کردن دندان‌های بالا به پایین و اعمال کشش در جهت‌های خاص استفاده می‌شود.

  • برخی بیماران باید شب‌ها از نوعی هدگیر استفاده کنند.
  • جایگذاری براکت‌ها یک تا دو ساعت زمان می‌برد. بستن بریس دردناک نیست، اما بیمار در روزهای اول بستن بریس و پس از هر جلسه تنظیم در دندان‌هایش احساس ناراحتی می‌کند.
  • طول درمان ارتودنسی با بریس فلزی معمولی ۱۸ ـ ۲۴ ماه است. چون احتمال پوسیدگی دندان در این مدت وجود دارد، مراقبت از دندان‌ها و تمیز کردن بریس در دوران درمان اهمیت ویژه‌ای می‌یابد.
  • یکی از مزایای درمان با بریس فلزی برای نوجوانان و حتی برخی بزرگسالان این است که بیمار می‌تواند رنگ کش‌های متصل به براکت‌ها را خودش انتخاب کند. حق انتخاب رنگ بریس‌ها دست‌کم این امکان را برایتان فراهم می‌کند تا سبک خاص خودتان را در طول درمان حفظ کنید.

همه چیز در رابطه با ارتودنسی دندان بزرگسالان چگونه انجام میشود ؟

۲- ارتودنسی لینگوال

ارتودنسی لینگوال، زبانی یا پشت دندانی روشی مناسب برای بزرگسالانی است که می‌خواهند دندان‌هایشان را بدون جلب توجه مرتب کنند. ارتودنسی لینگوال نامرئی نیست، اما چون براکت‌ها پشت دندان‌ها و رو به داخل قرار داده می‌شود، از بیرون دیده نمی‌شود و جلب توجه نمی‌کند.

بریس زبانی بریس “مخفی” یا ” Incognito” نیز گفته می‌شود، البته Incognito در واقع نام برند است. براکت‌هایی که روی سطح داخلی دندان‌ها ثابت می‌شود، می‌تواند براکت‌های استاندارد و آماده باشد یا به صورت سفارشی پس از قالب‌گیری از تک تک دندان‌ها ساخته شود. طبیعی است که ساخت براکت سفارشی بسیار گران‌تر از استفاده از براکت آماده است.

چنانچه بیمار دهانش را کاملاً باز کند، این نوع ارتودنسی بزرگسالان نامرئی نخواهد بود، بااین حال بریس لینگوال بلافاصله به چشم نمی‌آید. بریس لینگوال با وجود این مزیت شاخص، معایبی نیز دارد که محبوبیت آن را در میان بیماران و متخصصین کاهش داده است. نقاط ضعف ارتودنسی لینگوال در بزرگسالان به شرح زیر است:

  • چون بیمار نمی‌تواند بریس لینگوال را به خوبی ببیند و براکت‌ها در محلی قرار دارد که بیمار معمولاً عادت به تمیز کردن آنها ندارد، تمیز کردن بریس لینگوال سخت است. به علاوه موقعیت براکت‌ها زمان تنظیم کردن آنها را طولانی‌تر می‌کند.
  • بریس پشت دندانی نسبت به بریس‌هایی که جلوی دندان قرار می‌گیرد، مشکلات گفتاری بیشتری را به وجود می‌آورد. اکثر بیماران متوجه بروز تغییراتی در گفتارشان می‌شوند، این تغییرات برای بیمارانی که ارتودنسی لینگوال را انتخاب می‌کنند، بیشتر است و اصلاح آنها نیز زمان بیشتری طول می‌کشد. به علاوه بریس لینگوال از بریس‌های دیگر ناراحت کننده‌تر است، چون سیم‌ها و براکت‌ها به زبان نزدیکترند.
  • ضمناً هزینه ارتودنسی لینگوال بیشتر از هزینه ارتودنسی با بریس فلزی معمولی است.

۳- ارتودنسی سرامیکی

این ارتودنسی نیز از نوع ثابت استبا این تفاوت که به جای براکت فلزی از براکت های سرامیکی برای انجام آن استفاده می شود. بیمارانی که روی زیبایی دندان ها و چهره خود بسیار حساس هستند و نمیخواهند در چهره آن ها تاثیر گذار باشد از براکت های شفاف و زیبا همرنگ با دندان استفاه می کنند که زیر مجموعه همین نوع ارتودنسی است. افرادی که اقدام به ارتودنسی در سن ۳۰ سالگی، ارتودنسی در سن ۴۰ سالگی و ارتودنسی در سن پنجاه سالگی می کنند اغلب متقاضیان استفاده از این نوع هستند زیرا زیبایی چهره آن ها را تامین می کند.

