ارتودنسی در بارداری

ارتودنسی در بارداری به علت شرایط ویژه ای که مادران باردار در این مدت دارند از جمله سوالاتی است که این عزیزان از ما میپرسند ، به همین علت ما بر آن شدیم تا بطور کلی در این زمینه اطلاعات جامعی را در اختیار شما قرار دهیم تا با استفاده از آن بتوانید تصمیم گیری صحیحی داشته باشید ، به خاطر داشته باشید که برای ما سلامتی و ایمنی مادر و کودک در درجه اول قرار دارد . با ما همراه باشید .

بارداری چه تاثیراتی بر دهان مادر دارد ؟

بهتر است بدانید ، بارداری دوره حساسی است که میتواند تغییرات بسیار زیادی در دهان شما را به وجود بیاورد. بر اثر تغییرات هورمونی طیف وسیعی از تغییرات که شامل برخی مشکلات و جوانب منفی نیز میشود در این دوره به وجود می آید. به عنوان مثال، حاملگی باعث می شود که بعضی از خانم ها التهاب لثه و یا حتی عفونت آن را تجربه کنند. یه این وضعیت بیشتر بیماری لثه گفته میشود.

تماس با مطب خورشید

۱- بارداری و تورم لثه ها

به دلیل تغییرات هورمونی طی دوره بارداری، بخش های مختلف بدن دچار ورم  یا ادم بارداری میشود. این وضعیت میتواند باعث شکل گیری پدیده جالب و موقتی به نام تومورهای باردرای شوند. البته نگران نباشید این تومورها، بدخیم که هیچ، حتی خوشخیم هم نیستند و خیلی زود از بین میروند. در این پدیده فضای بین دندان های شما دچار تورم میشود. به عبارتی لثه شما کمی متورم شده که در نتیجه آن میتواند دچار التهاب نیز شود.

۲- بازگشت تغییرات بعد از بارداری

این تغییرات هورمونی در دوران بارداری همچنین می توانند دندانها را شل کنند . البته این بدان معنا نیست که دندانهای شما در معرض خطر ریزش قرار دارند. و همه آن ها ممکن است بی افتند. پس از زایمان و به دنیا آمدن نوزاد، دندانهای شما باید مثل قبل از حاملگی در جای خود محکم شوند و دیگر لق نباشند.

ارتودنسی در بارداری امکانپذیر است

ارتودنسی در بارداری کاملاً ایمن است و اگر درمان را پیش از باردار شدن شروع کرده‌اید، حتماً پزشک را از این خبر هیجان‌انگیز آگاه کنید تا وی با ایجاد تغییرات لازم در برنامه بتواند به خوبی روند درمان را مدیریت کند. اما نکته ضروری این است که شما باید دندان‌های خود را کاملاً تمیز نگه دارید و بهداشت دهان و دندان را به دقت رعایت کنید. مسواک زدن و کشیدن نخ دندان پیش از بارداری با وجود پلاک و سیم در دهان به اندازه کافی مشکل بوده است؛ در شرایط جدید نیز به دلیل تغییرات هورمونی واکنش بدن به پلاک و باکتری دگرگون می‌شود و در نتیجه احتمال بروز بیماری‌های پریودنتال (بیماری لثه) و ورم لثه افزایش می‌یابد.

پوسیدگی دندان در بارداری به چه علتی صورت میگیرد حتما بخوانید : پوسیدگی دندان در بارداری چه علتی دارد ؟

در صورت لزوم تردید به دل راه ندهید و طی ۹ ماه بارداری چند بار برای پاکسازی دندان‌ها به دندانپزشک مراجعه کنید و مطمئن باشید که هزینه صرف شده ارزش داشتن لبخندی زیبا را دارد. احتمالاً در سه ماهه نخست حالت تهوع آزارتان خواهد داد، و این حالت با گذاشتن پلاک یا سیم در دهان تشدید می‌شود. اما حالت تهوع صبحگاهی در پایان سه ماه اول به تدریج از بین می‌رود و می‌توانید درمان ارتودنسی را ادامه دهید. گاهی اوقات کشیدن دندان در طول ارتودنسی ضرورت می‌یابد که جای نگرانی نیست و عملی بسیار ساده و ایمن است.

