آبسه لثه کودکان

آبسه لثه کودکان یکی از مشکلات رایجی است که در سنین پایین برای کودک اتفاق می‌افتد و میتواند برای مدتی باعث آزار کودک شما شود ، موضوعی که بسیاری از مراجعین مطب دندانپزشکی خورشید به هنگام مراجعه از متخصصین ما میپرسند که علت ایجاد این آبسه و راه درمان آن چیست و چه اقداماتی را برای پیشگیری میتوان انجام داد .

بهتر از قبل شروع این موضوع را جدی بگیرید که آبسه دندان یک بیماری شایع در میان کودکان است که منظور از آن ایجاد یک حفره پر چرک در اطراف ریشه دندان پوسیده شده یا روی لثه است. اگر آبسه دندان های شیری درمان نشود، بر دندان دائمی که باید در آینده دربیاید می تواند تاثیر بدی بگذارد، و به آن آسیب بزند

آبسه چیست ؟

آبسه به توده عفونی و چرکی گفته می‌شود که در دندان ، لثه یا در استخوان دندان ایجاد می‌شود. زمانی که عفونت از ناشی از باکتری‌ها در دندان‌ها به وجود بیاید، بدن به مقابله با آن پرداخته و همین امر باعث ایجاد توده‌های چرک می‌شود. پری اپیکال به آبسه‌ای گفته می‌شود که در انتهای دندان تشکیل شود. همچنین نام دیگری آبسه لثه، همان پریودنتال است که شاید به گوش شما آشنا باشد .

علت ایجاد بیماری‌ها، مشکلات دندان و آبسه لثه کودکان (Gum abscesses in children) وجود باکتری‌هایی است که روی دندان چسبیده و پلاک ایجاد می‌کنند. باکتری‌های موجود در پلاک اسید تولید کرده و به انواع بیماری لثه و پوسیدگی دندان منجر می‌شوند. به همین دلیل است که همواره متخصص دندانپزشک کودک توصیه میکنند به منظور جلوگیری از ایجاد پلاک بر روی دندان کودک و ایجاد مشکلات دندانی حتما با مراجعات دوره ای از این مشکلات جلوگیری شود .

انواع آبسه را بشناسید

اگر بخواهیم در مورد انواع آبسه کمی بیشتر بدانیم لازم است اول مشخص شود چند نوع آبسه وجود دارد . معمولا آبسه به دو صورت شناخته میشود  آبسه پریودنتال (آبسه لثه) و آبسه پری اپیکال (آبسه ریشه دندان)

۱- آبسه لثه ای (پریودنتال)

آبسه لثه ای معمولا بر اثر بروز عفونت در لثه ای که در فاصله میان دندان قرار دارد پیش می آید. این نوع عفونت باکتریایی بوده و باعث می شود که لثه و بافت نگه دارنده ریشه دندان آسیب ببیند. اغلب زمانی که مواد غذایی باقی مانده در لا به لای دندان ها، تخلیه نشوند، لثه ها دچار عفونت می شوند. البته اگر آسیب آبسه محدود به لثه ها شود و دندان ها دچار آسیب نشوند، آبسه ایجاد شده در اصطلاح پزشکی آبسه جینجیوال نامیده خواهد شد.

۲- آبسه ریشه دندان (پری اپیکال)

همانطور که از نامش مشخص است، آبسه پری اپیکال، زمانی ایجاد می شود که باکتری به علت پوسیدگی دندان در مینای آن نفوذ کرده و به ریشه و ناحیه پالپ دندان برسد.

خطرات آبسه دندان کودکان

بهتر است بدانید چه آبسه لثه کودکان و چه آبسه دندان در کودکان میتواند مشکلات جبران ناپذیری را در صورت عدم توجه ایجاد نماید . پس توجه داشته باشید در صورتی که ریشه ی عفونی داخل دهان بیمار باقی بماند :

• کودک ترشحات ناشی از عفونت ریشه دندان را همراه با غذای خود می بلعد.
  • عفونت ریشه ی دندان مرتبا توسط جریان خون وارد بدن کودک می شود.

در این حالت ریسک ابتلا به بیماری های روماتیسمی مفصلی و قلبی، در آینده ی کودک افزایش می یابد.

• تحت تاثیر قرار دادن جوانه ی دندان های دائمی

ایجاد یک سری آنومالی های ساختاری در مینای دندان های دائمی، پس از رشد. (این آنومالی های ساختاری تنها به دلیل مجاورت عفونت ریشه ی دندان های شیری با جوانه ی دندان های دائمی اتفاق می افتد.)