براکت‌های بریس‌های سرامیکی از مواد شفاف یا همرنگ دندان با بافتی همانند بافت دندان ساخته می‌شوند، به همین دلیل بریس سرامیکی نسبت به بریس فلزی کمتر جلب توجه می‌کند. به علاوه سیمی که برای به هم متصل کردن براکت‌های سرامیکی به کار برده می‌شود، هم همرنگ دندان است. از آنجایی که بریس سرامیکی نیز مانند بریس فلزی عمل می‌کند، این دو نوع بریس به یک اندازه موثرند و ضمناً میزان ناراحتی حاصل از درمان با آنها نیز به یک میزان است.

مهم‌ترین عیب استفاده از بریس‌های سفید این است که اگر کش‌های بریس را به خوبی تمیز نکنید، کش‌ها به راحتی لک می‌شوند. به علاوه ماده‌ای که برای ساخت بریس سرامیکی به کار برده می‌شود، باعث می‌شود بریس سرامیکی گران‌تر از بریس فلزی باشد. بریس سرامیکی برای بسیاری از افرادی که در دوران بزرگسالی در صدد ارتودنسی برمی‌آیند، تعادل مناسبی را بین هزینه، سرعت و زیبایی ظاهری برقرار می‌کند. براکت‌های بریس شفاف از فاصله دور جلب توجه نمی‌کنند و از فاصله نزدیک هم ظاهر چندان ناخوشایندی ندارند. سرعت درمان با بریس سرامیکی معادل سرعت درمان به روش ارتودنسی نامرئی است.

۴- ارتودنسی نامرئی

ارتودنسی نامرئی یا اینویزیلاین کاملاً با بریس‌های فلزی قدیمی تفاوت دارد. در ارتودنسی نامرئی از مجموعه‌ای از پلاک‌های پلاستیکی شفاف استفاده می‌شود؛ بیمار این پلاک‌ها را به ترتیب روی دندان‌ها قرار می‌دهد تا دندان‌ها به تدریج به سمت موقعیت مناسب هدایت شود. این پلاک‌ها در اصل “پلاک‌های شفاف” هستند، اما با اصطلاح پلاک متحرک یا نامرئی نیز از آنها یاد می‌شود.

بریس نامرئی به دو دسته بریس حرفه‌ای (in-office) و خانگی (at-home) تقسیم می‌شود؛ هر دو نوع مزایا و معایب خاص خود را دارند. برای مثال بریس‌ نامرئی حرفه‌ای را می‌توان برای مرتب کردن دندان‌های بسیار کج و نامرتب به کار برد، حال آن که بریس خانگی فقط برای موارد خفیف تا متوسط نامرتبی دندان‌ها مناسب است. از سوی دیگر بریس خانگی بسیار ارزان‌تر و راحت‌تر از بریس‌های حرفه‌ای است.

  • اگر روش ارتودنسی نامرئی را انتخاب کنید، دندانپزشک یا متخصص ارتودنسی اسکن دهان را برای تهیه تصویری سه بعدی از دندان‌ها انجام می‌دهد و طرح درمان را بر اساس این تصویر تهیه می‌کند. سپس پلاک‌های سفارشی ظرف یک ماه پس از مشاوره اولیه برای بیمار ساخته می‌شود.
  • در درمان ارتودنسی نامرئی از مجموعه پلاک‌هایی برای مرتب کردن دندان‌ها استفاده می‌شود. بیمار پلاک‌ها را هر یک تا دو هفته یک بار عوض می‌کند تا دندان‌ها به تدریج حرکت کند. هر شش هفته یکبار باید برای بررسی پیشرفت درمان به کلینیک ارتودنسی مراجعه کنید. در ارتودنسی نامرئی برخلاف درمان‌های دیگر لازم نیست که نگران جلسات اورژانسی برای تعمیر سیم‌های شکسته باشید.
  • ارتودنسی نامرئی به طور متوسط ۱۲ ـ ۱۸ ماه طول می‌کشد، البته مدت زمان ارتودنسی بسته به گستردگی اصلاح لازم ممکن است کوتاه‌تر یا طولانی‌تر باشد. پس از این مدت از بیمار خواسته می‌شود که هر شب از پلاک نگهدارنده (ریتینر) استفاده کند تا دندان‌ها دوباره به موقعیت قبلی برنگردند.
  • بریس نامرئی متحرک است، بنابراین به راحتی می‌توانید پلاک را از دهانتان خارج کنید و دندان‌هایتان را مثل همیشه مسواک بزنید و نخ بکشید. متحرک بودن پلاک احتمال پوسیدگی دندان و بیماری لثه را در زمان ارتودنسی کاهش می‌دهد.
  • بااین حال باید پلاک ارتودنسی نامرئی را ۲۰ ـ ۲۲ ساعت در روز روی دندان‌ها بگذارید. این دو تا چهار ساعت آزادی نیز برای غذا خوردن، نوشیدن و مسواک زدن در نظر گرفته شده است، چون پلاک را باید هنگام خوردن و نوشیدن هر چیزی به جز آب از دهان خارج کنید. بهبود عادت‌های غذایی و کاهش مصرف تنقلات یکی از اثرات جانبی مثبت چنین شرایطی است.
رابطه میان سلامت دهان و دندان و عفونت سینوس ( سینوزیت ) حتما بخوانید : سینوزیت و سلامت دندان ها چه رابطه ای با هم دارند ؟