ملاحضاتی که لازم است برای ارتودنسی در بارداری بدانید

دوران بارداری و حاملگی یکی از مهمترین دوران های زندگی خانم ها به حساب می آید. بارداری جایگاه و نگاه زن را به اطراف تغییر می دهد بنابراین داشتن لبخندی زیبا و بهبود ظاهر نیز همزمان می تواند اهمیت داشته باشد. با توجه به تقاضای بیشتر خانم ها نسبت به آقایان برای داشتن ظاهری بهتر و جوانتر، احتمال وقوع و مواجه شدن با بیماران خانمی که در طی درمان ارتودنسی باردار می گردند زیاد می باشد.
به طور کلی و به عنوان یک قانون هیچ دلیلی از نظر سلامتی وجود ندارد که فرد باردار نتواند از دستگاههای ارتودنسی (ثابت یا متحرک) استفاده نماید.

اما فاکتورهایی نیز وجود دارند که متخصص ارتودنسی می بایست در هنگام درمان یک فرد باردار مدنظر قرار دهد:

  1. بارداری سبب ایجاد gingivitis و پریودنتیت می گردد.
  2.  تغییرات هورمونی در این دوران روی حرکت دندان (Tooth Movement) تاثیر می گذارد.
  3.  عادت های غذایی و تمایلات خوراکی مختلف شخص باردار می تواند در درمان ارتودنسی اختلال ایجاد کند.
  4.  تاثیر داروهای مختلف استفاده شده در دوران حاملگی روی حرکت دندان باید مدنظر واقع شود.

نکاتی که باید از ارتودنسی در بارداری بدانید

مشکلات ارتودنسی در بارداری

زمانی که ارتودنسی نصب می‌شود، به هیچ دارویی نیاز نیست. اما بانوان باردار در ابتدا باید داروهای تجویز شده پزشک را مصرف کنند که البته هیچ مشکلی را برای براکت‌ها ایجاد نمی‌کند.

به طور معمول، زنان باردار باید برای انجام ارتودنسی در این دوره به موارد زیر توجه داشته باشند:

  • برای انجام ارتودنسی ابتدا باید از دندان‌های بیمار عکس رادیولوژی تهیه شود. اما برای زنان باردار انجام رادیولوژی مشکل ساز است. در رادیولوژی اشعه ایکس تولید می‌شود که به جنین آسیب وارد می‌کند. اگر دندان‌ها پوسیده نباشند و ارتودنتیست تشخیص دهد، می‌توان بدون انجام رادیولوژی براکت‌ها را بر روی دندان‌ها نصب کرد.
  • در سه ماهه نخست بارداری، حالت تهوع آزاردهنده است. اما با وجود براکت‌ها در دهان ممکن است این حالت ناخوشایند شدت بیشتری یابد. بنابراین خانم‌های بارداری که ممکن است با این مشکل روبه‌رو شوند، بهتر است ارتودنسی را به ماه‌های آخر بارداری به تعویق اندازند.
  • در دوره بارداری ممکن است به کشیدن دندان نیاز باشد. این کار طبق نظر متخصص ارتودنسی انجام می‌شود و بنابراین با وجود براکت‌های ارتودنسی، اجازه این کار داده نمی‌شود. یا اگر دندان پوسیده یا سست شود، باید ترمیم و بازسازی شود که در زمان ارتودنسی این کار دشوار است.
  • در زمان بارداری در بدن تغییرات هورمونی رخ می‌دهد که پلاک و باکتری بیشتری را تولید می‌کند. این مواد موجب بروز بیماری لثه یا به اصطلاح بیماری پریودنتال می‌شود. مراقبت از دندان‌ها در دوره بارداری ضرورت بیشتری دارد. اما با این وجود نمی‌توان گفت نباید در این دوره ارتودنسی انجام شود.
  • مصرف غذاهای مقوی، مغزها و برخی غذاهای سفت در دوره بارداری ضرورت دارد. در حالی که در زمان ارتودنسی باید غذاهای نرم مصرف شود. البته می‌توان غذاهای سفت را به صورت کوبیده و نرم شده مصرف کرد و یا مغزها را پودر و در عسل ترکیب کرد.