پس در صورت مشاهده آبسه لثه کودکان و یا ایجاد آبسه در هر ناحیه از دهان و دندان کودم در سریع ترین زمان ممکن برای درمان به متخصص دندانپزشک کودکان مراجعه نمایید .

باید ها و نباید ها پیرامون اهمیت خمیر دندان فلوراید دار در چیست ؟ حتما بخوانید : اهمیت فلوراید در خمیر دندان چقدر است ؟

علایم هشدار دهنده آبسه لثه کودکان کدام است ؟

در یک حالت کلی برای تشخیص آبسه لثه کودکان لازم است  ابتدا دهان و دندان‌های کودک به را به طور کامل بررسی کنید. اگر توده قرمز رنگی در دهان مشاهده کنید با انگشت خود به آرامی لمس کنید. اگر توده حالت اسفنجی و نرم داشت، حتما ابسه است. زیرا این حجم توده‌ای از چرک و عفونت است.

لمس این توده باعث احساس درد شدید در کودک می‌شود. اگر توده موجود در دهان پیشرفت زیادی داشته  و ابسه شدید شده باشد رنگ توده نیز به زردی متمایل می‌شود. به محض مشاهده علائم آبسه دندان کودکان به سرعت کودک خود را نزد دندان پزشک ببرید.

همچنین در صورت مشاهده هر یک از این علایم لازم است هرچه سریع تر برای درمان آبسه لثه کودکان به دندانپزشک مراجعه کنید :

• دندان‌درد که اغلب بطور ناگهانی یا در شب رخ می‌دهد
  • ورم صورت
  • مزه تلخی در دهان
  • درد هنگام جویدن غذا
  • حساس شدن دندان نسبت به سرما و گرما
  • ورم لثه که ممکن است شبیه به جوش به نظر برسد
  • ورم غدد گردن
  • ورم فک بالا یا پایین

عوارض و نشانه های آبسه لثه کودکان کدام است ؟

آبسه لثه کودکان و حتی وجود آبسه در دندان یکی از علائم بیماری لثه می‌باشد و عوارض آن عبارت است از:

• وجود تورم در لثه‌های اطراف دندان
  • درد در اثر لمس لثه‌های اطراف دندان
  • قرار دادن یک پروب در میان محل انسداد موجب خونریزی و ترشح مایع می‌گردد.
  • وجود پاکت پریودنتال روی دندان که دسترسی به آن مسدود شده است(معمولاً با رسوبات سنگی).
  • تصویربرداری با اشعه ایکس (رادیوگرافی) از دندان، پاکت پریودنتال یا لثه‌ای را نشان می‌دهد که ناحیه‌ای تیره در استخوان نزدیک به ریشه دندان است.
  • دندانپزشک می‌تواند از محرک الکتریکی خفیف، داغ و یا سرد استفاده کند تا ببیند که آیا اعصاب داخل دندان طبیعی رفتار می‌کنند یا خیر. اگر چنین باشد، آبسه احتمالاً به مغز دندان نفوذ پیدا نکرده است.
  • گاهی اوقات دندان دارای ترک است که منجر به ایجاد پاکت پریودنتال می‌شود. پیدا کردن این پاکت‌ها مشکل می‌باشد اما در صورت وجود، جویدن با دندان همراه با درد است

راه های پیشگیری از آبسه لثه کودکان چیست ؟

آبسه لثه کودکان و دندان

ترکیب آبسه لثه و ریشه دندان نیز اتفاق می‌افتد. این بدین معنی است که عفونت لثه ممکن است در خارج از دندان، داخل دندان و یا در هر دو محل وجود داشته باشد. راه‌های بالقوه‌ی متعددی برای رسیدن باکتری به مغز دندان و ساختار نگهدارنده‌ی لثه‌ی دندان‌ها وجود دارد. بیماری لثه اتصال استخوان و بافت نرم را از بین برده و مسیری را در زیر دندان‌های چند ریشه‌ای ایجاد می‌کند.