مراحل انجام ارتودنسی دندان بزرگسالان

ارتودنسی دندان بزرگسالان یک درمان کاملا تخصصی است و دندانپزشک عمومی قادر به انجام آن نیست . ارتودنسی دارای مراحل متفاوتی است بنابراین به بیش از یک جلسه و گذشتن دوره درمانی یک تا سه سال نیاز دارد. دوره درمانی ارتودنسی دندان بزرگسالان نسبت به ارتودنسی کودکان طولانی تر است .

۱- مشاوره

در جلسه اول متخصص ارتودنسی باید روند درمان و شرایط را برای فرد مراجعه کننده توضیح دهد. در این مرحله سعی کنید تمام بیماری های عمومی خود را برای دندانپزشک شرح دهید تا در مراحل بعدی روند درمان با مشکلی مواجه نشود. در این مرحله بیمار تمامی سوالات و نگرانی های خود از روند درمان را با پزشک درمیان می گذارد و سپس پزشک موظف است تا توضیحاتی را به طور کلی برای بیمار شرح دهد از جمله :مشکل بیمار، روند درمان، عوارض عدم درمان ناهنجاری و فواید درمان.

۲- معاینه

پس از دادن مشاوره باید از دندان ها عکس رادیولوژی گرفته شود و دندان های فرد معاینه شود . مهم ترین مرحله ارتودنسی بزرگسالان معاینه است زیرا روند درمانی طبق همین مرحله پیش می رود . معاینات باید با دقت بیشتری انجام گیرد زیرا بر اساس همین معاینات است که برنامه ریزی درمانی شکل می گیرد.

۳- برنامه ریزی

پس از انجام معاینه می توان طول دوره ارتودنسی، تعداد جلسات مورد نیاز، شیوه درمان ارتودنسی، بهترین روش ارتودنسی از جمله: ارتودنسی ثابت، متحرک و… را مشخص کرد. در این مرحله می توان هزینه ارتودنسی را نیز مشخص کرد .

۴- قراردادن براکت ارتودنسی

پس از انجام مراحل فوق نوبت به قرار دادن براکت ارتونسی می رسد. براکت سیم ارتودنسی را بر روی دندان ها حفظ می کند. جنس براکت متغیر است و بسته به شرایط فرد همان طور که گفته شد در مرحله برنامه ریزی مشخص می شود .

۵- تأثیر دستگاه ارتودنسی

طولانی ترین مرحله ارتودنسی ،تأثیر گذاری دستگاه ارتودنسی است و ممکن است از چند ماه تا چند سال طول بکشد . مدت زمان اثر گذاری ارتودنسی به موارد مختلفی بستگی دارد که از جمله آن می توان به : شدت ناهنجاری دندان ها ، سن بیمار و ساختار صورت او اشاره کرد . در این مدت بهتر است هر چهار یا هشت هفته یک بار مجددا به متخصص ارتودنسی مراجعه کنید تا دستگاه ارتودنسی را بر روی دندان هایتان تنظیم کند .