تهوع بارداری در طول درمان ارتودنسی اختلال ایجاد می کند ؟

عامل‌های دیگری نیز وجود دارد که باید در نظر بگیرید. احتمالاً در سه ماهه نخست حالت تهوع آزارتان خواهد داد، و این حالت با گذاشتن پلاک یا سیم ارتودنسی در ارتودنسی ثابت در دهان تشدید می‌شود. اما حالت تهوع صبحگاهی در پایان سه ماه اول به تدریج از بین می‌رود و می‌توانید درمان ارتودنسی را ادامه دهید.

تاخیر در رویش دندان شیری چه علت و درمانی دارد ؟ حتما بخوانید : تاخیر در رویش دندان شیری چه علتی دارد ؟

گاهی اوقات کشیدن دندان در طول ارتودنسی در بارداری ضرورت می‌یابد که جای نگرانی نیست و عملی بسیار ساده و ایمن است. با تقبل هزینه ارتودنسی ثابت  اجزای کوچکی به نام «براکت» توسط مواد دندانپزشکی روی سطح دندان چسبانده می شود و بدون اینکه به دندان آسیبی برساند، توسط سیم ها و کش هایی مخصوص، دندان ها به سمت مورد نظر سوق داده می شود. در این روش همه این اجزا ثابت بوده و بیمار نمی تواند به صورت دلخواه آنها را از دهان خود خارج کند. این روش معمولا برای درمان های دندانی قابل اجراست، زیرا علاوه بر حرکت دادن دندان ها، ریشه های آنها را هم حرکت می دهد، بنابراین ارتودنتیست کنترل بیشتری روی دندان ها دارد.

مراقبت های بعد از ارتودنسی در بارداری

پس از تهیه بریس یا پلاک و در دهان گذاشتن آن نیاز به مصرف هیچ گونه دارو یا رعایت رژیم غذایی خاصی نیست. بنابراین می‌توانید درمان ارتودنسی را با خیال آسوده ادامه دهید؛ فقط به خاطر داشته باشید که در ابتدا و بالافاصله پس از گذاشتن بریس باید غذاهای نرم میل کنید. از یاد نبرید که اگر ارتودنسی را متوقف کنید و بریس را از دهان دربیاورید، ممکن است پس از متولد شدن فرزندتان فرصت چندانی برای مراجعه به مطب متخصص ارتودنسی نداشته باشید. توصیه می شود پس از هر وعده غذایی از نخ دندان،مسواک برای کاهش خطرات احتمالی و سلامتی دندان های خود استفاده کنید.

اجتناب از دندان درد در بارداری همواره امکان‌پذیر نیست و مطمئناً نمی‌توان نسبت به آن بی‌توجهی کرد. ابتلا به درد دندان در طول دوره بارداری تحت تاثیر دو عامل اصلی می‌باشد. اولین عامل مربوط به یک حقیقت بوده، ولی عامل دوم فقط یک تفکر نادرست است. حقیقت موجود در این رابطه مربوط به احتمال بالاتر دچار شدن زنان به مشکلات دندان در طول دوره بارداری می‌باشد که در عمل این شرایط می‌تواند با درد دندان یا لق شدن آن برای بیمار همراه باشد. تفکر نادرست مطرح در این رابطه مربوط به اجتناب از دندانپزشکی در دوران بارداری به خاطر خطر احتمالی آن برای جنین است.

تماس با مطب دندانپزشکی خورشید