پوسیدگی و ترک‌های دندان و ترمیم ناموفق دندان نیز دسترسی مستقیم به دندان را ممکن می‌سازد. باکتری‌ها پس از ورود به دندان راه خود را به کانال‌های میکروسکوپی جانبی ریشه‌های دندان پیدا می‌کنند. باکتری‌های موجود در داخل و اطراف دندان صرفنظر از کارکرد آن موجب التهاب می‌شود که همراه با درد است. عفونت لثه همواره با درد همراه است. عفونت لثه کودکان درد بیشتری دارد زیرا تحمل درد در کودکان کمتر است.

بهترین راه برای درمان آبسه لثه کودکان چیست؟

درمان آبسه دندان نیاز به تخلیه چرکی دارد که در اطراف دندان ایجاد شده است و در برخی موارد بافت آسیب دیده از داخل دندان برداشته می شود. گاهی اوقات دندانپزشک با تجویز دارو و قرص های لازم، از شدت گرفتن عفونت در دندان و لثه جلوگیری می کند. ممکن است دندانپزشک برای جلوگیری از آسیب بیشتر، دندان عفونت کرده را بکشد.

آیا برای درمان آبسه لثه کودکان مجاز به استفاده از آنتی بیوتیم هستیم ؟

والدین توجه داشته باشند که در صورت تورم صورت و آبسه های حاد دندانی مجاز به مصرف آنتی بیوتیک هستند، البته فقط با تجویز دندانپزشک متخصص . توجه داشته باشید که مصرف آنتی بیوتیک به تنهایی قادر به درمان این آبسه لثه کودکان و کیست های دندانی نبوده و حتماً باید منشاء عفونت دندانی نیز حذف شود که این حذف عفونت، همانطور که گفته شد یا با درمان ریشه (عصب کشی و یا کشیدن دندان عفونی میسر می شود.) . معمولا با توجه به نوع آبسه و ناحیه قرارگیری آن یکی از روش های  زیر میتواند کمک کننده باشد :

۱- برای کاهش درد می توانید از شربت استامینوفن و یا ایبوبروفن استفاده کنید.

۲- استفاده از آب نمک با آب گرم تا هر چه زودتر عفونت از لثه سرباز کند.

۳- کمپرس یخ و یا حوله گرم، روی صورت کودک می تواند باعث کاهش درد شود.

آیا میدانید که هزینه عصب کشی دندان به چه عواملی بستگی دارد ؟ حتما بخوانید : عوامل موثر در هزینه عصب کشی دندان کدام است ؟

راه های پیشگیری از آبسه لثه کودکان

همواره گفته ایم که پیشگیری بهتر از درمان است ، به همین منظور و برای جلوگیری از آبسه لثه کودکان نکات زیر را به خاطر بسپارید :

۱- مسواک زدن منظم بعد از هر وعده غذایی و شستن دهان حتی با آب، باعث کاهش اسید داخل دهان می شود.

۲- نخ دندان کشیدن باعث بهم زدن تجمع میکروب های بین دندانی شده و مانع از ایجاد پوسیدگی های بین دندانی می شود.

۴- کاهش مصرف وعده های بین غذایی شیرین در کودک

۳- معاینات دندانپزشکی منظم توسط متخصص دندانپزشکی کودکان

این کودکان بیشتر مبتلا به آبسه می شوند

مهم است توجه داشته باشید که کودکانی که به‌طور منظم جهت مراقبت‌های پیشگیرانه به دندانپزشک مراجعه نمی‌کنند، بیشتر در معرض خطر آبسه لثه هستند. افرادی دیگری که شرایط زیر را دارند نیز ممکن دچار آبسه دندان شوند:

• کودکانی که مشکلات پزشکی یا رفتاری دارند و نمی‌توانند بطور مناسب دندان‌ها را تمیز کنند
  • کودکانی که رژیم غذایی خاص مانند رژیم‌های با کربوهیدارت بالا دارند
  • کودکانی که دچار ضربه به دندان می‌شوند، مانند ضربه چوب بیسبال به دهان یا برخورد دهان به میز. این افراد باید به دقت تحت بررسی دندان قرار بگیرند، زیرا ممکن است دچار پوسیدگی دندان نباشند، اما ضربه دندان می‌تواند منجر به آبسه عصب یا پالپ دندان شود.
  • افرادای که درمان پالپوتومی انجام داده‌اند. حتی با بهترین روش‌ها در پالپوتومی، تنها ۸۰ تا ۹۰ درصد احتمال موفقیت وجود دارد.

پس فراموش نکنید تنها راه پیشگیری مراقبت از دندان کودک و مراجعات دوره ای و منظم به دندانپزشکی است .