۶- نگهداری با نگهدارنده

بسیاری از افراد هنگام تمام شدن دوره ارتودنسی دندان ها را به حال خود رها می کنند در صورتی که این کار کاملا اشتباه است زیرا در این صورت امکان بازگشت دندان ها به حالت قبل زیاد می شود . بنابراین پس از اتمام یافتن دوره ارتودنسی باید از نگهدارنده استفاده کرد تا شرایط بعد از ارتودنسی حفظ و کنترل شود .

عوامل تأثیرگذار در روند درمان ارتودنسی دندان بزرگسالان

چند بیماری مختلف وجود دارد که ابتلاء به آنها می‌تواند باعث اختلال در روند درمان ارتودنسی شود، از جمله این بیماری‌ها می‌توان به بیماری‌های شدید دریچه قلب، خونریزی‌های داخلی، کم‌خونی و دیابت شدید و کنترل نشده اشاره کرد. پس اگر شما هم به هر یک از این بیماری‌های یاد شده در بالا مبتلاء هستید، حتماً با پزشک یا دکتر ارتودنسی خود (یا دندانپزشکی که برای شما ارتودنسی انجام می‌دهد) مشورت کنید تا اطمینان حاصل کنید که همه نکات به خوبی روشن شده است.

همچنین بعضی از داروهایی که اصولاً توسط بزرگسالان به منظور درمان آرتروز یا پوکی استخوان مصرف می‌شوند، می‌توانند موجب سخت‌تر شدن حرکت دندان‌ها شود. داروهای دیگری هم وجود دارد که باعث خشک شدن دهان می‌شود. سیگار کشیدن هم دهان را خشک می‌کند ، خشکی دهان می‌تواند باعث سخت و آزاردهنده شدن ارتودنسی شود و خطر پوسیدگی دندان‌ها را نیز افزایش دهد. نکته مهم دیگری که قبل از ارتودنسی باید در نظر داشت، آن است که آیا ناهنجاری فک ماهیتاً مربوط به اسکلت است؟ یعنی مربوط به نحوه منطبق شدن فک‌ها بر روی یکدیگر می‌باشد یا ناشی از عوارض دیگری است.

در بزرگسالانی که رشد جسمی آنها کامل شده است، ممکن است لازم باشد که درمان چنین عارضه‌ای از طریق جراحی فک انجام شود. اما در اغلب افرادی که ناهنجاری‌های فک و دندان (از جمله شلوغی، انحراف دندان‌ها یا فاصله زیاد بین آنها) در آنها شدت کمتری دارد، عدم وجود رشد فیزیکی، مانعی در راه انجام ارتودنسی و یا دستیابی به نتایج مطلوب به شمار نمی‌آید. شما با کمی تحقیق و پرس و جو در مورد روش‌های نوین ارتودنسی متوجه خواهید شد که از زمان نوجوانی شما تاکنون، ابزارهای ارتودنسی تغییرات خیلی زیادی کرده‌اند و پیشرفت‌های قابل ملاحظه‌ای در این زمینه حاصل شده است.

هزینه ارتودنسی دندان بزرگسالان

مطلع بودن از هزینه های ارتودنسی نقش بسازایی در انتخاب انواع ارتودنسی که متخصص ارتودنسی پیشنهاد می دهد را دارا می باشد.میانگین هزینه بریس‌ها به شدت ناهنجاری‌هایی که مورد درمان قرار می‌گیرد، اینکه بریس برای یک یا هر دو فک بالا و پایین تهیه شود و نیز نوع بریسی که شما انتخاب می‌کنید، بستگی خواهد داشت. در تعیین هزینه ارتودنسی دندان بزرگسالان تمام عوامل بیان شده تاثیر گذار هستند، اما عاملی که در تصمیم‌گیری برای انجام ارتودنسی موثر است این موضوع است که باید مراجعه کننده بداند که برای چه منظوری هزینه پرداخت می‌کند.

اما به خاطر داشته باشید هزینه ارتودنسی دندان بزرگسالان همانند هر درمان دیگری نیز سالانه دچار تغییراتی میشود ، پس در  صورتی که شما به هر دلیلی به عنوان یک کاندیدای استفاده از ارتودنسی دندان شناخته میشود حتما اقدامات لازم برای درمان را انجام دهید و مطمئن باشید عدم توجه به آن همچنان نه تنها در هزینه بلکه در شرایط ظاهری و گاها ابتلای شما به مشکلات دندانی و پوسیدگی های دندانی نیز تاثیگذار خواهد بود . پس حتما در مورد استفاده و یا عدم استفاده از آن تجدید نظر داشته باشید .

 

 

تماس با مطب دندانپزشکی خورشید